Råkat lära in konstigt beteende...

skuggi

Trådstartare
Ja, jag vet att jag är en värdelös hunduppfostrare. Så sådana kommentarer kan vi väl skippa, och varför det blev såhär, ja, vem vet? Men nu undrar jag alltså om jag kan få lite tips på hur vi ska ändra det?
(Skyller på att det är första egna hunden)

Idag vet vi att hunden har en del allergier, han har alltså kliat sig lite mer än vanligt ända sedan han var liten, och kliar väl fortfarande mer än normalt. Vet dock inte hur mycket det är pga frustration/dålig vana han gör det.

Nattetid sov han på golvet i en liten hage, och när han vaknade på natten någon gång och var kissnödig så satte han igång att klia sig innan han kom sig för med att gny eller annat. Kliandet gjorde så att hagen skallrade, vilket väckte oss och vi gick upp och ut med honom.
Skulle tippa på att detta är grunden till "problemet". Att han typ lärde sig att om man kliar så kommer man ut.

Sedan, dagtid, så jobbar jag hemifrån, men blir titt som tätt "fast" i telefonen längre stunder, vilket väl gjorde att jag inte var så uppmärksam på hans små signaler om att han var kissnödig. Dessutom hade vi svårt att använda tidningar som kiss-target då han bara lekte med dem och rev sönder dem :crazy: så den här "flytta tidningen gradvis närmare dörren för att sen ta bort den"-tekniken funkade ju inte.

Sammantaget är detta säkert anledningen till att det har tagit lång tid att få honom rumsren.

Nu närmar han sig snart två år, och rumsren är han så länge han inte blir akutkissnödig.
Problemet är dock FORTFARANDE att han inte lyckas kommunicera att han vill/behöver gå ut... Vi går naturligtvis ut på "normala" tider, men efter bad, eller om han ätit/druckit/lekt väldigt mycket så kan han ju ha behov på andra tider än de normala. Och då vet han inte hur han ska berätta det här.
När han var liten brukade jag känna honom på kissblåsan om det var "dags" så ibland kan han liksom komma och klättra "upp" på mig och liksom vilja trycka "kissblåsan" i min hand, men ibland betyder det där klättrandet också att han är jättetrött och vill att han ska få sova i famnen eller att vi ska natta honom i sovrummet.(nej, han går inte dit själv och lägger sig, det är säkert ett helt separat "problem") Hursom så betyder ju inte klättrandet alltid "kissnödig" tydligen.
Han kan ibland bli väldigt kliig och lite frustrerad, då går han runt och "muckar"/gosar/kliar som om han vill något, och om jag frågar "vad vill du" och liksom följer honom så går han oftast till köket och säger "jag vill ha ben ur frysen". Fast jag tror att många gånger är han EGENTLIGEN mest kissis.

ALDRIG någonsin att han går till dörren eller ens emot den för att indikera att han vill gå ut.
Han blir inte, som många hundar, tokig när man säger "gå ut??" med glad röst. Om han är kissis och har muckat runt en stund och husse då går till dörren och frågar om han vill gå ut, klär på sig tar fram kopplet osv, så kan hunden fortsätta "tjata" på mig, som sitter i soffan. :confused: Om jag kliver upp och säger "kom" så kommer han ju till husse, hoppar i halsbandet och vill gärna ut.

Så, det här är väl egentligen inget akut problem, det går ju. Men jag skulle önska att vi kunde klargöra kommunikationen lite bättre, så att han vet vad han ska göra när han vill ut resp när han vill ha ben eller gå och sova.

Så, kloka buke (de som är kvar efter den här romanen) har ni tips till mig hur jag ska få till en rakare kommunikation?
:idea::bow:

I förlängningen tänker jag att vi kanske kan få bort ev onödigt frustrations-kli, så vi bara har det "riktiga" kliet kvar.. ;)
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Jag tycker att det låter konstigt om en normal vuxen hund som får gå ut regelbundet, var 4:e timme dagtid, inte kan hålla sig däremellan oavsett vad som händer (bortsett från om den är sjuk då). Hur ofta rastar ni? Kissar hunden inne om ni inte går ut? Eller markerar den inne?
Förstår nog inte riktigt problemet...
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Som sagt, är väl inget "problem" egentligen.
Vi går ut vid 7 på morgonen, sedan vid lunch, sedan efter kvällsmaten vid 17-18 och sedan kvällskissning innan vi ska sova. Mellan här håller han sig förståss.

Precis som med oss blir han ju dock nödig vid olika tider beroende på andra omständigheter. Som idag började han "mucka" redan vid 11-tiden, andra dagar kan han ligga som ett lik och sova till kl 14 innan han vill gå ut. Och det är väl här som jag skulle vilja att han kunde visa tydligt vad han faktiskt vill.
Jag vet inte säkert om han var nödig vid 11, eller om han egentligen var leksugen, gossugen, sugen på ett ben eller faktiskt nödig.

När det har hänt olyckor efter att han blev rumsren så har det hänt tex efter att vi haft besök av en valp och de har busat och druckit massor av vatten hela dagen. Då gick han plötsligt bara och kissade, helt sonika även om han säkert försökte få mig att fatta genom att klia eller vad han nu tror att "ut"-signalen är. Inte skvätt då, utan kissade för att det var FULLT i blåsan.
Även någon gång efter att han badats och fönats, verkar som att han suger upp allt vatten när han badas, för han är alltid JÄTTE kissnödig, och ofta även ovanligt bajsnödig efteråt. Är väl säkert stress/spänning som orsakar.

Problemet är: hur lär jag honom att säga till på ett tydligt och konsekvent sätt? (typ)
Så att han inte behöver vanka runt här och undra hur han ska få mig att fatta att han måste ut när han behöver :idea:
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Det är nog inget svar på din fråga, men ingen av mina hundar säger heller till när dom vill gå ut. Den stora, 4åringen, har aldrig nånsin sagt till utan håller sig tills han får gå ut. Den lilla, 6 månader, brukar gå ut i hallen och ställa sig och glo, eller som du säger, "ströva runt". Detta är ingenting jag har lärt honom.

Jag tycker det enklaste sättet för dig att få honom att kissa ute är att alltid ta ut honom när han har busat väldigt mycket med någon lekkamrat och när ni har badat honom. Det brukar jag också alltid få göra med mina.

Jag tycker att det låter som att ni går ut ganska sällan. Mina får komma ut var 4e timme (den lilla får komma ut oftare) om jag är hemma. Och det kan gå 6 timmar mellan rastningarna vid ensamhet, men då förutsätter jag ju att dom ändå ligger och sover (pratar i generella termer, men min yngsta hund är aldrig ensam så länge).
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Jag har en femårig hane som aldrig någonsin har sagt till att han vill gå ut, på det sätt som vi förväntar oss att han borde göra. Gå mot dörren gnälla eller så.

Han har helt andra signaler. Tex kan han flämta väldigt kraftigt, nåt som jag först trodde var stress, men det gör han när han liksom måste ut "NU!" och inte om tre sekunder. Jag har inte haft honom som valp, så jag vet inte om det ligger nåt bakom, men det spelar mindre roll.

Vissa är tydliga, vissa ger sina egna signaler, vissa kanske inte alls.
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

kl
Min hund säger inte till ifall det inte är akut diarrékris! Då blir hon rastlös, och kommer fram och ser olycklig ut. Jag har från valptiden lärt henne "kommando" för kiss, så jag brukar helt enkelt fråga henne om är kissnödig. Spetsar hon öronen och ser ivrig ut så vet jag att hon vill ut. Annars ligger hon bara kvar. Hon är en som alltid hållit sig länge (tack och lov).

Och ts, du är inte alls värdelös, du ber ju om råd! Lyfter på hatten. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

kl
Min hund säger inte till ifall det inte är akut diarrékris! Då blir hon rastlös, och kommer fram och ser olycklig ut. Jag har från valptiden lärt henne "kommando" för kiss, så jag brukar helt enkelt fråga henne om är kissnödig. Spetsar hon öronen och ser ivrig ut så vet jag att hon vill ut. Annars ligger hon bara kvar. Hon är en som alltid hållit sig länge (tack och lov).

Och ts, du är inte alls värdelös, du ber ju om råd! Lyfter på hatten. ;)

Som någon nämnde, kanske går vi ut "sällan", men det är liksom han som styr tiderna, efter lunch sover han i princip till 17.00, då lär jag ju inte skaka liv i honom bara för att det gått 4 timmar? Det jag skrev är också minimum förståss, åker vi till stallet så är han ju ute mycket mer tillsammans med mig.

Men det verkar alltså som att många hundar kanske faktiskt är mer diskreta än jag först trodde.
Vi lärde också in kommando "kissa" och "bajsa" när han var liten och det funkar klockrent när vi är ute. Men inne kan jag liksom inte "fråga", han reagerar inget speciellt om jag säger "ska vi gå ut?!" eller "måste du KISSA?!", han ser bara ut som "whatever, var surrar du om?" :angel: Samma om jag frågar om han är hungrig. Säger jag "ben" däremot, då är det frysen som gäller, så HELT korkad är han ju inte. Verkar bara som att det är lite väl mycket "whatever" när det gäller annat än ben :p

Men om man tänker sig att han nu är en sån som är "diskret", kan man inte lära in på något sätt att han ska bli tydligare? Hur skulle man göra det?
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Skulle jag fråga mina om dom vill ut och kissa så som man frågar en människa så skulle jag få gå ut hela tiden. Det är klart att dom vill gå ut liksom. :p Däremot säger jag det när jag väl bestämt mig för att gå ut, mest för att sparka liv i dom. Då blir dom såklart glada.

Sedan kan väl hundar ha sådana "handlingar" som att gå till den andra personen när en tar fram kopplet, börja leka istället, äntligen äta upp de sista torra kulorna som stått framme hela dagen osv. Så gör min hane ganska ofta. Det betyder iaf inte att han vill gå ut utan verkar mer vara nåt slags sätt att lugna sig själv eller så. Han kommer illa kvickt om jag öppnar dörren och låtsas gå utan honom iaf.

Mina säger heller inte till, antagligen mest för att dom aldrig behöver. Skulle jag vänta hela dagen på att dom säger till så skulle vi bli inne väldigt länge. Är det väldigt akut, dåliga i magen-akut, då säger dom dock till. Även mitt i natten. En börjar vandra, en annan säger ett BOFF och stirrar ut genom fönstret och en tredje kör högljudd pipterror. Gamla dobbiser kombinerar samtliga sätt. Hon kan även säga till dagtid om hon hinkat i sig för mycket vatten, då gör hon det genom att börja vandra och gnälla när jag själv blir aktiv på något sätt.

Hur som helst så tror jag det är rätt vanligt att hunden inte går till dörren och säger till. :)
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Jag förstår fortfarande inte problemet riktigt. Kissar hunden inne? Mina hundar säger heller aldrig till. De förväntar sig att jag tar initiativ till olika aktiviteter vi ska göra, som t ex att gå ut. Jag tycker inte att du går ut för sällan med din hund, 4 ggr om dagen för en vuxen hund är väl rätt normalt. Däremot undrar jag hur du aktiverar hunden mentalt? Är den nöjd med livet och lagom trött när ni inte är ute på skoj tillsammans? Kissar den ordentligt ute? Kan den ha lärt sig att det är ett säkert sätt att få fart på matte att kissa inne? En del hundar dricker massor av vatten för att de är lite uttråkade eller hungriga. Kan det vara problemet?

Hur skulle det vara att sysselsätta hunden mer totalt sett med olika uppgifter som du tar iniativ till? Det brukar leda till att hundarna får mer respekt för dig som ledare och börjar förvänta sig att alla bra idéer kommer från dig om de bara väntar.
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Han kan ibland bli väldigt kliig och lite frustrerad, då går han runt och "muckar"/gosar/kliar som om han vill något, och om jag frågar "vad vill du" och liksom följer honom så går han oftast till köket och säger "jag vill ha ben ur frysen". Fast jag tror att många gånger är han EGENTLIGEN mest kissis.

För mig låter det lite som att han tar över din uppgift att bestämma vad flocken ska göra. Sova, leta föda, gå ut. Och att du gör det han borde göra, dvs svarar på aktiviteten genom att försöka gissa vad som är på gång och hänga på.
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Jag förstår fortfarande inte problemet riktigt. Kissar hunden inne? Mina hundar säger heller aldrig till. De förväntar sig att jag tar initiativ till olika aktiviteter vi ska göra, som t ex att gå ut. Jag tycker inte att du går ut för sällan med din hund, 4 ggr om dagen för en vuxen hund är väl rätt normalt. Däremot undrar jag hur du aktiverar hunden mentalt? Är den nöjd med livet och lagom trött när ni inte är ute på skoj tillsammans? Kissar den ordentligt ute? Kan den ha lärt sig att det är ett säkert sätt att få fart på matte att kissa inne? En del hundar dricker massor av vatten för att de är lite uttråkade eller hungriga. Kan det vara problemet?

Hur skulle det vara att sysselsätta hunden mer totalt sett med olika uppgifter som du tar iniativ till? Det brukar leda till att hundarna får mer respekt för dig som ledare och börjar förvänta sig att alla bra idéer kommer från dig om de bara väntar.

Nej, det är ju som sagt inget egentligt problem, han kissar ordentligt ute som han ska, han dricker inte ovanligt mycket heller. Grejen är väl just att det hänt en olycka ett par gånger(under extrema förhållanden iofs, där tappade jag ju bollen) och därför blir jag ju nojjig då jag inte känner mig 100% säker på att han faktiskt VET hur han ska säga till om det behövs en annan gång.

Jag upplevde det inte som en handling med avsikt att få fart på mig, vill han ha fart på mig vet han att ett säkert kort är att ge sig på mina finskor ;) han såg mer ut som, jaha, nä, fan vad kissis man blev då.. häääär blir bra..

Mer mentalt stimulerad skulle han säkert kunna bli, upplever honom dock som väldigt avspänd när vi är inne och sover typ 8-12 och sedan 13-17 ungefär ;) Fast jag tror inte att allmän stimulans är problemet, känns som att kommunikationen oss emellan är "boven".
Vi har börjat träna mer fokuserade promenader och det ger effekt tycker jag med mer uppmärksamhet mot mig.
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

För mig låter det lite som att han tar över din uppgift att bestämma vad flocken ska göra. Sova, leta föda, gå ut. Och att du gör det han borde göra, dvs svarar på aktiviteten genom att försöka gissa vad som är på gång och hänga på.

Aaaahaaa... hmm.. tänkvärt :bow:
Kanske skulle bli annat som sagt om jag tog mer initiativ till aktivitet, ska helt klart prova! Tack! :bow:
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Det är din uppgift att se till att din hund inte behöver göra ifrån sig inne.
Personligen tycker jag inte att det ska hinna gå så långt att hunden måste säga till för att få gå ut.
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Det är din uppgift att se till att din hund inte behöver göra ifrån sig inne.
Personligen tycker jag inte att det ska hinna gå så långt att hunden måste säga till för att få gå ut.

Det är ju väldigt lätt att säga om man inte varit "där" själv...
Hunden var precis nykissad(dvs vanliga kvällspromenaden) innan han blev badad och fönad(tar max 20 min), efter badet ska han ju spunka runt lite och torka sig på alla mattor, och mitt i där så bara kissade han.
JAG tyckte att det var otippat iaf, uppenbarligen.

Som sagt, precis som vi måste ju en hund kunna bli nödig på "ovanliga" tider, och hur ska jag veta om han är nödig om han inte "vet" hur han ska säga till när han behöver?
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Det låter inte normalt. Om jag vore du så skulle jag kolla upp hos vet.
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

efter badet ska han ju spunka runt lite och torka sig på alla mattor, och mitt i där så bara kissade han.

Fast kissandet är också en underkastelsesignal, "jag är bara en liten valp". Är det i liknande situationer det brukar hända? I så fall skulle jag fortsätta leta i förtroende och ledarskap. Att bada en hund innehåller flera ganska kraftiga dominansmarkeringar av er: hunden lyfts upp, ni står över hunden, den hålls fast. Genom att kissa visar hunden att den absolut inte utmanar er. Kan det ha något med er situation att göra? Ledarskap handlar inte bara om dominans utan också om förtroende och tillit. Jag har ju inte sett er tillsammans men kan det vara så att hunden inte riktigt vet vad som gäller, ibland vill ni bestämma och ibland låter ni den bestämma, den vet inte var den har er helt enkelt. Bara gissar lite, stryk allt om du inte tycker det stämmer.
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Jag tänker annars att hunden har kontinensproblem och inte kan hålla sig i den upphetsade situationen (spunkandet).
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Men om hunden kissar efter bara 20 min från förra tömningen så tänker jag att det är något annat problem? Om hunden inte kan hålla tätt i 20-30 min innan det blir dags att tömma direkt igen?

Min hund säger aldrig till med tydliga signaler, men hon får komma ut med jämna mellanrum och är då sällan akutkissnödig...
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Jag tänker annars att hunden har kontinensproblem och inte kan hålla sig i den upphetsade situationen (spunkandet).

Ja, det kan man ju inte utesluta bara på beskrivningen men borde det inte visa sig i flera situationer i så fall? Att blåsan skulle ha blivit så full att hunden inte kan kontrollera den bara en kort stund efter promenaden verkar inte troligt. I så fall kan det vara något fel med slutmuskeln men det tycker jag man i så fall borde märka av oftare, och vad jag förstod på TS inträffar det inte ofta att hunden kissar inne. Tant Ester skulle vi behöva i tråden nu.
 
Sv: Råkat lära in konstigt beteende...

Hej!

Om du vill lära in att han tydligt ska säga till till exempel genom att gå till dörren skulle jag göra som så att jag tog ut honom när han gick fram till dörren. Ovansätt om han bara råkar gå dit. Detta borde betinga att gå till dörren med gå ut och så småningom borde han börja använda det. Det måste ju inte vara en 45 min promenad varje gång utan bara till andra sidan gatan och tillbaka. :) Så skulle jag ha gjort. Fast min vovve larmar, tror att han lärde sig det själv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 805
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 933
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 125
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp