Bukefalos 28 år!

Oense om boendet aka fortsättning på oense om vårdnaden

Får helt enkelt ta ett tillfälle i taget och hoppas att väglag osv är på min och Minis sida. I värsta fall får jag ta tåget men då kommer jag inte hela vägen fram och blir ju rätt låst eftersom jag inte kan ta mig dit jag behöver sen utan hjälp av någon.

Eller att socialtjänsten i nya kommunen reagerar på det orimliga och gör något under utredningen.
Det låter helt orimligt att du ska vara låst 3 helger av 4. Du får väl hoppas att ditt ex klagar för rätten hur ovillig du är att samarbeta och inte inser att du gör helt orimliga uppföljningar ;).

Hur går det när du börjar jobba? Det låter helt orimligt att i stort sett aldrig få ledigt.
 
Men ... för mig låter detta absolut, fullständigt orimligt. Eller har jag missuppfattat något - hur långt är avståndet till exet, enkel väg?
Det här måste ni ju dela på! Jag är helt mållös! Hur kunde man komma fram till en sån här lösning? Och vad kommer dessa bilresor att kosta dig? I reda pengar - och självklart även mentalt.
 
Återkommer. Just nu känns allt bara nattsvart. Men har gett mig fan på att jag ska lösa detta (också) på något sätt. Han ska inte få knäcka mig eller skada Mini. Under tiden jag samlar ihop mig igen så får ni jättegärna komma med tips på hur jag ska göra detta så bra som möjligt nu.
 
@krambanan Läget är ju inte optimalt men det kunde ha varit värre.
Kör på det här ett tag nu och se vad som händer. Ha allt nedskrivet så blir det förhoppningsvis mindre bråk om det i alla fall. Vad händer tex om du eller Mini blir sjuk? Vad händer om han vill ställa in umgänget någon helg? Dåligt väglag?

Visst blir du väldigt låst men det blir han å andra sidan också. Kanske kan du utnyttja den barnfria tiden på något sätt? Läsa en bok? Träffa kompisar? Träna?

Det hade kanske varit lättare för dig om umgänget varannan gång varit hos honom och varannan gång hos hans mamma? Något att så småningom försöka få det ändrat till?

Alla mina barn har haft perioder då de avskytt att åka bil men det gick över efter ett tag.

Men det viktigaste av allt låt honom inte krypa under skinnet på dig. Säger han/gör något korkat tänk "Åhhhh korkade idiot" och himla inombords med ögonen och släpp det sen. Likgiltighet är kanske det bästa och enklaste sättet att få honom att tröttna?

Kommer han med ändringar eller liknande, hänvisa honom bara till ditt ombud.

Visst kommer det vara segt och jobbigt men du kommer fixa det här galant. Som du brukar göra. :heart

Vem vet, kanske han längst inne faktiskt vill vara en pappa och om vardagslunken äntligen infinner sig så kanske tom han klarar av att fatta genomtänkta beslut som gynnar Mini och inte bara för att göra det jobbigt för dig.
 
Angående att hålla mini lugn i bilen: mina töser har haft glädje av att sysselsätta sig med något. Min yngsta är lika gammal som mini och tuggar i sig smörgåsrån, russin osv när vi åker långt. Kanske leker med en leksak också. Den äldsta var inte rolig att ha i bilen som liten heller. Där körde vi också en liten plocklåda med någon slags snacks en tid.
 
Jag håller med om att det låter vansinnigt jobbigt för ts och för Mini också, troligen.

Men ni som verkar upprörda över det här i tråden: hur tänker ni er att det ska fungera i den här typen av situationer?

Ts har flyttat, ts visste att pappan bor där han bor och ts visste att pappan vill ha umgänge med sin dotter.

Vilken är den smidiga lösningen under omständigheterna, menar ni?
 
Jag håller med om att det låter vansinnigt jobbigt för ts och för Mini också, troligen.

Men ni som verkar upprörda över det här i tråden: hur tänker ni er att det ska fungera i den här typen av situationer?

Ts har flyttat, ts visste att pappan bor där han bor och ts visste att pappan vill ha umgänge med sin dotter.

Vilken är den smidiga lösningen under omständigheterna, menar ni?
Jag förstår din tanke, TS har flyttat från exet, och långt bort. Men har hon flyttat till en random ort bara för att eller kanske flyttat "hem" igen efter några få år på exets ort?

Är svaret det senare, dvs att en person flyttat till partnern för giftermålet så känns det för mig naturligt att parterna ska dela på resorna.

Förutom det har vi ett barn på ca året som troligen inte kommer må så super av allt resandet och det borde vara prio ett att lösa.
 
Så det blir umgänge tre helger av fyra. Två av dom ska Mini ner till honom (3,5 timmes resa). Den tredje ska Mini ner till hans mamma (1h resa enkel väg). Jag ska hämta och lämna alltid. Var enda sättet vi kunde enas till slut.

Jag förstår att det känns jobbigt - men du har vunnit två strider i dag också, glöm inte det. :)

Är det redan nu bestämt vilka tider (klockslag) umgänget ska ske?
Tänker att det är mycket till din fördel i så fall, om han har att välja på att umgås med Mini på bestämd dag och tid, eller att det helt enkelt inte blir något umgänge den dagen. Krånglar han, är han dubbelbokad eller liknande så blir det inget.
 
Har en bekant som kör uppemot 30 mil enkel resa.
I det här läget när ts inte vill ha övernattning så är det nog bara att köra.
Att "bara" flytta hem gör att hon får stå för resorna.
Hade det varit pga jobb hade de fått dela.
Förhoppningvis visar en utredning på en annan lösning och att den nya kommunen ser det på annat sätt.
Hållet tummarna att det blir en snar ändring för dig ts
 
Ju mer jag tänker på det (det maler runt i huvudet så kan inte sluta) ju mer fundersam blir jag. Känns faktiskt inte riktigt som mitt ombud gjorde det hen skulle idag. T ex togs inget upp om kostnaden för umgängesresorna och hen borde tryckt på barnets bästa mer. Det är ju faktiskt inte Minis fel att vi flyttat. Mitt umgängesförslag var faktiskt inte särskilt orimligt med tanke på omständigheterna. Dessutom har hen lovat hjälpa mig med omprövningen av polisanmälningarna sen dom las ner i mars men det har inte hänt något än. Det hade ju varit bra om det var gjort innan det blev en utredning nu.

En snabb kommentar bara. Jag är den som har har flyttat ja. Men jag hade/har väldigt starka skäl (nätverk, jobb och ohållbar situation bl a pga hot där jag bodde). Och detta är inte bara min hemort utan även exets. Vi bodde bara på den andra orten några år. Han har också själv pratat om att flytta hem igen och tidigare när jag tagit upp att jag ville flytta tillbaka (innan allt spårade ur vid nyår) så har han sagt att jag gärna fick det.
 
Ju mer jag tänker på det (det maler runt i huvudet så kan inte sluta) ju mer fundersam blir jag. Känns faktiskt inte riktigt som mitt ombud gjorde det hen skulle idag. T ex togs inget upp om kostnaden för umgängesresorna och hen borde tryckt på barnets bästa mer. Det är ju faktiskt inte Minis fel att vi flyttat. Mitt umgängesförslag var faktiskt inte särskilt orimligt med tanke på omständigheterna. Dessutom har hen lovat hjälpa mig med omprövningen av polisanmälningarna sen dom las ner i mars men det har inte hänt något än. Det hade ju varit bra om det var gjort innan det blev en utredning nu.

En snabb kommentar bara. Jag är den som har har flyttat ja. Men jag hade/har väldigt starka skäl (nätverk, jobb och ohållbar situation bl a pga hot där jag bodde). Och detta är inte bara min hemort utan även exets. Vi bodde bara på den andra orten några år. Han har också själv pratat om att flytta hem igen och tidigare när jag tagit upp att jag ville flytta tillbaka (innan allt spårade ur vid nyår) så har han sagt att jag gärna fick det.

Kostnaderna för resorna borde behandlats igår. Det håller jag med om är konstigt att ditt ombud inte berörde igår. Det behöver ju så klart klargöras.

Även om det inte är idealt att det är Mini som ska behöva transporteras hit och dit istället för föräldern så tror jag precis som @Blueberry att det finns fördelar med den tillfälliga lösningen. Försök att fokusera på dessa. Mini slipper övernattningar och hon får etablera en relation med pappan i pappans miljö, vilket gör att omställningen för henne inte blir enorm den dagen umgänget utökas och hon ska vara med pappan en hel helg utan dig. Nu får hon i en lugn takt och med dig på nära håll lära känna den miljön samtidigt som hon får en regelbunden och åtminstone hyfsat tät kontakt med pappan.
 
Jag håller med om att det låter vansinnigt jobbigt för ts och för Mini också, troligen.

Men ni som verkar upprörda över det här i tråden: hur tänker ni er att det ska fungera i den här typen av situationer?

Ts har flyttat, ts visste att pappan bor där han bor och ts visste att pappan vill ha umgänge med sin dotter.

Vilken är den smidiga lösningen under omständigheterna, menar ni?

Halva kostnaden var och mer tid hos pappans mamma. Även för Minis skull.
 
Jag förstår din tanke, TS har flyttat från exet, och långt bort. Men har hon flyttat till en random ort bara för att eller kanske flyttat "hem" igen efter några få år på exets ort?

Är svaret det senare, dvs att en person flyttat till partnern för giftermålet så känns det för mig naturligt att parterna ska dela på resorna.

Förutom det har vi ett barn på ca året som troligen inte kommer må så super av allt resandet och det borde vara prio ett att lösa.
Jag har ingen "tanke", direkt, för någon att förstå.

Men det är ju ts som flyttar, oavsett varför, och det är ju orimligt att pappans föräldraskap i längden ska ha någon annan plats än hans hem som bas.

Kostnaderna är en fråga för sig.
 
Jag har ingen "tanke", direkt, för någon att förstå.

Men det är ju ts som flyttar, oavsett varför, och det är ju orimligt att pappans föräldraskap i längden ska ha någon annan plats än hans hem som bas.

Kostnaderna är en fråga för sig.
Så tänker jag också. Även om jag tycker att resorna tre helger av fyra låter omänskligt hårda för båda inblandade så måste ju tanken med umgämget vara att barnet ska träffa pappan i hans hemmiljö, så att han inte bara blir någon som kommer på besök.

Och en förälder ska väl inte kunna försvåra den andra förälderns umgänge genom en längre flytt.
 
Spontant tänker jag att det känns rätt ok att den som flyttar tar resorna. Varför ska den andra föräldern betala för det?
Att det är så ofta blir ju tufft, men ska de kunna få en relation kanske det är ett måste. Det kan bli bra, det kan bli tufft, det kan rinna ut i sanden. Exet kanske blir en bra förälder eller så ledsnar han på att vara uppbunden varje helg. Jag hoppas ju att han nånstans vill träffa sin dotter, inte bara jävlas med ts.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Lite bakgrund för den som orkar: http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/ Är långt och komplicerat så...
104 105 106
Svar
2 102
· Visningar
331 748
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp