Ny 'research' angande tikars levnads langd.

hastflicka

Trådstartare
Har i USA kastreras ju de flesta hundar och pa grund av det stora problemet med losdrivande hundar forordar man kastrering fran valdigt ung alder... Det finns redan en studie om han-hundar och vad som forandras om man kastrerar tidigt (vill nagon se sag till, jag har den ocksa nagonstans) men nu ar den har om tikar ute, med ungefar samma resultat. Hundar mar bast av att inte kastreras for tidigt.

Sorry, det blir en Engelsk lasovning...:p

http://www.avma.org/onlnews/javma/mar10/100301g.asp

Sv: Ny 'research' angande tikars levnads langd.

Jag laser hemskt garna om hanhundarna med!!

Ska namlligen ringa min vet station i morgon och ge dom en rejal avhyvling for att ha bokat in en kastrationstid pa min hanhund som jag INTE bett om. Dar till forklarade jag fint for dom sist jag var dar att han ska fa genomga mentaltest osv innan jag beslutar nagot.... sa ju mer kott pa benen jag har, o ju mer skojiga saker jag kan hysta at deras hall - desto gladare ar jag!

Valdigt, valdigt intressant lasning! Aven delen om hysterektomies maste jag saga! Ratt skont andock att det finns de som genomfort studier i amnet med, man undrar ju hur det paverkar kroppen att ta bort nagot sa pass vasentligt.

..fick aven mig att tanka till gallande att sterilisera collietiken har...

Har i USA kastreras ju de flesta hundar och pa grund av det stora problemet med losdrivande hundar forordar man kastrering fran valdigt ung alder... Det finns redan en studie om han-hundar och vad som forandras om man kastrerar tidigt (vill nagon se sag till, jag har den ocksa nagonstans) men nu ar den har om tikar ute, med ungefar samma resultat. Hundar mar bast av att inte kastreras for tidigt.

Sorry, det blir en Engelsk lasovning...:p

http://www.avma.org/onlnews/javma/mar10/100301g.asp

Var har man stora problem med lösdrivande hundar? Min erfarenhet är att man kastrerar hanhundar i större utsträckning än tikar. Största anledningen är att de flesta hundar inte går i avel och säljs som sällskapshundar. Inte att de är lösdrivande.

Men kanske är det så på bonnvischan?

Tack för länken. Intressant artikel! :)

Har uppe ar de tva stora problemen foljande:

Losgaende gardshundar som plockar upp "spannande" dofter och traskar ivag fran hemmet.

Rez. dogs som ar mer eller mindre forvildade, forokar sig i forvanansvard hastigt (ehrm.. eller inte sa forvanande iofs) for nagon manad sedan var det ett pack rez dogs som hade ihjal ett barn, en tioaring om jag inte minns fel.

Problemet ar att hysterin kring spay/neuter inte kommer at dar det VERKLIGEN behovs! Utan det ar en hype utan dess like (i alla fall har) dar man nastan ses som djurplagare om man -inte- gor det, men problemet ar att de som blir "targets" for det ar de hundagare som har registrerade hundar och tar dom till vet. stationerna. -Inte- reservaten med sina vildhundar, och inte bonderna med sina losspringande jyckar.

Svarade eftersom jag bor i just bonnvishan, nu ar det iofs uppe i Canada, men anda ;)

Majoriteten av valpar/unghundar som man hittar i shelters i det har omradet har plockats upp vid/i reservaten - oftast hittade under hus, eller i soppasar pa omradets garbagedump.

Nar saker gar for langt sa blir det "killingspree" da skjuter de av en del av vildhundarna... men alldeles Magiskt.. sa ett ar senare ar det lika stora flockar av forvildade korsningshundar igen...

Nja, slutsatsen är väl att tikar lever längre om de inte kastreras i ung ålder. Studien säger såvitt jag förstått ingenting om hur friskhet totalt utan vara om livslängd.

Längst liv är inte detsamma som bäst liv.

Har uppe ar de tva stora problemen foljande:

Losgaende gardshundar som plockar upp "spannande" dofter och traskar ivag fran hemmet.

Rez. dogs som ar mer eller mindre forvildade, forokar sig i forvanansvard hastigt (ehrm.. eller inte sa forvanande iofs) for nagon manad sedan var det ett pack rez dogs som hade ihjal ett barn, en tioaring om jag inte minns fel.

Problemet ar att hysterin kring spay/neuter inte kommer at dar det VERKLIGEN behovs! Utan det ar en hype utan dess like (i alla fall har) dar man nastan ses som djurplagare om man -inte- gor det, men problemet ar att de som blir "targets" for det ar de hundagare som har registrerade hundar och tar dom till vet. stationerna. -Inte- reservaten med sina vildhundar, och inte bonderna med sina losspringande jyckar.

Svarade eftersom jag bor i just bonnvishan, nu ar det iofs uppe i Canada, men anda ;)

Majoriteten av valpar/unghundar som man hittar i shelters i det har omradet har plockats upp vid/i reservaten - oftast hittade under hus, eller i soppasar pa omradets garbagedump.

Nar saker gar for langt sa blir det "killingspree" da skjuter de av en del av vildhundarna... men alldeles Magiskt.. sa ett ar senare ar det lika stora flockar av forvildade korsningshundar igen...

Oj - vilket problem! :crazy: :cry: Jag kan tänka mig att du har rätt i att alla ansvarsfulla hundägare gör det eftersom det är en norm, precis som vi gör med våra katter i Sverige. Man ses väl som udda om man inte kastrerar/steriliserar sin katt väl?

Som sagt, min erfarenhet av USA är framförallt som storstadsinvånare och där är oönskade valpar/hundar omhändertagna av en organisation som heter Anti-cruelty society. De djur som hamnar där kommer pga att ägaren dött, någon har anmält en djurägare som inte sköter sig, eller en tik har fått valpar som ingen vill ha.

Lösspringande har de inte varit, men som sagt - storstad (miljoner invånare) och landet skiljer sig mycket åt.

Bör inte en del av problemet ligga i att det är lagligt att sälja hundvalpar och kattungar i djuraffärer? :eek: (både hund och kattproblem då). De flesta länder har ju problem med för mycket katter. Men problem med hundar är väl bara (eller mest) i länder med försäljning av dem i djuraffärer, för i Skandinavien är det väl knappt några permanent lösspringande, ägarlösa hundar alls.

Har i omradet har vi inte sadana djuraffarer -tack gud for det!!! Jag har hittills sluppit se det, misstanker namligen att maken skulle fa halla i mig for o forhindra att jag gar in o ger nagon en ass chewing.

Storsta problemet har, som sagt, ar oansvariga hundagare som inte har koll pa sina hanar o tikar. Och reservaten och synen pa hundar overlag...

Feminist:

Jo, lite konstigt tittar dom pa en. De ar dock valdigt forstaende nar det kommer till mig, vi har ju "kulturskillnaden" att skylla pa over att jag tanker lite annorlunda....

Som jag ser det ar det, som vanligt, Oansvariga djuragare som staller till det. Ni vet, klassen manniskor som skaffar valp eller katt for den "ar sa sot". O sa blir djuret vuxet o mindre "sott", folk flyttar osv. Det ar inte ovanligt att hundar och katter overges vid flytt tyvarr... Vill man ha lite hojt blodtryck sa ar det bara att kolla runt hos shelters o dogpunds. Jag blir fullkomligt Vansinnig pa folk!!

Jag ar inte jatteimpad over spay/neuter programmen har - men i arlighetens namn, det ar ganska latt att fa det billigt via organisationerna sa pallar man inte ta sitt ansvar kan man ju tycka att det borde vara smidigt o bra att choppa av fortplantningsorganen.

I stallet for att ta sitt -Agaransvar- dumpas valpar och kattungar till hoger och till vanster, ensamma att svalta/frysa/torsta ihjal, eller bli overkorda eller forgiftade eller.... nar de hade kunnat tas direkt till sheltert och samtidigt fa tiken steriliserad.

ett enda ord:
P-U-C-K-O-N!

Det ar precis som Bewildered sager har ocksa... och i Florida och Maryland och Colorado... suck. Overallt, utom har, har jag bott i "stan", men villaomrade "stan" som det sa ofta ser ut har. Och overallt har det varit samma problem... Hundar som "roamar" fran sin tomt och "terroriserar" andra.
Jag skaffade hund nar jag kom hit till landet. Jag bor 15-20 minuter utanfor centrala staden. Vi har staket om hela var property. Ungefar 5 acres till hastarna och lika mycket till hunden, lite drygt 2 hectare each. Det ar en massa hundar som kommer in pa var mark... min Rottis ar valdigt dominant och det ar ett par sma hundar som jag ar radd att hon ska hinna fa tag pa... da ar det kort. Jag medelade agaren till den lilla och en lab som kommer ofta pa var mark. (Mandy gar ALDRIG utanfor staketet annat an om hon ar med mig) Agaren skrattade och upplyste mig att det inge gor nagot om Mandy biter ihjal hennes hundar:eek: suck... Till och med min gamla mormor och morfar langt ute pa landet utanfor Umea hade battre koll pa sina hundar an de flesta har. Det ar pittiful!
Det ar dock orsaken att vetrinar karen forordar kastrering tidigt... och om ni bara visste sa ovanligt det ar med en okastrerad tik, aven om man har ute pa landet ser manga fler an inne i stan. Pa vag till sta'n haromdagen sag jag 3 packs av 3/5/4 hundar pa en stracka av mindre an 10 kilometer. Det ar inte de enda losspringande hundarna... det ar ofta fler packs som springer lost just efter den strackan.

Nar man gar med hundarna hos min son, mitt i en villa stad, sa kommer det ofta hundar springande fran tomter och garage ut pa vagen... och vi har haft mer an en liten valdigt aggressive ge sig pa vara stora, rottis och Dobie/mix. Markligt nog lever dom alla annu... men nar de stora ar ihop ar det inte latt att lugna dom. Min rottis ar fine om det ar hon och jag... men den andra hunden drar igang henne ocksa. suck.

Min tjej ar 'breeding quality' och inte spayed... om ni bara visste sa mycket skit jag fatt for det. suck. Vi ska bara inte tala om vad jag hort for att jag kopte en rasren hund och inte adopterade en from ett shelter.

Vi har inga djuraffarer som saljer katter och hundar har heller... och inte heller i Maryland eller Florida. I Colorado fanns det en, men det kan ocksa vara sa att det trappats av under aren da det ar ett tag sedan jag bodde dar.

Senast ändrad:

Jag ska arligt erkanna att har, dar vi har en rejalt Nosy vetstation, liten, liten byahala med dryga 1600 innevanare... sa ar jag raddare for att ga inne i byn med min valp an jag nagonsin varit i sverige.

Aggressiva, otranade understimulerade hundar bakom daliga staket. Och de ens Har staket. Varje dag ser vi hundar lallandes losa o ensamma pa vagarna har. :crazy:

Det ar manga ganger jag kanner att jag bara vill grata och ga o gomma mig, hundhallningen overlag ar Otroligt oansvarig! Och det ar inte ovanligt att se hundar fa sparkar i huvet :cry:

for att i nasta vanda mkt beslutsamt planera for att helt enkelt starta 4h Dog har i omradet. Kan de ha 4h crafts sa kan de tamigtusan ha 4h dog med... kanske kan man gora Lite skillnad for kommande generationers hundar pa sa vis... men det kanns halvt om halvt dodfott nar folk lar sina fyraaringar att sparka hundarna. :cool: (vilket f.o. barnen har lart sig att man INTE gor pa mina hundar, for da jaklar blir snalla glada tanten fly forbannad :devil: det har de vuxna har runt mig lart sig med. Hmpf.)

O nar det kommer till de jakla shelters da.. de ar bra pa ett vis - men kolla pa skiten de dragit fram om HSUS nere i staterna nu. Det ar bra skrammande... eller det HS selter har uppe i Kanada som nyss falldes for djurplageri - de lat djuren svalta tills de var i sa daligt skick att utomstaende veterinar till slut fick avliva dom efter att nagon Antligen ringt polisen pa dom..... :cool:

Det ar precis som Bewildered sager har ocksa... och i Florida och Maryland och Colorado... suck. Overallt, utom har, har jag bott i "stan", men villaomrade "stan" som det sa ofta ser ut har. Och overallt har det varit samma problem... Hundar som "roamar" fran sin tomt och "terroriserar" andra.
/.../
Det ar dock orsaken att vetrinar karen forordar kastrering tidigt... och om ni bara visste sa ovanligt det ar med en okastrerad tik, aven om man har ute pa landet ser manga fler an inne i stan. Pa vag till sta'n haromdagen sag jag 3 packs av 3/5/4 hundar pa en stracka av mindre an 10 kilometer. Det ar inte de enda losspringande hundarna... det ar ofta fler packs som springer lost just efter den strackan.
/.../.

Jag ska arligt erkanna att har, dar vi har en rejalt Nosy vetstation, liten, liten byahala med dryga 1600 innevanare... sa ar jag raddare for att ga inne i byn med min valp an jag nagonsin varit i sverige.

Aggressiva, otranade understimulerade hundar bakom daliga staket. Och de ens Har staket. Varje dag ser vi hundar lallandes losa o ensamma pa vagarna har. :crazy:

Det ar manga ganger jag kanner att jag bara vill grata och ga o gomma mig, hundhallningen overlag ar Otroligt oansvarig! Och det ar inte ovanligt att se hundar fa sparkar i huvet :cry:

/.../

Hmmm.... det beror helt klart på var man bor och vilket umgänge man har.

Jag vet givetvis att skillnader mellan "på landet" och "i stan" är stora (precis som i Sverige), men jag har aldrig hört talas om lösspringande flockar. Kusinerna bor då dessutom i Kentucky på vischan, så de borde sagt något när vi diskuterat djur och djurhållning.

Mina svärföräldrar höll hund på ett sätt som jag aldrig skulle acceptera själv, men han fick iaf mat och sällskap (men ingen motion) och blev 17 år gammal.

Jag tror att man kan konstatera att det handlar om kulturskillnader och diskuterar vi ett land som inte har så stor omsorg om människor som råkar födas i fel familj så kan man inte vänta sig bättre omsorg om djuren, tyvärr.

Senast ändrad:

Forst, har har vi samma erfarenheter i tva olika lander med mycket olika sociala skilnader;) sedan kan man kanske ocksa anta, nar djurhallning diskuteras, att "kusinerna" tycker att det ar genant att namna... eller bara sa vanligt att de inte reflecterar over det.

De flockar jag ser efter vagen och/eller kommer in till mig bor hos nagon och far mat av nagon... de ar inte vilda men ingen NAGONSIN gar med dom i koppel, och de allra flesta kommer aldrig in i huset, vilket ar vanligt aven i villa stader... hunden ar pa garden. Punkt. Att sparka hundar ar inte normalt har...
Jag ska till Kentucky i May, far se om det ar nagon skillnad nar jag akt igenom dar.:p

Bewildered, gor det. Starta 4H dog. Jag tror det skulle vara valdigt givande bade for barnen och dig... atminstone kanner du att du gor nagon skillnad pa omradet. HSUS? GAG!

De senaste 5 aren finns det 10 (kan vara fler) fall dar flockar av vildhundar har dodat barn har i Kanada, var pa tv senast idag, de har fallen ar BARA pa reservaten. Och de boende pa reservaten tycker att myndigheterna ska "Ta sitt ansvar" och skydda dom fran de farliga vildhundarna - tydligen har de missat sjalva fragan VAR de vilda Rez hundarna kommer ifran.

Visst finns det underbara hundagare har med!! Sjalvklart, min killes uppfodare t.ex. ar en exemplarisk hundmanniska, min ena svagers lilla cockertik ar deras bebis - men aven de ar radda for att ga ut och ga med henne i "stan" dar de bor pga de losspringande hundarna som anfaller.

Losa hundar har en tendens att bilda pack, och okunniga hundagare begar misstag - men sadant som jag ser som ren och skar djurmisshandel ar "accepterade" traningsmetoder. En spark i huvudet ar ju bara en "korrigering" och elchockshalsband hojs till skyarna for det "skyndar pa traningen nar man inte ha sa mycket tid att lagga pa sin hund".

Hastflicka ar Absolut huvudet pa spiken nar hon skriver att kusinerna troligen inte ens reflekterar over det - man blir hemmablind! Och dar till, manga vaktar vad de sager i narheten av mig, fastan de ar min familj har for att inte stota sig med mig och min hundsyn.

Dessvarre ser man knappt de duktiga hundagarna, det ar ju de "daliga" man marker! Men det finns Absolut en Valdig skillnad mellan svensk hundsyn och hundsynen har, hur det ar i staterna aktar jag mig for att saga nagot om eftersom jag inte sett det - daremot pratar jag ratt mkt med amerikanska hundagare och vi har inte helt och hallet samma syn pa hund. De haller hundarna mer som om de vore hastar, i "stallbyggnader" och hagar, verkar overlag vara mkt ovanligt med en stor hund som "pet". Hundar ska vara pa garden, punkt och slut. Och lamnar de garden verkar det vara "nagon annans" problem.

jag haller pa att utveckla samma seriosa allergi mot HS som min make har. De ar helt otroliga!!! :cool:

Men troligen kommer vi, sa smaning om, starta nagot liknande de svenska hundklubbarna har... Ska bara, du vet... an sa lange har jag tagit pa mig att utbilda barnen i slakten i "Vettigt hundmannaskap". (ex. att man -inte- lar en hund sitta genom att rappa den pa arslet med kopplet samtidigt som man skriker SIT!)

Tack o bock för länkarna!
Mycket intressant läsning, ser med spänning fram emot flera!

mvh

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 091
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31