nyfiken förskolepersonal

tyra1

Trådstartare
Hej. Jag undrar hur ni hanterar nyfikna frågor och kommentarer från era barns förskolor? Den förskola som mitt barn går på är bra på alla sätt å vis men en sak kan reta mig till vansinne å det är personalens nyfikna och orelevanta frågor om mitt arbete. I början berättade jag ganska mycket när de frågade men nu tycker jag att deras frågor bara är jobbiga och ifrågasättande. Jag vet att jag måste markera på nått sätt men vågar inte riktigt då jag inte vill komma på kant med dom. Det här är väl bara en bagatell men jag kan ibland få olustkänslor vid lämningen (det är då frågor och kommentarer kommer).
 
Sv: nyfiken förskolepersonal

På vår förskola frågar de en massa saker om barnets familj och umgänge. Inte för att fröknarna är nyfikna utan för att de pratar mycket med barnen och lär barnen att själva berätta. Små barn berättar saker så att man får gissa sig till vad det är de egentligen vill säga. Dessutom har förskolan olika teman för terminen då de fokuserar på olika saker i barnens hemmiljö. Som t.ex. vad föräldrarna jobbar med. Min dotter säger att hennes pappa målar med glitterpennor på jobbet och bakar pepparkakor. Gissa vad han jobbar med? :D Just det - han är gymnasielärare! (Hon har varit med på någon julkväll i skolan).
Ibland ska de ha med bilder hemifrån för att kunna visa de andra barnen och berätta själva. Det är väldigt uppskattat!!!

Fråga personalen varför de vill veta. Det kanske fins en förklaring. Både jag och personalen brukar behöva reda ut en del oklarheter gällande min dotters berättelser om hur saker och ting är. Fantastiskt kul hur de kan röra till det hela. Som när fröken låste in barnen och gömde nyckeln. Man kan ju bli lite orolig när man hör sådant. Fast egentligen var det så att fröken hade tappat nyckeln till förrådet så att barnen inte kunde gå in.
 
Sv: nyfiken förskolepersonal

Vi hade bytt bil till en ganska ny och fin volvo! Då frågade en i personalen om vi betalt den kontant eller om vi tagit lån:eek:

Relevant för mitt barn??? Nja!
 
Sv: nyfiken förskolepersonal

Men vilken typ av frågor är det? Är det "Ska du åka och jobba nu?" Eller "Hur fungerar det när man gör X?" Alltså frågor som är ett intresse av ditt arbete?

Jag har alltid haft förskolepersonal som jag har någon slags relation till utanför förskolevärlden, så det har blivit ganska så spontant småprat om det mesta både vid hämtning och lämning. Fredriks "favvofröken" har jag visserligen ingen sån relation till, men jag gillar henne skarpt och vi har många intressanta diskussioner, jag frågar ofta om de kurser hon går just nu för att vidareutbilda sig och det är för att jag tycker att det är intressant. Och jag kan tänka mig att om jag skulle jobba som förskolelärare så skulle jag nog fråga föräldrar om saker just för att jag har ett intresse av att lära mig mer om andra männsikor och för att många har väldigt intressanta jobb.

Men om du tycker att det är jobbigt så får du väl helt enkelt säga: Jag är inte intresserad av att prata om jobbet" och sen inget mer.

Millus exempel hade jag helt klart fräst ifrån att det har inte du med att göra.
 
Sv: nyfiken förskolepersonal

Som t.ex. vad föräldrarna jobbar med. Min dotter säger att hennes pappa målar med glitterpennor på jobbet och bakar pepparkakor. Gissa vad han jobbar med? :D Just det - han är gymnasielärare! (Hon har varit med på någon julkväll i skolan).

Förlåt trådkapning, men blev alldeles full i skratt och kom att tänka på vad min syster sa till dagisfröknarna.
"Var jobbar din pappa då?"
"Han jobbar på banken"
"Jaha, vad gör han där då?" Syrran tittar lite irriterat upp på fröken.
"Jamen han bankar, såklart!"
 
Sv: nyfiken förskolepersonal

Jag kapar också... min dotter deklarerade stolt att "mamma lagar människor.... och barn!"

TS: le vänligt och undra varför de vill veta.
 
Sv: nyfiken förskolepersonal

Som någon annan skrev, fråga varför dom vill veta. Om det inte finns någon relevans i frågorna så kommer dom nog tycka det är pinsamt och sen sluta fråga.

(Trådkap)
När pappa hämtade mig på dagis när jag var liten så frågade fröken om han hade ont i huvudet.
- Nej vadådå?, undrade pappa.
- Jamen Emily sa att din fru hade slagit dig i huvudet med stekpannan.
:rofl:
Något jag förmodligen tagit helt ur luften och berättat. (För jag kan då inte komma ihåg att jag sett mamma slå pappa med någon stekpanna iallafall)
 
Sv: nyfiken förskolepersonal

Vi hade bytt bil till en ganska ny och fin volvo! Då frågade en i personalen om vi betalt den kontant eller om vi tagit lån:eek:

Relevant för mitt barn??? Nja!

Lika orelevanta och privata (och kanske lite känsliga) frågor ställer personalen om mitt arbete.
 
Sv: nyfiken förskolepersonal

Ny kapning

Min dotter svarade på frågan om vad hennes pappa jobbade med, "han sover mest och när han är vaken är han inte hemma":idea:

Han är pilot men dagisfröken trodde han var socialfall och var nära att larma myndigheterna för utredning.
 
Sv: nyfiken förskolepersonal

nu menar jag inte att jag tycker att det var smidigt att ställa en sån fråga men jag vet att jag kan vara lite likadan... för att ta ditt exempel med bilen- jag går och funderar på att köpa bil, kanske en Volvo, funderar på om jag ska spara pengar eller köpa den kontant osv osv. När jag ser någon som har gjort som jag tänkt så frågar jag för att veta hur dom löste det.

Men känner man sig obekväm med frågor ska man så klart säga ifrån!
 
Sv: nyfiken förskolepersonal

Vi hade bytt bil till en ganska ny och fin volvo! Då frågade en i personalen om vi betalt den kontant eller om vi tagit lån:eek:

Relevant för mitt barn??? Nja!

Ja det tycker inte jag verkar vara en så konstig fråga. Skulle jag med kunna ställa om jag själv kanske tex skulle köpa ny bil och vill veta lite vad andra tagit för billån, vart det är bra ränta osv.

Jag har aldrig förstått varför folk är så vansinnigt obekväma och privata när det gäller pengar och ekonomi.
 
Sv: nyfiken förskolepersonal

Vi hade bytt bil till en ganska ny och fin volvo! Då frågade en i personalen om vi betalt den kontant eller om vi tagit lån:eek:

Relevant för mitt barn??? Nja!

Svar 1. "Det är vår privata angelägenhet"
Svar 2. Bemöt med en motfråga ang. hennes privatekonomi "Vad tjänar ni egentligen tillsammas per månad?".

Jag skulle också känna mig ytterst obekväm med att behöva redovisa /eller neka svar) angående vår privat ekonomi.
 
Sv: nyfiken förskolepersonal

*kl*

Så olika vi är!

Jag lämnar mina barn till personer jag känner ett enormt förtroende för -och självklart hyser jag en stor respekt inför deras yrkeskunnande!
Men detta är även människor jag träffar ca 10 ggr/v vid hämtning och lämning och vi har byggt upp en personlig relation under de 4 år mitt äldsta barn har varit där.

(I går var ett av barnen med sin favoritpedagog hemma hos henne efter förskolan. Barnet lämnades av vederbörande på förkvällen hemma utanför min dörr och de hade haft det jättemysigt ihop hemma hos henne och hennes man. :love:)

Personalen känner till vad jag har jobbat med, vad jag arbetar med och vad jag vill arbeta med i framtiden.

Jag tror att vi mer eller mindre dagligen ställer frågor till varandra som inte har med mina barn att göra.
Tex. vilken hundras han eller hon har. Vart de ska åka på semester någonstans etc. etc och de ställer samma frågor till mig.

Jag har aldrig uppfattat deras frågor som integritetskränkande.

När jag läser vissa trådar på Buke om förskolan så ökar min respekt för förskolepedagoger än mer -de tillhör en utsatt yrkeskategori. ;)
 
Sv: nyfiken förskolepersonal

diartistakasha och zzz.

Just i detta fallet var det en nyfiken och inte alltför trevlig personal som frågade!

Fast jag tycker ändå inte att det är i dagispersonalens intresse om vi betalt vår bil kontant eller ej!
 
Sv: nyfiken förskolepersonal

kl:
De enda frågor och kommentarer jag retat mig på var från sonens dagmamma (som var en väääldigt skum person), hon tyckte att det var dumt att kasta bort pengar på något så nymodigt som att göra IVF (när man kunde göra barn på det gamla vanliga sättet) och att jag borde ha tagit körkort för de pengarna istället:mad: kul att höra som nygravid:angel:
 
Sv: nyfiken förskolepersonal

Men herregud! :eek:

Givetvis gör man IVF för man tycker det är tråkigt med sex, eller hur? :grin:

Vilket pucko...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 948
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 631
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 371
Senast: Jadzia
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp