Ömma hovar

Aionee

Trådstartare
Min 4åring har varit barfota hela sitt liv fram tills den 28/10 då han fått sina första framskor. Problemet är att nu när allting har fryst i hagen så är det extremt hårt och knöligt. Idag är det första dagen jag sett han reagera när det fryst till efter 2-3 dagar av plusgrader. Han står och försöker avlasta bakhovarna, håller upp de i luften skapligt högt som för att säga "aj aj aj". Bakhovarna är även varma, vilket inte framhovarna är. Men det är varken svullet eller varmt i något ben i alla fall, så det är tur det. När han går så lyfter han bakbenen på ett onormalt sätt. Alltså, han har ont i bakhovarna.
Nu till frågan, vad bör man göra? Han har aldrig haft skor på sig förr, det finns en mjukare del i en skogsdunge där maten är men inte är han smart nog att inte springa runt i tokgalopp och bocka och så och stanna vid det mjuka heller. Hovis kommer på tisdag om man skulle vara tvungen att sko han i bak också även om jag ogärna gör det (pga blodcirkulation i hovarna osv). Tycker så synd om han, han är verkligen en bebis när han har ont (lyfter genast upp benet om han så bara trampat sig och visar att det gör aj aj). :cry:
 
Hej!

Hade det varit min hade jag satt på skor. Han visar ju tydligt att det gör ont och ont ska dom ju inte behöva ha. Om han är varm i hovarna är det ju definitivt där han har ont, dessutom. Men så har jag en häst som blir så ömfotad utan skor att det behövs medicin för att bli bra igen... Och både hon och min förra mådde mycket bättre med skor än utan, hela steget blev anorlunda och de var/är mycket gladare. Jag hade helst haft min häst barfota- men hästens hälsa måste komma först och med risk för spänningar pga smärta hade jag skott direkt.

/Lavinia
 
Hade han inte fått skor fram hade den troligen inte kunnat gå alls.

Det där med cirkulationen är blaha.
Skon som spikas fast i främre halvan låser inte hoven.
Skon är ett skydd liksom för oss.
Får du sämre cirkulation av att ha skor?
Våra fötter är mjuka o kan ha (för hårda ) skor.
Hästen har skor för att skydda mot för stort slitage o skyddar sulan- som nu i ditt fall.
 
Hästen ömmar och visar smärta. du är då enligt lag skyldig att sko din häst för att inte låta den lida.
Axels inlägg ovan är bra och informativt. En bra hovslagare skor på ett sånt sätt att hoven inte låses fast. Se till att ha en bra hovslagare så är problemet löst för både dig och pålle.
 
Hade han inte fått skor fram hade den troligen inte kunnat gå alls.

Det där med cirkulationen är blaha.
Skon som spikas fast i främre halvan låser inte hoven.
Skon är ett skydd liksom för oss.
Får du sämre cirkulation av att ha skor?
Våra fötter är mjuka o kan ha (för hårda ) skor.
Hästen har skor för att skydda mot för stort slitage o skyddar sulan- som nu i ditt fall.
Med skor är han klumpigare, halkar mer, inte samma känsel etc. Det går inte att argumentera emot.

Hur som helst, hovis kommer ut på Tisdag och då får han nya skor med snösulor och allt. Och vi får se om han bestämmer sig för att vara duktig eller kommer bråka om det (jobbar för fullt med att ens kunna hålla upp bakbenen länge nog för att kratcha hovarna dagligen). Han kommer även få vila nu fram tills dess och ett par dagar efteråt tills han inte är öm längre, får se hur odräglig han blir i hanterigen under den tiden. Två dagars vila och han visar väldigt starkt vilken unghäst han är. ;) Hade tankar på kanske barfota boots, men äsch.
 
Med skor är han klumpigare, halkar mer, inte samma känsel etc. Det går inte att argumentera emot.

Hur som helst, hovis kommer ut på Tisdag och då får han nya skor med snösulor och allt. Och vi får se om han bestämmer sig för att vara duktig eller kommer bråka om det (jobbar för fullt med att ens kunna hålla upp bakbenen länge nog för att kratcha hovarna dagligen). Han kommer även få vila nu fram tills dess och ett par dagar efteråt tills han inte är öm längre, får se hur odräglig han blir i hanterigen under den tiden. Två dagars vila och han visar väldigt starkt vilken unghäst han är. ;) Hade tankar på kanske barfota boots, men äsch.

En annan aspekt att tänka på är att även när den inte är jättemärkbart öm bak så är den lite känsligare bak än fram om den bara är skodd fram. Tenderar att tassa försiktigare bak än fram och lära sig gå med mer vikt på framdelen. Vilket är motsatsen till vilken gång man vill ha på en ridhäst. Jag kör alltid skor runtom eller barfota runtom. För att slippa jobba mot det också!
 
Med skor är han klumpigare, halkar mer, inte samma känsel etc. Det går inte att argumentera emot.

Hur som helst, hovis kommer ut på Tisdag och då får han nya skor med snösulor och allt. Och vi får se om han bestämmer sig för att vara duktig eller kommer bråka om det (jobbar för fullt med att ens kunna hålla upp bakbenen länge nog för att kratcha hovarna dagligen). Han kommer även få vila nu fram tills dess och ett par dagar efteråt tills han inte är öm längre, får se hur odräglig han blir i hanterigen under den tiden. Två dagars vila och han visar väldigt starkt vilken unghäst han är. ;) Hade tankar på kanske barfota boots, men äsch.
Klart att den känner av obehag mer. Som du barfota på grus.
Ska hästen RIDAS ska den inte utsättas för underlag som den aldrig skulle välja själv.
Är den så varm o öm även sen den kommit in har den troligen mindre Blödningar. På både de o oss blir en skadad lem varm av blodflödet. Nu är det så illa att den har
så ont att den inte vill belasta enbart ett bakben.
När den får skor runt om så kommer du att märka att de varit öm o kommer att kunna röra sig bättre. Som du kan göra när du kan springa oavsett vilket underlag- med skor....

Detta med att hästar har en extra blodpump-strålen etc Är inte sant o betydligt mer komplext än så. Det skulle innebära att hälkudden skulle vara vår blodpump. Gå omkring på hälarna o inse att även vi har isättningsfas, belastning samt överrullning över tårna. Hästarna kan även ha jämförbara felställningar som dåligt fotvalv- plattfot, kobent, fransysk mm som oxå behöver ortopediska lösningar.

Grattis till att snart få en obehindrad glad häst som kan röra sig mkt mkt bätre. Att en unghäst som inte är van vid skor snubblar lite hör till ungdomens lärdom.
Att han halkar. Sätt på dig skor med metallsula- Bambi, därav gummisula eller även broddar. Hästskor Måste broddas vid halka.
 
Klart att den känner av obehag mer. Som du barfota på grus.
Ska hästen RIDAS ska den inte utsättas för underlag som den aldrig skulle välja själv.
Är den så varm o öm även sen den kommit in har den troligen mindre Blödningar. På både de o oss blir en skadad lem varm av blodflödet. Nu är det så illa att den har
så ont att den inte vill belasta enbart ett bakben.
När den får skor runt om så kommer du att märka att de varit öm o kommer att kunna röra sig bättre. Som du kan göra när du kan springa oavsett vilket underlag- med skor....

Detta med att hästar har en extra blodpump-strålen etc Är inte sant o betydligt mer komplext än så. Det skulle innebära att hälkudden skulle vara vår blodpump. Gå omkring på hälarna o inse att även vi har isättningsfas, belastning samt överrullning över tårna. Hästarna kan även ha jämförbara felställningar som dåligt fotvalv- plattfot, kobent, fransysk mm som oxå behöver ortopediska lösningar.

Grattis till att snart få en obehindrad glad häst som kan röra sig mkt mkt bätre. Att en unghäst som inte är van vid skor snubblar lite hör till ungdomens lärdom.
Att han halkar. Sätt på dig skor med metallsula- Bambi, därav gummisula eller även broddar. Hästskor Måste broddas vid halka.
Väl talat Axel!
 
Klart att den känner av obehag mer. Som du barfota på grus.
Ska hästen RIDAS ska den inte utsättas för underlag som den aldrig skulle välja själv.
Är den så varm o öm även sen den kommit in har den troligen mindre Blödningar. På både de o oss blir en skadad lem varm av blodflödet. Nu är det så illa att den har
så ont att den inte vill belasta enbart ett bakben.
När den får skor runt om så kommer du att märka att de varit öm o kommer att kunna röra sig bättre. Som du kan göra när du kan springa oavsett vilket underlag- med skor....

Detta med att hästar har en extra blodpump-strålen etc Är inte sant o betydligt mer komplext än så. Det skulle innebära att hälkudden skulle vara vår blodpump. Gå omkring på hälarna o inse att även vi har isättningsfas, belastning samt överrullning över tårna. Hästarna kan även ha jämförbara felställningar som dåligt fotvalv- plattfot, kobent, fransysk mm som oxå behöver ortopediska lösningar.

Grattis till att snart få en obehindrad glad häst som kan röra sig mkt mkt bätre. Att en unghäst som inte är van vid skor snubblar lite hör till ungdomens lärdom.
Att han halkar. Sätt på dig skor med metallsula- Bambi, därav gummisula eller även broddar. Hästskor Måste broddas vid halka.
Tror du har missuppfattat det. Han rids inte, han belastar båda bakbenen när han busar i hagen, äter, går runt, leker med saker osv. Han belastar inte benen när vi kollar på honom och håller på, utan håller då upp de medan han kollar på oss som för att visa att det gör ont (han är väldigt tydlig med det där, en gång när jag kratchade framhoven så hoppade han liksom upp och smällde in ena benet i det andra benet och började då hålla upp den benet han gjort illa för att det gjorde ont. Inget sår eller skada så, men du vet bara några sekunder av aj inann det var bra igen). Han väljer själv vart han ska gå, men han är inte den smartaste när det kommer till sin egna hälsa så självklart stannar han inte på den mjuka delen av hagen (det är en gräshage/lerhage/skogshage, ingen grushage). Han har inte visat någonting av detta förrän nu idag när han släpptes ut, och då var hovslagaren redan bokat för Tisdag. Igår var han inte varm och ömmade igenting, har inte ömmat tidigare heller.
 
OK, men många hästar som ej rids ja t o m föl får skos om än tillfälligt pga knöggel som kan ge blödningar i sulan o ge en infammatorisk process I hela kötthoven- det som är innanför det skyddande skalet -hovväggen. Den som ska bära upp hästen primärt. Nageln som skyddar tårna. Klipper du för mot blöder det o det gör ont. Tänk då att behöva GÅ på tårna...
Om det inte går över fort får man ge smärtstillande o ha den på mjukt underlag där den är bekväm.
Jag låter inte mina hästar trampa sönder alla hagar just pga detta. Om o när det fryser på på riktigt har de jämn mark att gå på.
 
Det finns hästar som behöver skor runt om även om de inte rids speciellt nu när det är hårt. Och visst kan de röra sig rätt så bra utan skor men många gånger kan man se en tydlig förbättring i rörelsemönstret när man väl slå på skor. Och då önskar man att man gjorde det mycket tidigare.
 
Stackars häst :(! Det är klart den ska skos när den visar så tydligt (värme, ömhet, osv) att den har ont av att gå barfota. Får bara hoppas att skorna kommer på innan det blir tråkiga komplikationer (sulläderinflammation, hovbölder...).
 
Stackars häst :(! Det är klart den ska skos när den visar så tydligt (värme, ömhet, osv) att den har ont av att gå barfota. Får bara hoppas att skorna kommer på innan det blir tråkiga komplikationer (sulläderinflammation, hovbölder...).
Ursäkta men hur ska man kunna sätta på skor samma morgon som man märker att han ömmar? Skulle det finnas något sätt för mig att göra så att han inte är öm, SJÄLVKLART skulle jag göra det. Hovslagaren har fullt schema nu vid jul (ja, har hört av oss till flera) och det går inte innan Tisdag.
 
Ursäkta men hur ska man kunna sätta på skor samma morgon som man märker att han ömmar? Skulle det finnas något sätt för mig att göra så att han inte är öm, SJÄLVKLART skulle jag göra det. Hovslagaren har fullt schema nu vid jul (ja, har hört av oss till flera) och det går inte innan Tisdag.

Nu var det nog mest det här: "Hovis kommer på tisdag om man skulle vara tvungen att sko han i bak också även om jag ogärna gör det (pga blodcirkulation i hovarna osv)" som jag syftade på när jag skrev mitt inlägg.
 
Min 4åring har varit barfota hela sitt liv fram tills den 28/10 då han fått sina första framskor. Problemet är att nu när allting har fryst i hagen så är det extremt hårt och knöligt. Idag är det första dagen jag sett han reagera när det fryst till efter 2-3 dagar av plusgrader. Han står och försöker avlasta bakhovarna, håller upp de i luften skapligt högt som för att säga "aj aj aj". Bakhovarna är även varma, vilket inte framhovarna är. Men det är varken svullet eller varmt i något ben i alla fall, så det är tur det. När han går så lyfter han bakbenen på ett onormalt sätt. Alltså, han har ont i bakhovarna.
Nu till frågan, vad bör man göra? Han har aldrig haft skor på sig förr, det finns en mjukare del i en skogsdunge där maten är men inte är han smart nog att inte springa runt i tokgalopp och bocka och så och stanna vid det mjuka heller. Hovis kommer på tisdag om man skulle vara tvungen att sko han i bak också även om jag ogärna gör det (pga blodcirkulation i hovarna osv). Tycker så synd om han, han är verkligen en bebis när han har ont (lyfter genast upp benet om han så bara trampat sig och visar att det gör aj aj). :cry:
Jag hade typ försökt få ut hovis samma dag om min häst hade sådär ont av att gå barfot. Eller sett till att byta till knölfri hage/givit boxvila tills hovis kan komma och sko på tisdagen.
 
Jag hade typ försökt få ut hovis samma dag om min häst hade sådär ont av att gå barfot. Eller sett till att byta till knölfri hage/givit boxvila tills hovis kan komma och sko på tisdagen.
Var extra uppmärksam nu närmaste tiden, värmen kan innebära att det blivit blödningar osv som kan bli hovbölder och liknande här framöver, även om han skos i morgon.
 
Idag var det lervälling i hagen så han var inte varm alls och imorgon är det förhoppningsvis inte heller fruset, och så kommer hovis runt 11 :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 173
Senast: Tsaren
·
Hästhantering Hej, detta är mitt första inlägg här då jag frågat runt men inte fått något bra tips överhuvudtaget från kompisar så jag vänder mig hit...
Svar
9
· Visningar
1 495
Senast: GotAsecret
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 311
Senast: MiniLi
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 669
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp