Bukefalos 28 år!

V

Venezuelas

Min sköthäst har nu haft en öm rygg i 3-4 veckor..
Men igår när vi tog in han och kände igenom så öma han nästan inget alls, han hade haft täcke på sej hela dagen..
Nån som vet om det blir såhär eller om det bara är en tillfällighet?
 
Sv: Öm rygg

Nu är dte fällningtid för hästarna och många är extra ömma över det, kylan har börjat komma nu.

de två kan vara något,

sadeln kanske inte passar?

/M
 
Sv: Öm rygg

När han börja öma sluta vi rida med sadeln och red barback, han blev varken värre eller bättre.. Sen sluta vi rida helt för 2 veckor sen och gick promander istället.. Men nu när han var varm så var han inte alls lika öm..
 
Sv: Öm rygg

Ömhet i huden vid pälssättning, kanske i kombination med spänning pga kyla.
B-vitamintillskott i samband med pälsbyte underlättar för hästen.
 
Sv: Öm rygg

B-vitamin får han.
Dom tror att det kan vara en infektion i ryggen..
 
Sv: Öm rygg

En del hästar är så känsliga för kyla att de spänner sig i ryggen när det blir kallare. Har hästen täcke på så är den avslappnad och oöm i ryggen. Jag har en sådan själv, och har börjat prova en kompromiss som innebär att jag lägger en fårskinnsfäll över rygg/kors medans jag gör iordning hästen de dagar jag tycker att det inte är nödvändigt med täcke. Verkar fungera än så länge.
 
Sv: Öm rygg

Ömheten kan förstås vara något annat också men min äldre häst får direkt ont i ryggen om hon blivit kall i hagen. Man kan på henne också känna i muskulaturen att hon blir spänd och hon kniper med svansen i början av ridpasset innan hon blivit uppvärmd. Med tjocka täcken i hagen och dubbla ländtäcken vid ridning på vintern så mår hon prima och har ingen ömhet eller stelhet alls.
 
Sv: Öm rygg

hmm.. det här kan svaras på flera olika sätt, men först några frågor, VAR i ryggen ömmar hästen? Hela ryggen? Vid manken?, mot ländryggen? Har han haft dessa symtom tidigare? Känner ni knutor i muskulaturen? Ömmar han på ryggraden el muskulärt?

Värme är kanon för ryggömma hästar, min är en sån och han måste vara ordentligt täckad för att inte bli öm.

Sitter ömheten bak mot korset? Där kan det finnas en misstanke på knä/hasproblem..

Sitter sadeln bra? Det finns så många frågor som måste ställas innan du kan få ett bra svar!

Men ni ska absolut hålla honom varm om ryggen om han är öm!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 599
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 348
Senast: Twihard
·
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 347
Senast: Rie
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 721
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp