Patella luxation

Praefatio

Trådstartare
Min uppfödare kontaktade mig idag. Hennes meduppfödare har en vuxen hane från Ryssland (rysk ras) som kom till Sverige väldigt nyligen. Han har importerats för avel eftersom russkiy toy-stammen i Sverige är så liten, det importeras en del nu för att få en frisk och bra, icke inavlad grundstam. Hur som helst är det ovanligt i Ryssland att man gör en patellaundersökning så därför gjordes det på hanen i samband med importen. Tyvärr visade det sig att hanen mycket väl har patella luxation, han har dock aldrig visat några symptom på detta innan utan diagnosen framkom under en rutinundersökning.

Självklart vill man dock inte avla på en hund med en genetisk defekt och jag blev tillfrågad om jag ville ha hanen. Uppfödaren i Ryssland är 100% med på att ta tillbaka hanen men de ser sig om efter ett svenskt hem istället för att hunden ska slippa göra en ny lång resa på kort tid.

Jag hade tänkt att åka och hälsa på hanen för att se om det är aktuellt av andra skäl - se om jag tror att det kan funka med vår kanin, om han är trevlig och förig och om jag tror att han kommer kunna vara lös i skogen utan att dra, kort sagt - MEN jag vill hemskt gärna veta mer om patella luxation. Hanen är inte så gammal, ett eller två år (jag har inte pratat med hon som importerade hunden utan bara med min uppfödare, därav osäkerheten kring åldern :)) och jag är medveten om att han trots en symptomfri ungdom kan få besvär i framtiden om det vill sig illa.

Har någon här hund med patellaproblem, eller en hund som fått problem på senare år? Hur ser vardagen ut för en sån hund? Hur stor är risken att en symptomfri hund får problem senare? Blir risken större eller mindre med mycket motion? Det är en liten ras men min hund kommer att få hänga med mycket på promenader och ffa vara med mycket i stallet, så om problemen blir värre med mycket motion så är det såklart uteslutet att ta hand om den här lilla killen...
 
Sv: Patella luxation

Hejsan, jag har en liten blandis som blir 10 år nu i sommar, jag fick veta först 2009 att hon har patellaluxation på båda bakbenen, ena benet klassat som en 1:a och det andra benet som en 2:a på den 3 gradiga skalan. Detta skulle visst ha varit medfött!..... Nu i efterhand så kan jag förstå vissa beteenden som t ex att tvärt stanna vid promenad och detta då p g a smärta och hon har legat och vilat länge efter en lång promenad. Med facit i hand så skulle jag kanske inte gått så mycket i snö och svårframkomlig terräng. Har tagit dagliga promenader i skog både vinter och sommar men nu får hon bara promenader på jämn mark. Enligt veterinären så är hon för gammal för operation och det är inte heller säkert att hon blir bra av en sådan (det är visst inte den enklaste operation), bästa motion enligt veterinären att kunna få gå lös.

Trappor verkar vara största problemet att gå uppför, så där får hon hjälp. Ner går lättare.
 
Sv: Patella luxation

Tack för ditt svar. Jag har ju inte träffat hunden än så jag vet inte om det kan finnas "diffusa symptom", så som du beskriver, som inte har uppmärksammats. Vem har sagt att det är en svår operation? Jag har läst runt lite under kvällen och jag har bara sett folk som säger tvärtom, att det är ett rutiningrepp och väldigt simpelt. Målet för min del är att ha en hund som går lös så fort vi är ur vägen för bilvägar osv, dvs så fort det blir knöligare terräng, så då får ju hunden chans att välja själv vart den ska gå, hur kuperat den vill gå.

Det är en så väldigt liten hund (~2 kg) att det ändå inte är aktuellt att gå uppför trappor själv utan då får man lifta under armen :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 208
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 203
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag har i dagsläget två hundar, en storpudelstik och en labradorblandningstik. Hundarna jag har nu får ut väldigt mycket av att vara två...
2
Svar
38
· Visningar
4 598
Senast: russinbulle
·
Hundhälsa Jag har nyss läst en sammanställning av en undersökning som en shetland sheepdog-uppfödare gjort angående skadan slipped tendon i rasen...
Svar
5
· Visningar
1 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp