Bukefalos 28 år!

Nya regler för föräldrarledighet

Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Den stora vinsten med att dela på föräldraledigheten, enligt min erfarenhet, är det jämställda föräldraskapet. Där bägge kan natta och trösta lika gärna, bägge har koll på vilka vantar som behövs, om gröten är slut och vilken sort som är godast, vad som är favoritmellanmålet, när det behövs handlas nya strumpor, och allt det där som man lär sig av bara farten när man är hemma med barnen och föräldraledig, men inte på samma sätt när den andre är hemma.

Och det är helt omöjligt om inte man delar på föräldraledigheten?


Det är inte min erfarenhet i vart fall..
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Men om man som familj är helt överens och bekväm med att ha det så då? Vem är någon annan, regering eller annan främmande människa, att säga att man gör fel och bidrar till ojämställdhet? Har man inte rätt att bestämma över sina egna beslut utan att folk ska se ner på en?
Alla i diskussionen har en poäng tycker jag, absolut, och det är väl fantastiskt att vi i Sverige har möjlighet att välja så mycket som vi faktiskt kan, men varför ska det vara så svårt acceptera att det finns de familjer som vill lösa det på sitt sätt?

För att vi lever i ett samhälle, och påverkas av varandras val. Om du lever på en egen öde ö, så kan du leva hur du vill. Men om du och jag lever i samma samhälle, så påverkas jag av de normer du skapar genom ditt sätt att leva. Och vice versa, såklart.

Vi lever i samhället tillsammans, och påverkar varandra. Det är inte så att jag kan välja på ett sätt, och det inte påverkar någon annan. För varje kvinna som väljer att ta ut hela föräldraledigheten medan mannen jobbar, så cementeras normen att det är kvinnan som i första hand ska ta hand om barnen och arbeta i hemmet, och mannen som ska tjäna pengar och arbeta utanför hemmet. Och för varje man och kvinna som delar på föräldraledigheten, så luckras normen upp, och det känns rimligt, möjligt och förnuftigt för både män och kvinnor att ta hand om barn eller jobba, att arbeta i hemmet eller utanför. Så att man kan välja mer fritt efter individ, och inte beroende på vilket kön man har. För idag väljer vi ju uppenbart i första hand efter kön, det är ju bara att titta på statistiken. Så idag har man inte samma möjligheter i praktiken oberoende av kön, utan det förväntas andra saker av dig om du är kvinna än om du är man.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Och det är helt omöjligt om inte man delar på föräldraledigheten?

Nej, men mycket mindre troligt. I alla fall om man ska tro forskningen, och det ska man, tror jag. Forskare har mer på fötterna empiriskt än bara enstaka erfarenheter, de samlar empiri mer metodiskt.

Som Petruska var inne på, föräldraledigheten lägger generellt grunden för hur man sedan kommer dela på ansvaret hemma. Det är ju inget konstigt när man tänker på det, att dela lika från början bäddar ju för att fortsätta dela lika. Delar man olika från början, så måste man ju ändra sig ordentligt för att kunna dela lika sen. Och människor funkar i allmänhet så, att det är lättare att köra på i invanda spår än att byta riktning, allrahelst om det är knappt om tid och svårt att hinna med (vilket väl de flesta småbarnsföräldrar upplever i nåt läge, när tvätt, vab och jobb tornar upp sig;))
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Ja du har naturligtvis rätt till din ståndpunkt och åsikt, säger inte att du har fel heller. Men fortfarande ser reglerna ut så att man till stor del får vara vuxen och ta sina egna beslut. Vi kommer ju inte göra annorlunda i vår familj ändå bara för att några okända människor på ett internetforum tycker att man beter sig förkastligt mot samhället.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Ja, självklart har vi alla rätt att påverka samhället genom tal och handling i den riktning vi själva tycker är bäst. :)

Däremot tycker jag det är en fördel ifall man inser hur vi påverkar varandra, hur normer uppstår och hur de påverkar. Då är man i en bättre position att välja, för då vet man mer om vad man väljer emellan och vad konsekvenser av olika val blir. Mer kunskap kan ju aldrig vara fel.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Mer kunskap är självklart aldrig fel, men även om man har kunskap kan andra människor inte förutsätta att man delar åsikt. Min åsikt är helt enkelt att varje familj måste få besluta själva vad som är bäst för dom och vad som fungerar i deras familjesituation.
Alla har inte samma möjligheter att vara hemma lika mycket av många olika anledningar. Att säga att dessa då inte bör skaffa barn alls, det tycker jag är fördomsfullt om nåt.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Men sker anknytningen till ett barn det första året enbart på kontorstid? Är det omöjligt att få en bra anknytning till sitt barn för att man är på jobbet 8-17 måndag till fredag? Och av ren nyfikenhet. Hur bedöms anknytningen ur forskningssynpunkt?
Jag svarade på att du har svårt att se varför det är det första året som har all betydelse. All betydelse har det så klart inte men anknytningen sker ju framförallt det första året. Jag menade inte mer än så.

Men det var det faktum att det ekonomiska argumentet skulle vara så dåligt som jag vänder mig emot. När just det ekonomiska argumentet är helt okej sedan.
Jag tycker absolut inte att det ekonomiska argumentet är helt okej någon annan gång.

Sen kan man ju såklart anse att egna företagare med enskilda firmor inte ska få skaffa barn om de inte kan vara föräldralediga, eller att familjer där den ene har enskild firma bara ska få hälften av dagarna. Eller att män inte ska få starta enskilda firmor eftersom det är "skadligt" för kvinnorna.
Jag tycker man får skaffa barn under vilka förutsättningar man vill, om man kan ta ansvaret. Men jag tycker inte staten ska subventionera en fortsatt ojämställdhet. Vill man skaffa barn utan att ha möjlighet att kunna ta ut föräldrapenning får man väll helt enkelt låta bli och lösa det på annat vis.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

knapplån

jag tycker det är upp till var och en och planera sådant. Väljer man att mamman går hemma längre så väljer man det. Vill man att pappan ska gå hemma lika mycket så väljer man det. Allt beror ju på vilka förutsättningar man har. Givetvis kan ekonomin styra en del.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Hur man väljer att dela upp dagarna?

Jag har ju valt att jag ska gå mer hemma, men i mitt fall beror det på en jobbig foglossning med bäckenproblem under många månaders tid. Jag skulle inte orka gå tillbaka till jobbet (som är tungt) innan jag läkt ordentligt och väljer då att gå hemma lite längre för att ge det en chans att läka ut som det ska i kombination med sjukgymnastik. Ett sådant fall beror ju inte på ngn norm som exempel.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Hur man väljer att dela upp dagarna?

Jag har ju valt att jag ska gå mer hemma, men i mitt fall beror det på en jobbig foglossning med bäckenproblem under många månaders tid. Jag skulle inte orka gå tillbaka till jobbet (som är tungt) innan jag läkt ordentligt och väljer då att gå hemma lite längre för att ge det en chans att läka ut som det ska i kombination med sjukgymnastik. Ett sådant fall beror ju inte på ngn norm som exempel.

Jo, det tror jag visst.
Om du inte kan jobba ska du ju vara sjukskriven. Jag ha fått informationen om att foglossning normalt läkt tre månader efter förlossningen, oftast mycket tidigare än så.

Jag är ganska övertygad om att ovanstående argument är ett sådant som skulle användas tvärtom på en man.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Hur man väljer att dela upp dagarna?

Jag har ju valt att jag ska gå mer hemma, men i mitt fall beror det på en jobbig foglossning med bäckenproblem under många månaders tid. Jag skulle inte orka gå tillbaka till jobbet (som är tungt) innan jag läkt ordentligt och väljer då att gå hemma lite längre för att ge det en chans att läka ut som det ska i kombination med sjukgymnastik. Ett sådant fall beror ju inte på ngn norm som exempel.

Bör du inte i det fallet snarare vara sjukskriven än föräldraledig?
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Jo, det tror jag visst.
Om du inte kan jobba ska du ju vara sjukskriven. Jag ha fått informationen om att foglossning normalt läkt tre månader efter förlossningen, oftast mycket tidigare än så.

Jag är ganska övertygad om att ovanstående argument är ett sådant som skulle användas tvärtom på en man.

Nja du kan faktiskt ha bestående problem
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Nja du kan faktiskt ha bestående problem

Det vet jag, därför skrev jag "normalt". Får man bestående men ska man ju inte bara vara sjukskriven initialt utan arbetsgivaren har ju också ett stort ansvar att anpassa arbetet.

Är det så illa att man riskerar bestående men ska man ji definitivt vara sjukskriven.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Ja det får vi väl verkligen hoppas att det är ordentligt ställt till sin spets. För det vore ju verkligen väldigt sorgligt om enda möjligheten att anknyta till sitt barn var kontorstider innan barnet har fyllt 1 år. Speciellt med tanke på hur liten andel av barnets första år det är.

Att hur man fördelar barnansvaret sätter mönster för senare är säkert sant. Men det bör ju vara aktuellt för alla där mamman ammar. Och det kan väl ändå inte finnas någon som argumenterar för att man ska avstå från att amma för att föräldrarna ska kunna ha millimeterrättvisa i föräldraledighet under barnets första månader. Och alldeles oavsett något som staten ännu mindre ska lägga sig i.

Jo det är många som nämner "fiffiga vis". Men hur det där fiffiga ska gå till verkar vara svårare.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Fast amningsargumentet håller inte. Det är samma grupp mammor som ammar länge som också delar föräldrapenningen jämnast med pappan. Men du kanske inte menade så heller.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Ja det får vi väl verkligen hoppas att det är ordentligt ställt till sin spets. För det vore ju verkligen väldigt sorgligt om enda möjligheten att anknyta till sitt barn var kontorstider innan barnet har fyllt 1 år. Speciellt med tanke på hur liten andel av barnets första år det är.

Att hur man fördelar barnansvaret sätter mönster för senare är säkert sant. Men det bör ju vara aktuellt för alla där mamman ammar. Och det kan väl ändå inte finnas någon som argumenterar för att man ska avstå från att amma för att föräldrarna ska kunna ha millimeterrättvisa i föräldraledighet under barnets första månader. Och alldeles oavsett något som staten ännu mindre ska lägga sig i.

Jo det är många som nämner "fiffiga vis". Men hur det där fiffiga ska gå till verkar vara svårare.

Nu har ju forskning visat att amning inte står i motsats till ett jämställt förhållande utan tvärtom. Att ha spädbarn innebär mycket mer än att bara amma och pappan kan ju göra allt annat. Helamning pågår sedan sällan längre än sex månader. Helamning är ett argument för mamma hemma i 6 månader, inte i ett helt år eller mer.

Ska man sedan vara petig anknyter inte vuxna till barn utan barn knyter an till vuxna och då är det spenderad tid med barnet som räknas. Spädbarn sover i regel mycket så jobbar en förälder heltid får hen naturligt rätt få vakna timmar med barnet.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Det beror väl på när barnet sover och när det heltidsarbetande arbetar?

Nu kan man ju visserligen inte veta det i förväg men det är ju inte alls otänkbart med ett knytt som sover sig igenom hela den arbetande förälderns arbetstid med undantag för lite mat här och där. Då spelar det ju ingen som helst roll att den ena är på jobbet och den andra är hemma. Eller vem av de som är det.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Ja det får vi väl verkligen hoppas att det är ordentligt ställt till sin spets. ¨

Jo det är många som nämner "fiffiga vis". Men hur det där fiffiga ska gå till verkar vara svårare.

Jag förstår inte riktigt varför du väljer att raljera.

Dessutom på ett okunnigt vis. Studier visar att de som ammar länge också är de som delar mest jämlikt på föräldraledigheten.

Som sagt, du låter ganska logiskt oantastlig, men tyvärr bygger argumenten på felaktiga premisser.

Det fiffiga beskrev jag ju - förankra den kommande ledigheten hos berörda parter. Och använda sig av de försäkringssystem som finns i samhället. Mao, ingen raketvetenskap, direkt.

Staten lägger sig ju i - genom en av världens mest generösa föräldraförsäkringar. Tyvärr fungerar den könsrollskonserverande, men tanken är ju god.
 
Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Jo självklart försöker man ju vara sjukskriven först och främst (vilket jag varit) men sedan är det inte lätt att vara sjukskriven hur länge som helst heller. Läkaren ansåg att det inte är ngn idé att sjukskriva mer sedan när man ändå blev föräldraledig. Ibland fungerar systemet inte helt rättvist. Sedan får vi hoppas att en foglossning försvinner inom 3 månader, det är ju såklart det man vill! Jag vill ju inte hellre än att bli "normal" igen och komma igång med vardagen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 018
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: miumiu
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 286
Senast: Enya
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 714
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp