Bukefalos 28 år!

Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Jösses :eek:

Det är ju inte klokt... Jag kan inte förstå hur man är funtad i det läget. Du gjorde helt rätt, Såklart! I min kommun har vi inga platser som är förbjudna i stan, dock SKA hundar vara kopplade på kyrkogårdar och under torghandel. Jag finner inte det orimligt på något vis.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Står det att det gäller lokalt eller för hela Sverige?

Det står överst i artikeln Malmö TT så det är nog rikstäckande.

Skog det säger väll sig själv gällande det TS citerade men vad kan inräknas i Mark?
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Det är mer än vad jag kan svara på. Jag sökte på wiki, men blev inte klokare.

Någon annan som vet?
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Några nya regler är det inte,
Jag läste en småarg insändare i Aftonbladet, där insändaren frågade varför AF hade skrivit, dagen innan, om en ny lag med koppeltvång ute i skog och mark from 1mars.

AF svarade, reviderade att lagen inte var ny, koppeltvången var inte rent koppeltvång då det räcker att ha 100% koll att hunden verken driver eller jag jagar vilt.

Inget nytt med andra ord.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Varje kommun kan i sina lokala ordningsföreskrifter reglera vad som gäller för hundar, kan ju vara idé att kolla om din kommun har valt att ha med hund i sina föreskrifter.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Jag skrev om det i inlägg #21. Vad kommunen säger om hundar har jag bra koll på. Läste sist om det 2011, men det skadar såklart inte att kolla varje år.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Men alltså :eek: Att någon ens kommer på idén att ha sin hund lös på kyrkogård! Jag själv tar alltid för givet att hundar är totalförbjudna på kyrkogårdar (och skulle aldrig bryta mot ett sådant förbud heller). Att då inte ens ha dem kopplade på de ställen där man faktiskt får ha dem med... *skakar på huvudet*

Tyvärr är det ett jättestort problem:mad: Pratade med en spännande kille förra veckan, han hade 3 hundar lösa, som iofs inte gick på gravarna, men lösa ändå. Han menade att kyrkogården var lika mycket hans som alla andra och då behövde han inte rätta sig efter massa regler, jag gav upp:grin:

Vi har funderat på någon slags kampanj, men vet inte riktigt hur vi ska göra faktiskt.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Men nu hänger jag inte med

Koppeltvång mellan 1 mars och 20 augusti oavsett ras på hund i skog och mark där verkar de flesta här i tråden vara överens om och alltså ingen ny lag

Men i ditt inlägg gällande Afs artikels räcker det med 100% koll

Vad gäller och vad kan man bli bötfälld för ?
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Man slutar aldrig att förvånas över hur dumma i huvet folk kan vara...

Kampanj. Du kanske kan starta en tråd om det? Buke är vist ;)
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Men nu hänger jag inte med

Koppeltvång mellan 1 mars och 20 augusti oavsett ras på hund i skog och mark där verkar de flesta här i tråden vara överens om och alltså ingen ny lag

Men i ditt inlägg gällande Afs artikels räcker det med 100% koll

Vad gäller och vad kan man bli bötfälld för ?

Har du 100% koll att den verken jagar eller driver blir du inte bötfälld rent generellt, sen finns det lokala föreskrifter som kan säga annat, tex på Kungens mark på Djurgården som bötfälls direkt om tillsynsmannen ser detta om man ska lyssna på hörsägen, jag är inte säker på att det stämmer.

Ser någon din hund driva upp tex fågel som ruvar eller annat som stör fortplantning så kan det tas upp juridiskt.
En väldigt stor gråzon juridiskt.

Annars säger inte "koppeltvång" att du måste andvända just kopplet, lydnad räcker.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Jag tycker det är väldigt bra att du tar upp ämnet i tråden, vi är skyldiga att veta som hundägare:)

Jag sa åt 2 tjejer med varsen phalene på jobbet för några veckor sen, hundarna sprang runt överallt, in och kissade på gravarna och for runt som om det vore en hundrastplats (jo, inhägnade platser i stan blir ju gärna det, men respekt för hel***e). Så jag stegade fram, hade dessutom mina två bestar i koppel och sa nåt i stil med "Hej, tycker ni inte att det är ganska ansvarslöst att hundarna springer runt inne på gravarna så som era gör??" Båda två höll med om att njao, det var ju kanske inte så bra. Så jag bad dem att koppla, men de gjorde ingen ansats till att varken kalla in eller plocka upp koppel.. "Jag tycker att ni ska koppla NU", men de påstod att de inte hade några koppel med sig, så jag var så fräck att jag bad dem gå ifrån kyrkogården, trots att jag inte har rätt till det. Men de vände och gick...:o

Men som sagt, böter är en ganska harmlös grej, för jag har hittills aldrig mött en polis där jag går med hundarna...

Men alltså vad är det för människor?! Jag vågar knappt gå på kyrkogården själv av rädsla att på något sätt inte följa reglerna.

Jag är inte religiös på något vis men jag anser att man ska visa respekt för de döda om inte annat för de närstående som faktiskt sörjer och kyrkogårdar är en helig plats där folk ska kunna bearbeta sin sorg i lugn och ro!

kan säga att du var betydligt trevligare än vad jag hade varit i det där läget.
Och ärligt skulle jag nog medela tidningarna om problemet, tror många människor skulle bli ofantligt förnärmade och sårad pga av bristen av respekt för deras avlidna anhöriga. Kanske hjälper det inte men förhoppningsvis öppnar någon oförstående hundägare sina ögon iaf.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

KL.

Jag känner en som går till kyrkogården när det är mörk för släppa sina hundar så de får springa av sig. Så ja, en del är inte kloka :mad:
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

kan säga att du var betydligt trevligare än vad jag hade varit i det där läget.
Och ärligt skulle jag nog medela tidningarna om problemet, tror många människor skulle bli ofantligt förnärmade och sårad pga av bristen av respekt för deras avlidna anhöriga. Kanske hjälper det inte men förhoppningsvis öppnar någon oförstående hundägare sina ögon iaf.

Eftersom jag arbetar där får jag ju ändå ha lite lugn, annars kanske de kan använda det mot mig senare. Men jag blir vansinnig:devil: Speciellt blir jag arg eftersom dessa personerna förstör för de andra hundägarna som sköter sig.

Nu tillhörde ju inte detta tråden, det var bara en parentes för hur svårt det är att faktiskt bötfälla hundägare som inte följer ordningslagar.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Att ringa en lokaltidning tycker jag är bra, eller skriva en artikel/insändare.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

*kl

Har frågat min vän som är djurskyddsinspektör och han har inte hört något om att de skulle ha skärpt lagen.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Tackar!

Förmodligen så är det då bara en påminnelse, vilket absolut kan vara på sin plats. Synd bara att det har "stämplats" som en ny lag.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Men gah! Så oförskämt av folk. Jag som älskar hundar tar inte med mina på kyrkogårdar och vill inte ha andras hundar springande på mina släktingars gravar.
Tror också på att en insändare i tidningen kan vara bra.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Men nu hänger jag inte med

Koppeltvång mellan 1 mars och 20 augusti oavsett ras på hund i skog och mark där verkar de flesta här i tråden vara överens om och alltså ingen ny lag

Men i ditt inlägg gällande Afs artikels räcker det med 100% koll

Vad gäller och vad kan man bli bötfälld för ?
100% koll gäller och att du har hunden hos dig och inte 10 m ifrån dig, som om hunden vore kopplad. Finns de som tror att det räcker med att den ska komma på inkallning men det är alltså fel.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blir så J*vla förbannad på grannen..... Var ute och gick med hunden igår, eftersom hon lyder mig har jag henne lös. Då får hon...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 633
Senast: Becca85
·
Q
Övr. Katt Varför har vi människor släppt lös katten så att den vandrar på annans mark utan någon som helst tillsyn. Samma regel gäller för katten...
Svar
2
· Visningar
766
Senast: lisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp