Nyår 2021

Det var fullt krig klockan 24 hemma i vårt kvarter. Jag var ute några ggr på kvällen när det smällde ute och Freja brydde sig inte alls på sin sista toalett runda. Men vid tolvslaget när det smällde som värst blev hon väldigt orolig (vi var så klart inomhus) och var väldigt stressad efteråt tills det lugnat sig. Det var mer som att hon vaktade. Sprang runt och skällde som om hon skulle jaga bort raketerna än att hon var skrämd eller rädd 🥺

Vi fick stänga in oss på toaletten utan fönster från 12-12.15. Trodde verkligen det skulle vara coolt för oss men nu har jag verkligen mer sympati för de med rädda vovvar varje nyår.
 
Närmsta grannen sköt typ fem raketer (lönt? 🤔?). Hundarna drog bara på vakten, som om de tänkte att det var någon som knackade på 😄
 
(@Acto Jag hade tänkt beskriva hur det gick så din fråga svaras på här :up:)

Det gick förvånansvärt bra vid tolvslaget!
Jag gick in i badrummet (dörren var öppen hela tiden så att hon fick gå ut om hon ville) typ 45 minuter innan och satt med henne i en halvtimme. Gosade tätt intill varandra och klappade mycket, hon tyckte att det var mysigt och låg i mitt knä. Slutade sedan med att jag smekte/"masserade" in sprayen (för tredje gången ikväll så hon luktade gott om det och badrummet också) och satte igång en Youtube video som hade musik som skulle vara lugnande för hundar under fyrverkerier (för att försöka överrösta smällarna). Under tiden som man sköt fyrverkerier så hade hon nästan alltid någon hos sig, vi gick hela tiden dit och kollade till henne :laugh:
Men hon satt fint där i sin bädd! :confused: Frågade mamma om hon märkt något men nä, och inte jag heller. Hon bara tittade på oss när vi tittade in eller gick in och tog emot gos. Nu tittade inte jag personligen in just när det smällde som värst men en kort stund efter, och hon såg likadan ut.
Blev ärligt talat förvånad! Då när det smällde tidigare på kvällen/eftermiddagen, enstaka smällar som jag inte kunde höra, så hade hon börjat flåsa och var ängslig.

Vid tolvslaget var hon inte alls likadan, utan verkade tro att hon var förpassad till badrummet (dörren stod dock på glänt förutom när en av oss var där och då stängde vi till lite när det smällde som värst) och väntade tålmodigt på när vi skulle komma in igen. Obs, hon är absolut inte så lydig i vanliga fall :rofl:

Min syster satt hos henne ett bra tag efteråt och hon visade sedan ett foto hon hade tagit på pucken. Hon låg ned i sin bädd, avslappnad :up:

Nyss skulle mamma gå och lägga sig och funderade hur hon skulle göra då pucken var kvar i badrummet och låg i sin bädd. Det hade inte smällt på en stund då (folk var duktiga och slutade inom någon halvtimme efter tolv :up:) så jag gick in dit. Hon var fortfarande lugn så jag kallade på henne från dörren, och bara efter en liten stund så kom hon. Det verkade nästan som att hon hade väntat på tillåtelse på att få gå ut, hon blev jätteglad och efter jag burit tillbaka hennes bädd så ville hon slicka och hälsa :D

Vi är lite wtf allihopa :rofl: men glada! Hon var så lugn och förutom tidigare på kvällen så gick detta så bra som det hade kunnat gå! :love:
 
Hade man inte smällt vid 16, 18, 20 tiden (misstänker barnfamiljer som vill att barnen ska få se lite också) så var man faktiskt föredömlig här! Man väntade till ca 5 min före tolv innan man satte igång och vid 00:30-45 så var alla färdiga, även eftersläntrarna. Knäpptyst efter det.
Jag är helt okej med det faktiskt.

Muttrade dock över barnfamiljerna :cautious:
 
Här gick det hur bra som helst trots att jag lyckades pricka i rastning kl. 20 och 23.15 med att någon smällde av en tårta en bit bort. Unghunden Åysan kollade på raketerna och när de var slut kissade hon och gick sen vidare med svansen i vädret. Helix bemötande inte ens raketerna en blick eller ett öra. Vid tolvslaget small det en hel del men hundarna brydde sig inte. De fick fryst kalkonhals att tugga på men de gav jag för tidigt så de var slut till tolvslaget. Men det spelade nog ingen roll. Helix la sig och sov och Åysan tiggde lek.

Så skönt med en så trygg förebild som Helix till unghunden som i sin tur verkar väldigt trygg också om än lite mer nyfiken.
 
Vi sov oss igeom tolvslaget, både hundar och människor. Jag vaknade inte ens trots att jag normalt är väldigt lättväckt så det kan inte ha skjutits mycket. Jag kan vakna av hård vind och regn tex.

Nu är dock Facebook fullt med "hjälp min hund sprang bort vid 12-slaget"... Jävla idioter rent ut sagt alltså...
 
Här sköt ingen i närheten men smällarna hördes ju ganska bra ändå. Första skottet kom 23.55 och hunden vaknade direkt. Jag tog med henne ut för att hon skulle höra smällandet i fjärran och förstå att det var långt bort och hon var inte direkt jätterädd men det märktes att hon inte tyckte om det. När jag frågade om hon ville gå in igen sprang hon till dörren. Sedan hade jag fönstret lite på glänt och hon låg med hakan på fönsterbrädan och övervakade resten. Det slutade väl smälla runt 00.15 kanske och sedan kunde hon sova lugnt igen.
 
Vi sov oss igeom tolvslaget, både hundar och människor. Jag vaknade inte ens trots att jag normalt är väldigt lättväckt så det kan inte ha skjutits mycket. Jag kan vakna av hård vind och regn tex.

Nu är dock Facebook fullt med "hjälp min hund sprang bort vid 12-slaget"... Jävla idioter rent ut sagt alltså...

Jag tänker att mycket kan hända där runt tolvslaget. Igår sprang barnen in och ut mellan trädgård för att titta på grannarnas raketer och vardagsrummet. Hade varit väldigt lätt hänt att en stressad hund hade kunnat smita ut om man inte haft koll på dem.
Det behöver nödvändigtvis inte vara så att folk medvetet tar ut sin hund vid tolvslaget...
 
Jag tänker att mycket kan hända där runt tolvslaget. Igår sprang barnen in och ut mellan trädgård för att titta på grannarnas raketer och vardagsrummet. Hade varit väldigt lätt hänt att en stressad hund hade kunnat smita ut om man inte haft koll på dem.
Det behöver nödvändigtvis inte vara så att folk medvetet tar ut sin hund vid tolvslaget...
Det är dock otroligt vanligt att folk har med hundarna ut.
Satt som admin i missing dog Skåne länge och de flesta hundarna försvann pga ägarnas dumhet inte pga otur.
 
Jag tänker att mycket kan hända där runt tolvslaget. Igår sprang barnen in och ut mellan trädgård för att titta på grannarnas raketer och vardagsrummet. Hade varit väldigt lätt hänt att en stressad hund hade kunnat smita ut om man inte haft koll på dem.
Det behöver nödvändigtvis inte vara så att folk medvetet tar ut sin hund vid tolvslaget...
Olyckor kan hända och några få % av alla försvinnanden varje år skulle jag nog kunna säga är pga rena olyckor. Vissa olyckor är dock rätt lätta att förhindra tänker jag. Vet man att det springs mycket i dörren så kan man ju stänga in hunden i ett separat rum. Har man både barn och hund så borde man vara medveten om risken för smitning och borde troligen ha upplevt det vid något tidigare tillfälle när ett barn glömt stänga dörren tex och hunden smitit ut. Om det kommer som en blixt från en klar himmel att sånt kan hända så vet jag inte vilken sten man levt under tidigare.
 
Jag såg också flera FB-inlägg om försvunna och upphittade hundar i min lokala hundgrupp. Hoppas det ändå har gått bra och hundarna hittat hem. 😢
Det förbryllar mig att det fortfarande är så pass vanligt. Det står om det i ALLA medier, tidningar, sociala medier osv. HUR kan man öht undgå att få information om att inte ta med sin hund ut precis vid 12-slaget för att kolla på fyrverkerier? Uppenbarligen så har ju många av dessa personer själva facebook eftersom de postar efterlysningar under natten, så det är inte direkt så att alla lever utan kontakt med omvärlden.

Det är en sån gåta för mig alltså. Jag har väl dock väldigt begränsade förhoppningar om att någon som faktiskt tagit ut sin hund vid 12-slaget och blivit av med den är villig att träda fram och förklara hur man tänkte...
 
Lurvas, 1 år, brydde sig inte. Han satt i soffan med oss och tittade lite smått på fyrverkerierna genom fönstret 🐶🎉
 
Det förbryllar mig att det fortfarande är så pass vanligt. Det står om det i ALLA medier, tidningar, sociala medier osv. HUR kan man öht undgå att få information om att inte ta med sin hund ut precis vid 12-slaget för att kolla på fyrverkerier? Uppenbarligen så har ju många av dessa personer själva facebook eftersom de postar efterlysningar under natten, så det är inte direkt så att alla lever utan kontakt med omvärlden.

Det är en sån gåta för mig alltså. Jag har väl dock väldigt begränsade förhoppningar om att någon som faktiskt tagit ut sin hund vid 12-slaget och blivit av med den är villig att träda fram och förklara hur man tänkte...

Precis. Det är samma gåta för mig som detta med att man inte kan lämna hunden i bilen en varm sommardag...
 
(@Acto Jag hade tänkt beskriva hur det gick så din fråga svaras på här :up:)

Det gick förvånansvärt bra vid tolvslaget!
Jag gick in i badrummet (dörren var öppen hela tiden så att hon fick gå ut om hon ville) typ 45 minuter innan och satt med henne i en halvtimme. Gosade tätt intill varandra och klappade mycket, hon tyckte att det var mysigt och låg i mitt knä. Slutade sedan med att jag smekte/"masserade" in sprayen (för tredje gången ikväll så hon luktade gott om det och badrummet också) och satte igång en Youtube video som hade musik som skulle vara lugnande för hundar under fyrverkerier (för att försöka överrösta smällarna). Under tiden som man sköt fyrverkerier så hade hon nästan alltid någon hos sig, vi gick hela tiden dit och kollade till henne :laugh:
Men hon satt fint där i sin bädd! :confused: Frågade mamma om hon märkt något men nä, och inte jag heller. Hon bara tittade på oss när vi tittade in eller gick in och tog emot gos. Nu tittade inte jag personligen in just när det smällde som värst men en kort stund efter, och hon såg likadan ut.
Blev ärligt talat förvånad! Då när det smällde tidigare på kvällen/eftermiddagen, enstaka smällar som jag inte kunde höra, så hade hon börjat flåsa och var ängslig.

Vid tolvslaget var hon inte alls likadan, utan verkade tro att hon var förpassad till badrummet (dörren stod dock på glänt förutom när en av oss var där och då stängde vi till lite när det smällde som värst) och väntade tålmodigt på när vi skulle komma in igen. Obs, hon är absolut inte så lydig i vanliga fall :rofl:

Min syster satt hos henne ett bra tag efteråt och hon visade sedan ett foto hon hade tagit på pucken. Hon låg ned i sin bädd, avslappnad :up:

Nyss skulle mamma gå och lägga sig och funderade hur hon skulle göra då pucken var kvar i badrummet och låg i sin bädd. Det hade inte smällt på en stund då (folk var duktiga och slutade inom någon halvtimme efter tolv :up:) så jag gick in dit. Hon var fortfarande lugn så jag kallade på henne från dörren, och bara efter en liten stund så kom hon. Det verkade nästan som att hon hade väntat på tillåtelse på att få gå ut, hon blev jätteglad och efter jag burit tillbaka hennes bädd så ville hon slicka och hälsa :D

Vi är lite wtf allihopa :rofl: men glada! Hon var så lugn och förutom tidigare på kvällen så gick detta så bra som det hade kunnat gå! :love:
Vad skönt, låter som tolvslaget inte var jobbigt för henne då! Otroligt skönt! Låter som ni har hittat ett sätt som passar henne :heart
 
Det förbryllar mig att det fortfarande är så pass vanligt. Det står om det i ALLA medier, tidningar, sociala medier osv. HUR kan man öht undgå att få information om att inte ta med sin hund ut precis vid 12-slaget för att kolla på fyrverkerier? Uppenbarligen så har ju många av dessa personer själva facebook eftersom de postar efterlysningar under natten, så det är inte direkt så att alla lever utan kontakt med omvärlden.

Det är en sån gåta för mig alltså. Jag har väl dock väldigt begränsade förhoppningar om att någon som faktiskt tagit ut sin hund vid 12-slaget och blivit av med den är villig att träda fram och förklara hur man tänkte...
Min pappa var av åsikten att det är bättre att vänja av hunden genom att ta ut den när det är raketer ut så de lär sig att det inte är farligt. Efter att ha pratat lite om det så tror jag han fatta ett det kanske är en dålig idé trots allt…

Men jag såg flera igår utanför på gatan som stod med sina barnvagnar och hundar när det höll på att smällas, inte när det var som värst i alla fall. När jag var ute på vår sista toalettrunda, som verkligen bara var ut och snabbt in igen hade jag dubbla koppel, ett till sele och ett till halsband varav det ena var ett midjebälte för att min hund verkligen inte skulle kunna slita sig om hon blev rädd.
 
Vad skönt, låter som tolvslaget inte var jobbigt för henne då! Otroligt skönt! Låter som ni har hittat ett sätt som passar henne :heart
Vi tror att det hjälpte med sprayen faktiskt, jag hade masserat en hel del och så var hon i ett litet rum med en dörr bara öppen på glänt så rummet doftade kraftigt av sprayen. Kanske luktar lite skumt men det luktar inte så illa, och så värt det :up:
 
Vi bor lite avsides på landet. Ca 1 km bort sköt de mycket raketer etc både runt kl 19, 21 och tolvslaget.
Det är båda hundars första nyår. Jag var inte orolig IOM deras mentalitet och hur mina andra hundar från samma uppfödare varit, dvs mkt obrydda om sånt. Det ihop med att vi bor avsides gjorde att vi inte förberett eller gjorde ngt särskilt.
Min hund brydde sig inte. Men lillhunden skällde några gånger, främst vid tolvslaget då det drog igång som värst från flera håll. Men ingen var riktigt rädd. Det var mer ”Hallå! De för oväsen! Vad är det? Det här är ju vårt hus!”
Då hakade min hund på någon gång.
Så skönt!

En släkting har en hund som behövt lugnande och trots det legat och skakat i badrummet med radio på. De bokade rum på hotell som marknadsfördes som tyst hund-ställe på nyår. Det lät lika illa som hemma.
Året därpå satt de ist på Arlanda-terminal där det verkligen var tyst.
Så glad att våra flickor slipper må så. ❤️
 
Husse hade somnat till i soffan innan tolvslaget men vaknade av att hundarna talade om att det var fyrverkerier ute vid tolvtiden. Sen hade de inte brytt sig när husse väl vaknat till.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Pratade med min kusin om nyårsfirande nyss och tycker det skulle vara lite spännande att se hur andra hundfolk gör på nyår. Lämnar ni...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 554
Senast: MikaTela
·
Övr. Hund I villaområdet där vi bor, använder grannarna cirka en månadslön vardera varje Nyår på Raketer av diverse extrema sorter. Vid tolvslaget...
2
Svar
22
· Visningar
2 443
Senast: Reykur
·
G
Övr. Hund Hur ska ni göra med era hundar på nyårsafton? Ni som går iväg på fest, lämnar ni hundarna ensamma hemma eller tar ni med er dem? Det...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 599
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp