Bukefalos 28 år!

Obekväm arbetstid inom djursjukvården (utbruten från Yrken med jourtvång?)

Fast vård/avlivning erbjuds ju? Däremot faller det sig ibland så illa att fler djur behöver hjälp samtidigt...
Visst skulle det kunna lösas med fler veterinärer men då får man räkna med att priserna stiger rätt rejält.... och så måste det ju även finnas veterinärer som vill jobba
För DV vore det mer ekonomiskt att bara ta in smådjur, men lantbruksdjur har tyvärr ingen annanstans att vända sig.
Precis. När det gäller lantbuksdjur anser jag att vi alla har ett större ansvar, det är för dessa som DV organisationen är uppbyggd sen får andra djur givetvis vård i mån av resurser.
 
Och jag är övertygad om att du förstod vad jag menade redan från början med att ägaren är ytterst ansvarig och att om man inte är beredd att ta det ansvaret så ska man inte ha djur.
Hur menar du med "lämna över" och "slå sig till ro"?

Jag har aldrig skrivit vad jag anser faktiskt, eller vad jag tycker egentligen, jag skriver hur det är. Vad jag personligen tycker har jag inte tagit upp alls.

SJV har ansvaret över att se till att upprätthålla djurskyddet i Sverige för alla djurslag. För veterinärvårdsdelen av djurskyddet har de gett DV det uppdraget, för alla djur. Detta för att ägare ska kunna ta sitt ansvar.
Som jag skrivit tidigare, det enklaste, mest svartvita, hade varit att privatpersoner enligt lag inte fick ha djur.
 
Ja som sagt, du vill inte ta ansvaret utan andra ska fixa det åt dig.

Jag anser att de som inte har råd att ha djur inte ska tvingas vara med och finansiera veterinärvård åt andras djur. Vi kanske ska införa en djurskatt för att lösa det. De som bor i glesbygden har sällan haft tillgång till jourveterinär på dygnets alla tider med rimlig väntetid.
Nej, jag diskuterar efter rådande omständigheter.

Jag är uppvuxen i glesbygd och vet precis hur det är, men dom sagt så går det inte att jämföra valet att bosätta sig långt bort från veterinärer med valet att bosätta sig nära den för att hastigt få den bortryckt.
 
Fast vård/avlivning erbjuds ju? Däremot faller det sig ibland så illa att fler djur behöver hjälp samtidigt...
Visst skulle det kunna lösas med fler veterinärer men då får man räkna med att priserna stiger rätt rejält.... och så måste det ju även finnas veterinärer som vill jobba
För DV vore det mer ekonomiskt att bara ta in smådjur, men lantbruksdjur har tyvärr ingen annanstans att vända sig.
Nej, tillräcklig vård erbjuds inte när smådjur i praktiken inte ens kan erbjudas avlivning.
 
Hur menar du med "lämna över" och "slå sig till ro"?

Jag har aldrig skrivit vad jag anser faktiskt, eller vad jag tycker egentligen, jag skriver hur det är. Vad jag personligen tycker har jag inte tagit upp alls.

SJV har ansvaret över att se till att upprätthålla djurskyddet i Sverige för alla djurslag. För veterinärvårdsdelen av djurskyddet har de gett DV det uppdraget, för alla djur. Detta för att ägare ska kunna ta sitt ansvar.
Som jag skrivit tidigare, det enklaste, mest svartvita, hade varit att privatpersoner enligt lag inte fick ha djur.
Läs vilka inlägg jag svarade på innan du gav dig in i diskussionen.
 
Fast vård/avlivning erbjuds ju? Däremot faller det sig ibland så illa att fler djur behöver hjälp samtidigt...
Visst skulle det kunna lösas med fler veterinärer men då får man räkna med att priserna stiger rätt rejält.... och så måste det ju även finnas veterinärer som vill jobba
För DV vore det mer ekonomiskt att bara ta in smådjur, men lantbruksdjur har tyvärr ingen annanstans att vända sig.
Nej, det erbjuds inte på jourtid på flera håll. Om din station erbjuder det är det ju jättebra.
Back to basics som sagt så är det inte en enda privat aktör som har något ansvar alls och kan lägga ner sina kliniker imorgon om de så vill.
 
Nej, det erbjuds inte på jourtid på flera håll. Om din station erbjuder det är det ju jättebra.
Back to basics som sagt så är det inte en enda privat aktör som har något ansvar alls och kan lägga ner sina kliniker imorgon om de så vill.
Jo det erbjuds jourtider på många håll även om det är få som har dygnetruntservice året runt. Jourtider är typ efter 18 eller så och hela dygnet under helgen, även dagtid.
 
Precis. När det gäller lantbuksdjur anser jag att vi alla har ett större ansvar, det är för dessa som DV organisationen är uppbyggd sen får andra djur givetvis vård i mån av resurser.
Du anser, men statens uppdrag är inte utformat så. SJV har i uppdrag att sörja för att alla djur i människans ägo kan erbjudas basal veterinärvård (avlivning) under jourtid.

Tyck vad du vill, men det är så det förhåller sig idag och därför är det inte rimligt att kräva djurägare på hela ansvaret.
 
Du anser, men statens uppdrag är inte utformat så. SJV har i uppdrag att sörja för att alla djur i människans ägo kan erbjudas basal veterinärvård (avlivning) under jourtid.

Tyck vad du vill, men det är så det förhåller sig idag och därför är det inte rimligt att kräva djurägare på hela ansvaret.
Uppenbart är det utformat som det är just nu, och hade du varit tillfreds med hur det fungerade nu hade du väl rimligen inte klagat.
 
Uppenbart är det utformat som det är just nu, och hade du varit tillfreds med hur det fungerade nu hade du väl rimligen inte klagat.
Jag är inte nöjd eftersom SJV har misslyckats med sitt uppdrag. De har förlitat sig helt och hållet på att privata aktörer frivilligt ska upprätthålla djurskyddet dygnet runt. Nu skiter det sig.
 
Om din hund åker på magomvridning mitt i natten spelar det ingen roll om du erbjuda akuttid kl 7 på morgonen. Då har hunden redan dött en plågsam död.
Givetvis inte, men det blir inte mindre jour kl 20 på kvällen eller en lördag för det.

Det är en lyx att ha garanterad tillgång till veterinärvård 24/7/365 inom rimligt avstånd/kort inställelsetid som långt ifrån hela Sverige haft. Nu är det bara fler som drabbas av att det är långt till dygnetruntöppna kliniker. Sen sker en hel del avlivningar och akutsjukvård på nattetid mm ändå.
 
I hur många fall har avlivning inte kunnat erbjudas alls??
"Mina" veterinärer har en hel del avlivningar på jourtid...
I alla de fall DV direkt hänvisat till andra aktörer. Aktörer som nu har stängt nattetid samt sådana som riskerar att behöva stänga. DV har inte bemannat upp i takt med att andra verksamheter behövt stänga ner så vi riskerar att få ett stort problem under sommaren. Vi nekar redan remisser och sommaren har inte ens börjat.
 
De utgår från de inlägg jag skrivit tidigare. Det blir lite långrandigt att repetera allt man skrivit tidigare som nuvarande diskussion bygger på.
Nej, "att lämna över" var en direkt kommentar på mitt inlägg. Det var om din personliga hästavlivning där du skulle lämna över till DV. Hade ingen anknytning till något tidigare. Vill du inte förklara hur du menade så ok. Men jag ser ditt diskussionsmönster som du brukar ta till när du känner dig inmålad i ett hörn, det är ok. Jag behöver inte skriva fler gånger hur systemet ser ut. Det är som sagt inget jag personligen har med att göra, det är som det är. Vill du tycka/anse/tro något annat så är det också helt ok.
 
Jo det erbjuds jourtider på många håll även om det är få som har dygnetruntservice året runt. Jourtider är typ efter 18 eller så och hela dygnet under helgen, även dagtid.
Jag skrattar lite. Jag svarade på en annan användares inlägg om att avlivning erbjuds även smådjur hos DV. Det gör definitivt inte alla DV på jourtid. Punkt.
 
Nej, "att lämna över" var en direkt kommentar på mitt inlägg. Det var om din personliga hästavlivning där du skulle lämna över till DV. Hade ingen anknytning till något tidigare. Vill du inte förklara hur du menade så ok. Men jag ser ditt diskussionsmönster som du brukar ta till när du känner dig inmålad i ett hörn, det är ok. Jag behöver inte skriva fler gånger hur systemet ser ut. Det är som sagt inget jag personligen har med att göra, det är som det är. Vill du tycka/anse/tro något annat så är det också helt ok.
Och inlägget skrev jag som en del i en lång diskussion som jag inte orkar dra upp igen i var inlägg så att det går att förstå även om man inte läst. Läs om du vill eller strunta i det om du vill.
 
Jag är uppvuxen i glesbygd och vet precis hur det är, men dom sagt så går det inte att jämföra valet att bosätta sig långt bort från veterinärer med valet att bosätta sig nära den för att hastigt få den bortryckt.
Jag har svårt att förstå det argumentet. De som bosatt sig för att vara nära någon viss service vet också att det handlar om privata företag som man inte kan räkna med som någon konstant som alltid kommer fortsätta erbjuda samma service?
Så klart det blir en omställning när serviceutbudet förändras, men vad skulle göra det mer motiverat att ha en förväntan om att saker ska vara oföränderliga beroende på var en bor?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp