Ny bur ska byggas!

Nu ska tjejerna få en ny fin bur!

Jag är helt okej nöjd med deras gamla men nu när de ska bli tre igen så tycker jag att den blir för liten för den är så smal. Den är dock laglig för 7-10st :crazy::down: Inte en chans någonstans att jag skulle sätta fler än tre i den! I juni får jag hem Ailyns mamma och eftersom hon eventuellt kommer att vara dräktig då så måste buren vara klar och betydligt större än vad den är nu.

Imorgon får jag hem två lackbord från Ikea på 118*78cm som buren ska byggas av så hela buren blir 236*78cm och laglig för 12 marsvin så upp till 6st kan jag ha då utan att det känns för trångt, men jag känner att nu vill jag inte ha fler än högst fyra för att inte ta på mig mer jobb än jag orkar.

Jag funderade på att köpa två bord till för att ställa buren på men där satte snålnerven stopp så idag har jag byggt botten och ben av två gamla trasiga bord jag hade stående i källaren. Jag tyckte att jag mätte så noga men ändå räknade jag fel på 11cm på längden :meh: Men jag tror att det blir bra ändå för den kommer ju att stå under själva buren så bara benen syns.

Borden är vita och så ska jag ha plexiglas som frontväggar och vita bakväggar. Benen är träfärgade så det kommer att matcha köksbordet och husen tänkte jag ha vita med svarta knutar för att matcha tavlorna ovanför :D

Såhär ser deras bur ut nu
F700B138-7669-4A44-BC33-A8A3A38DE9A6.jpeg
 

Snyggt! Det där hade jag aldrig klarat i närheten av lika bra. Är för övrigt jätteimponerad av både initiativet och genomförandet.
Jag är fortfarande förvånad över hur nära jag kom 😂
Tack! Jag är dock inte först med idén. Har sett flera som har byggt burskåp av de små lackborden och även ett burskåp av de stora som jag har använt. Hade tre olika alternativ jag funderade över men valde lackborden till slut för möjligheten att bygga till en våning ifall jag skulle vilja 🙂
 
Jag kanske har missat och det redan finns nånstans, men skulle du kunna beskriva hur du fått fast plexiskivan och skivorna baktill så snyggt? :)
Det är inte så snyggt irl 😅 Plexiglasen är fästa i kvartslister med montagetejp och silikonfog (som vägrar härda helt 😑) och de vita skivorna sitter med silikonfog nedtill och tejp upptill 🤣 Tanken var att foga dem, och glasen, på insidan och fästa med något på baksidan men några ställen glipar för mycket (jag råkade tex såga ena glaset uppochner ned så det sneda hamnade uppe och bildade en jätteglipa istället för att följa kanten 😑) för att fogas så jag funderar på att beställa flexibel plastlist med tejp baktill istället. Jag har heller inte målat det som är träfärgat ännu. Ville ha in marsvinen så fort som möjligt så jag kan få undan det värsta kaoset
136A49C0-A81C-4BFC-805D-A4BFE5B064D5.jpeg
 
Det är inte så snyggt irl 😅 Plexiglasen är fästa i kvartslister med montagetejp och silikonfog (som vägrar härda helt 😑) och de vita skivorna sitter med silikonfog nedtill och tejp upptill 🤣 Tanken var att foga dem, och glasen, på insidan och fästa med något på baksidan men några ställen glipar för mycket (jag råkade tex såga ena glaset uppochner ned så det sneda hamnade uppe och bildade en jätteglipa istället för att följa kanten 😑) för att fogas så jag funderar på att beställa flexibel plastlist med tejp baktill istället. Jag har heller inte målat det som är träfärgat ännu. Ville ha in marsvinen så fort som möjligt så jag kan få undan det värsta kaoset
Visa bifogad fil 91440
Jag tycker den ser riktigt proffsig ut!
Vart har du köpt plexiskivan? Och vad sågar du med? 😊
 
Försöker hitta någon form av lådor/byrå att ha under buren men hittar inget som är riktigt bra
 
Nu har jag bytt till kabelrännor/kanaler på två rutor och jag är så mycket nöjdare! Har lite kvar att jobba på skarvarna och måste täcka hålen upptill dock. Den sista rutan räckte inte rännorna till för jag klantade mig med den första så får fixa det nästa vecka när jag kan ta mig till biltema.
Har byggt om den gamla byrån så den får plats under buren för jag hittade ingen att köpa som var tillräckligt bra för att vara värd priset, men måste måla om den gamla. Jag ska också bygga en front med dörrar så jag kan gömma hö och spån
A56C9A67-FD74-469C-AB46-90D78CC83FAC.jpeg
 
Då börjar operation Byggs övervåning!

Jag har redan kört fast och kan inte bestämma mig för om jag ska kapa längs med kanten på buren som jag hade tänkt från början eller om jag ska låta det sticka ut 🤔 Tjejerna gillar att det sticker ut men jag tänker att det kanske kommer se för ”tungt” ut eftersom övervåningen är så låg. Den ska gå hela vägen ut till glaset.

Har liksom ändrat mig en gång redan och kommer göra den smala övervåningen längre än planerat 🤣
C5A2FC6F-CB4E-4926-8F34-4C8A807E1231.jpeg
 
Det går sakta framåt men nu har jag kört fast för jag vet inte var/hur jag vill ha glaset. Måste verkligen försöka bli klar idag för utbrytarkungen Yannis bor just nu såhär och jag tycker så synd om honom! Men har inte gallret till den buren kvar och om jag tar bort något så får jag jaga honom genom hela köket igen 😅
E0E0B64B-8490-4E54-A1AE-5528EBED6093.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp