Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

gylle

Trådstartare
Nu vill Folksam uppenbarligen bli av med alla tävlingshästar...........

Villkorsändringar kommer för varje dag nu alla med en sak gemensamt de försämrar och försämrar och gör det dyrare och dyrare.

Först plockade de bort möjligheten att ha tävling extra på ridhästar.

Nu kom nästa idiotändring. Nu inför de ridhäst och ridhäst tävling på sina A1 försäkringar.

Ridhäst = ren fritidshäst, hästen får inte ha tävlingslicens (alltså inte starta en enda tävling överhuvudtaget inte ens en liten lokaltävling), hästen får INTE ANVÄNDAS TILL AVEL heller. Så glöm att ha en fritidshäst du tar ett föl för egen del då får den inte vara försäkrad där.

Ridhäst tävling = alla hästar med tävlingslicens tom voltige står med på listan.

Vad är då skillnaden jo för ridhäst kategorin är det samma pris som deras tidigare A1 som tidigare gällt för alla. För ridhäst tävling höjer de markant premien. Enda jämförbara siffra jag har just nu är en vetförs A1 50 vet vård har höjts från 2.700 till 4.100

Alltså ärligt hur f-n tänker de......... Skall man ändra fram och tillbaka på försäkringen beroende på om hästen kommer att tävla det året eller inte, skall man ändra mitt i tex när en unghäst skall börja tävla.

Och avelsston kan man allstå plötsligt inte ha A1 försäkrade hos dem för enda alternativet nu verkar vara A2 kombinerad med avelextra.

5 dagar kvar till huvudförfallodagen så kommer de med denna ändring..........
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Nu kan jag inte uttala mig specifikt om detta, men rent generellt så är det inte orimligt att tävlingsfolk får betala mer än de som inte tävlar om det visar sig att de är mer skador och sjukdomar bland deras hästar, det samma gäller avel. Sättet det genomförs verkar dock inte så genomtänkt, om inte annat är det för kort varsel.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Jag är förvånad över att det inte hänt tidigare. En tävlande travhäst har länge haft kraftiga begränsningar i försäkringsskyddet. En tävlande ridhäst kan knappast jämföras med en skogsmulle då den utsätts för ganska rejält slitage utan den är mer lik en aktiv travhäst. På sätt och vis tycker är det inte mer än rätt att tävlingsfolket betalar sina kostander själva då slitaget är så mycket större och skogsmullarna knappast är intresserade att betala den höga notan via sina premier. Det här är lite samma sak som Agrias begränsning för hältor men jag tycker den är betydligt mycket vettigare än Agrias något missriktade försök att komma tillrätta med problemet.
I dagsläget skulle jag drabbas av detta då märra är dräktig men nu står hon i annat bolag. Unghästen skulle i nuläget "gå fri" men planen är att komma ut påtävlingsbanan om några år så då... Ingen av dem är försäkrad i Folksam utan i Agria respektive Sveland. Jag kan dock säga att jag tror övriga bolag kommer följa efter med samam typ av villkor för de måste göra något då situationen som den ser ut idag inte är hållbar.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Jag tycker att det är rimligt att en häst som tränas för tävling kostar mer att försäkra än en ren fritidshäst.
Skaderisken torde vara större på tävlingshästen.

Att en avelsindivid ska ha en annan försäkring låter också rimligt.
Man kan antagligen välja "vanlig" försäkring även om man tar ett föl på sitt sto men jag utgår från att de sjukdomar och skador som kan relateras till dräktigheten inte täcks.
Sjukdomsrisken är större vid dräktighet än utan dräktighet.

Försäkringar handlar om pengar, inget annat.
Försäkringsbolagen har ett vinstintresse. De behöver göra risk-kalkyler och räkna ut hur premien behöver vara satt i relation till de kostnader som de tar på sig när de försäkrade djuren behöver vård.

Precis som djurägaren behöver fundera på hur hög premie man tycker det är värt att betala utifrån de risker som finns och de veterinärkostnader man kan "täcka" på annat sätt. Försäkring eller buffert?
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Det är ju en enorm skillnad i skadefrekvens på trav/galopp tävlande hästar och ridhästar som tävlar. En ridhäst utsätts inte för i närheten lika stor belastning som dessa oavsett gren.
Majoriteten tävlingshästar i landet är ju dessutom på "hobby" nivå och glöm inte att det gäller alla grenar tom voltige står upptaget. Som de gjort nu så anser de alltså att en häst som tex åker ut och tävlar en LC dressyr någon gång då och då utsätts alltså för mkt större slitage än den som bara gör samma sak i ridhuset på hemmaplan. Logiskt eller hur. Jag skulle säga tvärtom om man jämför de som bara rider hemma jämfört med dem som åker iväg och tävlar lite då och då, så utsätts helt klart fritidshästarna för mkt större slitage. De rids ofta av mindre skickliga ryttare som inte har en susning om hur man rider en häst på rätt sätt, dålig ridning är det som sliter allra mest på alla hästar. Iofs är de ofta inte så kunniga heller så de märker iofs inte att hästen inte går rent så där sparar ju försäkringsbolaget in pengar på att hästen inte får vård. De som tävlar har ju ögonen på sig på ett annat sätt.

Vilket tror du sliter mest sitta och hoppa i en risig paddock med dåligt underlag av en ryttare som hänger på tvären i varannnat språng, balans i svängar och dylikt finns inte eller att hoppa en välbalanserad runda på 2 minuter på en välpreparerad bana med säkerhetsskållor på hinderna ?

Majoriteten tävlingshästar utsätts inte för mer slitage än en fritidshäst.

Det finns en liten klick som mer eller mindre tävlar ihjäl sina hästar, ute varenda helg och de pressas att gå stora klasser varenda gång men de är knappast den stora massan så att det motiverar att dra gränsen vid alla som någongång ens startar en lokal tävling. Men det är väl så att det är inte tillräckligt många som hamnar i den kategorin om de verkligen drar gränsen där det kan vara motiverat att dra den för det behöver vara fler med och betala för denna lilla klick. Men jag tror knappast att de kommer vinna på detta, det som kommer ske är att alla de som inte tillhör den där klicken kommer att börja se sig om efter annat bolag eller helt enkelt plocka bort försäkringarna så står de där med lång näsa sen och får börja med nya lock försäkringar. Det sjuka är ju att de har dragit till sig speciellt tävlingshästägare som är rädda om sina hästar och inte brukar drabbas av ridrelaterade förslitningar genom att de hade den mkt förmånliga tävlingsförsäkringen som täckte allt utom just hältor relaterade till utmattnings/förslitningsskador. Så från att ha lockat till sig alla dessa som tröttnat på att betala de höga vanliga A1 premierna så plockar de alltså nu i ett steg bort denna billiga försäkring och då inte nog med att de skall tvinga över dessa kunder i vanlig A1 utan de skall alltså då tvingas över i en mkt dyrare A1 än den de valde bort innan. Sen har de dessutom gjort ytterligare succe för de har dessutom helt plockat bort alternativet att ha A2 vet på ridhäst den enda som finns nu är alltså denna dyra A1 vet något annat alternativ finns alltså inte överhuvudtaget för ridhäst i Folksam längre.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Rätt eller fel så har folksam dragit gränsen vid tävling över huvudtaget, och i ärlighetens namn så är det även folk som tävlar i lättklass som är ute var och varannan helg och tävlar. Just voltige som du nämner är förmodligen ordentligt slitsamt för en häst, med mycket galopp på volt och ofta ganska mycket vikt.

Det finns inget direkt logiskt sätt att skilja ut de som tävlar mycket och sliter mycket på sin häst från de som inte gör det. Den som i ditt exempel bara rider en lätt C kan med fördel välja en klubbtävling eller annan som inte kräver licens och det gör man de förmodligen oftast ändå. Det är trist för de tävlande att de får betala mer för sin försäkring, men om de också är de som drar högst kostnader så är det även logiskt att de betalar mer.

Man får väl anta att Folksam har någon slags underlag för sin nya uppdelning, det kanske var det eller generella avgiftsökningar som gällde.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Håller helt med och är inte ett dugg förvånad . Hade dock också blivit sur över det korta varslet men så är det ju och står även i fbolagets regler om rättighet att ändra .

Jag tycker absolut det är större skade statistik på tävlings hästar särskilt hobby tävlings hästar . Ryttare som rider inte helt hundra men ändå tävlar och tränar mkt - stort slitage på hästarna . Mkt mer än skogs Mulle där hästen inte ombedes arbeta i ngn forcerad form i sig och därmed kan kompensera ev obalans osv , och tävlings ryttare på högre nivå som har en bättre insikt och förmåga att planera och känna av upplägg och hur hästen arbetas i balans utifrån uppgiften den ställs inför osv .
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Min ena är försäkrad i folksam och dräktig. Bäst jag kollar upp detta snabbt för förfallodagen är om tre dagar.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

*kl

Det blir ju lite konstigt på min connemara som ska tävlas igenom årgångstävlingarna och sedan betäckas, hur väljer man då?! Då måste jag ju ändra från år till år och det verkar rätt knäppt. Nu har mina hästar inte förfallodag förrän nästa år, någon av de, så jag behöver inte fundera så mkt just nu.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Det går säkert att ändra under pågående försäkringsperiod om man betäcker eller köper licens men undrar just hur det blir om du tävlar under dräktigheten, det finns inga hinder att göra det i början direkt.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Rätt eller fel så har folksam dragit gränsen vid tävling över huvudtaget, och i ärlighetens namn så är det även folk som tävlar i lättklass som är ute var och varannan helg och tävlar. Just voltige som du nämner är förmodligen ordentligt slitsamt för en häst, med mycket galopp på volt och ofta ganska mycket vikt.

Det finns inget direkt logiskt sätt att skilja ut de som tävlar mycket och sliter mycket på sin häst från de som inte gör det. Den som i ditt exempel bara rider en lätt C kan med fördel välja en klubbtävling eller annan som inte kräver licens och det gör man de förmodligen oftast ändå. Det är trist för de tävlande att de får betala mer för sin försäkring, men om de också är de som drar högst kostnader så är det även logiskt att de betalar mer.

Man får väl anta att Folksam har någon slags underlag för sin nya uppdelning, det kanske var det eller generella avgiftsökningar som gällde.

Fast om denna uppdelningen följer med vidare till övriga bolag, hur många är det som kommer backa för de där enstaka starterna dom tänkt göra? För helt plötsligt blir det en enorm kostnadsökning för att du gör en start...
Och för dessa ryttare som ridsportförbundet förenklat med endagarslicens osv just för att alla ska ha möjligheten att vara med utan att dra upp kostnaderna enormt mycket. Så vilken påverkan kommer detta ha på ridsporterns tävlingssida överhuvudtaget?

Och jag måste hålla med Gyllene om att slitaget på de flesta tävlingshästar är mindre än vad det är på många hobbyhästar. Och likadant de flesta som har tävlingshästar tar ofta många bitar själv redan idag, sånt som är förebyggande just för att hästen ska hålla sig frisk och fräsch under en förhoppningsvis lång tävlingskarriär. Där har vi den stora skillnaden från både travet och galoppen, som oftast har en relativt kort karriär på sina hästar. Travet tex har väl om jag inte minns fel startförbud från 11 eller är det 12 år, då först börjar ridhästen närma sig toppen men de flesta har ett antal år till innan det är dags för pensionering, tex 11-åringen är riden i 7-8 år och bör ha i stort sett lika långt tid kvar på tävlingsbanan.

Så jag som just funderat på om det skulle vara ett alternativ att flytta hästarnas försäkring till folksam glömde just idèen igen.

/Camilla
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Ja jag har tex mitt 16 åriga tävlingssto som inte tävlat på några år efter att fått en stor spricka i lårbenet, innan det som sagt använd till både tävling och fått föl. Hon älskar att tävla men någon full satsning på tävling kommer inte att göras på henne men hade tänkt att åka ut lite med henne i lägre klasser dels för att hon älskar det över allt annat och dels för att jag själv inte tävlat på ett tag och skall tävla igång 4 åringarna i år så hade varit bra att komma ifrån ringrostigheten på den äldre först och då på samma gång låta henne ha lite kul. Funderingarna finns att kanske betäcka henne i år. Så ja hur försäkrar man henne vettigast, just nu är hon ju bara ridhäst, skulle hon då få åka ut och skutta runt några 1m-11o klasser så blir hon plötsligt tävlingshäst igen och vips mkt dyrare i försäkring, betäcks hon sedan ja då blir hon plötsligt avelshäst och får då alltså inte vara ridhäst eller tävlingshäst ??? Att hon skulle få komma ut och leka lite på tävlingsbanan skulle alltså bli väldigt dyra starter om hon kanske bara går 2-3 tävlingar. Jag kan lova att de minuter på tävlingsbanan sliter väldigt mkt mindre på henne än när hon tokar runt hemma ett långt hopp pass, eller när hon tokar runt hemma för att hon inte fått hoppa av sig vilket är än värre alternativ för henne.

Inte ens de på bolaget kan säga hur man skall gå tillväga när hästarna byter användning mitt i, för det är ju så att man kan alltid ändra till ett dyrare alternativ under pågående år men man kan aldrig ändra åt andra hållet, så alltså kan man utgå ifrån att man helt enkelt aldrig kan ändra från tävlingshäst till avelshäst och är den inte försäkrad som avelshäst så gäller tex inte försäkringen för betäckningsskador. Så med andra ord kan du aldrig ha hästen som tävlingshäst under första halvan av året för att sedan bestämma dig för att betäcka sen. Så nu får man göra årsplanering för hästarna utifrån huvudförfallodagen. Från och med den får alltså hästen inte tävla om man planerat att betäcka under det följande året för då måste man sätta över den i avels försäkringen redan då och sen får hästen inte tävla.

Ju mer man tänker på det ju vansinnigare blir detta.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Min ena är försäkrad i folksam och dräktig. Bäst jag kollar upp detta snabbt för förfallodagen är om tre dagar.

Nämen menar du att du inte heller fått informationen om detta :devil: Folksam har tydligen lagt ut detta på sina ombud att de skulle ha ringt upp alla sina försäkringstagare och informerat om detta och då förhört sig om i vilken kategori hästarna skulle placeras. Folksam skyller helt på sina ombud om att inte kunderna fått information om detta :eek: . De har tydligen inte funderat en sekund på att det kanske vore vettigt att själva skicka ut denna information till alla sina försäkringstagare så att verkligen alla får den. Det är så uruselt dåligt skött det hela.
För övrigt har jag pratat med flera som har Folksam och inte en enda har blivit informerade om dessa ändringar av sina ombud, har Folksam möjligen även glömt att informera sina ombud om att de i sin tur skall informera sina kunder, eller så är det så att ombuden fortfarande samlar krafter för att de tycker det är en lika idiotisk ändring så de vet inte ens hur de skall lägga fram det eller förklara det för sina kunder.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Fast om denna uppdelningen följer med vidare till övriga bolag, hur många är det som kommer backa för de där enstaka starterna dom tänkt göra? För helt plötsligt blir det en enorm kostnadsökning för att du gör en start...
Och för dessa ryttare som ridsportförbundet förenklat med endagarslicens osv just för att alla ska ha möjligheten att vara med utan att dra upp kostnaderna enormt mycket. Så vilken påverkan kommer detta ha på ridsporterns tävlingssida överhuvudtaget?

Ridsportförbundet förenklade knappast, och inte gjorde de det billigare med endagars licens. Minns jag inte fel så införde de licens på lokala tävlingar där det inte behövdes licens tidigare, att köpa endagars licens istället för ingen alls är knappast billigare och enklare.

Och jag måste hålla med Gyllene om att slitaget på de flesta tävlingshästar är mindre än vad det är på många hobbyhästar. Och likadant de flesta som har tävlingshästar tar ofta många bitar själv redan idag, sånt som är förebyggande just för att hästen ska hålla sig frisk och fräsch under en förhoppningsvis lång tävlingskarriär.
Jag utgår från att Folksam har god koll på vilken typ av hästar som drar på sig mest skador. De sätter givetvis inte premierna efter enstaka hästar och hur de är som individer utan efter hela gruppen. Jag tvivlar starkt på att tävlingshästar i snitt skulle utnyttja försäkringen mindre än de som inte tävlar. Det är inte orättvist att differentiera premierna så att var grupp får stå för sina kostnader.

Om modellen Folksam valt är det rätta och fungerar i praktiken är en annan femma, det kanske fungerar och kanske inte. Det får tiden utvisa.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Det är ju en enorm skillnad i skadefrekvens på trav/galopp tävlande hästar och ridhästar som tävlar. En ridhäst utsätts inte för i närheten lika stor belastning som dessa oavsett gren.

Fast det där skulle jag gärna se statstik på. Jag jobbade i travsporten i 15 år och så jäkla mycket skador hade vi inte på tävlingshästarna. Visst hände det blev någon blev skadad men jag upplever inte att det är mindre skadade hästar i ridsporten.

Jag ser inget konstigt i att villkoren är annorlunda för hästar som utsätts för högre belastning. Däremot kan det kanske slå snett om man drar gränsen vid just "hästen tävlar" (typ). Hellre då att förslitningskador inte skall ersättas av försäkringen (som på tävlingstravare).
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Fast det där skulle jag gärna se statstik på. Jag jobbade i travsporten i 15 år och så jäkla mycket skador hade vi inte på tävlingshästarna. Visst hände det blev någon blev skadad men jag upplever inte att det är mindre skadade hästar i ridsporten.

Jag ser inget konstigt i att villkoren är annorlunda för hästar som utsätts för högre belastning. Däremot kan det kanske slå snett om man drar gränsen vid just "hästen tävlar" (typ). Hellre då att förslitningskador inte skall ersättas av försäkringen (som på tävlingstravare).

Jag har bekanta i alla de olika världarna och jag kan lova dig trav och galopp har väldigt mkt mer skador än ridsporten.

De har som jag skrivit innan precis tagit bort möjligheten att ha just en sådan försäkring som trav/galopp hästarna har, den kostade en bråkdel av vad en A1 kostade och var det stora dragplåstret för tävlingsfolk som sköter sina hästar och inte får förslitningsskador på sina hästar.
Vi hade alla våra hästar i den har aldrig på 35 år haft en ridrelaterad/förslitningsskada på någon häst så den var den perfekta försäkringen iom att man hade ett skydd mot allt annat de kan hitta på för bråkdel av kostnaden för en A1 där man får betala för alla andra som rider sönder sina hästar.
Samtidigt som de då plockar bort denna och tvingar alla de som valt folksam just för denna försäkring att gå över till en normalt mkt dyrare A1 så höjder de alltså dessutom priset markant just för tävlingshästarna.
Lägg där till att samtidigt med denna höjning så har de tagit bort alla andra möjligheter att vetförsäkra ridhäst/tävlingshäst i något annat än A1 de har alltså även tom plockat bort A2 vet så det finns inte ens ett alternativ överhuvudtaget.

Pratade med en igårkväll hennes häst hade stuckit från 875:- per år till 7.125:- per år i premier, hon hade både den tävlingsförsäkringen som plockades bort samt den förenklade vetvård av samma typ och nu hade då bolaget flyttat över den i A1 helt iom att de andra försvann. Hästen har varit helt skadefri alla de 8 åren hon haft den försäkrad där. Behöver jag säga att hon idag kommer att byta bolag.

Folksam tror naturligtvis att de varit jättesmarta för de som valt den enklare formen av försäkring är ju de som inte har mkt skador så för deras del är det ju skitbra om dessa hamnar i A1 och de får in en massa premier för dessa hästar som inte kostar en massa. För säkerhetsskull tar de bort alla möjligheter att ta någon annan enkel vet.vård för annars är ju risken att dessa gör det, nej ge dem bara ett enda alternativ så kan man tvinga alla som är rädda för att byta bolag att betala hur mkt som helst.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Att plocka bort A2 vet är ju idiotiskt. Hur tänkte de egentligen då? Jag förstår dock om de lägger upp premien för tävlinghästar i A1 då de helt naturligt slits hårdare.
När jag läser det här blir jag väldigt glad att jag inte la Alliaria i folksam när hon föddes. Det trista är ju att det är ett vågspel att välja bolag iom att man bli väldigt låst till det bolaget hela hästens liv men inte har någon möjlighet att förutse vad de hittar på för konstiga idéer under resans gång. Dagens höga premier beror nog tyvärr på ett överutnytjande av veterinär. Min äldre dam fick ett sår på ryggen som började vara (såret satt i skinnet utan ficka) och var enkelt att göra rent. Vid fråga här på Buke så tyckte folk att jag skulle ringa ut vet på jourtid för att titta på det :crazy:. Såret läkte utan vetbesök jag fick bara låta bli att använda sadel vid ridningen i ca 1 vecka. en annan orsak är att vissa veterinärer verkar använda försäkrade hästar som någon typ av försökskaniner. Vad sägs om att behandla en ponny med låg livförsäkring för en autoimunsjukdom under minst 6 månader trots att prognosen var ickeexisterande och ägaren vill ha hästen utdömd då både häst och ägare mådde dåligt av situationen. Jag funderar mer och mer på att sätta undan premierna på ett sparkonto och strunta i bolagen.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Vad du önskar är förmodligen omöjligt, villkorsändringarna beror med stor sannolikhet på att försäkringsformen inte var lönsam, jag gissar att Folksam valde mellan onda ting såsom höjda självrisker, höjda premier eller att låta andra försäkringsformer sponsra med kostnaderna. Jag gissar att du beklagat dig lika livligt om Folksam höjt premierna drastiskt ( samma storleks ordning som de landar nu) i stället för att ta bort försäkringen.

Det jag tycker är olyckligt är att man inte fritt kan byta försäkringsbolag utan att riskera att man står utan ersättning på grund av det, byter man och man är berättigad till ersättning, eller skulle varit det om man inte bytt, så borde aktuellt försäkringsbolag stå för ersättningen och sedan får de göra upp med tidigare om vem som egentligen ska betala. På det viset så kan man om man välja det bolag som för stunden passar bäst.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Jag har bekanta i alla de olika världarna och jag kan lova dig trav och galopp har väldigt mkt mer skador än ridsporten.

Inte för att det hör till ämnet men jag har bekanta i alla världar också och delar inte din uppfattning. Utom möjligtvis för galoppen, som jag inte är insatt i. Därför vore statistik intressant, men jag är tämligen säker på att den inte finns eftersom tävlingstravares skador inte bekostas av försäkringsbolagen.

Jag tycker att det är helt vansinnigt att ta bort A2 försäkringen. Det är snarare en variant av den som skall vara kvar, för alla hästar. Man skall inte kunna rida/köra sönder sin häst och låta försäkringen betala. Jag tycker folksam går fel väg, men de går väl antagligen den väg de tjänar mest på. Det lönar sig mer att öka inkomsten än sänka utgifterna.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Alla ni som upptäckt denna billiga form av försäkring, förbered er i tid inför er huvudförfallodag. Nu är det slut på denna försäkring...
Svar
10
· Visningar
2 369
Senast: Summerwind
·
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 575
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 650
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp