Nyårsmeny

Vi firar för tredje året med några fler småbarnsföräldrar. I år så ska vi laga förrätten. Jag funderar på rödbetssoppa med getostcreme och till det smördegstarte med fikon, ädelost och valnötter på :) tror de kan gifta sig fint!

Vad mycket god mat det verkar bli på nyår av döma av den här tråden! Har nu förutom efterrätten som blir semifreddo al limoncello också bestämt att det blir ryggbiff till huvudrätt. Fick tag i en jättefin hel bit som jag använde hälften av igår. Sen ska vi skära upp resterande i skivor och grilla tänkte vi. Får klura lite på tillbehör bara.

Här blir det troligen följande meny:

Snacks till förbubblet
Krustader med skagenröra och Krustader med varm brie och hjortronsylt.

Förrätt
Gratinerad hummer

Huvudrätt
Helstekt hjortryggbiff eller rådjurssadel med rödvinssås, grönsallad och hasselbackspotatis

Efterrätt
Glassbomb med vaniljglass (ev hemgjord om jag orkar fixa med glassmaskinen) och någon sorbet eller så. Serveras med Borgs/Megs chokladsås (ni som vet, vet. Ni övriga har missat något). Ev något krispigt till. Vad vet jag dock inte. Är sugen på varma hjortron också.. Hjortronsorbet inuti kanske?

Vad mycket god mat det verkar bli på nyår av döma av den här tråden! Har nu förutom efterrätten som blir semifreddo al limoncello också bestämt att det blir ryggbiff till huvudrätt. Fick tag i en jättefin hel bit som jag använde hälften av igår. Sen ska vi skära upp resterande i skivor och grilla tänkte vi. Får klura lite på tillbehör bara.

Bearnaisesmör kanske? Långbakade cocktailtomater och god rödvinsreduktion till. Valfri potatis. Gott...

Säger också butternut. De är oförstörbara :D och blir till enormt god soppa :d Jag skär den i lagom bitar och skalar sedan de bitarna, det är enklast tycker jag.

Haha, lyckades hitta sorten på Coop idag. Priset var ett annat. Men nu kan ni se hur den lille rackaren ser ut och vad den heter. 😊 Muscatpumpa alltså. Någon mer som testat?
DSC_0078.webp

Med mindre än en vecka kvar på 2018 (var tog tiden vägen :eek:) känns det som att det är dags att fundera på årets nyårsmeny. Har ni planerat vad ni ska äta, om ni äter nåt särskilt på nyår? Brukar ni äta samma sak varje år, eller är det olika?

Jag skulle vilja komma på någon rolig mat, men det är tvärstopp i huvudet. Är rätt kräsen med vad jag äter och inte och vill att det ska vara lättlagat, så det är svårt att komma på nåt som känns lite "lyxigare" men ändå inte "konstigt" :crazy: Så alla tips uppskattas! :)
Förrätt blir 3 olika sorters krustader fyllda med nån röra, lutar åt skagen och 2 till. Efterrätt blir fryst cheesecake med pepparkakor :d
Det är egentligen tänkt som knytis men jag höll på att få en aneurysm över att jag satte fredag som sista svarsdag och en av gästerna gnällde över att jag föreslog att dela upp huvudrätt, nåt snacks och läsk på dem(hen ansåg det skulle va rättvisare om alla tog med sitt eget dricka för det gör ju de som vill ha alkohol under kvällen, jag kontrade med att hen missförstått detta med knytis och läsk är betydligt billigare än vin, öl och whisky). Så jag har planerat varmrätten utifall det behövs och i så fall blir det min paradrätt fläskfilé i ugn(i folie) med egengjord chilibearnaise, klyftpotatis också har jag tänkt någon sallad med melon, vindruvor el liknande till :d

-------------------
Hur gör ni andra med snacks under kvällen? Jag är rädd att någon ska bli hungrig, det är ju ganska många timmar :o

Förrätt blir 3 olika sorters krustader fyllda med nån röra, lutar åt skagen och 2 till. Efterrätt blir fryst cheesecake med pepparkakor :d
Det är egentligen tänkt som knytis men jag höll på att få en aneurysm över att jag satte fredag som sista svarsdag och en av gästerna gnällde över att jag föreslog att dela upp huvudrätt, nåt snacks och läsk på dem(hen ansåg det skulle va rättvisare om alla tog med sitt eget dricka för det gör ju de som vill ha alkohol under kvällen, jag kontrade med att hen missförstått detta med knytis och läsk är betydligt billigare än vin, öl och whisky). Så jag har planerat varmrätten utifall det behövs och i så fall blir det min paradrätt fläskfilé i ugn(i folie) med egengjord chilibearnaise, klyftpotatis också har jag tänkt någon sallad med melon, vindruvor el liknande till :d

-------------------
Hur gör ni andra med snacks under kvällen? Jag är rädd att någon ska bli hungrig, det är ju ganska många timmar :o

Krustader med varm brie och hjortronsylt är fantastiskt som tips. Lite roligt med variationen också. :)

Vi äter rätt tidigt, så brukar bli chips och dipp vid 22 typ. När jag bodde hemma blev det alltid hummer som vickning efter 12-slaget. Numera med små barn så anpassar vi så de hinner äta också innan de ska i säng. Du kan ju ha lite snacks framme som mingelmat om du tror att det behövs.

-------------------
Ett gäng blandade påsar chips, nötter kanske?

Krustader med varm brie och hjortronsylt är fantastiskt som tips. Lite roligt med variationen också. :)

Vi äter rätt tidigt, så brukar bli chips och dipp vid 22 typ. När jag bodde hemma blev det alltid hummer som vickning efter 12-slaget. Numera med små barn så anpassar vi så de hinner äta också innan de ska i säng. Du kan ju ha lite snacks framme som mingelmat om du tror att det behövs.
Brie och hjortronsylt låter jättegott :d Tack för tips!

Ett gäng blandade påsar chips, nötter kanske?
Nötter har jag inte tänkt på, nån nötblandning blir perfekt :) Tack!

Ost och kex funkar hyggligt som snacks här, men brukar ha lite extra av exotisk frukt och choklad som både kan kombineras med ostätandet och mumsas på separat, så att ingen riskerar att dö svältdöden mellan rätterna.

Tänkte även ge mig på att göra jordärtskockschips med löjrom och gräddfil till välkomstdrinken, så sätter jag inte eld på alltihop under friterandet, så kanske det blir några sådana chips över att mumsa på också.

Ost och kex funkar hyggligt som snacks här, men brukar ha lite extra av exotisk frukt och choklad som både kan kombineras med ostätandet och mumsas på separat, så att ingen riskerar att dö svältdöden mellan rätterna.

Tänkte även ge mig på att göra jordärtskockschips med löjrom och gräddfil till välkomstdrinken, så sätter jag inte eld på alltihop under friterandet, så kanske det blir några sådana chips över att mumsa på också.

Fritera ute. Det gör alltid jag och särbon och det besparar mycket elände. Har man inte så man kan elda är det bara att ta en sådan där liten spisplatta för typ 300 kr på Rusta. Det är det värt...

På tal om ingenting. Jag köpte en pumpa som var gul och rätt lik en knubbig squash då när halloween var över. Den kostade 5:- så det kändes överkomligt. Men alltså, denna ... vad det nu är. Den har STENHÅRT skal och verkar hålla sig fräsch hur länge som helst. Med fara för eget liv har jag attackerat den med kniv ett par gånger och lyckats få loss bitar.

Själva skalet måste bort, det är som lackat på ytan. Jag har ugnsrostat bitar tillsammans med andra grönsaker och jag kan inte påstå att det är direkt gott, men det är ätbart. Men vad är det för konstig sorts pumpa? Någon som vet???
Butternut? jättegod att rosta i bitar i ugn med flingsalt o chiliflakes(o olja). Skalet kvar, innehållet också (alltså kärnorna😁) 😋

Edit
Äsch sent ute 🙈

Liknande trådar

Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
Fritid Vi håller på att planera semestern och kommer att vara mycket i stugan på Väddö. Det är såklart trevligt att hålla till på tomten och...
Svar
3
· Visningar
386
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
682
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka