Ny dator eller ej?


Det ser ut som en dator som jag skulle kunna ha köpt. (På jobbet var många nöjda med Lenovo men sedan 1,5 år tillbaka får vi inte köpa eller använda Lenovo alls.)

Den har allt viktigt. Dessutom nu till bra pengar.

En extra bra finess med den (som inte är helt vanligt i den prisklassen) är att den stödjer upp till 3 bildskärmar samtidigt med ganska bra upplösningssiffror.
 
Vad är det som gör att jag inte kan spela "moderna" spel då? Tog hem Unravel för ett par år sen och det startade inte ens.
Det kan vara grafikkortet som hindrar, svårt att säga på distans.
Har inte grafikkortet tillräckligt med RAM, så kan ju det vara ett problem. I många bärbara datorer, delas RAM mellan grafikkort och processor, även om det nog är vanligast om grafikkortet är inbyggt i processorn. Men kolla på en bättre begagnad dator också, inte bara butiksnya. Utvecklingen just nu går inte så snabbt som man tror, men det som ska undvikas är ju alltid att köpa det allra billigaste, särskilt om det ska spelas på den.
Företrädesvis är det bra med diskret grafikkort, även om det oftast går att spela lite på inbyggt grafikkort också.
Men oavsett så känns det som att du nog behöver en modernare dator, med tanke på användningen.
 
När det gäller intel och amd har jag för mig att amd den senaste tiden haft processorer med bättre pris/prestanda jämfört med intel. Tror dock den absolut senaste intel har blivit lite bättre, men om den är ikapp vet jag inte. Detta är jag dock inte 100% säker på.
 
När det gäller intel och amd har jag för mig att amd den senaste tiden haft processorer med bättre pris/prestanda jämfört med intel. Tror dock den absolut senaste intel har blivit lite bättre, men om den är ikapp vet jag inte. Detta är jag dock inte 100% säker på.

AMD har vassare pris/prestanda för stationära, men på laptopsidan är Intel mycket vanligare med sina i5/i7 och med tillräckligt antal hårda kärnor är de bra.
 
Jag bestämde mig visst 🙈
Screenshot_20210926-133110_Gmail.jpg
 
En del av det roliga i att köpa ny dator är ju att kolla runt vad som finns och jämföra... så nu kunde jag ju göra det å dina vägnar och inte lägga ut pengar själv! :angel: :rofl:

Hoppas du blir nöjd med den nya datorn :up:

Jordens ångest nu. När jag tänker på allt annat de pengarna skulle kunnat gå till. Men, men. Det blir nog bra när den är på plats. Skickade länken till pappa, han tyckte också det verkade vara "mycket dator för pengarna". Ska bli intressant att jämföra 😂

Tack för hjälpen med att tipsa!
 
Är det viktigt om det är i5 eller i7-processor?

Lite sen på bollen men min erfarenhet är att bara för att den heter i7 behöver den inte vara avsevärt mycket bättre än i5. En bra i7 processor brukar driva upp prislappen en del, likaså Ryzen 7 över Ryzen 5, när det ändå finns 5-modeller vars prestanda är fullt tillräcklig för en lite mer vanlig användare. Så jag hade jämfört just den processorn mot andra liknande, det finns sidor på nätet som systematiskt testar och jämför de flesta datorkomponenter om man googlar, Sweclockers till exempel.
 

Tycker den ser bra ut. Processorn är precis det jag menade med att i7 inte alltid är att föredra över i5, och du kan utöka RAM minnet på den i framtiden. För mig hade enda minuset varit att det inte finns en minneskortsplats, jag fotar och redigerar en del och tycker det är knöligt med sladdar, annars är det ju enkelt att köpa en läsare att plugga in.
 
Tycker den ser bra ut. Processorn är precis det jag menade med att i7 inte alltid är att föredra över i5, och du kan utöka RAM minnet på den i framtiden. För mig hade enda minuset varit att det inte finns en minneskortsplats, jag fotar och redigerar en del och tycker det är knöligt med sladdar, annars är det ju enkelt att köpa en läsare att plugga in.

Jag har både minneskortsplats- och -läsare, pga lite knäpp samt att det finns inget "för mycket" när det gäller datorer... :o
 
Tycker den ser bra ut. Processorn är precis det jag menade med att i7 inte alltid är att föredra över i5, och du kan utöka RAM minnet på den i framtiden. För mig hade enda minuset varit att det inte finns en minneskortsplats, jag fotar och redigerar en del och tycker det är knöligt med sladdar, annars är det ju enkelt att köpa en läsare att plugga in.

Jag har alla mina bilder i telefonen och använder datorn mer eller mindre som backup till mobilen. Så just det är inget som i dagsläget gör nått. Sen vet jag ju inte hur det blir nu när jag får en bättre dator, det kan ju öppna för nya möjligheter. Men det får jag ta då. Kan inte få allt.
Men bra att den ser bra ut 🙂
 
Jag kör alltid med desktops eftersom man får så mycket mer bang for the buck, plus att jag ser så dåligt att jag måste han en stor skärm. Har en mycket basisk Chromebook + en 10.5" platta när jag behöver flytta på mig.

Bygger själv och jag gillar att man kan uppgradera allteftersom. Tog lite luft när jag byggde för två år sedan med Ryzen 7 (aldrig, aldrig mer AMD :rage: förbannat vad det är krångligt att få allt på plats) och ett bra men ej gaming moderkort. Bas grafikkort dock och 16GB RAM. Har just köpt till 16 till :angel: även om jag inte gamar eller har tunga grafikprogram kör jag många program simultant, bara att ha 35+ flikar i Chrome öppna tar en del. Har också köpt ny cpu fläkt eftersom den jag köpte för några år sedan (också ganska basisk eftersom jag inte gamar eller overclockar) inte räcker till och jag får temperaturer på 60-70 grader.

Enda jag missade med nya chassit var den förbaskade LED. Vem sjutton vill ha en dator som byter färg konstant? Helt onödigt imo.
 
Tycker den ser bra ut. Processorn är precis det jag menade med att i7 inte alltid är att föredra över i5, och du kan utöka RAM minnet på den i framtiden. För mig hade enda minuset varit att det inte finns en minneskortsplats, jag fotar och redigerar en del och tycker det är knöligt med sladdar, annars är det ju enkelt att köpa en läsare att plugga in.
Är det inte risk att slita ut kontakterna i kameran till minneskortet om man plockar ut minneskortet varje gång man för över bilder? Min tanke med att använda usb är att om den anslutningen går sönder funkar kameran ändå att använda.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 925
Senast: Tuvstarr
·
IT & mobiler Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil. Egentligen borde vilken enkel skitdator som...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 458
Senast: Shaggy
·
IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 240
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Är det någon kunnig där ute som kan hjälpa mig i valet av ny dator? jag har en MacBook Pro från 2011 som fortfarande fungerar om än...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: JEHL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp