Nu måste alla med importhäst skaffa nytt pass ..

Eftersom de använder presens, och inte imperfekt, som tempus i texten om vad som gäller from 1/1 -16 så torde det vara min tolkning som är korrekt.
Annars skulle de ha skrivit "alla hästar som har kommit" för att det ska gälla retroaktivt.

Men det står ju bara att man inte behöver byta ut passet, jag tolkar det ändå som att man måste tilläggsregistrera? Även fast passet är giltigt så måste registrering göras (om det inte redan är gjort t ex i samband med avel). Och på SWB hemsida står det uttryckligen "OBS De hästar som redan befinner sig i Sverige och har hästpass utfärdade i annat EU-land måste också tilläggsregistrera i Sverige."

Känner mig förvirrad. Vem frågar man?
 
Men det står ju bara att man inte behöver byta ut passet, jag tolkar det ändå som att man måste tilläggsregistrera? Även fast passet är giltigt så måste registrering göras (om det inte redan är gjort t ex i samband med avel). Och på SWB hemsida står det uttryckligen "OBS De hästar som redan befinner sig i Sverige och har hästpass utfärdade i annat EU-land måste också tilläggsregistrera i Sverige."

Känner mig förvirrad. Vem frågar man?
Jag ringde JBV idag, även de som redan är här måste tilläggsregistreras
 
Jag ringde jbv och frågade , de sa att föreningarna får ta vilka avgifter de vill och sätta sina egna regler för att tilläggsregistrera ...
då, så.
Då är det så i ASVH att man måste kompletteringsregistera även tidigare inkomna importer men lagen säger inte att man måste göra det. Utmärkt.
 
då, så.
Då är det så i ASVH att man måste kompletteringsregistera även tidigare inkomna importer men lagen säger inte att man måste göra det. Utmärkt.
Se tre inlägg upp, även tidigare importer måste tilläggsregistreras oavsett ras
 
En tilläggsfråga - hur blir det då om man skickar in sitt pass för tilläggsregistrering - och hästen är "utan" pass några veckor?
Passet ska ju alltid kunna visas upp, vid transportering osv, och inom några timmar om man är ute och rider.
Kan jag inte åka och träna under dessa veckor? Och tänk om hästen blir sjuk och jag inte kan visa passet för veterinären?
(Ja, jag vet att sannolikheten inte är stor att man råkar ut för detta, men om???) Vad händer då?
 
En tilläggsfråga - hur blir det då om man skickar in sitt pass för tilläggsregistrering - och hästen är "utan" pass några veckor?
Passet ska ju alltid kunna visas upp, vid transportering osv, och inom några timmar om man är ute och rider.
Kan jag inte åka och träna under dessa veckor? Och tänk om hästen blir sjuk och jag inte kan visa passet för veterinären?
(Ja, jag vet att sannolikheten inte är stor att man råkar ut för detta, men om???) Vad händer då?

Du kan få fängelse i max två år.

Nej ärligt talat, ingenting lär hända, jösses vissa avelsförbund måste du ju skicka in passet till bara för ägarbyte.
 
En tilläggsfråga - hur blir det då om man skickar in sitt pass för tilläggsregistrering - och hästen är "utan" pass några veckor?
Passet ska ju alltid kunna visas upp, vid transportering osv, och inom några timmar om man är ute och rider.
Kan jag inte åka och träna under dessa veckor? Och tänk om hästen blir sjuk och jag inte kan visa passet för veterinären?
(Ja, jag vet att sannolikheten inte är stor att man råkar ut för detta, men om???) Vad händer då?
Du får ju ett kvitto när du skickar in passet som rekommenderat brev (vilket jag hoppas alla gör) och det visar man upp om man mot förmodan måste visa upp passet.
 
Nu har detta börjat diskuteras på en fb-sida för PRE också och tydligen är det så att man inom EU vill veta exakt var varje häst befinner sig. I Spanien har man redan infört detta nya register, med påföljd att det inför varje förflyttning av en häst även inom Spanien så måste man skaffa ett tillstånd/intyg och uppge när och med vilken transport (reg nr!) hästen flyttas från angivet avsändarstall till adressen för det mottagande stallet. Risken är ju att det kommer bli likadant här, dvs varje gång man byter stall så måste man registrera detta. Jättekul då om ASVH fortsätter kräva ny ID-kontroll varje gång det ska göras ändring i registret...

PRE har ju inget godkänt avelsförbund här i Sverige, så alla PRE som är här, även de som är svenskfödda, är reggade i spanska ANCCE. Dvs alla PRE kommer bli tvungna att göra en tilläggsregistrering oavsett om de är importerade eller inte.

Jordbruksverket har ju ett hundregister, där ägaren själv kan logga in och registrera och uppdatera registret. Kan de inte fixa ett likadant för hästar? Blir ju väääääldigt mycket enklare än om alla ska hålla på och krångla med ID-kontrollanter och att skicka in hela passet (särskilt om man ska behöva göra det varje gång man byter stall...).
 
Jag har gjort den här tilläggsregistreringen av min importhäst (Oldenburgare) och fick tillbaka mitt pass i fredags.Tog 5 veckor.
Nu har hon svenskt regnr och finns med på tex blup-sidan. I passet har ASVH satt ett antal stämplar + att vi fick ett svenskt hästägarbevis (har även en tysk variant sedan innan). 800kr kostade det. + de 700kr jag fick betala för ID-kontrollanten som kom ut och tittade så att det var rätt häst.
 
Nu har detta börjat diskuteras på en fb-sida för PRE också och tydligen är det så att man inom EU vill veta exakt var varje häst befinner sig. I Spanien har man redan infört detta nya register, med påföljd att det inför varje förflyttning av en häst även inom Spanien så måste man skaffa ett tillstånd/intyg och uppge när och med vilken transport (reg nr!) hästen flyttas från angivet avsändarstall till adressen för det mottagande stallet. Risken är ju att det kommer bli likadant här, dvs varje gång man byter stall så måste man registrera detta. Jättekul då om ASVH fortsätter kräva ny ID-kontroll varje gång det ska göras ändring i registret...

Nu har jag ingen import, men det fetade skulle väl isf bli aktuellt även för svenskfödda hästar i landet tänker jag mig. Fråga på det: gäller det all förflyttning som innebär att hästen står på ställe X istället för ställe Y i mer än ett visst antal timmar/dygn/veckor, eller bara "riktiga" flyttar då hästen ska flyttas permanent till ett annat ställe? Det sistnämnda känns krångligt och drygt, men det förstnämnda ohållbart i längden för många (tänker om en åker på kurser/tävlingar/andra event som innebär uppstallning osv.)..

Sorry för OT. :p
 
Det gäller ju om hästen ska befinna sig längre än 90 dagar på det nya stället, så inte bara för tävling/kurs el dyl. Och än så länge står det ju inte något särskilt ang flytt inom Sverige på jbvs hemsida, så det är ju inte säkert att det kommer bli likadant här i Sverige som det är i Spanien. Men om tanken är att de vill kunna hålla koll på var hästarna befinner sig, så känns det ju som att även flytt inom landet borde registreras. Man kan ju inte säga att man vet var en häst finns bara för att man vet att den finns någonstans inom Sveriges gränser, det är ju ett väldigt avlångt land vi bor i...
 
Jag känner ju att jag egentligen borde kunna det här, men jag känner mig ändå förvirrad. Min spanska import har spanskt pass, men har ett svenskt reg.nr i SH - duger det?
 
Det blir väl som med nöt och får, du måste anmäla förflyttning... Hujedamig.

Precis.
Inget nytt under solen, fast ytterligare ett djurslag "drabbas".
dessutom, om man tänker sig att alla resor måste anmälas så blir det mycket pappersarbete i och med all tävlingar...
 
Nu har detta börjat diskuteras på en fb-sida för PRE också och tydligen är det så att man inom EU vill veta exakt var varje häst befinner sig. I Spanien har man redan infört detta nya register, med påföljd att det inför varje förflyttning av en häst även inom Spanien så måste man skaffa ett tillstånd/intyg och uppge när och med vilken transport (reg nr!) hästen flyttas från angivet avsändarstall till adressen för det mottagande stallet. Risken är ju att det kommer bli likadant här, dvs varje gång man byter stall så måste man registrera detta. Jättekul då om ASVH fortsätter kräva ny ID-kontroll varje gång det ska göras ändring i registret...

PRE har ju inget godkänt avelsförbund här i Sverige, så alla PRE som är här, även de som är svenskfödda, är reggade i spanska ANCCE. Dvs alla PRE kommer bli tvungna att göra en tilläggsregistrering oavsett om de är importerade eller inte.

Jordbruksverket har ju ett hundregister, där ägaren själv kan logga in och registrera och uppdatera registret. Kan de inte fixa ett likadant för hästar? Blir ju väääääldigt mycket enklare än om alla ska hålla på och krångla med ID-kontrollanter och att skicka in hela passet (särskilt om man ska behöva göra det varje gång man byter stall...).

Blir svårt att se till att folk håller sig till detta.. eftersom man inte kan bevisa att man flyttat...
Inge orolig att detta kommer ske... jag menar.. om jag åker och tävlar en helg och sover borta eller flyttar tillfälligt på bete eller ridläger 1 vecka med hästen eller rider en ridled och inte vet vart vi ska bo.. att hålla på och ansöka om tillstånd för allt detta.. nä ingen chans att de kommer bli så.

Så nä ingen risk att de kommer bli så.. omöjligt i praktiken=) kor ja visst men där flyttar de oftast 1 gång i livet... till slakteriet. men hästar flyttar betydligt mer när de tävlas och tränas. de åker ju konstant flera ggr i veckan. å ansöka om en förflyttning varje gång man vill spontan ut och åka med sin häst går ju inte.
 

Liknande trådar

Avel Förra året införde de en ökande kostnad för varje månad fram till årsskiftet man väntade med att sända in passunderlagen på sina föl ...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 703
Senast: Masse
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 294
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp