Ny dator eller ej?

Hallå, det finns faktiskt fortfarande 4 att köpa :angel:

Är det snabbheten som skiljer sig?

Exakt, när man håller på med film/bilder behöver det ligga mycket i RAM-minnet och samma sak med grafiktunga spel. Plus att SSD gör sitt till för hastigheten (senaste datorn har två SSD samt 32GB i RAM... det är jädrigt nice när man håller på med ett tungt GIS-program också).

Edit: Men min senaste var inte billig... med uppgraderingarna tror jag det blev kring 15000kr.
 
Seg är den, tar ibland upp till 5 min bara att starta upp allt :laugh: Folk som ska köpa ny och använder samma plotter som mig, rekommenderas att köpa en med minst 8 gb ram. Min har 4. Men jag vet inte riktigt vad det skulle göra för skillnad?

Men mest är det kanske möjligheterna att köpa spel som lockar...
Vill du kunna ha den i några år tycker jag 16 GB RAM är minimum, och minst 500 GB SSD hårddisk eftersom det inte är lika praktiskt att sätta in fler hårddiskar i en laptop. Alla laptops har inte heller platser för att köpa till RAM, så då är det bättre att ta i lite mer än man tror man behöver, alternativt kan man klicka in/läsa på produktspecifikationerna på laptops med 8 GN RAM och kontrollera max minnesstorlek och hur många RAM-portar som är lediga. Jag tycker också det är väl värt att kolla så den har IPS-panel (klarare bild med bred betraktningsvinkel). För mina totalt amatöriga ögon tycks Lenovo har lite modeller i rätt prisklass med "rätt" innehåll, men jag surfar alltid runt väldigt mycket hos olika säljare och kollar in modeller, och sen läser jag recensioner om just den modellen eller om enskilda komponenter som sitter i, eftersom det känns så jobbigt att investera mycket pengar i något om man inte blir helt nöjd sedan.
 
Vill du kunna ha den i några år tycker jag 16 GB RAM är minimum, och minst 500 GB SSD hårddisk eftersom det inte är lika praktiskt att sätta in fler hårddiskar i en laptop. Alla laptops har inte heller platser för att köpa till RAM, så då är det bättre att ta i lite mer än man tror man behöver, alternativt kan man klicka in/läsa på produktspecifikationerna på laptops med 8 GN RAM och kontrollera max minnesstorlek och hur många RAM-portar som är lediga. Jag tycker också det är väl värt att kolla så den har IPS-panel (klarare bild med bred betraktningsvinkel). För mina totalt amatöriga ögon tycks Lenovo har lite modeller i rätt prisklass med "rätt" innehåll, men jag surfar alltid runt väldigt mycket hos olika säljare och kollar in modeller, och sen läser jag recensioner om just den modellen eller om enskilda komponenter som sitter i, eftersom det känns så jobbigt att investera mycket pengar i något om man inte blir helt nöjd sedan.

Jag har tittat på Lenovo och min pappa har tittat på nån Huawei som fick bra betyg i ett test. Jag har tittat på billigare datorer och nu när det istället blev läge att kolla på dyrare, hamnade jag efter.
Ska kolla efter det du skriver och se vad jag kan hitta. 10.000 är maxtak, men har jag tur kanske de har nått på rea nångång. Är ju ingen panik.
 
Jag har tittat på Lenovo och min pappa har tittat på nån Huawei som fick bra betyg i ett test. Jag har tittat på billigare datorer och nu när det istället blev läge att kolla på dyrare, hamnade jag efter.
Ska kolla efter det du skriver och se vad jag kan hitta. 10.000 är maxtak, men har jag tur kanske de har nått på rea nångång. Är ju ingen panik.
Förutom skärmen är även tangentbordet viktigt, en del är verkligen pest att skriva på. Min dator är en IBM (egentligen Lenovo men de behöll IBM logon första åren) har ett riktigt gammaldags tangentbort som är långt bättre än nästan alla nya.
 
Vill du kunna ha den i några år tycker jag 16 GB RAM är minimum, och minst 500 GB SSD hårddisk eftersom det inte är lika praktiskt att sätta in fler hårddiskar i en laptop. Alla laptops har inte heller platser för att köpa till RAM, så då är det bättre att ta i lite mer än man tror man behöver, alternativt kan man klicka in/läsa på produktspecifikationerna på laptops med 8 GN RAM och kontrollera max minnesstorlek och hur många RAM-portar som är lediga. Jag tycker också det är väl värt att kolla så den har IPS-panel (klarare bild med bred betraktningsvinkel). För mina totalt amatöriga ögon tycks Lenovo har lite modeller i rätt prisklass med "rätt" innehåll, men jag surfar alltid runt väldigt mycket hos olika säljare och kollar in modeller, och sen läser jag recensioner om just den modellen eller om enskilda komponenter som sitter i, eftersom det känns så jobbigt att investera mycket pengar i något om man inte blir helt nöjd sedan.
Jag håller med om att satsa på minst 16gb ram och 500 ssd hårddisk. Jag gillar när man kan utöka ram och byta hårddisk själv vid behov men det är så få märken man kan det på numera.
 
Nu borde väl nya datorer klara Windows 11 som kommer inom kort, men det kanske kan vara läge att dubbelkolla det.

Tänkte just ställa den frågan.
Tittar jag på Elgiganten t.ex, så står det så endel att de är klara för Windows 11, men inte på alla.
Det känns som det borde vara viktigt?
 
Senast ändrad:
Vill du kunna ha den i några år tycker jag 16 GB RAM är minimum, och minst 500 GB SSD hårddisk eftersom det inte är lika praktiskt att sätta in fler hårddiskar i en laptop. Alla laptops har inte heller platser för att köpa till RAM, så då är det bättre att ta i lite mer än man tror man behöver, alternativt kan man klicka in/läsa på produktspecifikationerna på laptops med 8 GN RAM och kontrollera max minnesstorlek och hur många RAM-portar som är lediga. Jag tycker också det är väl värt att kolla så den har IPS-panel (klarare bild med bred betraktningsvinkel). För mina totalt amatöriga ögon tycks Lenovo har lite modeller i rätt prisklass med "rätt" innehåll, men jag surfar alltid runt väldigt mycket hos olika säljare och kollar in modeller, och sen läser jag recensioner om just den modellen eller om enskilda komponenter som sitter i, eftersom det känns så jobbigt att investera mycket pengar i något om man inte blir helt nöjd sedan.

Lenovo och Asus är de enda märkena jag kan tänka mig (ev Toshiba). Asus har haft problem för några år sedan med de billigare modellerna men verkar ha fixat det (alla mina senaste datorer har varit Asus).
 
Tänkte just ställa den frågan.
Tittar jag på Elgiganten t.ex, så står det så endel att de är klara för Windows 11, men inte på alla.
Det känns som det borde vara viktigt?

Jag skulle inte haft det som en bortsållningsfaktor om resten av datorn har det du vill ha men det är ju absolut trevligt om den klarar det.

Jag uppgraderar aldrig operativ direkt när de släpper det, de brukar ha många barnsjukdomar.
 
Tänkte just ställa den frågan.
Tittar jag på Elgiganten t.ex, så står det så endel att de är klara för Windows 11, men inte på alla.
Det känns som det borde vara viktigt?
Nu borde väl Windows 10 supportas i minst 5 år till och skillnaden är väl inte jättestor i funktionalitet, inte nu iallafall, men jag skulle inte köpa en dator som inte klarar Windows 11. Det skulle som jag ser det tyda på äldre/sämre hårdvara.
 
Lenovo och Asus är de enda märkena jag kan tänka mig (ev Toshiba). Asus har haft problem för några år sedan med de billigare modellerna men verkar ha fixat det (alla mina senaste datorer har varit Asus).

Min nuvarande är en Asus. Har för mig att den fick åka in på nått precis när jag köpt den, men efter det har den funkat.

Jag köpte nog min med XP och den har 10 nu, så det borde ju gå att uppdatera/uppgradera alla till 11 på sikt?

Hur är det med HP?
 
Eftersom du själv sa att du ville ha en stationär, stationära datorer är billigare och du får betydligt mer prestanda per peng än med laptops.

Det största hindret just nu är väl skärmen, men sådana går ofta att hitta begagnat. För under 10 000 får du absolut en okej speldator som håller i 3-5 år innan du måste byta något. Det som är dyrt i dagsläget är grafikkorten pga bitcoinfarmers.

Om jag vore dig hade jag kontaktat Inet och hört vad de rekommenderar, de är både duktiga och hjälpsamma :)
 
Min nuvarande är en Asus. Har för mig att den fick åka in på nått precis när jag köpt den, men efter det har den funkat.

Jag köpte nog min med XP och den har 10 nu, så det borde ju gå att uppdatera/uppgradera alla till 11 på sikt?

Hur är det med HP?

Jag är själv inte så förtjust i dem men en kompis köpte en HP-laptop (iofs rätt många år sedan nu) och den klarade av att bli rätt misshandlad men tickade på.

Särbon köpte en HP till svärmor för något år sedan och hon är nöjd med den även om den är väldigt enkel (hon behöver inget som klarar något tyngre).
 
Eftersom du själv sa att du ville ha en stationär, stationära datorer är billigare och du får betydligt mer prestanda per peng än med laptops.

Det största hindret just nu är väl skärmen, men sådana går ofta att hitta begagnat. För under 10 000 får du absolut en okej speldator som håller i 3-5 år innan du måste byta något. Det som är dyrt i dagsläget är grafikkorten pga bitcoinfarmers.

Om jag vore dig hade jag kontaktat Inet och hört vad de rekommenderar, de är både duktiga och hjälpsamma :)

Enda nackdelen är väl att jag egentligen skulle behöva kunna flytta den mellan våningarna 🤔
Eller så får jag ha en liten TV där uppe, kollar alltid på TV samtidigt.
 
Jag är själv inte så förtjust i dem men en kompis köpte en HP-laptop (iofs rätt många år sedan nu) och den klarade av att bli rätt misshandlad men tickade på.

Särbon köpte en HP till svärmor för något år sedan och hon är nöjd med den även om den är väldigt enkel (hon behöver inget som klarar något tyngre).

HP verkar ha mycket i den prisklassen med bra prestanda. Vad jag kan se 🙃
 
Nu skall väl sägas att min senaste bärbara är en Macbook Air M1, den kan i princip inte köra Windows 11.
Det är väl min första mac på väldigt länge. Man får väldigt mycket för pengarna med den nya M1 processorn, vilket inte brukar vara fallet med produkter från Apple.
Jag kör dock mestadels linux under Paralles då jag har lite svårt för Mac OS. Jag kör även Windows 11 under Paralells, men om det kommer fungera och supportas framöver är väl högst osäkert.

Detta var lite av en utvikning, du skall nog satsa på en Windows-maskin.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: Tuvstarr
·
IT & mobiler Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil. Egentligen borde vilken enkel skitdator som...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 480
Senast: Shaggy
·
IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 242
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Är det någon kunnig där ute som kan hjälpa mig i valet av ny dator? jag har en MacBook Pro från 2011 som fortfarande fungerar om än...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: JEHL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp