Bukefalos 28 år!

Obekväm arbetstid inom djursjukvården (utbruten från Yrken med jourtvång?)

Så du håller inte med om att ägaren har det yttersta ansvaret för sitt djur och att denne inte bara kan ringa till DV och lämna över när det passar? I så fall var det synd att jag inte visste det när jag behövde avliva min häst, då kunde jag sparat många tusenlappar och lämpat över ansvaret på DV.
Hur menar du "lämna över när det passar"?

Jag skriver som det är, en ekvation där tre parter ingår i ansvaret för att djurskyddet ska kunna upprätthållas. Annars behöver varenda djurägare utbilda sig till veterinär innan de skaffar djur? Om det inte krävs och du som djurägare behöver anlita en veterinär för att kunna fullfölja ditt ansvar, då behöver det finnas en veterinär som har ansvar att finnas tillgänglig. Eller det menar du inte behövs?

Jag tror ärligt att du faktiskt förstår vad jag menar.
 
Men varför vill så få veterinärer och djursjukvårdare jobba natt? Det kryllar ju av verksamheter där folk jobbar natt? Jag har själv gjort det både inom snabbmat,äldreomsorgen, städ och till viss del industri (slutade 00.20)?
Inneliggande patienter som ska ha vård, både enklare (som åtminstone behöver kollas till) samt på intensiven (som kan kräva en persons fulla uppmärksamhet hela natten), samt akutfall och ev operationer på det. Med betydligt färre personal än dagtid.
Ofta långa pass, 10-12 timmar.

Visst finns det lugna nätter, men det kan också vara fullt ös från start till slut.


Edit: djursjukvårdare finns inte längre. Antingen är det djurvårdare eller leg.djursjukskötare numera. Det senare tillhör djurhälsopersonal precis som veterinär.
 
Men så är det ju i flera andra branscher också?
Är det för dåligt betalt?
Ja speciellt djurvårdare och djursjukskötare som går på kommunals avtal har riktigt dålig OB och nattersättning, många tycker inte att det är värt den arbetsbördan helt enkelt.
För veterinärer varierar det mycket beroende på lokalt avtal och bransch (DV eller privat) hur ersättningen ser ut. Även schemaläggningen varierar, men rena nattjänster är ovanliga för just veterinärer.
 
Hur menar du "lämna över när det passar"?

Jag skriver som det är, en ekvation där tre parter ingår i ansvaret för att djurskyddet ska kunna upprätthållas. Annars behöver varenda djurägare utbilda sig till veterinär innan de skaffar djur? Om det inte krävs och du som djurägare behöver anlita en veterinär för att kunna fullfölja ditt ansvar, då behöver det finnas en veterinär som har ansvar att finnas tillgänglig. Eller det menar du inte behövs?

Jag tror ärligt att du faktiskt förstår vad jag menar.

Och jag är övertygad om att du förstod vad jag menade redan från början med att ägaren är ytterst ansvarig och att om man inte är beredd att ta det ansvaret så ska man inte ha djur.
 
Så du håller inte med om att ägaren har det yttersta ansvaret för sitt djur och att denne inte bara kan ringa till DV och lämna över när det passar? I så fall var det synd att jag inte visste det när jag behövde avliva min häst, då kunde jag sparat många tusenlappar och lämpat över ansvaret på DV.

Du verkar vara ute efter att missförstå. Det är ingen som anser att djurägare närhelst de vill ska kunna lämpa över sitt djur på DV. Vad det handlar om är att djurägare har en skyldighet att få sina djur under veterinärvård vid behov och att vi idag har ett system där SJV via DV (eller andra privata aktörer som SJV upphandlat med) är skyldiga att se till att djurägare har tillgång till veterinär under jourtid om djur är i akut behov av veterinär.

Det är så systemet är uppbyggt. Att varenda djurägare ska kunna avliva sina djur är orimligt och skulle vi basera djurskyddet på det skulle vi obönhörligen få djurskyddsproblem av annan art.
 
Ja speciellt djurvårdare och djursjukskötare som går på kommunals avtal har riktigt dålig OB och nattersättning, många tycker inte att det är värt den arbetsbördan helt enkelt.
För veterinärer varierar det mycket beroende på lokalt avtal och bransch (DV eller privat) hur ersättningen ser ut. Även schemaläggningen varierar, men rena nattjänster är ovanliga för just veterinärer.

Det finns utrymme för lokala avtal inom kommunal också så alla djv och dssk går inte efter kommunals låga OB.
 
Du verkar vara ute efter att missförstå. Det är ingen som anser att djurägare närhelst de vill ska kunna lämpa över sitt djur på DV. Vad det handlar om är att djurägare har en skyldighet att få sina djur under veterinärvård vid behov och att vi idag har ett system där SJV via DV (eller andra privata aktörer som SJV upphandlat med) är skyldiga att se till att djurägare har tillgång till veterinär under jourtid om djur är i akut behov av veterinär.

Det är så systemet är uppbyggt. Att varenda djurägare ska kunna avliva sina djur är orimligt och skulle vi basera djurskyddet på det skulle vi obönhörligen få djurskyddsproblem av annan art.
Suck, så trist attityd att anklagafolk för att vilja missförstå när man inte håller med, det tyder mest på brist på argument.

Var har jag påstått att varenda djurägare själv ska kunna avliva sina djur? Jag tror inte för ett ögonblick att du tror att endast djurägare och distriktsveterinärer kan klara av att avliva djur. Den som bor så illa till att DV har långa avstånd behöver planera planera för det och inte förlita sig på att DV som kanske har många timmars resväg ska komma och göra det. Ja i värsta fall får man lära sig göra det själv, men annars så sår man kolla upp om det finns någon med den kompetensen i närheten som kan utföra det åt en så djuret slipper att lida. Det blir enormt dyrt att ha distriktsveterinärer med jourtjänst som alltid är tillgänglig (och inte upptagen i en annan del av distriktet) och kan komma snabbt till alla delar av Sverige.
 
Problemet är att många DV-kliniker inte ens erbjuder detta på icke dagtid vilket ger ett lidande för patienten med, nuvarande situation med få jouröppna ställen, orimligt långa restider innan den kan få somna in. Det är inte att upprätthålla djurskydd i min mening, vilket är distriktets primära funktion.

Om vi åter går back to basics så oavsett vad man anser att andra borde klara av så har ingen annan ett formellt ansvar att upprätthålla djurskyddet för alla djurslag utom DV. Alla andra erbjuder en service, som ibland överstiger vad som är basic djurskydd. Det finns inget som helst ansvar att upprätthålla det för all tid och evighet oavsett historia.
Nu är DV:s uppdrag främst att säkerställa vården för livsmedelsproducerande djur, sällskapsdjur är en extra service...
Finns gott om smådjurskliniker, men när det kommer till jourverksamhet är det inte lika kul/lönsamt.
Borde nog regleras uppifrån om man ska få titulera sig djursjukhus om man enbart tar emot djur dagtid.
Är också bra att påm
Nej, de finns inte där för alla djur. Inte ens för avlivning. De ska absolut inte arbeta ideellt, men då det är DV som är ytterst ansvariga för att djur som behöver veterinärvård får det (även om det kokar ner till avlivning) och dessutom får statligt stöd för det behöver de vara tillgänglig för alla, även under jourtid.
DV har i allmänhet EN veterinär, som täcker in ett stort distrikt nattetid. De kan tyvärr inte klona sig och har ibland häcken full.
Tyvärr innebär det att de emellanåt inte hinner ta alla fall.
Hur tycker du att det ska lösas?
 
Suck, så trist attityd att anklagafolk för att vilja missförstå när man inte håller med, det tyder mest på brist på argument.

Var har jag påstått att varenda djurägare själv ska kunna avliva sina djur? Jag tror inte för ett ögonblick att du tror att endast djurägare och distriktsveterinärer kan klara av att avliva djur. Den som bor så illa till att DV har långa avstånd behöver planera planera för det och inte förlita sig på att DV som kanske har många timmars resväg ska komma och göra det. Ja i värsta fall får man lära sig göra det själv, men annars så sår man kolla upp om det finns någon med den kompetensen i närheten som kan utföra det åt en så djuret slipper att lida. Det blir enormt dyrt att ha distriktsveterinärer med jourtjänst som alltid är tillgänglig (och inte upptagen i en annan del av distriktet) och kan komma snabbt till alla delar av Sverige.

Fast det är en sak att medvetet bosätta sig långt från veterinär verksamhet. Det är en annan sak att bo i storstadsområde där det normalt sett finns mängder av kliniker som har öppet under kvällar och helger, ett par som har öppet under nätter och helt plötsligt ställas inför situationen att dessa kliniker stänger sin akuta verksamhet nattetid.

Det är en situation du inte råder över och det är precis det som händer nu. Kliniker som tidigare har haft öppet på nätterna måste stänga för att värna om sin personal. I områden där man tidigare haft tillgång till veterinär jourtid står man nu utan och man kan heller inte lita på att jouröppna kliniker i andra delar av Sverige kommer kunna ta emot för de är ännu mer pressade.
 
Nu är DV:s uppdrag främst att säkerställa vården för livsmedelsproducerande djur, sällskapsdjur är en extra service...
Finns gott om smådjurskliniker, men när det kommer till jourverksamhet är det inte lika kul/lönsamt.
Borde nog regleras uppifrån om man ska få titulera sig djursjukhus om man enbart tar emot djur dagtid.
Är också bra att påm

DV har i allmänhet EN veterinär, som täcker in ett stort distrikt nattetid. De kan tyvärr inte klona sig och har ibland häcken full.
Tyvärr innebär det att de emellanåt inte hinner ta alla fall.
Hur tycker du att det ska lösas?

Du kan läsa mina tidigare inlägg om DV, deras ansvar är inte begränsat till livsmedelsproducerandedjur. Jag har länkat till relevant lagtext, hänvisa gärna till andra juridiskt bindande dokument som styrker ditt påstående om du tänker fortsätta diskutera den frågan.

Jag har ingen magisk lösning på hur DV ska lösa situationen, de har en jättetuff arbetssituation redan.

Jag bara konstaterar att SJV via DV har det yttersta ansvaret att tillhandahålla akut veterinärvård under jourtid och de har misslyckats. De har förlitat sig helt och hållet på privata aktörer och nu skiter det sig.
 
Fast det är en sak att medvetet bosätta sig långt från veterinär verksamhet. Det är en annan sak att bo i storstadsområde där det normalt sett finns mängder av kliniker som har öppet under kvällar och helger, ett par som har öppet under nätter och helt plötsligt ställas inför situationen att dessa kliniker stänger sin akuta verksamhet nattetid.

Det är en situation du inte råder över och det är precis det som händer nu. Kliniker som tidigare har haft öppet på nätterna måste stänga för att värna om sin personal. I områden där man tidigare haft tillgång till veterinär jourtid står man nu utan och man kan heller inte lita på att jouröppna kliniker i andra delar av Sverige kommer kunna ta emot för de är ännu mer pressade.
Då får man anpassa sig. I ett område med mycket folk finns det även många med kompetens att avliva djur.
 
Alla som är beroende av DV - vart vänder ni er för att vaccinera etc? Kedjorna kommer inte att erbjuda vård som är mindre lönsam för dem (även om de skulle kunna få kostnadstäckning). De är inga välgörenhetsinrättningar och har en marknadsposition där de kan plocka russinen. De har redan attackerat DV för illojal konkurrens när DV utfört sådant som kan ske på normalarbetstid (och som hjälper till att täcka kostnaderna för övrig verksamhet)

Ni som behöver veterinär på jourtid - vänder ni er till aktörer som erbjuder det eller plockar ni också russin och skriker på staten?
 
Ni som behöver veterinär på jourtid - vänder ni er till aktörer som erbjuder det eller plockar ni också russin och skriker på staten?
Skrika på staten... menar du att det är fel att påpeka när staten inte uppfyller sina skyldigheter? Ska vi bara stå stilla och tysta när de inte gör de uppgifter de är ålagda att utföra? Det går att omvärdera och säga att staten inte har något ansvar, men så är det inte idag.

Oavsett område tycker jag att medborgare är skyldiga att agera när staten inte gör det de är ålagda.
 
Planerar du för att ditt djur ska lida så i den situationen så kanske du inte ska ha djur.
Återigen, det är ingen som planerar för det.
Du kanske inte har några problem att hitta en vet, dssk eller jägare som kan tänka sig hoppa upp mitt i natten och avliva ett akut sjukt djur, men i verkligheten är det på riktigt många som faktiskt inte har någon sådan att vända sig till. Och det är dessutom orimligt att dessa människor ska anses ha en skyldighet att göra detta på sin fritid.

Vi har, på papperet, ett system uppbyggt för att onödigt lidande ska kunna förhindras. Nu visar det sig att staten inte har gjort sin del helt och hållet.
 
Återigen, det är ingen som planerar för det.
Du kanske inte har några problem att hitta en vet, dssk eller jägare som kan tänka sig hoppa upp mitt i natten och avliva ett akut sjukt djur, men i verkligheten är det på riktigt många som faktiskt inte har någon sådan att vända sig till. Och det är dessutom orimligt att dessa människor ska anses ha en skyldighet att göra detta på sin fritid.

Vi har, på papperet, ett system uppbyggt för att onödigt lidande ska kunna förhindras. Nu visar det sig att staten inte har gjort sin del helt och hållet.
Skillnaden är att du vill att andra ska ta ansvaret, jag anser att du själv har ansvaret. Om samhället fallerar i det du anser att de ska leverera så har du ändå ansvar för ditt djurs välfärd.
 
Skillnaden är att du vill att andra ska ta ansvaret, jag anser att du själv har ansvaret.
Nej, skillnaden är att jag anser att staten ska göra sitt jobb när staten (som den har idag) faktiskt har tagit på sig uppgiften att tillhandahålla akut veterinärvård till ALLA djur i människans ägo, även under jourtid.

Det går att tycka att staten inte borde ha något ansvar, men idag har staten det så det är liksom den premissen jag utgår ifrån.
 
Nej, skillnaden är att jag anser att staten ska göra sitt jobb när staten (som den har idag) faktiskt har tagit på sig uppgiften att tillhandahålla akut veterinärvård till ALLA djur i människans ägo, även under jourtid.

Det går att tycka att staten inte borde ha något ansvar, men idag har staten det så det är liksom den premissen jag utgår ifrån.
Ja som sagt, du vill inte ta ansvaret utan andra ska fixa det åt dig.

Jag anser att de som inte har råd att ha djur inte ska tvingas vara med och finansiera veterinärvård åt andras djur. Vi kanske ska införa en djurskatt för att lösa det. De som bor i glesbygden har sällan haft tillgång till jourveterinär på dygnets alla tider med rimlig väntetid.
 
Nej, skillnaden är att jag anser att staten ska göra sitt jobb när staten (som den har idag) faktiskt har tagit på sig uppgiften att tillhandahålla akut veterinärvård till ALLA djur i människans ägo, även under jourtid.

Det går att tycka att staten inte borde ha något ansvar, men idag har staten det så det är liksom den premissen jag utgår ifrån.
Fast vård/avlivning erbjuds ju? Däremot faller det sig ibland så illa att fler djur behöver hjälp samtidigt...
Visst skulle det kunna lösas med fler veterinärer men då får man räkna med att priserna stiger rätt rejält.... och så måste det ju även finnas veterinärer som vill jobba
För DV vore det mer ekonomiskt att bara ta in smådjur, men lantbruksdjur har tyvärr ingen annanstans att vända sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp