Nya metoder för inkallning?

Bukefalos 30 år!

Fd Diabetikern

Trådstartare
Måste fråga er som är ute med träning mm.

Min vän är lite bestört.

Hon har provat på en allmän-kurs med vardagslydnand inkallning lite smått och gott. Hen har egentligen inga direkta problem med sin hund men vill åt att träna med andra och lite egna tips.

Tipsen hon fått är att rycka i kopplet vid promenad om den drar lägger uppmarksamheten på annat, Nagga hunden samt när hunden är lös och inte kommer ska hen gå efter och morra och "ta tag" i hunden så den fattar att den gjort fel sen släppa den och göra ny inkallning och då berömma den med en klapp/rösten.

Instruktören är ganska nyutexaminerad men är det sånt här som lärs ut nu? Hon kollade runt lite och det här känns som standard att läras ut nu efter att ha pratat med flera andra och flera säger att det är så de lärt ut.

Har vi missat något?

Jag fattar ju att vissa raser kan behöva en hårdare/tydligare inramning men här känns det som om man ska straffa hunden?

Skulle jag gå efter min hund och morra/muttra/skälla när hon inte kommer skulle hon bara Nä matte är ju inget kul alls skit i henne roligare saker härborta.

Men så är ju mina ganska värdelösa små skitar också som bara är med för sällskap :D

Min vän är lite bestört.

Hon har provat på en allmän-kurs med vardagslydnand inkallning lite smått och gott. Hen har egentligen inga direkta problem med sin hund men vill åt att träna med andra och lite egna tips.

Tipsen hon fått är att rycka i kopplet vid promenad om den drar lägger uppmarksamheten på annat, Nagga hunden samt när hunden är lös och inte kommer ska hen gå efter och morra och "ta tag" i hunden så den fattar att den gjort fel sen släppa den och göra ny inkallning och då berömma den med en klapp/rösten.

Instruktören är ganska nyutexaminerad men är det sånt här som lärs ut nu? Hon kollade runt lite och det här känns som standard att läras ut nu efter att ha pratat med flera andra och flera säger att det är så de lärt ut.

Har vi missat något?

Jag fattar ju att vissa raser kan behöva en hårdare/tydligare inramning men här känns det som om man ska straffa hunden?

Skulle jag gå efter min hund och morra/muttra/skälla när hon inte kommer skulle hon bara Nä matte är ju inget kul alls skit i henne roligare saker härborta.

Men så är ju mina ganska värdelösa små skitar också som bara är med för sällskap :D
Jag upplever att pendeln svängt mot att acceptera "hårdare metoder" igen. Jag ser det både på brukshundklubben och på jobbet.

Jag kan inte säga att jag tycker att det är fel så där generellt - det kräver en mer exakt timing och mer konsekvens från hundföraren. Men jag som umgås med hundar för skojs skull, har bott med en urhund i tio år och saknar timing är fortsatt Team Köttbulle

Min vän är lite bestört.

Har vi missat något?

Känns som typ 30 år sen man höll på sådär typ men det finna och lärs fortfarande ut efter "gamla" skolan.
Eftersom jag tränar "nyare" sporter som rallylydnad och agility samt när jag tränade lydnad tränade jag för generation yngre tränare så är belöningar A och O och god relation med hunden hela grunden och den relationen byggs inte på tjuvnyp och ryck i koppel. Utebliven belöning var helt enkelt konsekvensen när det blev fel, ignorera eller time-out..

En vuxen hund som har en god idé om vad en inkallning är men väljer något annat, kan mycket väl lära sig av att man lägger någon form av konsekvens på det. Förutsättningen för att det ska fungera är så klart att hunden är införstådd med att den har kontroll över hur den ska få pressen att upphöra, och att man faktiskt inte ger eftergift för än man får önskad kontakt.

När jag säger press så tänker jag typ lite hotfullt kroppsspråk, spänd min, bestämd röst osv, inte "jaga hunden tills den ger sig". En rädd hund som möter press kommer inte välja att söka kontakt = kass inlärning av inkallning.

Känns som typ 30 år sen man höll på sådär typ men det finna och lärs fortfarande ut efter "gamla" skolan.
Eftersom jag tränar "nyare" sporter som rallylydnad och agility samt när jag tränade lydnad tränade jag för generation yngre tränare så är belöningar A och O och god relation med hunden hela grunden och den relationen byggs inte på tjuvnyp och ryck i koppel. Utebliven belöning var helt enkelt konsekvensen när det blev fel, ignorera eller time-out..
Ja jag kommer fortfarande ihåg mantrat gubben på vardagslydnadskurserna drog ”antingen lyssnar hunn eller så gör det ont” det ska dom lära sig.

Skulle aldrig velat trän mina hundar så men å andra sidan är jag rätt slapp dom behöver inte komma på sekunden jag ropar och dom behöver inte gå i koppel utan att dra.
Jag är ingen militär jag är deras vän.

En vuxen hund som har en god idé om vad en inkallning är men väljer något annat, kan mycket väl lära sig av att man lägger någon form av konsekvens på det. Förutsättningen för att det ska fungera är så klart att hunden är införstådd med att den har kontroll över hur den ska få pressen att upphöra, och att man faktiskt inte ger eftergift för än man får önskad kontakt.

När jag säger press så tänker jag typ lite hotfullt kroppsspråk, spänd min, bestämd röst osv, inte "jaga hunden tills den ger sig". En rädd hund som möter press kommer inte välja att söka kontakt = kass inlärning av inkallning.
Absolut det köper jag.

Det kan jag även utöva mot mina som kanske väljer att stanna mitt på väg till mig och nosa istället för att fortsätta då kan jag sänka rösten och bli "hotfull" så de reagerar och släpper noset för att genast göra det positivt att komma.

Men att genast börja med det för att lära sig inkallning? Innan den ens förstår vad inkallning ska vara känns bara så fel

Samma här både för mig och min väninna.

Min vän var ute mycket och tävlade i lydnad, rallylydnad och agility med sina 3 hundar men det var för 10 år sen

Kan vara bra att tillägga iofs att min vän numer går kursen och jobbar med "egna" grejer och använder de andra som störningsmoment istället. Dvs hon stör självklart inte de andra men hon gör inte allt som instruktören vill hon ska göra

Min vän är lite bestört.

Har vi missat något?

Nyutexaminerad från vilken utbildning? Brukshundklubb? Privat?

Blir lite bestört när jag läser att det är så det lärs ut på kurs. Tråkigt!

Nyutexaminerad från vilken utbildning? Brukshundklubb? Privat?

Blir lite bestört när jag läser att det är så det lärs ut på kurs. Tråkigt!
Vet inte vart instruktören är utbildad ifrån. Vet att personen är diplomerad men tänkte inte på att fråga mer jag antar att min vän går på brukshundsklubben i sin hemort då det är ganska långt att åka nånstans och vet att det inte finns några direkta privata aktörer i det området

Vet inte vart instruktören är utbildad ifrån. Vet att personen är diplomerad men tänkte inte på att fråga mer jag antar att min vän går på brukshundsklubben i sin hemort då det är ganska långt att åka nånstans och vet att det inte finns några direkta privata aktörer i det området
Då blir jag ännu mer bestört! Jag utbildade mig till instruktör i brukshundklubben för typ 15 år sedan och vi fick andra verktyg för både koppelgång och inkallning.

Hoppas din vän ändå kan få ut något användbart med störningen och samvaron.

Den där stilen var populär när jag gick hundkurser i början av 80-talet ;) Numera trodde jag att inkallning lärdes ut på smartare sätt. När vi tränar ska det vara mysig stämning och god belöning. Att visa hunden att jag irriterad gör jag bara när den gör saker jag vill att den ska sluta med : äta hästbajs, rulla i äckelsaker osv.

Min vän är lite bestört.

Har vi missat något?

Så där gick det iaf inte till på den kurs jag gick nyligen. Brukshundklubb. Men det är säkert olika instruktörer även inom BHK. Men jag upplever inte att det allmänt är hårda tag 🤔 Eller så har jag bara inte gått såna kurser 🤷‍♀️

Skulle aldrig velat trän mina hundar så men å andra sidan är jag rätt slapp dom behöver inte komma på sekunden jag ropar och dom behöver inte gå i koppel utan att dra.
Jag är ingen militär jag är deras vän.
Bara för att man kräver att hunden ska komma direkt så betyder det inte att man är någon slags militär..

Jag har faktiskt kom eller dö som krav på min inkallning, eftersom jag har en ras med mycket jakt i sig (samt mod + dådkraft så det det kan bli farligt om de beslutar sig för att dra) - men jag har jättelite regler och ordning i andra sammanhang.
Det finns ju liksom en variant där man har hårda regler inom vissa saker men inte inom andra 🤷‍♀️

Jag upplever att pendeln svängt mot att acceptera "hårdare metoder" igen. Jag ser det både på brukshundklubben och på jobbet.

Jag kan inte säga att jag tycker att det är fel så där generellt - det kräver en mer exakt timing och mer konsekvens från hundföraren. Men jag som umgås med hundar för skojs skull, har bott med en urhund i tio år och saknar timing är fortsatt Team Köttbulle
Det är nog delvis en reaktion på att "team köttbulle" (obs nu drar jag det till extremer) hamnade i ett läge med att man inte fick uppfostra hunden alls dvs säga nej eller sätta ordentliga regler för hundarna. Tänker på "rekodårar" här tex, inte vanligt folk som kör positiv förstärkning.

Personligen tror jag på en balans mellan träningssätten, delvis eftersom det är oftast så vi människor fungerar.

Bara för att man kräver att hunden ska komma direkt så betyder det inte att man är någon slags militär..

Jag har faktiskt kom eller dö som krav på min inkallning, eftersom jag har en ras med mycket jakt i sig (samt mod + dådkraft så det det kan bli farligt om de beslutar sig för att dra) - men jag har jättelite regler och ordning i andra sammanhang.
Det finns ju liksom en variant där man har hårda regler inom vissa saker men inte inom andra 🤷‍♀️
Exakt så. Mina hundar MÅSTE alltid, alltid avbryta det de gör och söka sig till mig när jag kallar in. Det kan vara på liv och död med tanke på vart och med vad de jobbar.

Sen sitter de nästan på mig och tigger mat vid bordet när bestiken skrapar mot tallriken på slutet av måltiden, sover på mig, dräller lösa inne och lever loppan resten av tiden. Men när vi jobbar då är mitt ord lag.

(Det är en jäkla resa att lära Mira detta, som har tränat i 4 år på att inkallning = bli satt i hundgård. Hon tänker fortfarande inkallning=spring åt andra hållet tills de tröttnar... För det är resultatet av att man "lägger tryck" och skäller ut hunden men släpper efter/ger upp vid fel beteende...)

Min vän är lite bestört.

Har vi missat något?

Nej, det är inte något som generellt lärs ut på SBKs instruktörsutbildning idag. Men med det sagt så hålls instruktörsutbildningarna av SBK Lärare, och har din vän kollat med nya instruktörer i ert distrikt så är det ju mycket troligt att de utbildats av samma lärare. Och att hen då satt sin prägel.

TSB-modellen är annars det man pratar mycket om idag, som står för Trygghet, Samarbete och Bestämmande. Trygghet och samarbete är grunden för allt, men det måste också finnas ett mått av bestämmande i relationen.

Jag har/har haft också bra inkallning på samtliga hundar utom Spock som har frihet under eget ansvar och ett absolut stanna. Spock kommer också på inkallning men han gör sig ingen brådska utan sniffar klart eller kissar och kommer när han är klar med sitt 😅. Kommer en bil går han och sätter sig i diket, drar ett gäng rådjur framför näsan på honom så tittar han intresserat efter dem men stannar, ser han en hund eller ryttare så kommer han in till sidan.

Har inte lagt press på nån hund sen min ungdom då det var så man tränade och då hade våra hundar inte alls den inkallning mina har idag men men..
Däremot kan jag absolut rya hundarna om de inte skulle lyssna, men det är hundar som vet vad inkallning betyder och inget jag gör i själva inlärnings fasen. Att lära in inkallning genom att vara obehaglig är inget jag ser nån vits med. Däremot att det kan bli obehagligt att ignorera inkallning när man mycket väl vet vad det betyder är en annan femma.

Min vän är lite bestört.

Har vi missat något?

Det är ju alltid svårt att avgöra om det kan röra sig om en missuppfattning eller en miss i hur en ny instruktör förmedlar det hon vill få sagt. Det beror ju också lite på vad för hund din vän har och hur den uppför sig.

Jag "korrigeringsrycker" om min hund drar och det har jag fått till mig av flera olika tränare. Det ska vara ett kort, lite "snärtigt" ryck, ingen större kraft utan mer....uhm, tänk när Piff (eller om det är Puff) gör ett par ryck i Plutos svans i julavsnittet. Typ "ding ding, glöm inte mig här bak". Inte något som kan vara skadligt utan ett sätt att bryta dragandet. Att bara seghålla emot gör bara att de drar mer.

Jag har också kört "morrande" eller snarare "muttrande" på hund som inte kommer in. Lågintensivt muttrande orkar man hålla uppe ett tag, till skillnad från att bli förbaskad, vilket inte hjälper ändå. Men då gör jag det tills hunden börjar tänka "usch, det var lite jobbigt att matte blev så sur" och då bjuder jag in den igen och går direkt över till att vara positiv. Dock har detta varit något jag främst använder på en träningsplan, inte om hunden har hela skogen att välja på istället.

Liknande trådar

• Hund och bebis
  • Två hundar med helt skilda motionskrav
  • Aktiviteter med sin valp
  • Småbarn och hundträning.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn