NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

mina hundar tränas periodvis ganska hårt och blir helt färdiga i både kropp och knopp (detta är inte den bästa träningen, efter en tid av sådan träning får de svårt att lära sig saker och det är inte samma "sug" i dem, men som konditions- och mängdträning är det bra). finns det mat tillgängligt så är den borta när jag kommer hem. det har alltså ingen betydlese hur trötta de (han) är, eller hur förbjuden maten är.

min tik är också väldigt matglad, men hon är helt enkelt inte tillräckligt företagsam.

det har alltså inte bara att göra med hur matglada eller trötta/uttråkade de är, utan det kan bero på vad de kan tänka sig att utstå för att få tag på maten.
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Du får fundera lite på hur du ska göra för att komma åt honom mitt i gärningen.
Fast var glad att det är morötterna han vill åt. Min gamla schäfer hade vid första bästa tillfälle gjort likadant. Fast hon hade plockat ut marsvinen och ätit dem. Morötter gillade hon inte.
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

jag måste också tillägga att jag är hjärtligt trött på folk som beskriver hur fantastiskt duktiga deras egna hundar är när trådskaparen frågar vad denne ska göra med sin egen, inte fullt så duktiga hund. jag tror att trådskaparna redan vet att det finns folk med hundar som inte stjäl mat/gör utfall/rymmer eller vad det nu är som är problemet. varför inte komma med tips och råd istället för att informera om hur väl man själv har lyckats?

en annan sak som det sällan verkar tas hänsyn till är hur hård/vek hunden kan vara. "en gång sedan aldrig mer" får man läsa om och om igen. och visst, det är möjligt att en gång räcker på en lagom vek hund, men för att en gång ska räcka på en hård och välmotiverad hund får man bokstavligen talat bryta benen av den. risken är också att man tar i allt för hårt på sin mycket veka hund och därefter får ägna år åt att bygga upp förtroendet igen.
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Haha jo jag är ganska så glad över att han inte är intresserad av just marsvinen:bow: :D

men ändå,det är nästan lika illa för dom blir ju vettskrämda ändå..

jo jag får komma på ngt för att komma på han mitt i akten så att säga..men vad/HUR jag ska gå till väga....? vet jag inte riktigt...

något tips någon??
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Skriv då hur en veckas träning ser ut då.

menar du att du enbart genom ett aktivitetsschema kan avgöra om hunden får tillräcklig stimulans? utan att ens ha träffat hunden? jag måste säga att jag är mycket imponerad...
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

cillamuffins skrev:
jag måste också tillägga att jag är hjärtligt trött på folk som beskriver hur fantastiskt duktiga deras egna hundar är när trådskaparen frågar vad denne ska göra med sin egen, inte fullt så duktiga hund. jag tror att trådskaparna redan vet att det finns folk med hundar som inte stjäl mat/gör utfall/rymmer eller vad det nu är som är problemet. varför inte komma med tips och råd istället för att informera om hur väl man själv har lyckats?
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: verkligen!:bow:

cillamuffins skrev:
en annan sak som det sällan verkar tas hänsyn till är hur hård/vek hunden kan vara. "en gång sedan aldrig mer" får man läsa om och om igen. och visst, det är möjligt att en gång räcker på en lagom vek hund, men för att en gång ska räcka på en hård och välmotiverad hund får man bokstavligen talat bryta benen av den. risken är också att man tar i allt för hårt på sin mycket veka hund och därefter får ägna år åt att bygga upp förtroendet igen.

ja det stämmer väldigt bra det med... tror nog att mina hund tillhör den sistnämnda/färgade kategorin...
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

cillamuffins skrev:
menar du att du enbart genom ett aktivitetsschema kan avgöra om hunden får tillräcklig stimulans? utan att ens ha träffat hunden? jag måste säga att jag är mycket imponerad...

Nej då men när Nikki o jag snacka som mest var det enda han fick ett par promenader så fick det räcka o det tycker jag då är långt ifrån en aktiverad hund.

men de kanske har ökat nivån med några 100% vad vet jag
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

PIRU skrev:
Nej då men när Nikki o jag snacka som mest var det enda han fick ett par promenader så fick det räcka o det tycker jag då är långt ifrån en aktiverad hund.

men de kanske har ökat nivån med några 100% vad vet jag

men när vi "snackade" som mest så var det lite under ..hmm..andra omständigheter.. och det var ju inte undra på att hunden inte fick den aktiveringen då under den tiden med tanke på allt...:angel:

så kari tex hade nog annat i tankarna då än att jobba med hunden..:cool:

visserligen så var jag själv ny (DÅ) inom de områden jag sysslar med iko nu,så då var det inte så mkt seriös träning då..men inte heller "bara " promenader..men du har delvis rätt,han var mer "sällskaps" hund då än vad han är nu..för NUUU är det andra bullar och som du ser så jobbar vi ju med iko ganska så mkt nu..
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

DU KAN GE ILKO HIT! Problemet löst hihi. :D
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Vart ska jag sett att ni kör mer med IKO nu ???

det var ju därför jag undra hur mycket du aktiverar han nu
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Hahah han är din! då kan jag ju ta snowy istället då:angel:
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

PIRU skrev:
Vart ska jag sett att ni kör mer med IKO nu ???

det var ju därför jag undra hur mycket du aktiverar han nu
ja kanske till att börja med att inte dra förhastade slutsatser om det...för tiderna har ju som sagt förändrats-och kommer fortsätta att att göra det...
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

nikkis hihi förlåt men vbilken skön berättelse :angel: haha .. ja förstår att du är irreterad men den va gullig ... ;)
ka hopaps det löser sig med bebisarna
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Tror fortfarande på Dålig stimulans innan du bevisat att så är inte fallet.
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Vi har en BC som defenitivt inte är/har varit understimulerad, som med lätthet bröt sig in i en likadan bur (med kaninungar i)så fort tillfälle gavs...
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

"när katterna är borta dansar råttorna på bordet"
Även om en hund är lydig, så är det absolut inte säkert att de är lydiga "när matte inte ser" iallfall när det gälelr hundar med lite framåtanda,företagsamhet och självbevarelsedrift. (jag ser ju det som posetivt)

Jag tycker inte det är så jättekonsigt att hunden tar chansen och stjäla nåt rikgt gott när ingen är därför att hindra.
Personligen hade jag nog sett till att stänga dörr till där marsvin står, eller tex stälal in dem på dass.

Det andra alternaviet är att tex rigga vatten/skrammelfälla som skrämmer hunden, elelr tex ha spionera med vebcm å ta honom på bar gärning.
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

"när katterna är borta dansar råttorna på bordet"
Även om en hund är lydig, så är det absolut inte säkert att de är lydiga "när matte inte ser" iallfall när det gälelr hundar med lite framåtanda,företagsamhet och självbevarelsedrift. (jag ser ju det som posetivt)

Jag tycker inte det är så jättekonsigt att hunden tar chansen och stjäla nåt rikgt gott när ingen är därför att hindra.
Personligen hade jag nog sett till att stänga dörr till där marsvin står, eller tex stälal in dem på dass.

Det andra alternaviet är att tex rigga vatten/skrammelfälla som skrämmer hunden, elelr tex ha spionera med vebcm å ta honom på bar gärning.
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

PIRU skrev:
Tror fortfarande på Dålig stimulans innan du bevisat att så är inte fallet.
Haha gör det du..ingen hindrar dig från det..jag behöver då inte bevisa ngt för dig iaf..
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

ja men det är väl klart att han tar ngt när chansen finns..MEN!!! att bokstavligen BRYTA sig IN i en buuuur för lite morötter ,trotts att den hade en filt som täckte hela buren...det är oacceptabelt och verkligen gå över gränsen..
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

hästsko skrev:
nikkis hihi förlåt men vbilken skön berättelse :angel: haha .. ja förstår att du är irreterad men den va gullig ... ;)
ka hopaps det löser sig med bebisarna
haha jo den är ju kul..men inte i längden om den upprepar sig.:smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, bättre trådnamn kommer jag inte på och det är just hjälp jag är i stort behov utav. Några av er kommer kanske ihåg min tråd tråd...
Svar
4
· Visningar
1 055
Övr. Hund Ja, jag vet att jag är en värdelös hunduppfostrare. Så sådana kommentarer kan vi väl skippa, och varför det blev såhär, ja, vem vet? Men...
2
Svar
28
· Visningar
3 183
Senast: Turali
·
D
Övr. Hund Hej Jag har för ett par månader sedan tagit mig an en amstaffmix på tre år, alltså omplacering. Den förre ägaren hade låtit honom...
2
Svar
25
· Visningar
2 786
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 720
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp