Nu är jag förvirrad

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Syrsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 317
S

Syrsa

I hela mitt liv har jag fått veta att om man vill visa hunden att man tycker om den så kan man smeka den lätt i mungipan. Ett slags "Jag gillar dig".

Så läser jag en bok om hundlydnad, där det står att om jag gör det så förvirrar jag min hund eftersom jag då bekräftar den som högre i rang. Om jag vill att hunden ska lyda mig får jag, enligt denna bok, inte hälsa på den när jag kommer hem och inte kela med den alls egentligen (det vi betraktar som "kel" är för hunden tecken som visar att man accepterar den andres ranghöghet). Jag får heller inte smeka den i mungipan eller låta maten stå framme (det är ledaren som bestämmer när man äter).

Om nu en kelstund, smek i mungipan och mat framme gör att hunden inte lyder mig, och dessutom är förvirrad över sin plats i flocken...hur många stackars förvirrade hundar finns det inte där ute i världen då?

"shittemojja", som vi sa när jag var liten. Jag måste ju förvirra Keo hela dagarna! Eller, kan hunden "känna" att man kelar för att man älskar den och inte för att man vill bekräfta den som ledare? Är det så att ingen i elitklass någonsin kelar med sin hund? (Vilket enligt den här boken skulle vara fallet. Det, eller att man tvingar sin hund på ett negativt sätt.)

Kelar ni med era hundar? Smeker ni dem i mungipan? Låter ni maten stå framme tills de ätit färdigt, även om det atr två-tre timmar?

/Syrsa

Sv: Nu är jag förvirrad

Det låter som en bok som gör sig bäst som stugvärmare (d.v.s. i kaminen).

Det låter som en bok som gör sig bäst som stugvärmare (d.v.s. i kaminen).

Är av samma åsikt! Att klappa i mungipan är en lugnande signal.
Att folk i elitklass inte skulle kela med sina hundar är ren och skär bullshit. De har ofta de mest olydiga hundarna utanför plan dessutom;)

Att folk i elitklass inte skulle kela med sina hundar är ren och skär bullshit.

Ett förtydligande: Det stod inte att de som har hundar i elitklass inte kelade med dem, men eftersom det stod att man helst inte skulle kela så mycket med sin hund och ALDRIG vara den som kelade mest för då visar man dem deras ranghöghet...Slutsats: Lydiga hundar får inget kel?

Tack för era svar! Jag tänkte väl nästan att det inte kunde vara på det sättet, det kändes så "kallt". Jag har isf hellre en lite ranghög hund som blir till sig av glädje när jag kommer hem (dvs hälsar på mig, visar massa "ranglåga" signaler...sic!) och som tycker att det mysigaste som finns är att få sätta tassarna på mattes bröstkorg för ett ordentligt kli på ryggen, än en lydig robot som jag inte får mysa med!

/Syrsa

Jag har också läst boken du syftar på (tror jag i alla fall), och jag håller med föregående talare.
Även om jag genom författarens metoder skulle uppnå någon slags harmoni så gillar jag verkligen inte idén att inte hälsa på hunden, att i princip aldrig uppmuntra den när den tar kontakt och att aldrig få klappa eller kela med den.
Att leva med den ständiga tanken att hunden "försöker vinna mark" eller klättra i rang.... shit liksom. Jag hade blivit supernojig.
Nej, då klappar jag hellre min hund faktiskt.

Jag har också läst boken du syftar på (tror jag i alla fall), och jag håller med föregående talare.
Även om jag genom författarens metoder skulle uppnå någon slags harmoni så gillar jag verkligen inte idén att inte hälsa på hunden, att i princip aldrig uppmuntra den när den tar kontakt och att aldrig få klappa eller kela med den.
Att leva med den ständiga tanken att hunden "försöker vinna mark" eller klättra i rang.... shit liksom. Jag hade blivit supernojig.
Nej, då klappar jag hellre min hund faktiskt.

Boken handlar inte uteslutande om "rangordning" och "ledarskap", men ett kapitel tog upp sådana saker. Och det handlade om att man för att lyckas med lydnadsträningen skulle vara ledaren i flocken.

Visst tänker jag på att Keo inte får ta sig hurdana friheter som helst. Men det handlar mer om gränser för vår tillvaro, vårt umgänge. Kanske är jag världens sämsta hundägare som inte utgår från hunden alla gånger. Vissa saker tolkar jag, bestämmer/tillåter jag och gör jag helt utifrån mina önskemål!

Jag tror han känner oss så pass väl att han vet när vi menar "hörru, det är jag som bestämmer" (sen att han är envis och prövar på nytt...tja...) och när vi menar "detta gör jag för jag tycker det är mysigt att kela din kind".

/Syrsa

EJag har isf hellre en lite ranghög hund som blir till sig av glädje när jag kommer hem (dvs hälsar på mig, visar massa "ranglåga" signaler...sic!) och som tycker att det mysigaste som finns är att få sätta tassarna på mattes bröstkorg för ett ordentligt kli på ryggen, än en lydig robot som jag inte får mysa med!

/Syrsa
Samma här.

Effektiv tid ägnar vi nog några timmar per dag åt att kela med vår hund. Han får dessutom sova i vår säng, helst mellan oss. Ska vi titta på TV vill han ligga bredvid, men helst lite ovanpå, och bli kliad på magen.

Och nu ska ni få höra: En dag häromveckan kom jag hem från jobbet och min hund blev så glad (han är nämligen väldigt mattig) att han brottade ner mig i sängen, ställde sig på min bröstkort och slickade mig över hela ansiktet. :eek: :eek: Jag kan bara tänka mig vad dominansivrarna har att säga om den saken...

Hahaha!

Hör på detta då: Jag inbjuder Keo att stå på min bröstkorg när jag ligger ner (typ, på sidan med en armbåge i marken och stödjer huvudet, så lägger han sig liksom snett över mig)!!:eek: Så ligger vi där på golvet och gosar.

Kan ni tänka? Och tänk, ändå, så lyssnade han jättefint när jag sa att han inte fick gå ut ur tvättstugan när vi var nere och vek tvätt idag. Det räckte med ett ögonkast och lite kroppsspråk.

Nä, egentligen är jag ju för ledarskapssnacket. Jag tycker att det är tydligt att hundar som har en fin fostran, som förstår att matte/husse bestämmer...att de hundarna känner sig trygga. Det har en klar och tydlig tillvaro. (Och jag snackar inte om att trycka ner sina hundar för en slags räddhågsen lydnad. Nej.) Men jag har svårt att förstå varför en ledare, en självklar ledare, någon som hundarna i familjen "diggar", gillar, ser upp till, vänder sig till för att få råd om situationen, inte skulle fortsätta att vara det i hundens ögon bara för att den visade ömhet och kärlek?

Visst, om man överlät chefskapet, rodret, ansvaret för kajutan åt hunden "hjälp Fido, hur gör vi nu? Du får bestämma hur vi ska hantera den stora farliga världen, så håller jag mig bakom dig"...då skulle väl de där signalerna stå för "du är min ledare". Men om man är en trygg gestalt som i vardagen "klarar biffen" i hundens ögon? Då kan man väl få klappa sin hund när man ligger i soffan framför TVn? Eller på väg ut för att sätta på kaffe?

/Syrsa

Jag tänker ibland på de där lärarna man mötte på högstadiet när man var en tuff liten skit.

De där lärarna som man respekterade, som inte behövde hota med att ringa föräldrar, kvarsittningar eller gormade och hade sig. De där lärarna som när de kom gående så önskade man att de skulle ha tid att stanna upp och prata en stund. Fast de var lärare!

De är mina förebilder när det kommer till ledarskap. (De skulle höra mig nu...!)

De kan ju visst det visa en elev att de tycker att eleven är trevlig, de kan tom bjuda på sig själva utan att för ett ögonblick förlora i "rang"!

/Syrsa

Absolut.

Nu ska jag dessutom sätta flexikoppel på min hund.

*inväntar hagelskuren*

Klart man ska klappa på hundar, annars hade dom inte varit så söta :love:

Jag var inne i en butik idag när en liten, liten raggig sak kom fram till mig - "hej du verkar snäll, klappa mig?", jag kunde naturligtvis inte låta bli. Sen gick den en vända runt någon hylla i närheten innan den kom tillbaka "du luktar hund, alltså måste du vara snäll, klappa lite mer?" :love:

Jag är uppe i elitklass med min vovve o mina hundars mat står framme dygnet runt... :eek: :laugh:

Jag är uppe i elitklass med min vovve o mina hundars mat står framme dygnet runt o vi gosar alltid... :eek:

O inte klättrar dom i rang, lr va författaren nu ville få de till att dom gjorde. :laugh:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver få skriva av mig lite om vår ena hund. Alba 5 årig golden. Haft henne sen hon var valp. Vår första egna hund. Jag är... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 864
Senast: lilstar
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara... 2
Svar
34
· Visningar
8 434
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 691
Senast: nullo-modo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 195
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka