Nytt TR - utbruten ur Dressyrsnackis

Bukefalos 30 år!

Fast på tävlingar med max 20 starter kan det väl vara så?
Ja, men bara på så små tävlingar - de är ju numera inte så vanliga. Men generellt så är ju kontrollerna omfattande jämfört med dressyren. Hästkontrollant kontrollerar ju alla före och efter varje moment (dvs på en vanlig tävling där teknik och speed går i ett 2 ggr noga och 2 ggr flygande) oavsett antal starter. I andra grenar kollas 5% en gång.

Fast på tävlingar med max 20 starter kan det väl vara så

Ja, men bara på så små tävlingar - de är ju numera inte så vanliga. Men generellt så är ju kontrollerna omfattande jämfört med dressyren. Hästkontrollant kontrollerar ju alla före och efter varje moment (dvs på en vanlig tävling där teknik och speed går i ett 2 ggr noga och 2 ggr flygande) oavsett antal starter. I andra grenar kollas 5% en gång.

Men det är väl bara O tävlingar öd kan vara sittande

På 1* iga tävlingar och uppåt får öd inte vara sittande längre. Ganska många år sen de tog bort det

Jag ska såklart inte uttala mig om andras ekonomi, men jag tror inte heller att antalet starter på tävling beror på kostnaden PÅ TÄVLINGEN.
Allt har blivit dyrare, men startavgifter (och andra avgifter för själva tävlandet) har inte blivit så mycket dyrare som träningar, foder, veterinär osv.
Så arrangörerna tror jag inte kan påverka antalet starter med att sänka priset på starterna, det är på andra ställen pengarna försvinner.

Funderar också kring pandemin, det blev ju ett år (och nästan två) med inga tävlingar?
Kom en del av sig då? Man kanske upptäckte att man kunde ha häst, träna och ha roligt utan att tävla?
Ja, jag kom av mig helt då. Jag fick ändå tävla alla grenar även när det bara var yrkesverksamma som fick tävla för att jag var kvalad till en viss klass som ansågs som elit. Men det blev så jävla omständigt att tävla fälttävlan för allt skulle vara över minst 2 dgr och ibland 3 så nä det skulle bli för dyrt helt enkelt. Sen kom jag ifrån den här tävlingshetsen och efter det köpte vi gård och ja sen kändes det inte som hela världen längre.

Jag vet att en del proffs som fick tid över till ett annat liv inte heller kom tillbaka och slutade faktiskt tävla på elitnivå. Mkt är en vanesak och man sätter hela sin identitet att vara tävlingsryttare och när man inte kan tävla på samma sätt så upptäcker många livet utanför.

Jag ska såklart inte uttala mig om andras ekonomi, men jag tror inte heller att antalet starter på tävling beror på kostnaden PÅ TÄVLINGEN.
Allt har blivit dyrare, men startavgifter (och andra avgifter för själva tävlandet) har inte blivit så mycket dyrare som träningar, foder, veterinär osv.
Så arrangörerna tror jag inte kan påverka antalet starter med att sänka priset på starterna, det är på andra ställen pengarna försvinner.

Funderar också kring pandemin, det blev ju ett år (och nästan två) med inga tävlingar?
Kom en del av sig då? Man kanske upptäckte att man kunde ha häst, träna och ha roligt utan att tävla?
Jag tror att det skulle vara positivt om förbundet införde meetinglicens även för hästlicensen, eller tillbaka till delvis gamla systemet där det inte behövdes hästlicens på lokala tävlingar.
Och nog skulle det ändå vara bra om alla tävlingsrelaterade kostnader skulle minska lite.

När vi skulle ha hemmatävling tidigt i våras var jag lite sugen på att vara med, men kostnaderna tickar på och det kändes som att det blev för mycket tillsammans. Meetinglicens för mig, hästlicens och startavgifter blev minst tusenlappen eller mer (beroende på hur mkt jag skulle startat, tävlingen var två dagar). Hade varit kul att passa på, men inte så kul.

Jag tror att det skulle vara positivt om förbundet införde meetinglicens även för hästlicensen, eller tillbaka till delvis gamla systemet där det inte behövdes hästlicens på lokala tävlingar.
Och nog skulle det ändå vara bra om alla tävlingsrelaterade kostnader skulle minska lite.

När vi skulle ha hemmatävling tidigt i våras var jag lite sugen på att vara med, men kostnaderna tickar på och det kändes som att det blev för mycket tillsammans. Meetinglicens för mig, hästlicens och startavgifter blev minst tusenlappen eller mer (beroende på hur mkt jag skulle startat, tävlingen var två dagar). Hade varit kul att passa på, men inte så kul.
Eller livstids hästlicens som det var förut. Jag är glad att jag betalade in den på min häst i förebyggande syfte. Tog bara något år efter att jag gjorde det (hade inte ens börjat tävla henne) sen började dom med det systemet dom har nu.

Detta med meetinglicens för häst har jag föreslagit men upplevde att man tyckte det redan va en låg kostnad.

Men jag håller med dig, det borde va valbart att göra så.

Ska skicka in som förslag igen så super att du skrev 👍

Detta med meetinglicens för häst har jag föreslagit men upplevde att man tyckte det redan va en låg kostnad.

Men jag håller med dig, det borde va valbart att göra så.

Ska skicka in som förslag igen så super att du skrev 👍
Det är just här problemet ligger. "Det är redan en låg kostnad". De är helt verklighetsfrånvända och förstår sig inte på den enskiöda hobbyryttarens ekonomi.

Det är just här problemet ligger. "Det är redan en låg kostnad". De är helt verklighetsfrånvända och förstår sig inte på den enskiöda hobbyryttarens ekonomi.
Fast 360 kr kan jag inte tycka är en stor kostnad för att lösa licens. Sedan kan det vara en kännbar kostnad för många, men jag tycker inte det är oskälig eller en hög kostnad. Utslagen per start på ett år är det få kronor per start för de flesta.

Därmed sagt så tycker jag man borde kunna lösa meetinglicens även för häst, och även kunna välja livstidslicens. Om man bara vill göra en enstaka start tex blir det ju en hög engångskostnad med licenser vilket kan få många att avstå

Precis. När jag hörde av mig om detta va det dessutom på hösten och vi skulle ha en oktobertävling där vi hade kunnat få lite nya starter men man tyckte det blev för dyrt med 350 eller 370kr för hästlicensen och hellre avstod.

Kan ju knappast va ett problem att få dela upp även hästlicensen

Fast 360 kr kan jag inte tycka är en stor kostnad för att lösa licens. Sedan kan det vara en kännbar kostnad för många, men jag tycker inte det är oskälig eller en hög kostnad. Utslagen per start på ett år är det få kronor per start för de flesta.
Det beror ju på hur mkt man tävlar. Om man som jag överväger en tävling men tänker att det kanske kommer vara enda starten vi gör på hela året så är det dyrt.
Därmed sagt så tycker jag man borde kunna lösa meetinglicens även för häst, och även kunna välja livstidslicens. Om man bara vill göra en enstaka start tex blir det ju en hög engångskostnad med licenser vilket kan få många att avstå
Ja vore toppen om man kunde välja!

370 är det nu och precis som @MiniLi tror jag att många drar sig från den kostnaden. Ffa om en känner för att bara rida en klass för att det är hemma. De som tävlar mer kan det nog kvitta för, men just den där spontanstarten försvinner.

En ska ange sina kval vid anmälan till klass som kräver kval. Det ligger på ryttaren att kunna uppvisa kval och inte på öd/tävlingsledning att leta kval i tdb.

Såklart!
Men med risk för att låta extremt korkad :bag: ska man ange det kvalet varje gång man ska tävla, för alltid?

Det måste ju gå att registrera det i tdb precis man registrerat vaccination och att det i min tdb står att jag är behörig att starta 2* fälttävlan.

Jag har sett att det står i propositionen om att man ska ange kval, men har inte anmält till några klasser som man ska ha kvalat till än, i fälttävlan behöver man inte ange kval och jag undrar om man inte kontrollerar kvalen ändå där faktiskt.
Men nu är jag ju kvalad till MsvB-programmen, så bra att veta framöver.

Såklart!
Men med risk för att låta extremt korkad :bag: ska man ange det kvalet varje gång man ska tävla, för alltid?

Det måste ju gå att registrera det i tdb precis man registrerat vaccination och att det i min tdb står att jag är behörig att starta 2* fälttävlan.

Jag har sett att det står i propositionen om att man ska ange kval, men har inte anmält till några klasser som man ska ha kvalat till än, i fälttävlan behöver man inte ange kval och jag undrar om man inte kontrollerar kvalen ändå där faktiskt.
Det ska man väl egentligen men jag är väldigt dålig på det. När han var unghäst brukade jag skriva att han inte behövde kvala pga sin ålder bara för att förtydliga.

Såklart!

Fast det är ju inte samma sak. Det står ju behörig att starta 2* för att du har ridit upp för det kortet eller signerat av tränare men du måste ju fortfarande kvala till 2*ft. I dressyren ska du ange de kval som behövs för att rida på en viss nivå, det blir ju ett jävla jobb att lägga till och ta bort om det ska in i TDB så som kortet som du tar en gång i livet och aldrig mer. Vi hade ju ryttarboken förr som skulle visas upp istället för att ange i meddelanderutan.

Jag tillhör den senare kategorin. Hade varit sugen på att starta på hemmatävlingarna men kommer troligen inte vilja tävla så mycket mer än så, och 370 är liksom motsvarande en hel startavgift… Visst det är kul att tävla men 370 + 350-400 + 175 för en enda start i en LA är det inte värt enl mig… Då tränar jag hellre för de pengarna!

Jag vet att en del proffs som fick tid över till ett annat liv inte heller kom tillbaka och slutade faktiskt tävla på elitnivå. Mkt är en vanesak och man sätter hela sin identitet att vara tävlingsryttare och när man inte kan tävla på samma sätt så upptäcker många livet utanför.
Jag upplevde det också så, dels för mig själv 😅 men tror det kan vara fler än oss som liksom kom ur rutinen att tävla?
Innan hade en tävling var tredje vecka maj till september varit en självklar del av att vara hästägare. Och så visade det sig att det är precis lika roligt att äga häst och skippa lägga en hel dag på att transportera häst, vänta på starttid och äta en hamburgare i fiket.

Men vi är ju på ”dö halvan” av livet numera, det är kanske de yngre man ska fundera på var de tog vägen. Och där finns nog annan problematik (kostnader, andra intressen, slavjobb, övergrepp, mobbing) som gör att inte lika många börjar rida eller tävla nu mot förr.

Det där med hästlicensen är ju jättebra, ska också skriva in om det!
Jag tycker inte kostnaden i sig är hög för specifikt licensen, men för att få fler att vara med på hemmatävlingen/göra några starter per år så ska insteget till första start vara så lågt som möjligt.
Medlem i sin klubb är förhoppningsvis de flesta redan och meetinglicens för ryttare finns (och TDB är utvecklad för att hantera inbetalning av dem och slå ihop så det blir en årslicens om man når den summan) så det vore väl både enkelt och logiskt att kunna betala 100 kr per meeting tills man når en årslicens!

Och förbundet tjänar ju på det med, fler som gör bara ett meeting per år ger mer pengar än att de inte tävlar alls 😎

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar