Nya vi som målar-tråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@TheRedLightning jag målar nästan alltid med bägge händerna. Har många olika penslar på gång och använder bägge händerna omväxlande av rent praktiska skäl. Finmotoriken är ngt bättre på högerhanden, men det går garanterat att öva upp! :) Min pappa ville att jag skulle bli pianist när jag var liten och jag övade väldigt mkt som barn. Det kanske har hjälpt mig med finmotoriken även om mycket gått förlorat tyvärr eftersom det är så länge sen
 
@TheRedLightning jag målar nästan alltid med bägge händerna. Har många olika penslar på gång och använder bägge händerna omväxlande av rent praktiska skäl. Finmotoriken är ngt bättre på högerhanden, men det går garanterat att öva upp! :) Min pappa ville att jag skulle bli pianist när jag var liten och jag övade väldigt mkt som barn. Det kanske har hjälpt mig med finmotoriken även om mycket gått förlorat tyvärr eftersom det är så länge sen
Spela piano gör man simultant med båda händerna. Klarar du också måla med båda händerna samtidigt?
 
Spela piano gör man simultant med båda händerna. Klarar du också måla med båda händerna samtidigt?

Använder ofta bägge händerna, iallafall när jag täcker. Sen blir det ofta så att jag alternerar då jag håller i många penslar samtidigt, det blir mer praktiskt.

Man använder ju bägge händerna när man spelar många instrument men på olika sätt. På sätt och vis tycker jag klassiskt piano är nästan enklare än många stråkinstrument då händerna skapar ”tillsammans” mer synkroniserat liksom med liknande teknik. Men jag minns att vänsterhanden behövde mer träning vad gäller teknik/tempo. Man behövde lägga rätt mkt krut på skalor med vänster hand. Troligen hade jag behövt göra ngt liknande för att öva på finmotoriken i måleriet.
 
Jag hoppas att detta inte är för OT.

Framsidan och pappret man skriver på i ett anteckningsblock har ju lite olika känsla. Framsidan är liksom mer glansig medan papprerna man skriver på är mer... matta. Nu har jag fått för mig att jag ska måla (läs: kladda) på framsidan för att göra de lite enklare att skilja på. Men jag funderar på om färgen kommer att fastna? Eller kommer den samla ihop sig som vattenfärg på plast och lossna sen? I så fall, finns det något jag kan göra för att det ska hålla bättre? (Förutom att typ tejpa över allt efteråt, jag är inte bra på att tejpa stora ytor rakt och utan bubblor ;))
 
Tjoho! Nu är jag tillbaka efter 2 veckor i bushen hos min moder samt en skärgårds-tripp!!
Imorgon ska jag dra igång big time och planen är att måla maniskt hela dagen. Måste få klart en massa halvklara projekt och så funderar jag på att starta upp ett helt nytt. Har en helt orörd stor spänd duk så får se vad jag hittar på. To be continued! :D
En granne hade förresten ställt en vinflaska nere i målarrummet och hängt en välkommen-hem-lapp på den så känner mig onekligen välkommen HEM! :D
 
Dagen började lite motigt med massivt strömavbrott. Men nu är jag igång! Tänkte få klart lite gamla grejer som stått halvklara i evigheter. Kul att ta fram gamla grejer och inse att man ganska lätt kan förbättra dom och att man gått framåt sen man målade på dom senast!

Nu är jag igång med denna!

8119A99A-3386-415F-A33D-8CA330B63FB2.jpeg
 
Snabb fråga! Tycker ni att jag ska skippa det vita längst ner och måla allt runt om rosa istället?

9E09501E-73AC-4799-92C9-D6D6A2B5C8F5.jpeg
 
Nästan humor att när jag drog igång och började måla så sa ju en ”konstkännare” lite spydigt att jag troligen inte skulle nå längre än att måla kitschiga porträtt av Östermalmstanters hundar. Man kan säga att jag tackade för tipset när jag målade dessa! 🤷🏼‍♀️🐩🎨🥳

3BF8C4E5-32E5-44D6-8EA2-325833F01CB4.jpeg
 
Varför är du så duktig @tornblomma 😍😭

Jag kommer nog att återvända till tråden snart för jag har fått mitt livs första beställning! Känns spännande men framförallt sjukt läskigt :nailbiting:

Men åh tack snälla! :heart
Vad kul och spännande med en beställning! Lova att visa här direkt du börjar!

Jag ska dra igång med ett nytt porträtt imorgon. Har ett referensfoto jag är lite sugen på att göra en tolkning av. Tror att det hade varit en bra övning, då det kommer bli en teknisk utmaning.
Eller så gör jag bara i sedvanlig ordning ngt märkligt djur/människa-porträtt :p Vad tycker ni?
 
Men åh tack snälla! :heart
Vad kul och spännande med en beställning! Lova att visa här direkt du börjar!

Jag ska dra igång med ett nytt porträtt imorgon. Har ett referensfoto jag är lite sugen på att göra en tolkning av. Tror att det hade varit en bra övning, då det kommer bli en teknisk utmaning.
Eller så gör jag bara i sedvanlig ordning ngt märkligt djur/människa-porträtt :p Vad tycker ni?
Det du tycker verkar/låter roligast! :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ibland funderar jag på om det inte vore vettigt att bo någon annanstans egentligen. Någonstans där vädret är bättre, politiken är mindre...
2
Svar
30
· Visningar
1 593
Senast: Mineur
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
66 998
Senast: Blyger
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 708
Senast: Valle
·
Hemmet Inspirerad av en annan aktuellt tråd här. Funderar över om det är dags att göra något åt skåpluckorna i köket? Så här ser den som är...
Svar
3
· Visningar
511
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp