Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Emtherlia Jag beställde en "kinaklänning" den kostade strax över 2.000kr. Jag googlade massor och tyckte att de som varit missnöjda är de som specialbeställt storlek med egna mått. Svårt å säga vem som gjort fel då. Jag mätte och hade väl inte direkt på cm måtten efter tabellen och beställde den "minsta" storleken som passade bröst och höfterna, har ju knyt i ryggen så midjemåttet får jag väl träna mindre ;)
Den är helt perfekt! Den sitter hur bra som helst och är välsydd.

@Bexzor Det är gästens kostnad under festen. Det är olika från arrangör vad som ingår men det ska ju förutom det gästen äter och dricker även täcka personal, blommor osv om det inte ingår i hyran.
Kostnaden för ett bröllop alltså t.ex. på en herrgård blir en fast hyra för herrgården sen per person.
Sen väljer ju vissa att gästen själv betalar den/delar av kostnaden istället för att köpa presenter.

@jerseyko jag vill köpa klänning i butik och kommer inte skicka efter någon, så då får jag ta de dyrare priserna :D
Om du kan tänka dig någon vanligare modell/märke så är det ganska enkelt att hitta klänningen begagnad. De flesta klänningar används ju bara en gång och är i fint skick.

Jag är jättenöjd med min Kik Ginger som jag köpte begagnad och sedan sålde vidare.

Jag och min pojkvän gifter oss om två och en halv vecka. Nuvarande status? PANIK!

Inte hittat klänning, menyn är inte satt hundra, inte räknat ut alkohol mängd :angel:

Men, det löser sig! Ikväll ska vi planera detaljer och maila till de som ska fixa mat och lokal.

550:-/ person i kuvertavgift. Plus 4000:- i lokalhyra.
Sen tillkommer alkohol och kläder etc..
Hjälp vad mycket det är att tänka på!

Hur gar det med paniken,, @nothalfbad ?

Igar hämtade vi vara ringar, sa fina men jag undrar om jag kommer vänja mig vid att ha en ring pa mig.
Idag är det exakt en manad kvar, spännande och än har jag ingen panik.

Nästa torsdag har vi fixat barnvakt och ska ge oss ut pa klädjakt. Fast jag har redan hittat en klänning, men det är 4 veckors leveranstid sa tveckamt om den hinner komma (men hoppas det gar fortare).

Brudbuket tänker vi plocka själva, om den manad kommer det vara fullt med fina sommarblommor ute. Tänker mig en med prästkragar och ngn bla blomma (gillar blaklint, men det finns inte här).

Partytältet har kommit ocksa och vi haller för fullt pa med att planera vad vi ska bjuda pa för mat pa kvällen. Vi gifter oss pa förmiddagen och äter sen lunch pa en resutang innan vi förflyttar oss hem och fortsätter firandet.

@turbofling Jodå, det är stabil panik och pepp :angel:

Klänning tror jag att jag hittat. I alla fall en som funkar. Ska ta ett svep på stan imorgon och kika i lite bröllopsklädesbutiker, men jag har inte så stort hopp där, då min budget ligger på max 3000:-. Har ingen lust att lägga mer på en klänning som används i en dag ;)

Ringarna hämtar vi på måndag, och ja, nu håller vi på att spika det sista med menyn.. Kom på att det där med vegetariskt måste ju tas hänsyn till också, hade helt glömt det :eek::o

Skor är fixade iaf! Och idag ska jag fixa hårfärgen..

Bukett skippar jag, känns inte riktigt som jag, även om det är fint!:)

Fråga, vad brukar kuvertpriset för en bröllopsfest kunna kosta? har kikat runt och hamnar runt 1000kr ex bröllopstårta på samtliga ställen i närheten av kommunikationer/hotell/etc

Brukar det vara en förhandlingsfråga?
Vad kan man lösa själv om det räknas på ung 60 pers, och vad brukar pris/tidsmässigt vara värt att lösa själv isåfall?

Fråga, vad brukar kuvertpriset för en bröllopsfest kunna kosta? har kikat runt och hamnar runt 1000kr ex bröllopstårta på samtliga ställen i närheten av kommunikationer/hotell/etc

Vad kan man lösa själv om det räknas på ung 60 pers, och vad brukar pris/tidsmässigt vara värt att lösa själv isåfall?

Jag kan tänka mig att det beror lite på vad det är för mat man ska äta och vad som ingår i övrigt etc.

I vårt kuvertpris på 550:-/pp ingår mat samt att de pyntar lokalen, städar, lagar maten och ser till att allt rullar på. Har förstått att det är ganska prisvärt ;)

Nu kom jag på en grej!

Hur gör jag med pass och körkort? Ska ut och resa en vecka efter bröllopet, hur funkar det? Jag ska lägga till min blivande makes efternamn som mellannamn?!?

Vågar jag åka på mitt gamla pass eller hur funkar det?

Om du har bokat resan i nuvarande namn så spelar det ingen roll. Så länge det står samma på biljetten som på passen är det ingen som bryr sig.

@turbofling Jodå, det är stabil panik och pepp :angel:

Klänning tror jag att jag hittat. I alla fall en som funkar. Ska ta ett svep på stan imorgon och kika i lite bröllopsklädesbutiker, men jag har inte så stort hopp där, då min budget ligger på max 3000:-. Har ingen lust att lägga mer på en klänning som används i en dag ;)
När jag tittade i butik hittade jag en del fina för 2500-3000. Det beror ju på vad man vill ha såklart! Jag var lite för petig ;)

Vad kostar en 3 rätter på restaurang? Allt från 100kr till flera tusen!
Sen beror det ju på dryck till, om de är med i priset eller man köper ett "dryckes paket" där vi ska vara så ingår dryck i deras kuvertavgift och väljer man tex öl istället för deras fina vin gör det mycket på priset!

Imorgon måste jag få tummen ur och ringa och få en riktig bekräftelse på datumet och allt så man kan släppa det.
Ringar har jag inte ens tänkt på och sambon vill inte ens ha nån.

Nu kom jag på en grej!

Hur gör jag med pass och körkort? Ska ut och resa en vecka efter bröllopet, hur funkar det? Jag ska lägga till min blivande makes efternamn som mellannamn?!?

Vågar jag åka på mitt gamla pass eller hur funkar det?

När jag gifte mig 2008 tog de över 1 år innan jag fixade körkortet! Löste ut paket och allt möjligt med det ändå och de va nån skitfånig grej jag skulle göra som inte gick pga efternamnet.

Det låter ju betryggande :) Då ska det nog inte vara nåt problem att åka till Tyskland :)

En annan fråga nu.. Själva vigselakten, hur har ni utformat den? Ni som gifter er borgerligt alltså.

Vi tänker ha den långa varianten som finns:

Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap.

Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag:

Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?

(Svar: Ja.)

Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?

(Svar: Ja.)

(Paret kan växla ringar.)

Jag förklarar er nu för äkta makar.

När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit.

Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap.

Men jag vill liksom förlänga den... Tips på dikter eller liknande emottages med andra ord ytterst tacksamt! ;)

Tiden går fort, på lördag är det dags! Jag skulle nog bli världens sämsta bröllopsplanerare, nu ikväll kom vi på att det nog är bra om vi har en låt att dansa till så jag bestämde en som borde funka och det gick bra när vi provdansade lite. Igår kollade jag så att blomsteraffären har öppet så att jag kan få tag på en bukett. :D

Vi börjar få till något slags körschema också så att folk och saker kommer att vara klara och på rätt plats vid rätt tidpunkt. Det blir säkert bra.

Jag ledsnade ur på våran arrangör å aldrig få svar.

Kompromissar med sambon å de lutar år vigsel vid vattnet gärna slottspark och fest hemma. Vi bor ju bara nån mil från Arlanda så det är borde inte va problem för de som kommer långväga att hitta plats på hotell där eller i Märsta.

Vi gör de sen enkelt å försökt hitta ett datum efter jag vart utomlands i månadsskiftet juli/augusti för å slippa ens tänka på nytt pass å sånt.

Vi klarade oss genom vår bröllopsdag utan några större missöden och jag hade jätteroligt! :D

Jag har manipulerat en av bilderna en smula för att kunna visa hur jag såg ut. :angel:

Youknownothing_zpspmyupnpp.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 192
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Uppdateringstråd 31
  • Minska antalet fästingar på katt