Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Står ingenting på någon av hästarna. Premierna låg kvar på samma med ngn hundralapps diff upp på den ena (hamnade i bas) och ner på den andra (hamnade i stor). Årsförfallo sista mars.

Jag ser ju vad som står på hemsidan som intro till de två kategorierna men på nästa sida står det exakt samma info på båda. Jaja, villkorsändringar är de skyldiga att informera om skriftligen med hänvisning till var man kan finna den. Jag inväntar den.

Knepigt att det inte står något på din har gjort det på alla jag pratat med som har årsförfallo 1/4.

Ja det står exakt samma info för att det är precis samma försäkringar man kan teckna för dem med enda skillnad olika premier.
Det framgår ju även klart och tydligt av hemsidan att häst försäkrad som ridhäst varken får användas till tävling eller avel.
Har du oförändrad premie i stort sett så står dina hästar i ridhäst.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Jag har inte alls svårt att förstå Lobelia men jag är inte lika godtrogen som hon uppenbarligen är..........

Att plocka bort alla försäkringar med lite skydd för att tvinga över alla sina försäkringstagare i den dyraste är inget annat än rävspel från försäkringsbolaget för att tjäna pengar.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

På vilket sätt är det uppenbart att jag är godtrogen, är det för att jag inte håller med dig?Lite trist attityd, kan vi inte höja diskussionen ett snäpp och sluta med dylika tillmälen?

Alla försäkringsbolag är ute efter att tjäna pengar, ja i princip alla företag har det som mål. Det är liksom ingen nyhet. Folksam har uppenbarligen lagt upp en ny strategi och min gissning är att de tagit bort försäkringar med dålig lönsamhet och rensat upp lite i djunglen med olika försäkringar. Det kan också finnas andra bedömningar som grund, exempelvis om det varit mycket missnöje och bråk när det gäller den begränsade veterinärvården när fol inser att den inte täcker. Visst kan man kalla det ett rävspel men då är all affärsstrategi ett rävspel.

Jag tror däremot inte på att de gjort det för att tvinga in folk i mer för folksam lönsamma försäkringar, och det pga helt affärsmässiga principer. Det är högst troligt att folk som vill nyteckna begränsad veterinärvård kommer att välja andra bolag i ganska stor utsträckning och en del kommer att byta till ett annat bolag. Hade begränsad veterinärvård rört en stor kundgrupp,haft god kundnöjdhet och lönsamheten varit god hade den nya strategin mest varit korkad.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Jag har inte alls svårt att förstå Lobelia men jag är inte lika godtrogen som hon uppenbarligen är..........

Att plocka bort alla försäkringar med lite skydd för att tvinga över alla sina försäkringstagare i den dyraste är inget annat än rävspel från försäkringsbolaget för att tjäna pengar.

...och jag som uppfattar Lobelia som krass och realistisk i tankegången att försäkringsbolagen är vinstdrivande...
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Då hade du rehab innan gissar jag ? Verkar som de som hade tilläggsförsäkringen rehab automatiskt blivit placerade i stor, medans de som inte hade det placeras i bas. Bas är ca 400:- billigare än stor.
Den buköppningsförsäkring som nu ingår har du kunnat köpa till precis som rehab för en liten summa i flera år så den är inget nytt samma sak med personförsäkringen den har vi haft i minst 10 år innan har kostat runt en hundring per år att ha den så inget nytt den heller, den tecknades bara för sig innan och man betalade bara för den en gång sen gällde den alla ens folksam försäkrade hästar oavsett hur många man hade så nu räknar de väl med samma belopp som innan fast per häst istället. Enda skillnaden nu är att de gjort ett enda paket av allt och du kan inte längre välja vilka delar du vill ha, allt eller inget.

Fast jag är förfärligt nöjd med nya försäkringen, den gav ju liksom mer för i princip samma pengar. Premie skillnad 79 kr på ett år ser jag som en mycket rimlig höjning.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Fast jag är förfärligt nöjd med nya försäkringen, den gav ju liksom mer för i princip samma pengar. Premie skillnad 79 kr på ett år ser jag som en mycket rimlig höjning.

I princip tjänar vi ju på den här förändringen, då vi nu kan ta bort vår extra ryttarförsäkring som vi har sedan tidigare. Kostar ingen svindlande summa, men 300 kr per år ger ju vi handen att försäkringen i princip blir billigare än för tidigare år.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

*kl*

Jösses vilken tur jag inte har Folksam till hästen :D

Jag har Agria och fick ett frispel i vintras när jag upptäckte att hästen som ALLTID stått i A1 nu stod i A2..... :o

Först försökte dom förklara bort det med att JAG hade ändrat, vilket är mej helt främmande då jag ALLTID sagt att ska jag ha en en häst livförsäkrad är det A1 som gäller och INGET annat...

När jag sen krävde att få tala med en chef så fick jag veta att det var ju "olyckligt" att hästen fick en A2 helt plötsligt, men nu gick det tyvärr inte att byta tillbaka eftersom han blivit så gammal att dom inte försäkrar hästar i den åldern...

Men alltså ? ? ? ? ? ? ? ?

Det är ju NI = AGRIA som ändrat inte jag = ägare.....

Behöver jag tala om att så fort denna häst inte längre finns kommer jag INTE att ha nästa häst försäkrad i varken Agria eller Folksam.....

Plus att alternativet att bara ha en vet försäkring och sen lägga undan pengar låter mer och mer som ettmycket realistiskt alternativ.....
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

uOm man bara vill tävla väldigt lite så kan klubbtävlingar vara ett val. De fick man ställa upp i med ridhästförsäkringen.
På ett sätt kan jag förstå att de vill dela upp det, men jag ty ker nog att de i så fall skulle sänka premien för hästar försäkrade som ridhästar och behålla premien för tävlingshästarna. (istället för att behålla den för ridhästar och höja för tävlingshästar. Det är lite fräckt)
 
Senast ändrad:
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

*KL*

Är det bara jag som tycker att det har blivit långt mycket bättre, det är min uppfattning i varje fall. Plötsligt täcker min försäkring en buköppning, det gjorde den inte tidigare om jag inte hade valt dubbel veterinärvård.

Varför täcker din försäkring mer nu än tidigare? Till mig sa de att min försäkring täcker exakt samma saker som tidigare. Den är likadan förutom att jag inte får tävla annat än klubbtävlingar. Eftersom jag slutade tävla för många år sedan och inte har intresse att ta upp tävlandet igen, så spelar ju det inte någon roll för mig.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Ring igen och prata med nästa "säljare" eller varför inte deras chef så kommer du få annat svar man får INTE avla på de som står som ridhästar står klart och tydligt i villkoren att ridhäst är för hästar som inte tävlar eller avlas på har man satt dem som ridhäst så gäller inte försäkringen för avelskomplikationer. Tyvärr har inte hälften av säljarna där inne någon koll alls på vad det nya egentligen innebär och alla ger olika svar ofta tom svar som går helt emot vad som står svart på vitt i villkoren.

Visst kan jag ringa dem igen. Hon gick iväg för att kolla med en kollega som var mera insatt och det var svaret jag fick. Jag kunde sätta henne i avelsförsäkring, men eftersom den täcker samma aker runt dräktighet och fölning tycktråe hon det var onödigt. Om stoet skulle få någon kada under tiden hon är avelsförsäkrad skulle hon kunna få reservation när försäkringen ska ändras tillbska till ridhäst igen. Jag ska ändå ringa dem igen på tisdag och kan ju passa på att fråga igen.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Knepigt att det inte står något på din har gjort det på alla jag pratat med som har årsförfallo 1/4.


Har du oförändrad premie i stort sett så står dina hästar i ridhäst.

Jag har också förfallodag 1/4 och inte heller i mina papper står det tydligt. Kostnaden är drygt 400 kr mer än förra året och när jag ringde dem igår sa de att hästen är placerad i ridhästkategorin. Det står långt nere i försäkringsbeskedet att "om du ändrar till omfattning Stor försäkring för ridhäst kan du få utökat skydd vid buköppning och ersättning för rehab efter en skada."
När de skriver så förstår jag ju att hästen är i basgruppen, men det hade ju varit lättare att de skrivit det tydligt.
Det står också att nyheter i min försäkring är att olycksfallskydd för personer som blir skadade på grund av min häst, ingår, samt det som tidigare hette Folksam Plus.
Lite skumt att försäkringen är så pass mycket dyrare, men de höjer ju priserna hela tiden så vad kan man annat vänta sig? :D
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Det är ju det som är så snurrigt att ingen verkar ha koll alls av de som jobbar där alla ger olika svar priset tog deras "chef" som man tycker i alla fall skulle ha koll därav bad vi till slut att få prata med denna efter att ha fått olika svar från lika många olika personer, frågar en sak och hon svarar att det är si och så bara det att samtidigt bläddrar vi i villkoren och där står svart på vitt exakt tvärtemot vad hon sa, ojdå var hennes svar ja det står det ju........... snacka om att det just nu är läge för att många kommer hamna i skiten och stå där med lång näsa när de fått ett besked vid telefonkontakt och villkoren något helt annat.

Kan ju gissa att 1/4 är en stor huvudförfallodag och att de alldeles för sent har kommit på alla dessa ändringar och inte ens hunnit utbilda sin personal om vad som gäller men skall ändå smälla in det så att de slipper vänta ett helt år på nästa huvudförfallodag om det är en stor andel som har just denna som huvudförfallodag. Det här med att de skulle ha lagt ut det på ombuden att ringa upp och diskutera saken med sina kunder är ju fullkomligt bullshit verkar det som ännu ingen vad jag hört som hört ett knyst från något ombud och ändå skyller de helt på det inne på huvudkontoret. Ett seriöst försäkringsbolag ser väl för sjutton själv till att informera sina kunder om ändringar så att de säkert vet att alla fått informationen. Börjar fundera lite på om detta är en fullkomlig rövare de tar för det står ju klart och tydligt att villkorsändringar skall de informera om i god tid innan de träder i kraft. På hemsidan dök dessa grupperingar upp för ca 1 vecka sedan och som sagt INGEN skriftlig information alls har gått ut till försäkringstagarna från bolaget.

Det blev ju intressant när vem det nu var påpekade villkoren, det står inte ett ljud om detta än i villkoren som förövrigt är sen nov 2012 som ligger på deras hemsida. Villkoren skulle ju helt klart vara uppdaterade med dessa ändringar vad gäller grupperingarna och vad det är tillåtet att göra med hästar från resp grupp minst en månad före de skulle träda i kraft för att anses att de informerat om villkorsändringarna i skälig tid. Villkoren är som sagt ännu inte uppdaterade till att dessa begränsningar finns och lär ju inte hinna bli det heller innan 1/4 det är villkoren man förbinder sig att följa i försäkringen nya villkor kan enbart införas på huvudförfallodagen och det finns ännu inte några nya villkor som informerar om detta alltså kan de stryka ett stort jäkla streck över att de kan ställa krav förrän tidigast nästa års huvudförfallodag angående detta även om de försöker sätta dit den redan på dessa med huvudförfallodag nu.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Varför täcker din försäkring mer nu än tidigare? Till mig sa de att min försäkring täcker exakt samma saker som tidigare. Den är likadan förutom att jag inte får tävla annat än klubbtävlingar. Eftersom jag slutade tävla för många år sedan och inte har intresse att ta upp tävlandet igen, så spelar ju det inte någon roll för mig.

Därför att jag inte hade dubbel veterinär vård, men ändå kommer försäkringen täcka för en buköppning iom att man lagt till den i försäkringen.
Man har dessutom lagt till en olycksfall person, så visst täcker den mer nu än tidigare.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Nej jag har inte heller blivit kontaktad av något ombud. Det var tack vare den här tråden jag ringde upp dem. Nu skulle hon kolla en sak som hon inte var säker på och vill jag ändra försäkringen går det bra att göra det på tisdag även om 1/4 har passerat då. Ska bli intressant att höra vad de säger på tisdag.
 
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Därför att jag inte hade dubbel veterinär vård, men ändå kommer försäkringen täcka för en buköppning iom att man lagt till den i försäkringen.
Man har dessutom lagt till en olycksfall person, så visst täcker den mer nu än tidigare.

Jag har inte heller dubbel veterinärvård och i mina papper står det att om jag ändrar försäkringen från Bas till Stor så ingår även buköppning, medicin och rehab. Det ingår inte nu när jag har Bas. Har du Stor?
Det enda som tillkommit på min försäkring är olucksfall/skada på person orsakat av min häst. Min nya premie är dessutom drygt 400 kr högre än förra årets. Vad snurrigt det verkar.
Såg nu att du hade Stor. Din försäkring har gått upp 79 kr och du har fått mera som ingår. Min har gått upp drygt 400 kr och jag har bara fått personskadedelen extra. Jag fattar inte??
 
Senast ändrad:
Sv: Nu får väl ändå Folksam ge sig !!

Vet inte om detta gör det tydligare men... Jag hade stor innan, allt ingick såsom buköppning, medicin o rehab. När den nu går över till tävlingshäst blir det ca 75:- dyrare och ENDA skillnaden är personskadan. Att det blir en sån liten höjning beror på att jag får 10% rabatt iom att jag har andra försäkringar hos dom.

Jag förstår denna ändring för vilka bolag vill inte öka vinsten? För mig är dom iaf fortfarande billigaste alternativet så jag har inget att klaga på, helt krasst.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Alla ni som upptäckt denna billiga form av försäkring, förbered er i tid inför er huvudförfallodag. Nu är det slut på denna försäkring...
Svar
10
· Visningar
2 370
Senast: Summerwind
·
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 575
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 650
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp