Hur firar hundfolk nyår?

Sv: Hur firar hundfolk nyår?

Firar på lite olika ställen, men jag har alltid hundarna med mig, de bryr sig inte men vi sitter inne såklart. I år jobbar min sambo så jag struntar helt i firandet och sitter hemma med en påse lösgodis:)
 
Sv: Hur firar hundfolk nyår?

Jag har haft en extremt skotträdd hund i flera år, och är van att fira nyår hemma med hög musik, neddragna persienner och ibland sittandes inne i badrummet där det hörs som minst.

Förra året flyttade hon hem till min mamma för att leva pensionärsliv, så för första gången på länge kunde jag gå hemifrån på nyår! Schäfern är inte ett dugg rädd, men jag var förstås hemma innan tolvslaget ändå. Gick ut en sväng efter tolv, han kunde inte brytt sig mindre. SÅ skönt!

I år jobbar jag till 22, sen åker jag hem till vovven så firar vi nyår tillsammans. Smiter nog ut och fotograferar fyrverkerier en stund :D
 
Sv: Hur firar hundfolk nyår?

Sen vi skaffade hund har vi fortsatt som innan, träffa lite vänner hos oss eller dom andra, våran bryr sig ingenting om smällare eller raketer, vi brukar inte smälla,men är vi hos någon och dom har raketer(vilket jag avskyr) brukar några vara inne med hundarna bara, sen är de ju alltid folk runt om i husena som har fyverkerier som dom tänder, men som sagt eftersom hon inte är berörd(eller någon av de andra hundarna som är med) så spelar de ingen roll, som tur är:laugh: värre med hästarna,tyvärr!
 
Sv: Hur firar hundfolk nyår?

Vi brukar var hemma. Men i bort bjudna i bland. Men bara om vår hund fick följa med. Annars får det kvitta för oss. När det är vid vi 12 slaget brukar vi gå ut och titta på raketerna med vår hund. Vi har dock inga egna raketer men grannarna runt om brukar ha rakter.

Mvh
Pudlan
 
Sv: Hur firar hundfolk nyår?

Min hund får åka till mamma i Värmland över nyår. Tidigare har vi gjort i ordning en plats där hon kan gå och gömma sig och känna sig trygg...
 
Sv: Hur firar hundfolk nyår?

Vi ska vara inne i stan hos min syster. Hundarna följer med. Min 2åring är inte rädd för raketer, den lilla vet jag inte men vi får helt enkelt se. :)
 
Sv: Hur firar hundfolk nyår?

Alla nyår fram till 2011:
Fest borta, fest hemma, hemmakväll...det berodde helt på humör och dagsform. Hundarna var inget som behövdes ta med i beräkningen. Alla har varit skottfasta och brytt sig noll om fyrverkerier. Inga problem att lämna någon hund ensam hemma. Alla har sovit igenom tolvslaget. Första nyåret med en hund har inte varit annorlunda än de andra. Det var bruksraser. Det var självklart att de skulle palla fyrverkerier. Och det gjorde de.

Efter 2011:
Puffen gjorde entré och visade sig vara ordentligt skotträdd. Förra nyår var jag sjuk så då gjorde det inte så mycket. I år följer hundarna med på firandet. Hur det ska lösas i framtiden får vi se, men jag har verkligen ingen lust att avstå nyårsfirandet.


Så jäkla onödigt med skotträdda hundar när det går att kontrollera genom avel.
 
Sv: Hur firar hundfolk nyår?

Kl

Alla mina djur är skottsäkra (kul ordval:p),
men vi brukar oftast fira hemma hos oss, med kanske 5 raketer just vid tolvslaget.
 
Sv: Hur firar hundfolk nyår?

Har hunnit med 5 st nyår:

1: Vovven var 4 månader gammal, firades hemma i ett hus ute på landet. Grannen smällde men vi var inomhus hela tiden.

2: 1,4 år gammal, firades likadant.

3: 2,4 år gammal, firades i svärföräldrars hus helt utan raketer

4: 3,4 år gammal, firades med hundvakt i senast nämnda hus

5: Firade detta hemma hos en vän med sambo som även dom hade hund och ville ha ett lugnt nyår. Middag och trevligheter. Radhuslänga och en del smällar utanför.

I år vet jag inte riktigt vart jag ska fira det, då jag bor i ett område där jag är hyffsat säker på att det kommer smällas hej vilt utan hänsyn till hundar.. Så någonstans skulle jag vilja fly mellan 30 dec-1 jan faktiskt.. Blir nog hos dejtens föräldrar :)
 
Sv: Hur firar hundfolk nyår?

Bara att börja läsa spindeldiagram för hela raser och även linjer. Där kan man ganska enkelt utläsa att i raser där skottfasthet är ett avelskriterium, där är förekomsten av skotträdsla avsevärt lägre ännu raser där man vare sig testar eller har det som kriterie. Går man sedan djupare och börjar titta på linjer inom raserna så kan man hitta linjer där skotträdsla inte existerar överhuvudtaget. Det här trodde jag var allmänt känt. Det är det inom bruksaveln. Ingen där vill ha hundar som påverkas av skott, smällare eller fyrverkerier. Skott förekommer på varje bruksprov och många brukshundar går i tjänst och måste därför förbli opåverkade även om det smäller och tjuter.

I stort hänger skott- och fyrverkerirädsla ihop med hundens mentala konstitution. En hund som är nervfast, med god reaktion, god dådkraft osv är sällan fyrverkerirädd. Dock kan även en mentalt usel hund vara skottfast om man medvetet valt avelsdjur som är skottfasta och okänsliga för ljud. En sådan har jag haft. Rädd för det mesta men helt lugn med skott och fyrverkerier och tittade man på linjerna bakom henne så såg man att skottfastheten var den enda egenskap de konsekvent avlat på.

En hund av bruksras som visar skott- eller fyrverkerirädsla skulle jag se som undermålig och vara ett dåligt avelsresultat. Och går det att avla fram raser som tål skott, bränder, fyrverkerier och rena krig då går det att få skottfasta hundar inom alla raser. Om uppfödarna bara började ha det som ett mål. Det går inte på en kvart men det går.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur firar hundfolk nyår?

ok, hade faktiskt ingen aning. Intressant

Mina djur tränar jag från första stund att kunna hantera all miljö och alla ljud, så jag har nog aldrig reflekterat över att dom skulle kunnat vara rädda då jag bara "kört på":p

Jag har liten förståelse för folk som påstår att ens djur är rädda för ditten och datten....jag tror på att man kan träna de flesta djur att övervinna sina rädslor, bara man som ägare orkar engagera sig.
Både häst och hund.
 
Sv: Hur firar hundfolk nyår?

Knapplån

Brukar inte göra något särskilt. Normalt middag och skål på tolvslaget. Alla hundar har vanligen varit med.

Har haft en som var rädd, men hon var inte på paniknivå. Man behöver ju inte släpa med dem ut för att glo på fyrverkerierna direkt.
 
Sv: Hur firar hundfolk nyår?

Fast det är skillnad på en hund som är lite orolig och en hund som är så pass mentalt dålig att den typ får en panikattack på nyårsafton. Den senare är extremt svårt att träna.

Jag har två skottberörda hundar. Den ena med skräpig mentalitet = totalt panik när hon hör skott på nära håll, och den andra som mest har med sig lite jobbigt bagage och som uppenbart reagerar men inte får panik. Det är milsvid skillnad på hur väl de klarar ljud och öven hur pass träningsbara de är.
 
Sv: Hur firar hundfolk nyår?

Kul att läsa om hur alla gör!

Ni som har flera hundar där någon är skotträdd- skiljer ni på hundarna på nyår för att den rädda inte ska stressa upp den andre?
 
Sv: Hur firar hundfolk nyår?

Nej, jag gör tvärtom. Jag utnyttjar den mycket stabila schäfern som lugnande medel åt den skotträdda.
 
Sv: Hur firar hundfolk nyår?

Det förstår jag.

Själv har jag ju en som är väldigt skotträdd och en som är lite berörd. Vill inte att den väldigt rädda ska göra den berörda ännu mer rädd..
 
Sv: Hur firar hundfolk nyår?

Ja, det är klar skillnad på berörd och rädd. En skotträdd hund går i princip inte provträna till att bli skottfast. En berörd hund kan eventuellt lära sig att acceptera ljuden.
 
Sv: Hur firar hundfolk nyår?

Jag skulle inte heller ha en berörd och en rädd ihop. Risken att den berörda utvecklar regelrätt rädsla är för stor.
 
Sv: Hur firar hundfolk nyår?

Håller med, tiken vi hade hittade jag som 8 månaders unghund med mycket (och okänt) bagage. Hon är rädd för mycket, även om hon blivit bättre. Men jag kan aldrig föreställa mig att det skulle gå att träna bort hennes rädslor, även om det gått att träna henne till att hantera de bättre.

Precis som Jadzia utnyttjade vi coola schäfern som lugnande sällskap, hade god effekt både på nyår och vid andra tillfällen!
 

Liknande trådar

Tjatter Nu behöver jag lite inspiration från alla kreativa bukefalister! Min sambo fyller år om ca två veckor och jag skulle vilja ha idéer på...
Svar
12
· Visningar
1 199
Senast: Mineur
·
Äldre Just det! Avskyr nyår då jag är singel. Ifjol hade jag ett jättetrevligt och fint nyårsfirande med mitt ex och vänner. Nu, som singel...
12 13 14
Svar
276
· Visningar
15 522
Senast: Petruska
·
Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 715
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Som rubriken lyder. Jag har en hund som är 'känslig' när det smäller och en som egentligen inte bryr sig. Vi förbereder oss genom att...
2
Svar
32
· Visningar
2 340
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp