Bukefalos 28 år!

Nya vi som målar-tråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu börjar jag nog vara klar. Ska låta torka och sen ev lasera lite för jämnare finish
AC6276F6-6981-43C0-AB13-586939CB0EA4.jpeg
 
Apropå ingenting. Hörde ett program på radion. Det pågår ett forskningsprojekt där de noga undersöker vilka färger Zorn använde.
Tydligen hade han hundratals olika i sin atelje.

Coolt! Blandade han dom själv eller var de ”färdiga” liksom.
Man ju blanda en sjuk massa färger bara med ett fåtal pigment.

Jag använder i stort sett bara basfärgerna mix-vit, titanvit, kadmiumröd, fransk ultramarin, neapelgul och bränd umbra och blandar alla färger från dom. Man blir förvånad hur mkt det går att blanda ut dom!
 
Coolt! Blandade han dom själv eller var de ”färdiga” liksom.
Man ju blanda en sjuk massa färger bara med ett fåtal pigment.

Jag använder i stort sett bara basfärgerna mix-vit, titanvit, kadmiumröd, fransk ultramarin, neapelgul och bränd umbra och blandar alla färger från dom. Man blir förvånad hur mkt det går att blanda ut dom!
Vet inte om det framgick?

Det var på P1 men jag hittade en länk från P4.
https://www.su.se/ike/om-oss/nyheter/emma-jansson-om-sin-forskning-i-p4-dalarna-1.485718
Går säkert att hitta mer om man googlar runt.
 
Apropå ingenting. Hörde ett program på radion. Det pågår ett forskningsprojekt där de noga undersöker vilka färger Zorn använde.
Tydligen hade han hundratals olika i sin atelje.
Det programmet skall jag lyssna på! Den gängse uppfattningen är annars att Zorn använde en mycket begränsad palett som han utnyttjade mästerligt.
 
Coolt! Blandade han dom själv eller var de ”färdiga” liksom.
Man ju blanda en sjuk massa färger bara med ett fåtal pigment.

Jag använder i stort sett bara basfärgerna mix-vit, titanvit, kadmiumröd, fransk ultramarin, neapelgul och bränd umbra och blandar alla färger från dom. Man blir förvånad hur mkt det går att blanda ut dom!
Jag tror han mest köpte färdiga färger, alltså han blandade dem inte själv, och ofta från Beckers färghandel i Stockholm..
 
Det programmet skall jag lyssna på! Den gängse uppfattningen är annars att Zorn i många målningar använde en mycket begränsad palett som han utnyttjade mästerligt.
 
Zorn är också intressant för han tillhörde första generationen målare med tillgång till foto som hjälpmedel och det var något han utnyttjade ganska mycket. Så här i efterhand tycker jag man kan se det i en hel del av hans målningar och det är nog också en (liten) del av hemligheten i hans tekniska skicklighet. Fotografiska hade en utställning om det för några år sedan.
 
Zorn är också intressant för han tillhörde första generationen målare med tillgång till foto som hjälpmedel och det var något han utnyttjade ganska mycket. Så här i efterhand tycker jag man kan se det i en hel del av hans målningar och det är nog också en (liten) del av hemligheten i hans tekniska skicklighet. Fotografiska hade en utställning om det för några år sedan.

Samtidigt är min amatörmässiga åsikt att inget går upp emot en levande modell!
Har studerat min ungdomliga granne mkt alltså MYCKET nära 😅 då pass att jag nog snart kvalar in som en creepy kvinnlig version av ”Ove”.
 
Jag har intensiv-tränat piano nu flera dagar i rad. Har gått från level ”värdelös” till ”det finns hopp” enligt pensionerade konsertpianisten i huset 😂😂 Så risken är att jag startar en hobby-pianist tråd :rofl:
 
Drog igång med ett nytt stort projekt idag. Lagt grund ett par timmar nu. Den är ju i sin ”fulperiod” nu innan skevheter kortas, ljus och detaljer målas in osv. Men jag har blivit ganska chill med att det tar sin tid. Och dessutom lite djärvare när det kommer till att använda färg i hudens grundlager. Har också alltmer börjat måla mörkt och sen sparat ljuset till lager två elle tre. Tycker det känns svårare att måla ljust till mörkt än tvärtom. Ingen aning om det är fel men jag tycker att jag lättare får djup då.

7F328FDB-FDFA-48DB-A44E-37E64C8E67FA.jpeg
 
Helt plötsligt har jag börjat se detaljer, nyanser och skiftningar. Ett område jag för ett halvår sedan hade målat i en färg ser jag nu har flera färger. Såklart är det en lång väg kvar men jag förundras ändå hur min uppfattning av det jag ser har förändrats på så kort tid.

Såhär ligger jag till nu:

898AFB35-D946-4ED7-9708-293F213AA9D3.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ibland funderar jag på om det inte vore vettigt att bo någon annanstans egentligen. Någonstans där vädret är bättre, politiken är mindre...
2
Svar
30
· Visningar
1 648
Senast: Mineur
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
67 325
Senast: Blyger
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
32
· Visningar
3 897
Senast: warg
·
Hemmet Inspirerad av en annan aktuellt tråd här. Funderar över om det är dags att göra något åt skåpluckorna i köket? Så här ser den som är...
Svar
3
· Visningar
515
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp