Ny dator eller ej?

Är det viktigt om det är i5 eller i7-processor?

En SSD "klarar" en lite långsammare processor men det är alltid trevligt med extra kräm. Med det sagt, det sitter en i5 i min senaste eftersom jag inte fick tag på någon i7 med de övriga specifikationerna jag hade (inte till ett rimligt pris iaf). Jag är nöjd med min dator.
 
4GB i RAM?! 😱 (jag kommer inte ihåg när jag hade en dator med det i RAM senast men jag har ju hållit på mycket med digital filmredigering och bildbehandling).

Köp en ny :D Du kommer att märka skillnad :rofl:
Och jag kommer ihåg när jag hade en hårddisk på 10 gb.

8 GB är nog det vanligaste när det gäller RAM idag när det gäller lite billigare datorer som det är frågan om här.
 
Är det viktigt om det är i5 eller i7-processor?
Oftast men det kan variera något

Dock kan det vara mer lönande kapacitetsmässigt att satsa på mer RAM, 8 är idag för billigare bärbara datorer, personligen ångrar jag att jag inte köpte en med minst 16 GB. Jag använder grafiktunga program. De segar ner efter en stund och jag tror det är RAM-minnet som är flaskhalsen då programmen är helt okej i snabbhet i början eller om jag startar om dem.
 
Jag har funderat på det. Men är rädd att det om nått år eller 2 sätter mig i samma sits. Att grafikkort och annat är för gammalt. Det verkar gå så fort!

Skulle dock inte ha skrivit med det där med hjälp, ser jag. Nu verkar ju fokus riskera hamna på det snarare än huvudfrågan.
Jag skulle säga att du kan köpa en modern begagnad dator utan att riskera så mycket. Det går inte så fort längre. Är datorn 9-10 år skulle det nog faktiskt kunna gå att lägga till mer RAM, och byta ut hårddisken till SSD. Det blir ju ingen superdator, men något snabbare kommer den nog att bli. Men generellt så tror jag att en begagnad dator via företag som säljer uppfräschade sådana kan vara vettigt att titta på,
särskilt om man inte tar billigaste alternativen.
 
Jag skulle säga att du kan köpa en modern begagnad dator utan att riskera så mycket. Det går inte så fort längre. Är datorn 9-10 år skulle det nog faktiskt kunna gå att lägga till mer RAM, och byta ut hårddisken till SSD. Det blir ju ingen superdator, men något snabbare kommer den nog att bli. Men generellt så tror jag att en begagnad dator via företag som säljer uppfräschade sådana kan vara vettigt att titta på,
särskilt om man inte tar billigaste alternativen.

På min är det nog mest grafikkortet som stör.
 
@MissFideli: En sak som är värd att tänka på är om den har ett separat numeriskt tangentbord eller ej. Det var en dealbreaker för mig, jag hanterar ofta stora mängder siffror så jag måste verkligen ha ett separat. Jag har testat att ha ett löst som kopplas in med USB och det är totalt värdelöst.

Men är det inte viktigt för dig kvittar det ju.
 
På min är det nog mest grafikkortet som stör.
Mja, kanske, kanske inte. Att saker tar lång tid att starta beror snarare på att du har långsam lagring och/eller för lite RAM. Nu har jag ju inte full koll på exakt vad du har för hårdvara, men grafikkortet påverkar nog mest hur ofta bilden uppdateras.
 
Specen på jobbet nu är laptop med 64GB RAM, 1TB hårddisk SSD och minst 4 hårda kärnor i processorn. Men då räcker inte 10.000 kr.

Viktigast är tillräckligt RAM-minne och SSD (inte gammaldags långsam disk) och att processorn gärna får ha 4 kärnor, så att inte en tung process låser upp datorn onödigt mycket.

Hittar bra varianter för 10.000+ moms, men det bidde lite över angiven maxbudget.
 
Mja, kanske, kanske inte. Att saker tar lång tid att starta beror snarare på att du har långsam lagring och/eller för lite RAM. Nu har jag ju inte full koll på exakt vad du har för hårdvara, men grafikkortet påverkar nog mest hur ofta bilden uppdateras.

Vad är det som gör att jag inte kan spela "moderna" spel då? Tog hem Unravel för ett par år sen och det startade inte ens.
 
@MissFideli: En sak som är värd att tänka på är om den har ett separat numeriskt tangentbord eller ej. Det var en dealbreaker för mig, jag hanterar ofta stora mängder siffror så jag måste verkligen ha ett separat. Jag har testat att ha ett löst som kopplas in med USB och det är totalt värdelöst.

Men är det inte viktigt för dig kvittar det ju.
Siffror är inte så viktigt för mig. Det som sitter där, räcker.
HDMI, är det inget viktigt längre?
 
Siffror är inte så viktigt för mig. Det som sitter där, räcker.
HDMI, är det inget viktigt längre?

Någon slags digital bildutgång finns alltid, och adaptrar kostar 100-400 kronor mellan dem. Så det är inte uberviktigt vilken sort som finns på datorn. Vissa nya tunna har inga portar alls utan adaptrar och personligen har jag svårt för det. Vill gärna ha USB, skärm och LAN-portar direkt på laptopen.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: Tuvstarr
·
IT & mobiler Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil. Egentligen borde vilken enkel skitdator som...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 480
Senast: Shaggy
·
IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 242
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Är det någon kunnig där ute som kan hjälpa mig i valet av ny dator? jag har en MacBook Pro från 2011 som fortfarande fungerar om än...
Svar
0
· Visningar
432
Senast: JEHL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp