Idag genomförde jag en arbetsintervju. Jag har lite svårt att bedöma om det gick bra eller dåligt men konkurrensen om jobbet är stentuff så jag räknar inte med något. Jag hade ialla fall två bra referenser till jobbet som jag lämnade. Hur som helst så dröjer det ett bra tag innan jag kan räkna med att få något slags svar på om jag fått jobbet eller inte. Jag har ju fler ansökningar ute och fem av dessa har jag inte fått något svar på. Jag måste få iväg ännu fler ansökningar, känner jag.

Jag såg här om dagen att ett av ställena jag praktiserade på söker folk, både trädgårdsmästare och folk till kassan. Jag har börjat fila på en ansökan dit, men känner att det är svårt. Jag kan ju inte heller riktigt formulera mig som om jag vore en okänd person för dem. Och sen vet jag inte vilket av jobben jag ska rikta in mig på. Min utbildning är ju ingen trädgårdsmästarutbildning så det kanske jag inte är kvalificerad för.

Det är en viss anspänning, både att få iväg ansökningar, men också att klara av intervjusituationen. Ändå måste man peppa sig själv att ta nya tag hela tiden, släppa det som varit och bara hoppas på det bästa.
 

Om man är över 40 har man på mina arbetsplatser fått ta ut semester i timmar. D v s man tar av en semesterdag och behöver man bara vara borta tre timmar har man fem timmar kvar till nästa gång man behöver vara ledig en stund under arbetstid.
 
Obetald antar jag eftersom man inte hunnit jobba ihop till sin semester.
De som jobbar säsong hos oss har betald semester under säsong. Så de som jobbar ett halvår har 14 - 18 semesterdagar att ta ut beroende på ålder. De får inte ta ut semestern i pengar.
 
Det finns lite olika varianter. Jag känner de som fått fullt antal semesterdagar redan första året. Men enligt kontraktet så måste de betala tillbaka om de avslutar anställningen inom en viss tid (5 år?). Men det beror ju på avtalet som gäller på arbetsplatsen.
Så har det alltid varit för mig när jag bytt jobb. Har blivit erbjuden 27-30 dagar direkt (det har varit företagens normala antal semesterdagar), jag tog dock aldrig ut allt första året utan det blev runt 20 dagar. Alla gånger har jag dock stannat längre än fem år så sett i backspegeln borde jag tagit fullt direkt. :D
 
Läkarbesök är sånt som löser sig. Med eller utan lön men nödvändig vård brukar man få gå på. Frisörbesök får man anpassa.
Den frågan hade jag väntat med tills du fått jobbet dock.

Jag har också sökt jobb på plats där jag redan jobbat och tom jobbat när jag ansökte (visstid, sökte ny tjänst...) känner igen att det är svårformulerat men det gick bra.
 
Hade en kompis som både vuxit upp och sen bara jobbat på mjölkgård dom första fem åren av vårt arbetsliv. Då är en ju i princip alltid ledig mitt på dagen. Nu skulle hon börja jobba dagtid och frågade; "- När sjutton går en till banken, frisören och doktorn." Jag förklarade hur det fungerade. Många år sedan nu. Själv var jag över trettio när jag skulle söka semester första gången. Min dåvarande chef kunde inte förstå att jag aldrig gjort det förut. Men jag hade ju bara jobbat på ställen där det helt enkelt var stängt 4 veckor eller jobbat timmar där en meddelat chefen att då kan jag inte för då är jag bortrest. Att söka sommarsemester i april var jag inte van vid.
 
Tänk inte på det som verkar svårt nu. När man väl kör igång brukar det mesta lösa sig. Se istället alla bra saker du gjort, som att våga söka ett jobb!

Jag får gå till psykolog på obetald arbetstid, men det är det helt klart värt!
Har man en ärlig relation med sin närmsta chef brukar allting gå bra!
Du fixar detta. Tänk inga katastroftankar.
❤️❤️❤️
 
Alltså, fasen vad jag är uppe i varv fortfarande efter intervjun.

Frågade f.ö. om arbetstiderna och om de hade flextid. Arbetstiden var från 7 till 16 och det fanns ingen flextid. Jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop mitt liv med psykologsamtal, läkarsamtal, frisör och annat med ett sådant jobb. Och boendestödet måste jag i så fall klara mig utan.
Läkarbesök/psykologsamtal löser sig alltid, vi pratar med våran chef och så får vi gå ifrån jobbet (obetald tid om man inte har komp tid), behöver man gå regelbundet ca 1 gång/vecka kollar man med chefen hur det ser ut i schemat och vilken tid som passar bäst för arbetsplatsen, så kör man samma tid varje vecka.

Frisör fixar man efter jobbet, eller på helgen, kolla med din frisör vilka öppetider de har. Tex min frisör har öppet till kl 19,00 visa vardagar.

Eftersom jobbet även verkar ha kassa så antar jag att det är en butik, och då tror jag inte att de stänger butiken kl 16,00, så du kanske kan lägga läkarbesök och sånt på morgonen vid 07,00/08,00 och börja senare och jobbar senare visa dagar?
 
Läkarbesök/psykologsamtal löser sig alltid, vi pratar med våran chef och så får vi gå ifrån jobbet (obetald tid om man inte har komp tid), behöver man gå regelbundet ca 1 gång/vecka kollar man med chefen hur det ser ut i schemat och vilken tid som passar bäst för arbetsplatsen, så kör man samma tid varje vecka.

Frisör fixar man efter jobbet, eller på helgen, kolla med din frisör vilka öppetider de har. Tex min frisör har öppet till kl 19,00 visa vardagar.

Eftersom jobbet även verkar ha kassa så antar jag att det är en butik, och då tror jag inte att de stänger butiken kl 16,00, så du kanske kan lägga läkarbesök och sånt på morgonen vid 07,00/08,00 och börja senare och jobbar senare visa dagar?
Jobbet där jag blev kallad till intervju hade arbetstid 7 till 16. Det var som maskinförare åt en kommun. Jobben på handelsträdgården har jag inte ens sökt, men de har arbetstid 9-18. Då stänger butiken och alla går hem.

Min frisör jobbar inte på helger och kvällar. Han är dessutom på väg att gå ner i arbetstid till bara en dag i veckan.
 
Jobbet där jag blev kallad till intervju hade arbetstid 7 till 16. Det var som maskinförare åt en kommun. Jobben på handelsträdgården har jag inte ens sökt, men de har arbetstid 9-18. Då stänger butiken och alla går hem.

Min frisör jobbar inte på helger och kvällar. Han är dessutom på väg att gå ner i arbetstid till bara en dag i veckan.
Då får du helt enkelt be om ledigt utan lön då du går till frisör. Eller så byter du frisör. Det är så folk gör.
 
Jobbet där jag blev kallad till intervju hade arbetstid 7 till 16. Det var som maskinförare åt en kommun. Jobben på handelsträdgården har jag inte ens sökt, men de har arbetstid 9-18. Då stänger butiken och alla går hem.

Min frisör jobbar inte på helger och kvällar. Han är dessutom på väg att gå ner i arbetstid till bara en dag i veckan.
Jag skulle säga att alla arbetsgivare ger ledigt för att gå till en sjukbesök som ju psykolog är. Frisören kan säkert klippa dig efter klockan 16.00 eller före klockan 9.00, det sker väll heller inte så himla ofta (en gång varannan månad)? Är det hos en kommun har de garanterat en policy för sjukbesök.
 
Jobbet där jag blev kallad till intervju hade arbetstid 7 till 16. Det var som maskinförare åt en kommun. Jobben på handelsträdgården har jag inte ens sökt, men de har arbetstid 9-18. Då stänger butiken och alla går hem.

Min frisör jobbar inte på helger och kvällar. Han är dessutom på väg att gå ner i arbetstid till bara en dag i veckan.
Men alltså, läkarbesök brukar man kunna ta ledigt för, psykolog kan man ibland få vad som kallas för förebyggande sjukpenning för genom FK så att man slipper förlora arbetsinkomst eller använda semester.
Frisör, det är bara att gilla läget, många har öppet till 19 eller ta det på helger.
Jag tycker fortfarande efter över tio år som kontornisse att det är störigt att inte ha lediga vardagar ibland,men tough shit liksom...
 
Jobbet där jag blev kallad till intervju hade arbetstid 7 till 16. Det var som maskinförare åt en kommun. Jobben på handelsträdgården har jag inte ens sökt, men de har arbetstid 9-18. Då stänger butiken och alla går hem.

Min frisör jobbar inte på helger och kvällar. Han är dessutom på väg att gå ner i arbetstid till bara en dag i veckan.
Jag tycker absolut du ska söka till Handelsträdgården :).
 
Jag tycker absolut du ska söka till Handelsträdgården :).
Ja, hade tänkt göra det idag men inte fått tummen ur. Blir ju lite extra svårt när jag inte kan använda en befintlig mall för brevet. Och så vet jag inte vilken av tjänsterna jag ska söka.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 457
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
700
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 060
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp