Ny regering?

Verkar det inte lite smått olistigt att försöka kasta in en blåbrun regering om man vill "försvara det svenska folkhemmet" som vänsterpartist? Varför vakna nu när man känt till innehållet i januariöverenskommelsen en liten tid längre än senaste veckan?

Jag kan förstå frustrationen att inte ha mer makt i en fråga man tycker är viktig; men det är ganska svårt att förstå hur man kan medverka som något slags halvidioter till att vi får in en blåbrun regering. Jag hoppas de har en plan för att inte bara vinna striden och förlora kriget.

I praktiken är den här frågan om marknadshyror i det förslag som finns av en extremt liten betydelse i förhållande till de frågor vi får ta ställning till snart med Kristersson vid rodret, med Åkesson vid seglet, Busch som navigatör och Sabuni i en jolle bakom. Där vänsterpartiet går från att ha haft visst inflytande till exakt noll inflytande, och där "det svenska folkhemmet" kommer att monteras ner med rapp fart.

Det är inte direkt så att KD och M röstar i frågan för att de ogillar marknadshyror. Förmodligen är det också ett av de första besluten som tas, eventuellt med en betydligt skarpare formulering än den variant som diskuteras nu.
V har varit väldigt tydliga med att denna fråga är väldigt viktig för dom och att de inte kommer att backa från marknadshyre frågan. Tycker att det är uppfriskande med ett parti som inte vänder kappan efter vinden.
Tycker att regeringspartierna skulle tagit V på allvar så hade detta kanske inte behövt hända.
Så tycker det är regeringspartierna som ställt till det inte V.

V har varit väldigt tydliga med att denna fråga är väldigt viktig för dom och att de inte kommer att backa från marknadshyre frågan. Tycker att det är uppfriskande med ett parti som inte vänder kappan efter vinden.
Tycker att regeringspartierna skulle tagit V på allvar så hade detta kanske inte behövt hända.
Så tycker det är regeringspartierna som ställt till det inte V.
Jo, där tycker vi lite olika.

Jag tycker att misstroendevapnet ska användas för annat än enskilda sakfrågor där inte ens förslag finns. Förslag som man kan rösta emot vilken dag som helst de föreslås.

Jag tycker inte om att EU hindrar migranter att söka asyl, men tycker inte att det vore rätt av Sverige att gå ur EU för det.

Jag tycker inte om att kollegor på USA-kontoret inte städar toaletten efter sig, men jag ber ändå inte om att de ska ges sparken.

Bara för att man har ett maktmedel för att få som man vill innebär det inte att det är rimligt att använda det i alla situationer.

Bara för att man har ett maktmedel för att få som man vill innebär det inte att det är rimligt att använda det i alla situationer.
V har inte använt sin hjärtefråga som maktmedel i alla situationer. Dom har tvärtom varit väldigt tysta och försynta och snällt hjälpt till att mota kaoset i grind. Att bara få öppna grinden och snällt sträcka fram handen när storsossen kommer förbi ihop om en slant och få nådiga nick till tack -och ett piskrapp från Annie. Det är få som skulle tycka att det är ett värdigt upplägg

V har inte använt sin hjärtefråga som maktmedel i alla situationer. Dom har tvärtom varit väldigt tysta och försynta och snällt hjälpt till att mota kaoset i grind. Att bara få öppna grinden och snällt sträcka fram handen när storsossen kommer förbi ihop om en slant och få nådiga nick till tack -och ett piskrapp från Annie. Det är få som skulle tycka att det är ett värdigt upplägg
Det var inte vad jag menade med ”alla situationer” (att V skulle tagit vad som helst) utan min mening var att misstroendevapnet passar extremt få och allvarliga situationer , i annat fall finns mer rimliga sätt att motarbeta förslag.

Nu fanns inte ens ett förslag, så det kan man kalla trigger happy även om man är allergisk mot diskussionen som sådan.

Men jag får ändra mig. Någon på USA-kontoret diskuterar om man inte borde ta bort städkravet på toan, trots att de vet att jag ogillar det, då ser jag till att de får sparken så att jag vet att det aldrig blir ett konkret förslag av det från denne i alla fall. Om det sen innebär att resten som också vill ta bort kravet med sannolikhet får beslutanderätten i dennes frånvaro, det skiter jag i! För jag har visat vad jag tycker med det största vapnet jag hade!

Öh... Ms landsbygdspaket. Först kallar Kristersson pressen. SEN pratar han med Centern. Säger en del om både självbild och samarbetsklimat.
Det måste rapporteras att han bjussat med bra erbjudanden. Om de redan fått svaret att det inte tas så finns inget positivt att gå ut med i pressen längre...

Han vet väl redan att han inte får ihop mandat nog till denna omröstning, speciellt när det ännu bara är 1 av 4.
Men det får inte se ut som att han inte gör de försök han ska.

Jag tycker detta är lite otäckt utifrån vart man vet att SD står i frågorna:
Moderatledaren berömde samtalen som han haft med sina tänkta samarbetspartier SD, KD och L.

– Klart att det finns åsiktsskillnader, men i de riktigt stora frågorna så delar vi både analysen och i vilken riktning som lösningarna måste gå i.

Samtalen ska ha handlat om kriminalitet, skatter, migration, integration, klimat och energi.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1BgzwX/ulf-kristersson-ger-upp-forsok-att-bilda-regering

Det har liksom blivit så normaliserat och rumsrent? Stor glidning från hur det pratades inför valet.

Eller så pratade han aldrig med centerledningen alls, enligt senaste uppgifterna från dem. Kanske har SD sagt att han inte får det om han vill ha deras stöd. :meh:
Ja det är ju märkligt? Men visst är det inte heller första gången? Har ngt vagt minne av tidigare situation där Ulf K fick det att låta som att han diskuterat med fler än vad som stämde.

Jag tycker detta är lite otäckt utifrån vart man vet att SD står i frågorna:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1BgzwX/ulf-kristersson-ger-upp-forsok-att-bilda-regering

Det har liksom blivit så normaliserat och rumsrent? Stor glidning från hur det pratades inför valet.

Jag tycker att det är enormt otäckt att ledarna för moderaterna, kristdemokraterna och numer liberalerna tar varje tillfälle i akt att försvara SD:s politiska utgångspunkter. Det pratas mer om hur okej SD:s politik är än om de egna idéerna emellanåt - för att försvara den helomvändning samtliga har gjort. Och att sedan stå och beskylla S för att vara maktgalna och göra allt för att få makten; är nog en större sten i glashuset än vad glashuset har rymt någon gång förut.

Ofta känns det som vi har skaplig konsensus i et här landet. Att världsbilden inte skiljer sig så mycket.

men så hör jag Dagostar i P1 och inser att jag levt under en sten ett tag. Himmel så olika vi ser på världen. Min verklighet och hennes är milsvitt olika. Dessutom känns det som hon skarvar lite när hon beskriver sina motståndare.
Nä, det är itne konstigt att Lööf inte vill ha samarbete med henne.

Ofta känns det som vi har skaplig konsensus i et här landet. Att världsbilden inte skiljer sig så mycket.

men så hör jag Dagostar i P1 och inser att jag levt under en sten ett tag. Himmel så olika vi ser på världen. Min verklighet och hennes är milsvitt olika. Dessutom känns det som hon skarvar lite när hon beskriver sina motståndare.
Nä, det är itne konstigt att Lööf inte vill ha samarbete med henne.

Ja, det blev tydligt att vänsterns frihet bara är till för vissa och att företagare är ondskefulla människor som motarbetar folket.

Jag tycker retoriken är nästan lika otäck som SD:s så med det talet, har jag full förståelse för att Lööf står fast vid centerns låsningar.

Samtidigt tycker jag det är bra med tydlighet och ställningstaganden - det är klargörande. Jag har väldigt svårt att se att ens S kan samarbeta med V om det här är det som gäller nu.

Ja, det blev tydligt att vänsterns frihet bara är till för vissa och att företagare är ondskefulla människor som motarbetar folket.

Jag tycker retoriken är nästan lika otäck som SD:s så med det talet, har jag full förståelse för att Lööf står fast vid centerns låsningar.

Samtidigt tycker jag det är bra med tydlighet och ställningstaganden - det är klargörande. Jag har väldigt svårt att se att ens S kan samarbeta med V om det här är det som gäller nu.
Jag har inte lyssnat, men menar ni att det framkommit något nytt om Vs politik? För S har ju ”alltid” samarbetat med V. Det är bara nu det senaste som det varit mer krystat och det har ju varit för att C och L satt upp något slags förbud.

Jag kan bli rätt trött på sånt här. Hur kan Vs politik komma som någon överraskning för er? För mig har det hela tiden varit solklart att V och C står väldigt långt från varandra, jag fattar inte varför det nu låter som en ny uppenbarelse?
Och om du tror att S har enorma problem med Vs politik så tror jag du missat något om vad S egentligen står för.

Jag som röstar V skulle tex aldrig i hela mitt liv kunna tänka mig att rösta på C. Jag fattar att ni som röstar C/L inte gillar Vs politik. Ingen överraskning över huvud taget.

Jag har inte lyssnat, men menar ni att det framkommit något nytt om Vs politik? För S har ju ”alltid” samarbetat med V. Det är bara nu det senaste som det varit mer krystat och det har ju varit för att C och L satt upp något slags förbud.

Jag kan bli rätt trött på sånt här. Hur kan Vs politik komma som någon överraskning för er? För mig har det hela tiden varit solklart att V och C står väldigt långt från varandra, jag fattar inte varför det nu låter som en ny uppenbarelse?

Jag som röstar V skulle tex aldrig i hela mitt liv kunna tänka mig att rösta på C. Jag fattar att ni som röstar C/L inte gillar Vs politik. Ingen överraskning över huvud taget.

Jag tycker det går i vågor, hur hård retoriken mot företagare exempelvis är. Idag var tonen stenhård och alldeles på gränsen till vad SD presterar emellanåt - det gör mig ledsen och besviken, och ger vatten på kvarnen att det är ett parti man bör undvika att ge inflytande alls precis som SD.

Jag tycker inte alls att det alltid har varit på det viset, att V utmålar privat företagande som ondska och avhumaniserar företagare genom att exkludera dem från gruppen folket och de människor de säger sig arbeta för. Även om politiken bakom inte flyttar sig markant.

Samtidigt är det inte helt nytt såklart. Det finns en anledning till att även V har en mörk historia.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka