Nytt TR - utbruten ur Dressyrsnackis

Bukefalos 30 år!

Personligen tycker jag det är bra , jag förstår inte målet med att gå upp ett snäpp om man bara rider drygt godkänt.
Fast man får ju två försök på sig att göra det ändå så man har redan gått upp det snäppet, men måste sedan ned och kvala om i rundan under innan man har två försök igen?
Det är kanske inget jätteproblem för de flesta men jag som inte alls rider rundorna och inte kommer göra det :D skulle med mina 2-3 tävlingar per år och får starta vad klubben erbjuder i tävlingsväg upplägg för jag kan inte åka så långt skulle känna en väldig press på att bara ha de där två försöken.
Glömma programmet i första starten och jag skulle väl inte ens våga göra den andra typ ;)

Håller inte med dig öht. I WEn premieras funktionalitet i gångarterna och programmen är utformade på ett sätt som gynnar lydiga och lösgjorda hästar. Det är ffa utformningen på programmen som gör att poängen skiöjer sig från vanliga program. Om något så visar det att dressyrprogrammen idag gynnar gångarter före avspänd och bra ridning. Det är inte samma sak som att ekipage är sämre på att rida dressyr för att de ligger högre i WE-programmen.
Fast det är just det jag menar generellt sett så är de rätt mkt mindre bra lösgjorda , lydiga ok men det saknas eftergift jag vet en som då gick svår klass int dock inte med nga toppresultat som inte kunde ställa hö. Och faktum är att en annan va en trevlig halvblodshäst ( också svår) trevlig mekanik men som hade problem att få mer än 60 % i msv a på vanlig tävling. Du prisar ju WE och det är inget fel i det felet blir när du inte ser bristerna där är också fula munnar/ skarpa bett fulridning ( även om U.P jobbar hårt med bla utrustning mm)

En fråga till er som läst förslaget - gäller gamla kval eller måste man kvala om enligt de nya reglerna?

En fråga till er som läst förslaget - gäller gamla kval eller måste man kvala om enligt de nya reglerna?
Det brukar alltid vara så att gamla kval gäller tills det nya TR kommer = kval som är gjorda innan årsskiftet kommer gälla i 24 månader från när de gjordes.

Fast det är just det jag menar generellt sett så är de rätt mkt mindre bra lösgjorda , lydiga ok men det saknas eftergift jag vet en som då gick svår klass int dock inte med nga toppresultat som inte kunde ställa hö. Och faktum är att en annan va en trevlig halvblodshäst ( också svår) trevlig mekanik men som hade problem att få mer än 60 % i msv a på vanlig tävling. Du prisar ju WE och det är inget fel i det felet blir när du inte ser bristerna där är också fula munnar/ skarpa bett fulridning ( även om U.P jobbar hårt med bla utrustning mm)
Du blandar ihop enskilda ekipage du sett och regelverk. I WE har vi valt att inte ha kval, vilket gör att det kommer vara blandade resultat i klasserna. Ett skäl till det är att slippa just det som jag upplever i dressyren, framför allt med förslaget som det ser ut idag - man måste göra en massa "plikttävlingar" och inte gå in direkt på den nivå där man upplever att man är. Vi ser just nu många duktiga ekipage som kommer från andra discipliner som kan gå rakt in på den nivå där de upplever att de är. De flesta bedömer det på ett bra sätt upplever jag. Det har förstås fördelar och nackdelar, men det är oavsett tydligt att det inte är brist på ekipage som vill tävla i grenen, till skillnad från dressyren där trösklarna är högre.
Självklart finns det brister hos ekipage i WE, precis som i andra grenar, även dressyren (där dock en del problem faktiskt döljs pga kvalsystem, ryttarna som inte når toppresultat blir mindre synliga där). Det betyder inte att det stärks, uppmuntras eller ens tolereras i regelverket. Målet med regelverket är lydighet, smidighet, arbetsvilja och eftergift. Funktion värderas högt, och för god funktion behöver hästarna vara rakriktade med drivning från bakbenen, stabila i form med en jämn bjudning och mjuk, stadig kontakt.

Fast man får ju två försök på sig att göra det ändå så man har redan gått upp det snäppet, men måste sedan ned och kvala om i rundan under innan man har två försök igen?
Det är kanske inget jätteproblem för de flesta men jag som inte alls rider rundorna och inte kommer göra det :D skulle med mina 2-3 tävlingar per år och får starta vad klubben erbjuder i tävlingsväg upplägg för jag kan inte åka så långt skulle känna en väldig press på att bara ha de där två försöken.
Glömma programmet i första starten och jag skulle väl inte ens våga göra den andra typ ;)

Så när en har klarat MsvB;1 har man 2 försök på sig i de övriga MsvB klasserna för annars får man gå ner till MsvB1 igen? Vilka procent gäller som kval i år i de övriga MsvB klasserna isåfall?

Så när en har klarat MsvB;1 har man 2 försök på sig i de övriga MsvB klasserna för annars får man gå ner till MsvB1 igen? Vilka procent gäller som kval i år i de övriga MsvB klasserna isåfall?
Nej så enkelt är det inte 😂 för det finns två, egentligen tre, olika kval system och MsvB kvalsystemet är enkelt och som gammalt, klarar man kvalet så gäller det i 24 månader oavsett resultat.
Sen finns kvalsystem till nationell/3* också, 64% på regional/2* på samma nivå för att få rida 3* men det är också som gammalt och har man klarat det gäller det i 24 månader.

Men sen på 3* nivå kommer då rundorna istället. Dit behöver du inte kvala, jag kan anmäla mig till en GP imorgon om jag vill. Men du får bara två chanser på dig att nå 64% på den nivån, gör du inte det får du gå ned i rundorna. Det gäller alltså bara från MsvA/StG på nationell/3* nivå.
Klarar du 64% på två försök är du kvalad att vara kvar. Just nu kommer jag inte på om det är för evigt eller om du måste klara 64% igen inom 24 månader för att fortsätta vara kvalad?

Ja jag prisar WEn och det är för att jag samtidigt ser väldigt mycker (mer) vanlig dressyr. Precis som @warg säger pratar jag inte enskilda ekipage utan i en generell översikt. Generellt tycker jag det är bättre munnar i WE, hästarna kontrolleras dessutom väldigt mycket mer än på dressyrtävling. Eftersom jag är öd kan jag kolla öd-rapporter från alla tävlingar, hittills har jag sett en (1) avstängning pga blod i mun på WE-tävling.

Så ja, jag håller WEns dressyr och hur den är utformad högre än dressyrdressyren. Bättre program som gynnar bättre ridning.

Kvalitén i ekipage i WEn går dessutom spikrakt uppåt. Antagligen för att ryttarna flyr dressyrdressyren. Med det här TR-förslaget kommer det inte bli fler dressyrstarter inte.

Nej så enkelt är det inte 😂 för det finns två, egentligen tre, olika kval system och MsvB kvalsystemet är enkelt och som gammalt, klarar man kvalet så gäller det i 24 månader oavsett resultat.
Sen finns kvalsystem till nationell/3* också, 64% på regional/2* på samma nivå för att få rida 3* men det är också som gammalt och har man klarat det gäller det i 24 månader.

Men sen på 3* nivå kommer då rundorna istället. Dit behöver du inte kvala, jag kan anmäla mig till en GP imorgon om jag vill. Men du får bara två chanser på dig att nå 64% på den nivån, gör du inte det får du gå ned i rundorna. Det gäller alltså bara från MsvA/StG på nationell/3* nivå.
Klarar du 64% på två försök är du kvalad att vara kvar. Just nu kommer jag inte på om det är för evigt eller om du måste klara 64% igen inom 24 månader för att fortsätta vara kvalad?
24 månader gäller kvalen och nu är de på 62% vilket är tillräckligt svårt för oss glada amatörer kan jag tycka. 64% kommer ta bort många av oss.

Att rida på godkänt, alltså siffran 6 borde vara good enough för att vara med egentligen

Jag tror snarare att man kanske ska ha kval redan i lägre klasser för att kunna avancera, om det är dålig ridning och ekipage som inte är redo för klassen man vill komma åt. Börja med 2 ritter i LB över 62% för att få starta LA osv.

Idag ser man ju en drös med ekipage i MSV B:1 som verkligen inte är redo för klassen. De lyckas inte kvala utan rider på i bästa fall 60% varje start. Det är klart man kan diskutera om det är skadligt för hästen eller inte, fälttävlan och hoppning blir ju mer självsanerande. Men inte kan det vara optimalt för hästen att springa runt i dålig balans och kanske en ryttare som hänger i stången för att man till varje pris ska rida MSV B. Bättre att backa tillbaka och premiera god ridning i lägre klasser först.

Jag fattar att det inte är ett populärt förslag, men man måste också fundera på vilket problem man vill lösa? Är det dålig ridning och ekipage som inte är klara för klassen de startar i eller är det att få upp antalet starter i dressyren? Är det det sistnämnda tror jag det finns många andra åtgärder som kan ge bättre resultat än att höja kvalgränsen/ta bort den helt

24 månader gäller kvalen och nu är de på 62% vilket är tillräckligt svårt för oss glada amatörer kan jag tycka. 64% kommer ta bort många av oss.

Att rida på godkänt, alltså siffran 6 borde vara good enough för att vara med egentligen

Och ska ju sägas att det här är förslaget, man ska såklart gå in och tycka till och man kan ju hoppas att det ändras 🙏

Jag tror snarare att man kanske ska ha kval redan i lägre klasser för att kunna avancera, om det är dålig ridning och ekipage som inte är redo för klassen man vill komma åt. Börja med 2 ritter i LB över 62% för att få starta LA osv.

Idag ser man ju en drös med ekipage i MSV B:1 som verkligen inte är redo för klassen. De lyckas inte kvala utan rider på i bästa fall 60% varje start. Det är klart man kan diskutera om det är skadligt för hästen eller inte, fälttävlan och hoppning blir ju mer självsanerande. Men inte kan det vara optimalt för hästen att springa runt i dålig balans och kanske en ryttare som hänger i stången för att man till varje pris ska rida MSV B. Bättre att backa tillbaka och premiera god ridning i lägre klasser först.

Jag fattar att det inte är ett populärt förslag, men man måste också fundera på vilket problem man vill lösa? Är det dålig ridning och ekipage som inte är klara för klassen de startar i eller är det att få upp antalet starter i dressyren? Är det det sistnämnda tror jag det finns många andra åtgärder som kan ge bättre resultat än att höja kvalgränsen/ta bort den helt

Och där tror jag ju ett kval i LA5/LA6 (men kanske inte på 64% då.. 62% räcker i min värld) och att man inte får rida på kandar i MsvB:1 som är två saker de också föreslår är ganska bra idéer.
Men 64% som kvalgräns är rätt tufft på alla nivåer, lite lättare tycker jag nog det kan få vara (även om jag såklart talar i egen sak :D )

Och där tror jag ju ett kval i LA5/LA6 (men kanske inte på 64% då.. 62% räcker i min värld) och att man inte får rida på kandar i MsvB:1 som är två saker de också föreslår är ganska bra idéer.
Men 64% som kvalgräns är rätt tufft på alla nivåer, lite lättare tycker jag nog det kan få vara (även om jag såklart talar i egen sak :D )

Frågan är ju varför dom tog bort kvalen i MsvC överhuvudtaget när dom ändå ska tillbaka. Nu minns jag inte men var förslaget kval i LA5 och 6 och sedan även kval i MsvB1? Jag menar dom tog ju bort kandaret ur MsvC som det hette då men helt plötsligt kunde man rida MsvB1 med kandar utan kval dit. Det känns som om dom inte egentligen vet vad dom vill uppnå. Dom flesta rider ju La/msvb och då inte MB5 tex.

Jag tycker att det bra att man kan rida valfria klasser t.o.m. msvb1 utan att kvala. Ska vi tvinga in folk att kvala redan i lb tror jag att risken är att många ryttare i lb klasserna som är nöjda kommer känna ännu mer att de är chanslösa.

Att rida på 60 procent är ju egentligen ett godkänt resultat. Varför ska det vara otillräckligt? Varför kan inte folk få vara nöjda med just 60% när siffran 6 är godkänt?

Men om man skulle testa tänka helt nytt, och kanske kolla på hur andra länder gör, hur gör man för att förbättra grunderna och ridningen för den ”stora massan” ryttare?

Jag tänker att elitsatsning är en annan sak, där finns det utbildningar och de skapar sig egna möjligheter på annat sätt men hur ökar vi hästvälfärden och utvecklar ridningen för oss vanliga människor?
Är kval på tävling rätt väg att gå?
Vi har grönt kort för att få börja tävla, där tror jag det ingår en del hästvälfärd och kunskap men borde det finnas ett blått kort för att få tävla lätt klass, ett gult kort för medelsvår klass (kanske med utbildning kring hur man rider på kandarbetsling och muntrappan eller vad den heter) och ett rosa kort för MsvA?
Borde det införas bedömning av ridlärare som okejar start i lätt klass, uppridning för C-tränare som okejar grunderna för medelsvår klass och B-tränare för nästa nivå?

Det är ju en utopi att vi skulle kunna komma på hur man ska göra och få det infört men vore kul om det fanns några idéer på sätt som man skulle kunna ha använt så posta gärna idéer (och glöm inte kursen i att se ut som ett monster 👹 på väg från domaren men le som en clown 🤡 i allt man gör mot domaren 😂😅)

Och om procenten på tävling, man får komma ihåg att alla rider bättre hemma och på träning. Det ser inte alltid så himla bra ut inne på tävlingsbanan men skulle man få göra en Insta film från träning är det stor skillnad.
Jag tycker vi är modiga som utsätter oss för att tävla, för det är svårt att göra sig själv rättvisa och se bra ut inne på en tävlingsbana. Och debatten kring dressyren gör ju inte heller att vi amatörer är snällare med oss själva heller utan klimatet är rätt hårt, och att då säga att 64% är kvalificerande är rätt tufft.

Och då är frågan - blir ridningen BÄTTRE av högre kval, eller är det bara så att man inte SER den sämre ridningen? Jag är faktiskt förvånad över att en gren som lider av allt färre tävlande och små startfält höjer trösklar istället för att se över hur man får in fler. Om man tävlar finns det kanske dessutom en drivkraft att höja sina resultat. Den drivkraften är ju inte lika stor om du väljer bort tävlande - oavsett skäl. Sen finns det givetvis många andra drivkrafter för att utvecklas och rida bättre, men om man har tävlingsfokus så känns det rimligt att göra tävlandet mer inkluderande och inte mer exkluderande.

Jag tycker också man borde kvala i La för att få starta msv och inget kandar.
Visst, 60 % är godkänt men ett väldigt tveksamt godkänt.
När jag rider på under 65% tycker jag att jag har gjort ett ganska dåligt program och då är jag långt ifrån en duktig ryttare och har absolut ingen gångartshäst.
Skulle inte falla mig in att starta MSVB:1 som vi ligger just nu, jag är på tok för dålig.

Alltså, jag skrev att jag tror det finns bättre åtgärder för att höja antalet starter i dressyren än att höja kvalen eller ta bort dem. Jag tror inte det är kvalen som är den stora faktorn att folk inte startar.

Alltså, jag skrev att jag tror det finns bättre åtgärder för att höja antalet starter i dressyren än att höja kvalen eller ta bort dem. Jag tror inte det är kvalen som är den stora faktorn att folk inte startar.
Vad tror du skulle göra fler starter?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka