Råkat lära in konstigt beteende...

Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Det är ju väldigt lätt att säga om man inte varit "där" själv...

Det har ju inte med saken att göra men eftersom du tar upp det så ja, visst har jag varit "där" själv. Från oktober och ända fram tills i förrgår har jag haft en hund med polydipsi med extremt kissande som följd.

Det jag menar med mitt tidigare svar utgår från en "normalsituation" med en frisk hund. Varför den gör som den gör nu tycker jag du har fått bra tips på. :)
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Jag vet inte riktigt hur man lär in detta. Men min salukitik är en fena på att både hålla sig och säga till om hon behöver. Är de dåligt väder ut, (höst och vinter speciellt) då tycker damen i fråga att det är fullt normalt med en 2min runda runt 8 på morgonen och sen tänker hon inte under några som helsta omständigheter gå ut förrens hon verkligen måste, efter 16 på dagen i en 10min och igen vid 22 i 2min.. Att gå ut med henne när hon inte vill i dåligt väder ger ingenting. Hon gör inget och är bara allmänt sur.

Hon säger till när hon vill gå ut, kommer till "bästa tänkbara ut och gå människa" (jag när jag är hemma, annars mamma eller lillasyster om inte vi är hemma) och då sägs de till. Talar mycket och jäklar om man inte är snabb nog att fatta då kommer tassen på benet "kom igen nu matte". Hon går gärna in i hallen också - när hon fått uppmärksamheten. Detta är inget vi lärt henne (omplaceringshund) så jag vet inte hur man får de att funka med andra hundar. Men som Ace sa, att gå ut varje gång han går till dörren borde ge signalen att här är man om man vill ut. Jag tycker dock det är bättre med ljud för "hallå NU vill jag gå ut" då det kan vara svårt att se att dom går till dörren ljudlöst..
Fast jag tycker först och främst att du ska bestämma dig för vilken signal du vill att han ska ge när han vill gå ut :)

Salukin går på vanliga dagar ut morgon, lunch, eftermiddag och kväll - precis som din och då säger hon väldigt sällan till om det skulle vara något extra. Över sommartid får hon även vara bunden i lina ute på lilla gräsplanen när hon vill (dock görs inga behov här utan det är solning det handlar om ;)) (Detta är mest en notis så att ingen tror att jag misshandlar hunden med att inte gå ut med henne. Men varför gå ut med en hund som helt klart avskyr att vara ute när det är kallt, äkligt och blött väder? Så fort solen tittar fram vill hon gärna vara ute på promenad dygnet runt ;) Men att dra en saluki runt kvarterat bara för att hon ska ut är inget jag intresserar mig för. Min bordercollieblanding tycker däremot om allt väder och alla lerpölar så där slipper man inte undan promenader iaf.. )



//Petronella
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Fast kissandet är också en underkastelsesignal, "jag är bara en liten valp". Är det i liknande situationer det brukar hända? I så fall skulle jag fortsätta leta i förtroende och ledarskap. Att bada en hund innehåller flera ganska kraftiga dominansmarkeringar av er: hunden lyfts upp, ni står över hunden, den hålls fast. Genom att kissa visar hunden att den absolut inte utmanar er. Kan det ha något med er situation att göra? Ledarskap handlar inte bara om dominans utan också om förtroende och tillit. Jag har ju inte sett er tillsammans men kan det vara så att hunden inte riktigt vet vad som gäller, ibland vill ni bestämma och ibland låter ni den bestämma, den vet inte var den har er helt enkelt. Bara gissar lite, stryk allt om du inte tycker det stämmer.

Ja, nu är det inte en vek hund, och badningen är inte alls en brottningsmatch. Han sitter fint i badkaret, låter sig torkas och fönas. Dock kan jag tycka att han nästan verkar lite introvert då. Som om detta är sååå jobbigt att han typ går in i sig själv. Känns bara märkligt, han är väldigt regelbundet badad sedan han var liten, det har aldrig varit någon stor grej och han är inte lika introvert vid liknande tillfällen, typ kloklippning eller rakning.
Största anledningen till att det inte känns som en markering är ju att han verkligen var JÄTTEkissnödig. Inne avbröt vi ju och lyfte upp/ut honom, väl ute kissade han en JÄTTEpöl. Därför tror jag mest att han helt enkelt var så kissis att han inte kunde hålla sig, och eftersom han inte visste hur han skulle be om att få gå ut så blev det att han kissade inne på sin filt där han vet att han får grisa ner(om det har någon betydelse) då han får äta köttben och annat snusk där.
Skulle tro att bad/föning gör honom väldigt kissnödig, antagligen för att han tycker att det är en jobbig situation, trots att han är "van" den.

Samma var det när han kissade inne efter att ha lekt och druckit ovanligt mycket, han var helt enkelt bara JÄTTEkissis och kunde inte hålla sig längre.

Jag ser inget onormalt i att en hund inte kan hålla sig när den är så extremt nödig, därför har vi inte tagit honom till veterinär.
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Hej!

Om du vill lära in att han tydligt ska säga till till exempel genom att gå till dörren skulle jag göra som så att jag tog ut honom när han gick fram till dörren. Ovansätt om han bara råkar gå dit. Detta borde betinga att gå till dörren med gå ut och så småningom borde han börja använda det. Det måste ju inte vara en 45 min promenad varje gång utan bara till andra sidan gatan och tillbaka. :) Så skulle jag ha gjort. Fast min vovve larmar, tror att han lärde sig det själv.

Tack, det var något sånt här råd jag tänkte mig :)
Kan det räcka bara med något så enkelt tro? Har funderat på det själv, ska nog göra så och se vad som händer. Skulle vara så SKÖNT att veta att han VET hur han ska säga att han måste ut.
Inatt tex vaknade vi av att hunden behövde kräkas. Det kom inget precis, och han lade sig ner för att sova vidare på golvet. En liten stund senare tassar han runt lite, ställer sig som om han vill bli upplyft i sängen, men duckar sedan när jag sträcker mig efter honom. Då börjar han klia lite sådär frenetiskt, och sedan slicka rumpan sådär ovanligt mycket.
Då gick maken ut med honom, och visst behövde han både kissa och bajsa. :idea:
Skulle vara så SKÖNT om han tydligt kunnat visa vad han ville, istället hann han ju bli ganska frustrerad innan vi "fattade".
Funderar på att kanske klicka in honom på en target han kan hämta när han vill gå ut. Kanske kunde funka?
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Hihi, nä, man får väl anpassa sig efter hur de vill ha det tycker jag. Och om han vill sova över lunchen tex, så räcker det väl att vi går ut när han känner att han vill?

Den här tråden har varit bra, för nu har jag tänkt mer kring det, och jag tror som dig att jag ska kolla på en signal som är tydlig, unik och som funkar även när vi sover. Typ att ge mig en speciell target. Han är mycket för att hämta/lämna/byta grejer med mig, så det borde bli lätt att få honom att byta en target mot en prommis. Vill ju som sagt inte ha en signal som jag kan missa om jag sover, så sitter han där i hallen och fattar inte varför jag inte kommer :crazy:
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Passa dig för att lära hunden att "när du går till dörren får du komma ut".
Det gjorde jag med min valp, och nu håller jag på att "avprogrammera" homom, eftersom han går till dörren och skäller i tid och otid, oftast för att han har tråkigt "släpp ut mig nu då!". Skitsmidigt när han var yngre och inte kunde hålla sig, men nu är det bara en plåga ;)
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Passa dig för att lära hunden att "när du går till dörren får du komma ut".
Det gjorde jag med min valp, och nu håller jag på att "avprogrammera" homom, eftersom han går till dörren och skäller i tid och otid, oftast för att han har tråkigt "släpp ut mig nu då!". Skitsmidigt när han var yngre och inte kunde hålla sig, men nu är det bara en plåga ;)

Hm, tack för tips :bow:
Kanske kan göra att signalen bara betyder "trist liten kissrunda runt knuten", och att vanliga roliga promenader är det jag som tar initiativ till? :idea:

Så får jag ju se till att ta egna initiativ till inomhusaktiviteter så att han inte får tråkigt inne. Han är rätt underhållsfri så, har vi tagit en lagom lång prommis med enkla go-fot-övningar en bit av vägen osv, så slaggar han sedan som en död tills det blir dags för middag typ :p
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

När min hund var liten var han dålig på att säga till när han ville ut så vi provade med en ringklocka. En vanlig ringklocka kopplad till en stor knapp. Det gick fort att lära honom. Först lärde vi honom att ringa på klockan, sen fick han ringa på klockan innan vi gick ut. Sen var det väldigt lätt att veta när han ville ut och kissa. Dock kunde han "missbruka" det också, tex på sommaren kunde han ringa på klockan fast han jut kommit in.
Nu ser man ganska bra på honom om han vill ut, kan bli extra gosig eller titta på en som att han verkligen vill nåt. Oftast förstår man att han vill ut och kissa. Sen kan jag också ta ut honom med jämna mellanrum även om han egentligen inte har sagt till. Har han varit inne i 4 timma behöver han förmodligen kissa.
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Nu har jag bara skummat igenom lite snabbt.

Om han har allergi, får han kortison för att lindra klådan? Kortisonet brukar göra dem kissnödiga.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 805
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 932
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 125
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp