Nyår 2021

Vi vet inte än om vi är hemma eller hos svärföräldrarna. Bådeock är i villaområden så det lär smällas en del men inte tokmycket.

Helix bryr sig inte alls, varken inne eller ute, han är helt otroligt trygg. Åysan har bara varit med om ett nyår och det gick bra även om hon noterade ljuden några gånger så var hon lugn. Vi undviker att gå ut när det smäller som mest och ger något gott tugg vid tolvslaget.

Har växt upp med en hund med svår ljudrädsla som hade mer eller mindre konstant panik kring nyår. Så att ha orädda hundar är oerhört skönt och något jag prioriterar mycket när jag letar valp eftersom förmågan att utveckla rädslor är medfödd.

Min första egna hund ogillade raketerna men blev inte panikslagen utan mer stressad och det gick över snabbt.
 
På nyårskvällen är jag ofta borta och då ligger hundarna i bilen. I år funderar jag på att vara hemma, men undrar om de inte ska vara i bilen ändå. Skotträdda hunden är inte skotträdd i bilen nämligen utan då kan hon ligga och sova. Spelar ingen roll hur mycket det blixtrar och låter.

Inne blir hon orolig och skäller samt stressar runt trots två helt obrydda hundar som sällskap, musik på hög volym och nedfällda persienner.
Det är inte så att hon behöver se fyrverkerierna för att slappna av, och att det därför blir värre om persienner är nedfällda osv? Min förra saluki kunde bli orolig när hon märkte att något hände, men inte kunde se vad. Fick hon titta ut genom fönstret så var allt lugnt.
 
Jag har en skottberörd hund och en unghund som hittills inte vinklat ett öra, så nyår anpassas efter skottberörda hunden och för att förebygga ev incidenter med unghunden. Långpromenad när det är ljust, sen håller vi oss inne med tuggben och tv:n på. Det värsta är ju att en ska behöva vara så rädd för att idioter skjuter mot oss även på dagtid :rage:

Skotträdsla är ett så fruktansvärt problem och något jag verkligen prioriterar i val av uppfödare i min ras. Jag önskar att fyrverkerier kunde bli förbjudna helt och hållet, det är bara elände med dem, och kravet på tillstånd har ju inte förändrat något alls.
 
Vi bor mitt i ett villaområde där det smälls mycket. Dessutom både hör och ser vi de stora fyrverkeriet från Bohus Fästning från altanen. Men hunden är helt oberörd 🙏
Har haft skotträdd hund förr och det är ett helvete och lidande.
La ner mycket tid på att leta rätt uppfödare och linjer inför kommande valp för att försöka undvika att få en skotträdd hund.
 
Det är inte så att hon behöver se fyrverkerierna för att slappna av, och att det därför blir värre om persienner är nedfällda osv? Min förra saluki kunde bli orolig när hon märkte att något hände, men inte kunde se vad. Fick hon titta ut genom fönstret så var allt lugnt.

Det blir värre om hon ser dem. Inne alltså, i bilen spelar det ingen roll om hon ser eller inte.
 
Mina hundar bryr sig inte alls om raketer, men min ena katten vill dock ligga nära mig vid 12 slaget, så han verkar ogillar raketerna, men ingen panik bara han får vara nära :)
 
Helt obrydd och brukar sova sig igenom det trots att det låter som tredje världskriget brutit ut. De älskar raketer där jag bor 🙄
Katten Prada älskar att titta på raketerna, får se hur den lilla reagerar.
 
Det blir ju Frejas första nyår och egentligen är jag inte så orolig men tänkte ändå försöka dra för fönster och dörran kring tolvslaget. Vi bor en nyproducerad lägenhet med väldigt bra ljudisolering. Våra kompisar kommer hit med sin hund också så förhoppningsvis är Freja helt upptagen med att hänga med gäster. Sen så tänkte jag se till att åka ut och gå en ordentlig rund i skogen på förmiddagen så hon är trött och nöjd.

Vad jag vet hittills är att hon inte reagerar på skjutbanan som ligger någon kilometer bort från oss och som skjuter lite då och då när vi går prommenad. Vår går förbi ett tågspår där det dundrar förbi ett tag varje prommenad, hon brukar stelna till men inte mer än så när tåget åker förbi. I veckan började också våra grannar att borra med slagborr i lägeneheten (suck :meh:) intill utan att Freja brydde sig så värst mycket. Jag har spelet upp nyårsraketer på TVn utan att hon bryr sig heller. Så jag tror det kommer gå ganska så lugnt till!
 
Min hund är skottfast, även för raketer. Men vi bor centralt i en liten stad och det är ju då det sedvanliga skjutandet dagarna innan och efter, samt ett jäkla liv på nyårsafton. Igår kväll sköts det smällare när vi var ute och såklart reagerar hon med förvåning men hon avreagerar direkt.
Jag tar inte för givet att hon kommer vara oberörd per automatik resten av livet så jag undviker att utsätta henne. Tyvärr går det inte att hålla sig undan helt i en veckas tid då man bor i stan. Normala år rastar jag ordentligt på dagtid, en snabbis innan det värsta brakar loss på tidig kväll, och sen när allt lagt sig efter 01 nån gng... Inne drar jag för persiener och ev gardiner samt ser till att ha bakgrundsljud. Gör heller ingen sak av det som låter ute. Tyvärr kan jag inte avleda med ben pga allergi.

I år är det värre. Dels har vi flyttat och det visade sig att vår parkering är ett tillhåll för sk bilburen ungdom. Jag räknar med ett jäkla skjutande. Dessutom har min hund haft diarre sedan förra helgen och krävt rastning varannan timme dygnet runt. Hon är något bättre idag men inte bra, så jag är rädd för att det kan bli en kväll med mkt ofrivillig rastning i det värsta skjutandet. Jag kommer sätta henne i bilen och åka iväg och rasta på kvällen i ett område där det är lugnt, men blir det akut diarre finns ju inte tid för sånt och då har vi inget val :(
 
Får se hur han reagerar på fyrverkerierna i år.
Första året sov han sig igenom det, andra året var jag utomlands och han var med min mamma och det ska ha gått okej. Tredje året hade han lite svårt att vara still/vankade lite. Förra året en vecka efter nyår fick vi även en raket siktad på oss som smällde precis ovanför våra huvuden... Han släppte det bra då, och brukar släppa det bra sålänge man är ute och går (när det smälls några dagar innan nyårsafton alltså.).

Men igår kväll smälldes det till och från under kvällen/natten och då hade han svårt att komma till ro. Så får väl se hur det blir under värsta smällandet i år.
 
Jag har planerat att fira nyår ute på landet hos min syster, just för att jag tidigare haft skotträdda hundar.

Hexa har inte alls brytt sig om smällare eller raketer fram tills nu på onsdag, då en jäkla unge ställer en smällare på en soptunna 10 meter från min bror och Hexa. Hexa får enligt min bror lite panik och vill springa hem. Men han försökte leka upp henne och det gick hyfsat.
Hon har efter det varit lite orolig när det smällt och tyvärr smäller det 24/7 mellan jul och nyår här. Men jag har efter onsdagen kastat godis/lekt med henne så fort det smällt.
Nu springer hon till mig och vill ha godis när hon hör smällare.

Men är så jäkla tradigt att man ska få skotträdda hundar pga folk inte kan hålla sig ifrån att smälla raketer och smällare 2 veckor innan och efter nyår. Kastar från balkonger osv.

Så har köpt godis och gott ben till henne som hon ska få på nyår och hoppas det ska gå bra.
 
Jag har planerat att fira nyår ute på landet hos min syster, just för att jag tidigare haft skotträdda hundar.

Hexa har inte alls brytt sig om smällare eller raketer fram tills nu på onsdag, då en jäkla unge ställer en smällare på en soptunna 10 meter från min bror och Hexa. Hexa får enligt min bror lite panik och vill springa hem. Men han försökte leka upp henne och det gick hyfsat.
Hon har efter det varit lite orolig när det smällt och tyvärr smäller det 24/7 mellan jul och nyår här. Men jag har efter onsdagen kastat godis/lekt med henne så fort det smällt.
Nu springer hon till mig och vill ha godis när hon hör smällare.

Men är så jäkla tradigt att man ska få skotträdda hundar pga folk inte kan hålla sig ifrån att smälla raketer och smällare 2 veckor innan och efter nyår. Kastar från balkonger osv.

Så har köpt godis och gott ben till henne som hon ska få på nyår och hoppas det ska gå bra.

Var med om liknande förra året med en grabbgäng som kastade smällare på vägen 20m från oss. Tom min oberörda hund tyckte det var obehagligt. Jag blev så arg så jag hade lust att gapa och skrika åt dem, men ville ju låtsas som ingenting inför min hund.
Jäkla synd att man inte vet vilka ungarna är. Man har lust att söka upp dem, ta ett snack eller vrida om öronen och smälla smällare i deras eget brevinkast tills budskapet gått fram. Nej jag är inte PK i tanken.
 
Vi firar på landet, man hör smällar från byn ett par km bort men inte så farligt. Vi brukar sova över 12-slaget för säkerhets skull, har tur att hunden oftast inte vaknar. Däremot händer det att hon vaknar av rejäla åskoväder och gömmer sig under sängen. :(
För ett par år sen vägrade hon gå ut för sista kissning vid 21 och var alltså inte ute från ca 18 till nästa morgon. Hon är sådan att hör hon något så ska hon hem! Det är ingen idé att försöka få henne att göra något alls för hon blir helt blockerad. Jag har alltid fått gå och hoppas att hon bestämmer sig att skita fort innan någon idiot skickar iväg något nånstans, sen är det bara att gå hem igen. :cautious:
Nu börjar hon bli gammal och verkar tappa lite hörsel så igår kväll när det smällde i villakvarteret i närheten så tittade hon faktiskt bara upp på mig och fortsatte sen att nosa omkring med hög svansföring! :banana:
 
Var med om liknande förra året med en grabbgäng som kastade smällare på vägen 20m från oss. Tom min oberörda hund tyckte det var obehagligt. Jag blev så arg så jag hade lust att gapa och skrika åt dem, men ville ju låtsas som ingenting inför min hund.
Jäkla synd att man inte vet vilka ungarna är. Man har lust att söka upp dem, ta ett snack eller vrida om öronen och smälla smällare i deras eget brevinkast tills budskapet gått fram. Nej jag är inte PK i tanken.

Nu var min bror ute med Hexa då han passade henne. Vilket var oturligt då jag direkt hade gett henne godis eller lekt. Han försökte så gott han kunde med att få henne glad och är tacksam över det. Det var även en sån som tjuter när den flyger iväg. Tycker hundarna reagerar värst på dem.

Men ja fattar inte vilka föräldrar som ger sina barn smällare 😡.

För innan detta har vi sett stora raketer och även smällare utan att hon rört en fena 😔.
 
Gry bryr sig inte som tur är men min mammas hund är jätterädd :(
Han försöker gräva sig genom väggar och golv.. nu har mamma försökt isolera i tvättstugan och satt upp filtar för fönster. Bäddat in en bur (öppen) även då han gärna vill krypa under saker.
 
Gry bryr sig inte som tur är men min mammas hund är jätterädd :(
Han försöker gräva sig genom väggar och golv.. nu har mamma försökt isolera i tvättstugan och satt upp filtar för fönster. Bäddat in en bur (öppen) även då han gärna vill krypa under saker.
Har hon tagit hjälp av veterinär?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Pratade med min kusin om nyårsfirande nyss och tycker det skulle vara lite spännande att se hur andra hundfolk gör på nyår. Lämnar ni...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 547
Senast: MikaTela
·
Övr. Hund I villaområdet där vi bor, använder grannarna cirka en månadslön vardera varje Nyår på Raketer av diverse extrema sorter. Vid tolvslaget...
2
Svar
22
· Visningar
2 439
Senast: Reykur
·
G
Övr. Hund Hur ska ni göra med era hundar på nyårsafton? Ni som går iväg på fest, lämnar ni hundarna ensamma hemma eller tar ni med er dem? Det...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 594
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp