Nu har jag kommit på det tror jag

Nikki o Fabian

Trådstartare
jag red med kandar idag för första gången på Fabbe, han struntade i det, jag red ut o red endast på bridongen men hade stången som nödbroms, stångens tyglar hängde bara.

Men sen var jag inne på någon hemsida där det beskrevs om kandar, olika fattningar osv. Men läste jag även om Pelham bettet o det verkar vara ett sånnt jag är ute efter när jag ska rida ut, för jag vill kunna rida ut på vanligt tränsbett egentligen men vågar inte riskera att sitta med det när det bär av ordentligt, utan då vill jag ha en nödbroms. Så ett Pelham är ju bättre än kandar för han slipper en massa skrot i munnen(nu säger jag inte att jag hade tänkt ha kandar i skogen utan vi testade bara).

Men är det någon som har nått att säga om Pelhambetten, vad föredrar ni, rakt eller delat?

Jag själv tror nog på ett rakt.

Men oj, då måste jag ha ännu ett nytt träns, jag har hur många som helst snart, man kan ju inte stå o byta bett hela tiden utan varje träns har sitt bett:angel: .
 
Sv: Nu har jag kommit på det tror jag

Ett rakt pelham med två tyglar är ingen dum idé, hade ett delat pelham på min förra häst, med två tyglar. Det funkade på henne, men rakt är att föredra.
Och joo, man kan byta bett, men det är jobbigt :D
 
Sv: Nu har jag kommit på det tror jag

Fast då kan man inte välja vilken effekt man vill ha på bettet och det är den stora fördelen med pelham m två tyglar. Man kan rida på tränsbett tills man anser att man behöver stången på så sätt så håller man hästens mun fin länge och slipepr sitta och bromsa med starkare än vad stunden kräver.
 
Sv: Nu har jag kommit på det tror jag

Rakt Phelham med två tyglar är vad jag skulle rekomendera oxå.
 
Sv: Nu har jag kommit på det tror jag

kullerbytta skrev:
Eller ett jaktkandar:idea: Då har du bara en tygel och slipper delta.

Har ett jakt kandar, men det är inte samma sak som polly_mulle skriver, då har du hävstång hela tiden.
 
Sv: Nu har jag kommit på det tror jag

Jag rider på rakt pelham med en tygel, min häst älskar sitt bett, de flesta andra går hon bara och slänger med eller skramlar runt med.

Jag har en tygel pga att hon är urstark, men tänkte variera lite nu på sommaren. Prova pelham, men ett delat skulle jag undvika, känns som det raka är mildare.

//E
 
Sv: Nu har jag kommit på det tror jag

åh, vad bra att du tog upp det. jag har precis samma problem, vill rida på vanligt tränsbett men helt plötsligt blir han vettskrämd för något och då vill man ha en liten nödbroms. vet inte om han märker den heller för han har inte blivit det när jag haft den, men det känns säkrare. och jag resonerade precis likadant, att om den ena tygeln i stort sett hänger så använder jag ju inte mer än jag behöver.

fast jag har ett tredelat pelham, mest för att jag rider på tredelat vanligt så kändes det mest naturligt. och när jag provade med rakt så sa dom i butiken att 12,5 cm lät JÄTTE stort så fick jag ett mindre som jag tror var för litet för det tryckte på sidorna när jag tog i tygeln.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 742
Senast: Freazer
·
Dressyr Alltså rent generellt. Tror inte att min häst är nåt unikum, men ibland känns det som jag rider och rider och tränar och tränar. Men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 420
Senast: Cilva
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 489
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag skulle vilja ha lite tips på bett att testa på min ena stjärna. Han är riden i princip enbart på kandar eller tränsbett + graman och...
Svar
19
· Visningar
1 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp