Nyår 2021

Alba är rädd för skott/fyrverkerier. Tack och lov verkar det inte sitta i utan rädslan släpper när det varit lugnt ett tag. Men det är besvärligt under nyår för henne.
 
Labben brukar på sin höjd lyssna och huffa till nån gång, om han orkar bry sig. Han är trygg i sig själv och blev ett stort stöd för förra hunden, som var väldigt rädd. Detta trots att hon var 6 år äldre. Hon gick från paniskt rädd till "bara" rädd med honom.

I år kommer labben fira in nyår i bilen med husse, som ska mata hästarna vid tolvslaget.
 
Jag har en som är rädd och en som är helt oberörd. Förra året satt jag med honom på badrumsgolvet under de värsta två timmarna och sen kunde vi gå och lägga oss och han kunde slappna av när det slutat smälla. I år ska vi bo på hotell vid Arlanda så jag hoppas att det blir tyst :) enstaka smällar går bra, men det är det ihållande smattrandet och tjutandet som är värst för honom.
 
Lilla Pucken tog nyårsafton väldigt bra de första 2 åren om jag minns rätt men sedan så slog rädslan till :(
Det har smällt till ett par gånger här, om hon varit ute så har hon dragit hemåt och inomhus så har hon velat gå till mig i år.
Tyvärr så brukar jag vara inne hos mig och där får hon inte vara, så hon har försökt knöla sig igenom grindens öppning för katten. Igår lyckades hon och jag är gravt hörselskadad så jag hörde inte smällen, utan sa åt henne att gå ut och "körde" ut henne. Men klappade och berömde sedan då jag fick det förklarat för mig att det smällt. Hon kunde ta ett par bitar kattmat efter en stund. Men hon vill nog främst ha sällskap.
Under nyår kommer jag iallafall vara tillgänglig och hon får vara i badrummet som är längst bort från alla fönster. Hon satt där och skakade sista gången jag kommer ihåg lilla tösen :( Jag la min mobil där då och spelade musik på den ganska högt, inbillade mig att det hjälpte åtminstone lite.

Googlade fram pet-remedy som ska finnas att köpa i närmsta djuraffär. Och den tänker jag skulle kunna fungera bra. Så jag hoppas att den kan köpas in lite snabbt sådär imorgon.
 
Lilla Pucken tog nyårsafton väldigt bra de första 2 åren om jag minns rätt men sedan så slog rädslan till :(
Det har smällt till ett par gånger här, om hon varit ute så har hon dragit hemåt och inomhus så har hon velat gå till mig i år.
Tyvärr så brukar jag vara inne hos mig och där får hon inte vara, så hon har försökt knöla sig igenom grindens öppning för katten. Igår lyckades hon och jag är gravt hörselskadad så jag hörde inte smällen, utan sa åt henne att gå ut och "körde" ut henne. Men klappade och berömde sedan då jag fick det förklarat för mig att det smällt. Hon kunde ta ett par bitar kattmat efter en stund. Men hon vill nog främst ha sällskap.
Under nyår kommer jag iallafall vara tillgänglig och hon får vara i badrummet som är längst bort från alla fönster. Hon satt där och skakade sista gången jag kommer ihåg lilla tösen :( Jag la min mobil där då och spelade musik på den ganska högt, inbillade mig att det hjälpte åtminstone lite.

Googlade fram pet-remedy som ska finnas att köpa i närmsta djuraffär. Och den tänker jag skulle kunna fungera bra. Så jag hoppas att den kan köpas in lite snabbt sådär imorgon.
Tycker ni ska ta kontakt med veterinär i god tid inför nästa nyår, kosttillskotten brukar inte hjälpa så bra på en sådan rädd hund.
I hennes fall hade ni behövt börja ge henne 1-2 veckor innan smällandet börjar. Nu är hon redan uppe i en viss nivå av ångest och då är effekten liten och man behöver ta till receptbelagda medel.
 
Tycker ni ska ta kontakt med veterinär i god tid inför nästa nyår, kosttillskotten brukar inte hjälpa så bra på en sådan rädd hund.
I hennes fall hade ni behövt börja ge henne 1-2 veckor innan smällandet börjar. Nu är hon redan uppe i en viss nivå av ångest och då är effekten liten och man behöver ta till receptbelagda medel.
Jag ska definitivt tipsa ägaren om det! Den jag tänkte på är dock inte något kosttillskott utan en spray för tyger etc och även hundens päls. Den lilla förpackningen kostar iallafall inte så mycket, värt ett försök!
 
Här på landet brukar det vara hyfsat lugnt förutom ca. 20 minuter runt 12-slaget. Visst kan det smälla iväg nån raket tidigare på kvällen men ofta på långt håll. Det här blir första nyårsafton på drygt 15 år som vi inte har en skotträdd hund att ta hand om, men eftersom vi har en unghund (som dock inte reagerade alls förra nyår) och en valp så tar vi inga chanser.

Vi har även relativt nya grannar i huset närmast oss (ca. 250 meter bort) och där stod flera bilar idag så jag misstänker att de ska ha fest och då finns det säkert risk för fyrverkerier därifrån, så vi kör som vanligt med att ha TVn igång ganska högt på nån ljudlig film/serieavsnitt och hundarna får märgben strax innan det börjar smälla. Förhoppningsvis ska det vara lugnt.

Men nyår är sällan speciellt festligt för oss, vi äter visserligen god mat och så, men jag hade lika gärna varit utan nyårsafton - efter så många år med skotträdda hundar (bara två stycken av alla vi haft men de överlappade varandra) så har nyårsafton bara varit något man måste genomlida och som vi varit glada när det varit över. Då är vi ändå inte så utsatta här på landet, vi slipper det här med okynnessmällande i dagar/veckor före och efter nyår.
 
Jag hoppas verkligen de hundar som tycker det är jobbigt får en lugn kväll, blir väldigt ledsen av att se alla inlägg om hundar som tycker det är jobbigt ❤️

Det smällde till lite hos oss igår. Freja brydde sig noll. Vi ska ut på långpromenad nu innan det blir mörkt och väldigt lägligt kom ett stort paket med godis och tugg från Jami så ska försöka hålla henne upptagen kring tolvslaget. Köpte också lite mjukost, det är som helt besatt av så tror det kommer vara lugnt hos oss.
 
Vi har hyfsat lugnt hemma oftast, det smäller en hel del men det är en bit bort. Mamma kommer över med sin hund om en stund så ska de få rejsa av sig i vår trädgård, sen ska de få lite noseworkträning och inför tolvslaget blir det märgben och om nån hund skulle verka vara lite påverkad så har husse fetvadd att stoppa i öronen på dom. Mamma skulle åka ut till Arlanda med sin hund sen och fira nyår där. Jag kommer jobba i år igen så jag hoppas att det inte blir några problem, det är Tays första nyår så få se hur han reagerar om alls.
Nano som är utlånad till syster kommer ju tillbringa detta nyår i samhället och nära smällarna men hon är den av hundarna som verkligen varit skottfast hitills så hon får stanna där och hålla Qila sällskap.
Hade helst varit hemma men nån måste ju jobba även över nyår och jag lär väl bli uppdaterad hur tolvslaget gått när det klart.
 
A5B7B2FD-C40D-4564-8792-29DE5A76EBF5.jpeg

Framme! ✨
 
Vi gick en nästan 3 timmar lång promenad i förmiddags, efter det har hundarna varit trötta och nöjda :) Om en stund ska vi till killen jag träffar, det är betydligt lugnare i hans område. Ska bli skönt att sitta där, spela bingolotto och äta Budapestbakelse :D
 
Jag tycker att Pucken sätter sig upp lite rakare när jag smörjer in sprayen i hennes päls, men det kan ju lika gärna vara att jag är där och smeker henne. Det är nog lugnande det i sig också 😅

Katten reagerade dock på sprayen :rofl: Det doftade mycket skumt i luften tyckte hon, skumt men ... intressant :angel::D
 
Vi har varit hos min syster utanför Kvidinge sedan 14 tiden och Hexa har verkligen sprungit loss i hennes stora trädgård.
Nu sist vi var ute ca 17.45 så smällde det av några riktig stora raketer och några mindre, med tur av dimman så såg vi inget och Hexa stannade bara upp en sekund vid första och sen lekte vi vidare ❤. Sjukt tacksam över hennes starla huvud, då jag har mardrömmar från min senaste skotträdda hund.
 
Vi sitter och myser inomhus med ben, film på hög nivå och fördragna gardiner. Imorse var vi ute på en DW-runda i ett område där det inte smäller några raketer. Här i stan har det annars smällt sen jul, även dagtid. Igår smällde någon av en raket just när vi kom gående, av absolut ingen anledning alls.

Lyckligtvis är ingen av hundarna rädda men det är verkligen inget jag räknar med. Helst hanen oroar jag mig ständigt för. Han är en osäker individ som redan har vissa ljudrädslor och en pappa som är åsk- och smällarrädd. :(
 
Vi har haft en riktigt härlig nyårsafton hittills. Vill gärna ha en nöjd och lite trött hund nyårsafton så vi har gjort en del.

Tränade nosework inne under förmiddagen och var ute på promenad i solen 🌞 drygt två timmar. Vi hade tur och mötte en sheltiekompis med husse ute och kunde gå halva promenaden med dem. Körde 3×5 minuter trickträning och lite godisletande i filtarna också.

Var hos en kompis som har både katt och hund mellan 17 och 21 och Frej älskar att vara där.

Hittills har vi bara hört några avlägsna smällar. Hunden rör inte på ett öra för dessa. Troligtvis försöker vi ändå hålla oss inne resten av kvällen.
 
Lilla Pucken tog nyårsafton väldigt bra de första 2 åren om jag minns rätt men sedan så slog rädslan till :(
Det har smällt till ett par gånger här, om hon varit ute så har hon dragit hemåt och inomhus så har hon velat gå till mig i år.
Tyvärr så brukar jag vara inne hos mig och där får hon inte vara, så hon har försökt knöla sig igenom grindens öppning för katten. Igår lyckades hon och jag är gravt hörselskadad så jag hörde inte smällen, utan sa åt henne att gå ut och "körde" ut henne. Men klappade och berömde sedan då jag fick det förklarat för mig att det smällt. Hon kunde ta ett par bitar kattmat efter en stund. Men hon vill nog främst ha sällskap.
Under nyår kommer jag iallafall vara tillgänglig och hon får vara i badrummet som är längst bort från alla fönster. Hon satt där och skakade sista gången jag kommer ihåg lilla tösen :( Jag la min mobil där då och spelade musik på den ganska högt, inbillade mig att det hjälpte åtminstone lite.

Googlade fram pet-remedy som ska finnas att köpa i närmsta djuraffär. Och den tänker jag skulle kunna fungera bra. Så jag hoppas att den kan köpas in lite snabbt sådär imorgon.
Jag kanske missförstår men Pucken är väl inte själv ikväll, särskilt som hon är rädd? Ägaren sitter med henne i det rum hon vill vara i, eller?
 
Vi har haft och har en trevlig nyår. Började dagen med en skön långpromenad. Därefter åkte vi på nosework träning, special för nyår med 5 rum som hade inretts i jul och nyårstema. Riktigt kul och oj så trött Ascot blev.

Därefter har det varit nyårsförberedelser här hemma innan vi gick ut på promenad vid fyrs tiden. Under promenaden var det första gången vi hörde fyrverkerier i vårt område. Ascot är inte alls rädd, vilket jag såklart är mkt tacksam för.

Under kvällen har det smällts allt mer raketer, dock i vågor. Ascot bryr sig inte, dock så har han moffa till lite någon gång liggandes här på golvet.
 
Båda mina hundar är obrydda hittills. 5-åringen har aldrig brytt sig om höga smällar och detta blir 2-åringens andra nyårsafton hos oss. Hittills har inte han heller visat några tendenser till rädsla. Dagen har annars bestått av långpromenad i skogen och nosework. Båda hundarna har ätit och fått varsitt tugg. Just nu ligger de både och snarkar högt i soffan, tillsammans med sambon som har covid.

Personligen har jag aldrig gillat nyår så en kväll i myskläder i soffan med datorn och lite snacks är helt perfekt för mig :love:
 
Är rätt lugnt här. Jag ryckte till av ett oväntat högt poff strax innan tolvslaget. Då lyfte Frej på huvudet och tittade mot fönstret ett tag. Gick sedan ner till fotändan av sängen och lade sig till rätta på nytt. Nu ska jag också försöka sova. Jag skulle säga att det är väldigt sporadiskt smällande här. Skönt.
 
Vi sitter och myser inomhus med ben, film på hög nivå och fördragna gardiner. Imorse var vi ute på en DW-runda i ett område där det inte smäller några raketer. Här i stan har det annars smällt sen jul, även dagtid. Igår smällde någon av en raket just när vi kom gående, av absolut ingen anledning alls.

Lyckligtvis är ingen av hundarna rädda men det är verkligen inget jag räknar med. Helst hanen oroar jag mig ständigt för. Han är en osäker individ som redan har vissa ljudrädslor och en pappa som är åsk- och smällarrädd. :(

Det är verkligen värdelöst. Som du säger så smälls det när man minst anar det här...🥺
 

Liknande trådar

Övr. Hund Pratade med min kusin om nyårsfirande nyss och tycker det skulle vara lite spännande att se hur andra hundfolk gör på nyår. Lämnar ni...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 546
Senast: MikaTela
·
Övr. Hund I villaområdet där vi bor, använder grannarna cirka en månadslön vardera varje Nyår på Raketer av diverse extrema sorter. Vid tolvslaget...
2
Svar
22
· Visningar
2 439
Senast: Reykur
·
G
Övr. Hund Hur ska ni göra med era hundar på nyårsafton? Ni som går iväg på fest, lämnar ni hundarna ensamma hemma eller tar ni med er dem? Det...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 589
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp