Öjvind emigrerar för att säkra den svenska Gotlandsruss-stammen

Hingsten Öjvind, avlad och född i Långasjö söder om Emmaboda, ska ut på en lång resa med ett viktigt uppdrag: Hans gener ska ge ny livskraft till den svenska stammen av den anrika rasen Gotlandsruss.
 
Vilka tänker du på då? Det går ju att regga i flera olika avelsförbund här i Sv och t ex SWB har en egen ”lokalavdelning” i USA. Kan inte tänka mig att det blir svårt att regga gotlandsruss där.

SWB är inte en ras, utan ett sätt att ta fram varmblodiga ridhästar.

Gotlandsruss är en ras.

När det gäller renrasavel, så finns det speciella regler, som åtminstone täcker hela EU. Vem får registrera, vem får utfärda pass, och var gäller passen.

Hästarna ska registreras i enlighet med regler som gäller för respektive avelsorganisation. Varje ras ska ha en godkänd övergripande avelsorganisation som har sitt urprung i rasens hemland.

Och det kan bara finnas ett avelsförbund per hästras.

Låt oss som exempel ta en utrotningshotad fransk ras som Percheron.

Endera så finns det bara en stambok, och då ska även svenskfödda hästar i den franska rasen, registreras i huvudstamboken som finns i Frankrike, eller så kan det finnas regionala upplagor av den franska stamboken, och då registreras svenskfödda hästar, i den den svenska bilagan till den franska huvudstamboken men den franska organisationen styr över regelverket för vilka hästar som kan registreras.

Vad gäller Gotlandsrussen, så har man nog redan tänkt ut hur det ska fungera. Och det vore väldigt spännande att få reda på hur det är tänkt.

De som varit med och råddat runt den aktuella hingstexporten, är mycket kunniga, och har säkert redan diskuterat igenom situationen med Svenska Hästavelsförbundet (paraplyorganisationen för de flesta renraser som det avlas på i Sverige).
En Nordamerika baserad hästavelsorganisation bör ha åtagit sig att sköta den praktiska hanteringen runt registreringsförfarandet.
Avelsplanen, och "plan- och riktlinjer", Hingstreglemente, storeglemente etc från Svenska Russavelsföreningen ska vara översatta och förstådda.

Hittar man på egna regler i USA, så lär återimport av djur i princip vara omöjligt, och de som håller på med Russavel i Sverige, riskerar att vara osams om de USA födda djuren är "riktiga Russ", eller ej.

Rent praktiskt kan man fråga sig om det ska skickas premieringsförrättare till USA en gång om året för att avelsvärdera USA födda djur?
Eller om några duktiga amerikaner ska utbildas i Sverige, för att kunna avelsvärdera?
 
SWB är inte en ras, utan ett sätt att ta fram varmblodiga ridhästar.

Gotlandsruss är en ras.

När det gäller renrasavel, så finns det speciella regler, som åtminstone täcker hela EU. Vem får registrera, vem får utfärda pass, och var gäller passen.

Hästarna ska registreras i enlighet med regler som gäller för respektive avelsorganisation. Varje ras ska ha en godkänd övergripande avelsorganisation som har sitt urprung i rasens hemland.

Och det kan bara finnas ett avelsförbund per hästras.

Låt oss som exempel ta en utrotningshotad fransk ras som Percheron.

Endera så finns det bara en stambok, och då ska även svenskfödda hästar i den franska rasen, registreras i huvudstamboken som finns i Frankrike, eller så kan det finnas regionala upplagor av den franska stamboken, och då registreras svenskfödda hästar, i den den svenska bilagan till den franska huvudstamboken men den franska organisationen styr över regelverket för vilka hästar som kan registreras.

Vad gäller Gotlandsrussen, så har man nog redan tänkt ut hur det ska fungera. Och det vore väldigt spännande att få reda på hur det är tänkt.

De som varit med och råddat runt den aktuella hingstexporten, är mycket kunniga, och har säkert redan diskuterat igenom situationen med Svenska Hästavelsförbundet (paraplyorganisationen för de flesta renraser som det avlas på i Sverige).
En Nordamerika baserad hästavelsorganisation bör ha åtagit sig att sköta den praktiska hanteringen runt registreringsförfarandet.
Avelsplanen, och "plan- och riktlinjer", Hingstreglemente, storeglemente etc från Svenska Russavelsföreningen ska vara översatta och förstådda.

Hittar man på egna regler i USA, så lär återimport av djur i princip vara omöjligt, och de som håller på med Russavel i Sverige, riskerar att vara osams om de USA födda djuren är "riktiga Russ", eller ej.

Rent praktiskt kan man fråga sig om det ska skickas premieringsförrättare till USA en gång om året för att avelsvärdera USA födda djur?
Eller om några duktiga amerikaner ska utbildas i Sverige, för att kunna avelsvärdera?

Jag tror inte skillnaderna är så stora som du tror. Rent praktiskt, till exempel, så skickaS premieringsförrättare till USA varje år för att avelsvärdera USA-födda SWB.

Nuförtiden har vi ju också DNA-typning vilket alltid säkerställer rätt härstamning.
 
Registreringen av nya föl tror jag man kan lösa men hur löser man härstamningskontrollen av stona som exporterades för så länge sedan? Det måste ju finnas garantier för att de stona är utan påverkan utifrån.
Exakt. Och det måste ju vara nästintill omöjligt. Sextio år har gått. Hur många generationer av ej stamboksförda hästar? Fem? Sex? Åtta? De måste ha en strategi, för att DNA-testa alla dessa generationer är ju omöjligt.

Väldigt spännande projekt!
 
En sak förstår jag inte: På 1950-talet skickades 70 russ till USA. Nu ska man skicka en hingst dit. Hur många av de ston han ska betäcka är renrasiga russ? Eller bryr man sig mindre om det (så länge de ser tillräckligt mycket ut som russ) för att den genetiska vinsten är så pass stor?
 
En sak förstår jag inte: På 1950-talet skickades 70 russ till USA. Nu ska man skicka en hingst dit. Hur många av de ston han ska betäcka är renrasiga russ? Eller bryr man sig mindre om det (så länge de ser tillräckligt mycket ut som russ) för att den genetiska vinsten är så pass stor?
Det jag läst är att på det stuteriet där han ska stå finns 10-15 russton.
Stuteriets ägare avlar även ”sport Gotlands” som då har inslag av Welsh. Om dessa welshkorsningar ska ingå i projektet vet jag ej men det finns väl redan Welsh i svenska russ, en welshhingst släpptes väl på lojsta hed för en massa år sen?
Stuteriet har Facebook. Kokovoko Breeding Farm.
 
Det jag läst är att på det stuteriet där han ska stå finns 10-15 russton.
Stuteriets ägare avlar även ”sport Gotlands” som då har inslag av Welsh. Om dessa welshkorsningar ska ingå i projektet vet jag ej men det finns väl redan Welsh i svenska russ, en welshhingst släpptes väl på lojsta hed för en massa år sen?
Stuteriet har Facebook. Kokovoko Breeding Farm.
Revel general i början på 50 talet.
Sedan fanns Criban Daniel, men han gick aldrig på heden.

1940 fanns det bara 9 godkänd hingstar och det behövdes nytt blod.
 
En sak förstår jag inte: På 1950-talet skickades 70 russ till USA. Nu ska man skicka en hingst dit. Hur många av de ston han ska betäcka är renrasiga russ? Eller bryr man sig mindre om det (så länge de ser tillräckligt mycket ut som russ) för att den genetiska vinsten är så pass stor?
Enligt bloggen som det länkades till i ett tidigare inlägg bedrevs avel med renrasiga russ på flera stuterier i USA för ungefär tio år sedan. Idag har flera slutat, men en del ston finns kvar. Jag gissar att det är dessa ston, renrasiga russ som är amerikanskfödda i flera generationer, som ska användas i projektet. Ville man öka den genetiska variationen genom inkorsning med annan ras behöver man inte skicka en russhingst till USA. Det måste vara enklare att ta en passande ponnyras i Europa, välja individer som har mycket gemensamt med russen utseendemässigt, korsa och låta de mest russlika gå vidare i avel i nästa generation. Frågan är hur de amerikanska uppfödarna har fört bok över sina ponnyers härstamningar. Och hur de kan verifieras efter så lång tid.
 
Frågan är hur de amerikanska uppfödarna har fört bok över sina ponnyers härstamningar. Och hur de kan verifieras efter så lång tid.

Klippt i ditt inlägg. Det är just det du skriver som jag undrar över. Speciellt det första åren. Hur väldokumenterat är avelsarbetet? Fanns det verkligen tillräckligt måna russ i USA för att klara av ett avelsarbete eller har folk använt andra ponnyraser om de inte hittat ett lämpligt russ inom rimligt avstånd? De kanske har klarat av det alldeles lysande men jag är nyfiken på i vilken utstärckning de verkligen har hållt de amerikanska russen rasrena.

Eller kan det vara så att man accepterar en viss inblandning av andr raser för att de gener som kommer från russen som skickades över på 50-talet är så värdefulla att man bedömer att det är värt det?
 
Klippt i ditt inlägg. Det är just det du skriver som jag undrar över. Speciellt det första åren. Hur väldokumenterat är avelsarbetet? Fanns det verkligen tillräckligt måna russ i USA för att klara av ett avelsarbete eller har folk använt andra ponnyraser om de inte hittat ett lämpligt russ inom rimligt avstånd? De kanske har klarat av det alldeles lysande men jag är nyfiken på i vilken utstärckning de verkligen har hållt de amerikanska russen rasrena.

Eller kan det vara så att man accepterar en viss inblandning av andr raser för att de gener som kommer från russen som skickades över på 50-talet är så värdefulla att man bedömer att det är värt det?

Men finns det över huvud taget någon information som tyder på de fetstilta scenarierna?
 
Men finns det över huvud taget någon information som tyder på de fetstilta scenarierna?

Jag bara tänker rent logiskt. 70 individer skickades dit för ca 70 år sen. Har det under alla de 70 åren alltid funnits lämpligt annat russ att använda i aveln av sitt russ? Tittar man på Facebook-sidan för uppfödaren som ska ha hingsten så är många (inte alla, en del står det är renrasiga russ) av ponnierna russ/welsh-korsningar. Har de under alla dessa år haft en stambok/förening där de kunnat registrera fölen som fötts? Jag är uppriktigt nyfiken på detta.

Kan de amerikanska russen ens vara renrasiga russ om de inte registrerats av den svenska ruusföreingen/stamboken eller vad det nu heter?
 
Är inte stamboken för Gotlandsruss stängd? Jag antar att det kan bli ett stort problem om stona är helt rena sedan de exporterades.
 
Men även om de är helt rena, måste inte det bevisas på nåt sätt?

Exakt. Eftersom de inte får ha någon blandning alls gissar jag att det kan svårt att bevisa. Tror inte man kan använda DNA för att bevisa det. Kanske får man lita på stambok där det finns och blunda lite för sportrussen
 
Det förekommer DNA verifiering av de svenska hästraserna vid behov.
Vi har tre svenska raser.
Gotlandsruss, Nordsvensk Brukshäst och Ardenner.
Men det lär bli svårt att DNA verifiera hästar som är döda sedan 40 år.
Problemet är rätt rejält då det definitivt fuskas med renrasighet hos hästar. Det har ju hänt även här i landet med kallblodstravare och jag har sett exempel på det i USA med andra raser där det är helt uppenbart att korsning skett, hästen har helt enkelt fel färg, men där de påstås vara renrasiga
 
Men det lär bli svårt att DNA verifiera hästar som är döda sedan 40 år.
Problemet är rätt rejält då det definitivt fuskas med renrasighet hos hästar. Det har ju hänt även här i landet med kallblodstravare och jag har sett exempel på det i USA med andra raser där det är helt uppenbart att korsning skett, hästen har helt enkelt fel färg, men där de påstås vara renrasiga
Det är väl de levande som ska DNA verifieras. Och då mot rasen, på gruppnivå inte mot en individ.

Man jobbar ett uns annorlunda inom bevarandeavel.

Återfinner man en "ny" grupp av en utrotningshotad ras husdjursras, t.ex. något som ser ut Vänekor, och som hittas inom det rimliga utbredningsområdet, så tittar man dels på de uppgifter som kan återfinnas om var de har funnits och hur de har avlats, och dessutom så jämför man, på gruppnivå, med redan verifierade grupper av Vänekor.

Det återfinns fortfarande grupper av lantrasdjur, även stora djur lantbruksdjur, av diverse utrotningshotade husdjursraser, inkluderande "nyåterfunna" raser.
 
Senast ändrad:
Det är väl de levande som ska DNA verifieras. Och då mot rasen, på gruppnivå inte mot en individ.

Man jobbar ett uns annorlunda inom bevarandeavel.

Återfinner man en "ny" grupp av en utrotningshotad ras husdjursras, t.ex. något som ser ut Vänekor, och som hittas inom det rimliga utbredningsområdet, så tittar man dels på de uppgifter som kan återfinnas om var de har funnits och hur de har avlats, och dessutom så jämför man, på gruppnivå, med redan verifierade grupper av Vänekor.

Det återfinns fortfarande grupper av lantrasdjur, även stora djur lantbruksdjur, av diverse utrotningshotade husdjursraser, inkluderande "nyåterfunna" raser.
Jag är helt medveten om det men här har vi ett antal djur som exporterats för rätt länge sedan= utanför utbredningsområdet. Till det så har vi en population som ska bestå av enbart renrasiga ston, samt en del korsningar men inga hingstar. Hur gamla är egentligen de där renrasiga stona och är de verkligen renrasiga? För mig känns det som stor risk att det finns inkorsade gener i stammen även om man kan ha haft tur och kommit på det hela i grevens tid innan de renrasiga försvann.
 
Jag är helt medveten om det men här har vi ett antal djur som exporterats för rätt länge sedan= utanför utbredningsområdet. Till det så har vi en population som ska bestå av enbart renrasiga ston, samt en del korsningar men inga hingstar. Hur gamla är egentligen de där renrasiga stona och är de verkligen renrasiga? För mig känns det som stor risk att det finns inkorsade gener i stammen även om man kan ha haft tur och kommit på det hela i grevens tid innan de renrasiga försvann.

När jag läste om vilka i Sverige, från Russavelsföreningen, som är inblandade i projektet, så gör jag antagandet, att de kommer att verifiera härstamning på de ston som betäckts, och deras avkommor, på ett klokt sätt.

Men det vore väldigt intressant att få läsa om projektets upplägg, lite mer på djupet, för att få den djupa förståelsen för hur det hela verkligen ska gå till .

Det som synts nu, är ju egentligen mest att en unghingst exporterats. Och att det finns ett rudiment till en avelsorganisation för Russ i USA.

Alla frågorna om verifiering av härstamning, registrering av de kommande avkommorna, hur avelsvärdering ska genomföras m.m. är ju enbart frågetecken, för oss som inte är inblandade.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
961
Senast: Skorpion76
·
Hundhälsa Min uppfödare kontaktade mig idag. Hennes meduppfödare har en vuxen hane från Ryssland (rysk ras) som kom till Sverige väldigt nyligen...
Svar
4
· Visningar
1 785
Senast: Praefatio
·
C
Avel Ngn mer än jag som skulle vilja röra om i grytan vad gäller svensk avel? Många har synpunkter på att vi använder för mkt utländskt blod...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: swe
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 225
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp