Nya regler för föräldrarledighet

Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Kan man ha med sig barnet på jobbet har man ju inte riktigt behov av att vara föräldraledig och ta ut FP. Då kan man väl vara glad över att man har den möjligheten istället för att gnälla över att den andra föräldern inte kan ta ens dagar (om nu FPn skulle kvoteras)?

Men skillnaden kanske ligger i hur man ser på FP, om man ser på den som en rättighet eller som en förmån som man i vissa fall har möjlighet att nyttja?
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Ingenstans står det att barnen far illa av att bara knyta an till en, dessutom så är det upp till två års ålder.

Nackdelen med det kan ju komma på andra sätt. För föräldrar och barn. T ex när den andra föräldern har svårare att t ex natta eller mata barnet. Och så får primärföräldern (=mamma i 90 % av fallen) ändå ta över nattning/matning även när hon skulle ha en "ledig kväll". När den andra föräldern inte kan ge tröst på samma sätt som primärföräldern (den som barnet anknutit till). Det blir jobbigt både för andraföräldern (som känner sig otillräcklig, har svårt att känna samma gemenskap osv) och för primärföräldern som liksom ständigt har "jour" när båda är hemma.

Det riskerar i högre grad bli slitigt i relationen mellan de två vuxna. Mamman får liksom aldrig vara "ifred" och pappan får liksom aldrig möjlighet att få en lika nära relation som mamman har till barnen.

Det kan visst fungera ändå (det gjorde det ju för mig o mitt syskon t ex), men för egen del ser jag stora vinster; både för föräldrar, barn och samhälle; om TVÅ föräldrar får så goda förutsättningar som möjligt att BÅDA blir primärföräldrar.

Bland annat minskar det risken för "kvinnofällor" (som både min egen och många andra morsor i hennes generation föll i; tack och lov har mina föräldrar hållit ihop och sett till att morsan har god kompensation för all "markservice" genom att hon har en bättre privat pensionsförsäkring än pappa), det minskar risken för lönediskriminering pga kön, det minskar risken för pappor som känner sig undanskuffade och obehövda, det minskar risken för konflikter mellan föräldrarna, det minskar risken för att barnen nästan totalt mister kontakten med den andra föräldern (=pappan) vid skilsmässor/separationer, det minskar risken att män tar oskyddat sex med en klackspark ("skiter väl jag i, hon får göra abort eller ta hand om ungen själv"), det minskar risken att pojkar o flickor växer upp med "givna" könsroller vad gäller föräldraskapet utan att båda könen ser föräldraskapet som något som ställer LIKA krav oavsett om man råkar bli mamma eller pappa.

Det ökar kanske till och med i förlängningen toleransen för att pojkar leker med dockor och gillar omvårdnad, att män väljer att bli förskollärare (utan att de tros vara pedofiler). Det kan öka mäns möjligheter att få bredda mansrollen till att inte vara traditionella familjeförsörjare utan också kunna få vara en primärförälder med allt vad det innebär.

Det minskar risken för diskriminering pga kön vid rekryteringar (även omedveten sådan), det minskar risken för att kvinnor känner att de måste jobba deltid "för att hinna med" (allt det privata).

Jag tycker att om nu de styrande i landet tycker vi ska sträva mot jämställdhet så har de ju ett YPPERLIGT verktyg att på något sätt försöka förändra i rätt riktning genom att förändra föräldraförsäkringen. Traditionella jämställdhetsproblem i vårt samhälle tycker jag inte staten ska fortsätta finansiera. Jämställ systemet så händer MER. Inte allt, nejnej, långt därifrån, men MER än vad som hänt de senaste 40 åren.

Jag har dessutom mött män (som nu har vuxna barn) som faktiskt ÖNSKADE att de fått vara föräldralediga en längre period, men det var liksom inte "tillåtet". Det togs för givet från mamman, omgivning och alla att föräldraledigheten var mammans att bestämma över. Visst, man kan tycka att de borde ha protesterat, men .... det är som sagt inte lätt att vara normbrytare. Och säg den man som i det läget (motarbetad av mamman, svärmor, kanske sin egen mor, barnmorskor mfl mfl) som med en nyförlöst eller gravid kvinna vid sin sida vill föra ett KRIG om att få sin del av kakan gällande föräldarledigheten?
 
Senast ändrad:
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Ja, om man jobbar så att man inte kan ta hand om barnet, så kommer man träff barnet mindre än den som är ledig och är med barnet hela tiden. Och om man jobbar så att man nästan aldrig är på jobbet utan kan vara med barnet hela tiden, då behöver ingen vara föräldraledig. Det går ju inte ihop, att samtidigt jobbar så mycket att den andra föräldern behöver vara ledig på heltid för att ta hand om barnet, och så lite att man hinner träffa barnet lika mycket som den som är hemma.

För övrigt går det ju att dela på veckorna också, man kan vara hemma halva veckan var.

Det framgår heller inte varför hela föräldraförsäkringssystemet ska utformas för att passa fiktiva ensamjobbande hästföretagare, som absolut vill ha barn men inte kan lägga ens någon månad på att ta hand om dem? Hur många personer kan det röra sig om, och är det verkligen rimligt att man utformar en generell socialförsäkring för dem i första hand?
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Ja, om man jobbar så att man inte kan ta hand om barnet, så kommer man träff barnet mindre än den som är ledig och är med barnet hela tiden. Och om man jobbar så att man nästan aldrig är på jobbet utan kan vara med barnet hela tiden, då behöver ingen vara föräldraledig. Det går ju inte ihop, att samtidigt jobbar så mycket att den andra föräldern behöver vara ledig på heltid för att ta hand om barnet, och så lite att man hinner träffa barnet lika mycket som den som är hemma.

Vad jag vet så träffar ingen förälder sina barn speciellt mkt efter att de börjat jobba, de jag menar är de exempel jag beskrivit tex skift och hästar hemma på gården.

Det är väl klart att man träffar sitt barn betydligt mer om man jobbar hemma och inte har fasta tider. Du kan dock inte ansvara för barnet hela tiden tex när du sitter på hästarna. Det säger väl sig självt att det måste finnas någon som passar barnet då.

För övrigt går det ju att dela på veckorna också, man kan vara hemma halva veckan var.

Men ärligt vem skall passa hästarna då? Ingen har lyckats att ge mig ett enda bra svar på det förutom att ta in en ersättare men det är inte speciellt lätt.

Det framgår heller inte varför hela föräldraförsäkringssystemet ska utformas för att passa fiktiva ensamjobbande hästföretagare, som absolut vill ha barn men inte kan lägga ens någon månad på att ta hand om dem? Hur många personer kan det röra sig om, och är det verkligen rimligt att man utformar en generell socialförsäkring för dem i första hand?

Varför ändra på systemet?

Det är väl inte fråga om någon månad vi pratar om här direkt. Har för mig att du lät din man ta ut den mesta av fp med ert första barn, då tyckte du det var ok för du forskade och det kunde inte vänta..
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Nackdelen med det kan ju komma på andra sätt. För föräldrar och barn. T ex när den andra föräldern har svårare att t ex natta eller mata barnet. Och så får primärföräldern (=mamma i 90 % av fallen) ändå ta över nattning/matning även när hon skulle ha en "ledig kväll". När den andra föräldern inte kan ge tröst på samma sätt som primärföräldern (den som barnet anknutit till). Det blir jobbigt både för andraföräldern (som känner sig otillräcklig, har svårt att känna samma gemenskap osv) och för primärföräldern som liksom ständigt har "jour" när båda är hemma.

Nu är det inte så att man inte brukar lösa det. Den förälder som jobbar kan ju faktiskt ta en hel del av ansvaret när den kommer hem. Och vi pratar väl i vart fall inte om föräldrar som inte är närvarande.

Det riskerar i högre grad bli slitigt i relationen mellan de två vuxna. Mamman får liksom aldrig vara "ifred" och pappan får liksom aldrig möjlighet att få en lika nära relation som mamman har till barnen.

Hur kan det bli det, vill inte mamman ha barnet? Har aldrig någonsin känt den känslan du ovan beskriver. Har aldrig behövt att vara ifred fån mitt barn.

Det kan visst fungera ändå (det gjorde det ju för mig o mitt syskon t ex), men för egen del ser jag stora vinster; både för föräldrar, barn och samhälle; om TVÅ föräldrar får så goda förutsättningar som möjligt att BÅDA blir primärföräldrar.

Läs studien igen det finns endast en primär.

Bland annat minskar det risken för "kvinnofällor" (som både min egen och många andra morsor i hennes generation föll i; tack och lov har mina föräldrar hållit ihop och sett till att morsan har god kompensation för all "markservice" genom att hon har en bättre privat pensionsförsäkring än pappa), det minskar risken för lönediskriminering pga kön, det minskar risken för pappor som känner sig undanskuffade och obehövda, det minskar risken för konflikter mellan föräldrarna, det minskar risken för att barnen nästan totalt mister kontakten med den andra föräldern (=pappan) vid skilsmässor/separationer, det minskar risken att män tar oskyddat sex med en klackspark ("skiter väl jag i, hon får göra abort eller ta hand om ungen själv"), det minskar risken att pojkar o flickor växer upp med "givna" könsroller vad gäller föräldraskapet utan att båda könen ser föräldraskapet som något som ställer LIKA krav oavsett om man råkar bli mamma eller pappa.

Jag köper inte detta du skriver, det handlar om betydligt större saker än delad fp.

Det ökar kanske till och med i förlängningen toleransen för att pojkar leker med dockor och gillar omvårdnad, att män väljer att bli förskollärare (utan att de tros vara pedofiler). Det kan öka mäns möjligheter att få bredda mansrollen till att inte vara traditionella familjeförsörjare utan också kunna få vara en primärförälder med allt vad det innebär.

Jag ser inte det problemet som du ser det och då måste vi leva i totalt olika samhällsklasser. Ingen har den inskränkta synen du vill påskina.

Det minskar risken för diskriminering pga kön vid rekryteringar (även omedveten sådan), det minskar risken för att kvinnor känner att de måste jobba deltid "för att hinna med" (allt det privata).

Kanske även dags för kvinnor att vägra kvinnojobben och utbilda sig bättre och inte bara lägga det på männen.

Jag tycker att om nu de styrande i landet tycker vi ska sträva mot jämställdhet så har de ju ett YPPERLIGT verktyg att på något sätt försöka förändra i rätt riktning genom att förändra föräldraförsäkringen. Traditionella jämställdhetsproblem i vårt samhälle tycker jag inte staten ska fortsätta finansiera. Jämställ systemet så händer MER. Inte allt, nejnej, långt därifrån, men MER än vad som hänt de senaste 40 åren.

Det har hänt en hel del de senaste 20åren, jag vet. Jobbar i en bransch där kvinnor fortfarande är få.

Men jag tycker inte lika som du, för mig tex blir det bara problem och många av de jag känner.

Jag har dessutom mött män (som nu har vuxna barn) som faktiskt ÖNSKADE att de fått vara föräldralediga en längre period, men det var liksom inte "tillåtet". Det togs för givet från mamman, omgivning och alla att föräldraledigheten var mammans att bestämma över. Visst, man kan tycka att de borde ha protesterat, men .... det är som sagt inte lätt att vara normbrytare. Och säg den man som i det läget (motarbetad av mamman, svärmor, kanske sin egen mor, barnmorskor mfl mfl) som med en nyförlöst eller gravid kvinna vid sin sida vill föra ett KRIG om att få sin del av kakan gällande föräldarledigheten?


Fp var väl betydligt kortare tid på den tiden du hänvisar till vilket påverkade det i allra högsta grad speciellt eftersom i princip alla ammade länge och dagens hjälpmedel inte var så lätta att tillgå. Man måste se det i ett betydligt större perspektiv än vad du gör om man skall jämföra rakt av.

Jag är uppväxt med en pappa med eget företag och en hemmafru till mamma, även fast hon var hemma med oss som små så avancerade hon i sitt yrke när hon började jobba och var informationschef i ett stort företag när han gick i pension. Så att det var omöjligt köper jag inte och ser jag till mig själv så anser jag att det jag gjort kan alla göra. Jag köper inte offerkoftan och att det är så synd om kvinnorna. Man måste även vilja själv..
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Kan man ha med sig barnet på jobbet har man ju inte riktigt behov av att vara föräldraledig och ta ut FP. Då kan man väl vara glad över att man har den möjligheten istället för att gnälla över att den andra föräldern inte kan ta ens dagar (om nu FPn skulle kvoteras)?

Men skillnaden kanske ligger i hur man ser på FP, om man ser på den som en rättighet eller som en förmån som man i vissa fall har möjlighet att nyttja?

Det är inte frågan om att ha med sig barnen på jobbet. Har du din hästverksamhet hemma på gården så är ju barnen hemma samtidigt om den andre har fp och då träffar du ju barnen betydligt mer, men det medför ju inte att du kan ha fullt ansvar för dem tex när du rider eller måste åka till klinik etc.

Ser du inte skillnaden?

Liksom samma sak när du jobbar skift.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Jag inser ju att du inte vill diskutera mer med mig eftersom du inte svarar på mina inlägg. Men jag kan verkligen inte låta bli för du är så korkad att jag blir provocerad.

Du lever ju uppenbarligen inte i verkligheten när INGEN av all den forskning som finns angående föräldraroller, uttag av föräldrapenning och anknytning är applicerbart på ditt liv eller någon du känner. Kan du inte försöka vakna upp ur din bubbla och se den verklighet som generellt finns i sverige, och inte till varje pris försöka hitta undantagen?

Det finns individuella undantag, men vi har en situation i Sverige där det ojämställda uttaget av föräldrapenningen påverkar både kvinnor, män och barn på flera plan. Varför är du så fruktansvärt mycket emot att göra något åt det? Hur kan du tycka att all forskning och alla publikationer som finns på ämnet inte stämmer? Bara är påhitt? Genom att hänvisa till de undantag du känner?

Hade jag resonerat som du hade jag ju inte tyckt att föräldraförsäkringen behövde kvoteras, för jag och min sambo tog ju ut nästan exakt lika mycket, och då måste ju alla andra familjer i Sverige göra precis likadant. Eller?!
 
Senast ändrad:
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Vad jag vet så träffar ingen förälder sina barn speciellt mkt efter att de börjat jobba, de jag menar är de exempel jag beskrivit tex skift och hästar hemma på gården.

Varför skaffar man barn då? Om man ändå inte träffar de?!
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Kanske även dags för kvinnor att vägra kvinnojobben och utbilda sig bättre och inte bara lägga det på männen

v..

Tack för den nu. Vet du vad som händer när det blir fler kvinnor i en yrkesgrupp? Jo, lönen går ner. Fråga veterinärer, präster,, mfl.

Jag har f ö god utbildning och är skitbra på mitt jobb. Synd bara att lärare har så uselt betalt.

Läs gärna tredje sista stycket noga! http://www.sydsvenskan.se/sverige/kvinnojobb-och-karlgora/
 
Senast ändrad:
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Tack för den nu. Vet du vad som händer när det blir fler kvinnor i en yrkesgrupp? Jo, lönen går ner. Fråga veterinärer, präster,, mfl.

Jag har f ö god utbildning och är skitbra på mitt jobb. Synd bara att lärare har så uselt betalt.

Läs gärna tredje sista stycket noga! http://www.sydsvenskan.se/sverige/kvinnojobb-och-karlgora/

Så du menar att man sänker lönerna? Har jag absolut inte märkt inom min sektor i vart fall. Jag jobbar inom den sektor som är mansdominerad och som spås att så vara

Har lärare verkligen så dåligt betalt? Vad ligger en snittlön på?

Artikeln visar bara på det jag tidigare skrivit och blivit idiotförklarad för. Det är knappast bara barnafödande som påverkar detta utan det är vad man utbildar sig till. Inget säger att man måste utbilda sig till ett kvinnoyrke men fortfarande gör man det ändå. Och vid det laget så kan ju knappast fp påverka dig som person.

Sedan har ju artikeln en del felaktigheter i vad som gäller för de olika yrkena i utbildning men det är ju en annan sak.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Så du menar att man sänker lönerna? Har jag absolut inte märkt inom min sektor i vart fall. Jag jobbar inom den sektor som är mansdominerad och som spås att så vara

Ja och just därför sänks inte lönerna. Men tyvärr har historien många gånger visat att det är just så.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Jag inser ju att du inte vill diskutera mer med mig eftersom du inte svarar på mina inlägg. Men jag kan verkligen inte låta bli för du är så korkad att jag blir provocerad.

Tröt dina argument nu

Du lever ju uppenbarligen inte i verkligheten när INGEN av all den forskning som finns angående föräldraroller, uttag av föräldrapenning och anknytning är applicerbart på ditt liv eller någon du känner. Kan du inte försöka vakna upp ur din bubbla och se den verklighet som generellt finns i sverige, och inte till varje pris försöka hitta undantagen?

Du har stora svårigheter att se hur en del har det och det är ett problem.

Det finns individuella undantag, men vi har en situation i Sverige där det ojämställda uttaget av föräldrapenningen påverkar både kvinnor, män och barn på flera plan. Varför är du så fruktansvärt mycket emot att göra något åt det? Hur kan du tycka att all forskning och alla publikationer som finns på ämnet inte stämmer? Bara är påhitt? Genom att hänvisa till de undantag du känner?

Jag anser att fria val är viktigt för människor. Jag anser inte tvång som en del i en riktig demokrati.

Finns andra sätt att göra än att just dela fp och utsätta en del som enligt dig är försumbara och därför inte lika viktiga.

Hade jag resonerat som du hade jag ju inte tyckt att föräldraförsäkringen behövde kvoteras, för jag och min sambo tog ju ut nästan exakt lika mycket, och då måste ju alla andra familjer i Sverige göra precis likadant. Eller?!

Bra för er och andra moderna människor behöver man inte kvotera och de som inte behöver det av andra orsaker klarar av att driva sina företag vidare utan att behöva bli arbetslösa

Varför inte bara erkänna att vi tycker olika och kommer från olika samhällsgrupper och har olika erfarenheter utan att behöva gå till personangrepp.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Så du menar att man sänker lönerna? Har jag absolut inte märkt inom min sektor i vart fall. Jag jobbar inom den sektor som är mansdominerad och som spås att så vara

Har lärare verkligen så dåligt betalt? Vad ligger en snittlön på?

Artikeln visar bara på det jag tidigare skrivit och blivit idiotförklarad för. Det är knappast bara barnafödande som påverkar detta utan det är vad man utbildar sig till. Inget säger att man måste utbilda sig till ett kvinnoyrke men fortfarande gör man det ändå. Och vid det laget så kan ju knappast fp påverka dig som person.

Sedan har ju artikeln en del felaktigheter i vad som gäller för de olika yrkena i utbildning men det är ju en annan sak.

Men kan du sluta diskutera utifrån endast hur det ser ut för dig? Kan du försöka se till den forskning som visar på hur det ser ut generellt, den stora bilden?

Det är oerhört frustrerande att diskutera med någon som inte ens vill erkänna den forskning som finns.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Ja och just därför sänks inte lönerna. Men tyvärr har historien många gånger visat att det är just så.

Och det har man starka fack till att reglera. Vet ingen som fått sänkt lön faktiskt, däremot att löneutvecklingen inte är speciellt stor i kvinnodominerande yrken är ju en annan femma. Fast hela industrin har ju samma fenomen vilket är ganska tråkigt eftersom det många gånger är de på golvet som faktiskt gör jobbet.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Men kan du sluta diskutera utifrån endast hur det ser ut för dig? Kan du försöka se till den forskning som visar på hur det ser ut generellt, den stora bilden?

Det är oerhört frustrerande att diskutera med någon som inte ens vill erkänna den forskning som finns.

Det roliga är att det jag skrivit innan är just det som står i artikeln dvs kvinnojobb finns och att lönerna är lägre. Så nej jag säger inget emot forskningen men jag är så pass klarsynt att jag inser att det inte är den lilla mängden som föder barn som stöper hela arbetslivet..

Och nej jag diskuterar inte bara utifrån mig bl.a. men det är ju en stark orsak till både dina erfarenheter och mina och du gör detsamma med dina erfarenheter i grunden allt annat vore märkligt.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Nu är det inte så att man inte brukar lösa det. Den förälder som jobbar kan ju faktiskt ta en hel del av ansvaret när den kommer hem. Och vi pratar väl i vart fall inte om föräldrar som inte är närvarande.

Och igen, forskningen visar ju att det faktiskt inte alls ser ut så på generell basis utan det är den (kvinnan) som är hemma med barnet som sköter barn och hem. Den som jobbar kommer inte hem och tar "en hel del av ansvaret".

Hur kan det bli det, vill inte mamman ha barnet? Har aldrig någonsin känt den känslan du ovan beskriver. Har aldrig behövt att vara ifred fån mitt barn.

Grattis, det är du nog ganska ensam om.

Läs studien igen det finns endast en primär.

Läs studien igen själv du. Såhär står det ordagrant:

"... anknytningsrelationen till den person som haft huvudansvaret för barnet (varit det man brukar kalla den primära vårdaren) under barnets första levnadsår betyder i de flesta fall mest för barnet. I de flesta familjer är detta fortfarande mamman."

Vilket ju då innebär att om ansvaret är delat dvs. det är inte EN individ som har huvudansvaret så får vi två primära vårdare istället för en.

Jag ser inte det problemet som du ser det och då måste vi leva i totalt olika samhällsklasser. Ingen har den inskränkta synen du vill påskina.

Inte utåt eller medvetet sett iaf.

Kanske även dags för kvinnor att vägra kvinnojobben och utbilda sig bättre och inte bara lägga det på männen.

Igen, det är alltså kvinnornas jobb att arbeta för ökad jämställdhet? Det är en kvinnofråga? Män har ingenting att vinna på jämställdhet? Och som sagt, kvinnor gör ju just detta. Vi tar oss in på männens domäner men det leder till sänkta löner och eftersom det fortfarande är mammorna son sköter hemmen jobbar vi oss sjuka. För att den här tangon ska funka måste ju vara männen med på notorna. De kan inte fortsätta som vanligt.

Det har hänt en hel del de senaste 20åren, jag vet. Jobbar i en bransch där kvinnor fortfarande är få.

Väldigt lite faktiskt. TCO har räknat ut att om vi fortsätter som idag kommer det ta mer än 50 år innan män och kvinnor delar jämnt på uttaget av FP.

Jag är uppväxt med en pappa med eget företag och en hemmafru till mamma, även fast hon var hemma med oss som små så avancerade hon i sitt yrke när hon började jobba och var informationschef i ett stort företag när han gick i pension. Så att det var omöjligt köper jag inte och ser jag till mig själv så anser jag att det jag gjort kan alla göra. Jag köper inte offerkoftan och att det är så synd om kvinnorna. Man måste även vilja själv.

New flash. Vi lever idag i ett samhälle med hög arbetslöshet, även bland akademiker. Åldersdiskriminering på arbetsmarknaden är ett faktum. Ingen ska idag räkna med att kunna vara hemmafru och helt borta från arbetsmarknaden under flera år och sedan lätt få ett jobb, segla in och göra karriär. Historiskt sett är det ju inte riktigt så det har gått för hemmafruar heller. Att det funkar i enstaka fall gör det inte till en generell trend.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Och det har man starka fack till att reglera. Vet ingen som fått sänkt lön faktiskt, däremot att löneutvecklingen inte är speciellt stor i kvinnodominerande yrken är ju en annan femma. Fast hela industrin har ju samma fenomen vilket är ganska tråkigt eftersom det många gånger är de på golvet som faktiskt gör jobbet.

Det är inte enskilda individer som går ner i lön man avser i diskussionen. Det handlar om att hela yrkesgruppen får lägre lön (sämre löneutveckling) när andelen kvinnor ökar. Yrket drabbas av en generell statussänkning.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Tröt dina argument nu
Nej, verkligen inte. Det var du som slutade svara mig.

Du har stora svårigheter att se hur en del har det och det är ett problem.
Nej, verkligen inte. Jag har flera gånger skrivit att några få kommer ha svårt att dela på föräldrapenningen. Men jag anser att det skulle innebära så stora förbättringar på samhällsnivå att det är värt att några få får det lite svårare än nu.
Sen ser jag fortfarande inte alls så stora problem som du gör. Jag tror att det är en oerhört liten del som inte alls kan dela på föräldrapenningen, oerhört liten.

Jag anser att fria val är viktigt för människor. Jag anser inte tvång som en del i en riktig demokrati.
Finns andra sätt att göra än att just dela fp och utsätta en del som enligt dig är försumbara och därför inte lika viktiga.
Jamen då då. Det argumentet har jag aldrig sett från dig tidigare. Då förstår jag lite bättre hur du tänker, även om jag inte alls håller med.

Vad menar du kan göras åt vad? Åt männens situation? Åt barnens? Åt kvinnornas? Arbetslivet? privat? Vad kan man göra?

Det finns självklart andra saker man kan göra också, men jag tror att kvoterad föräldrapenning är det enda sättet att få föräldrar att dela likt på föräldrapenningen (rent statistiskt), utan att låta det tar bortåt 100 år.

Jag förstår inte alls vad du menar. Du kan ju inte mena att den enskilt största anledningen till att kvinnor tar ut 70-80% av föräldrapenningen är för att de är företagare inom hästbranschen? Som sagt var, kvotering skulle innebära att det under en tid blir svårare för en del familjer, speciellt för männen. Men efter en tid kommer det också fungera, det är jag helt säker på. Annars hade det ju inte fungerat i andra länder där föräldrapenningen inte är närheten av lika generös.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Jag tror nog att företagare i allmänhet, och kanske hästbranschen i synnerhet, är de som tar ut allra minst FP. Oavsett kön. Dels för att det ÄR svårare att vara borta från ett sånt jobb jämfört med en anställning (man kan faktiskt ganska lätt tappa hela marknaden). Men också för att väldigt många företagare har mycket låg SGI.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: miumiu
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 694
Senast: Enya
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 186
Senast: Hedinn
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 970
Senast: Halona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp