Öronkupering straffbart?

Hur får jag in honom i avel i en ras där utställningsmeriter premieras högst, om jag inte kan ställa honom? Jag hade ju blivit ratad av varenda en, intressanta linjer eller inte. Jag tappar ju dessutom då förtroende och tillit, och mitt inflytande försvinner. Därmed också mina försök att få fram mentalitet och arbetsegenskaper som viktiga verktyg i avelsarbetet.
Någon måste väl börja med att vara ett bra exempel, om alla gör allt för att följa dom kraven som finns så kommer saker och ting inte förändras heller. Tänker alla som du så kommer ingenting att förändras heller.
 
Någon måste väl börja med att vara ett bra exempel, om alla gör allt för att följa dom kraven som finns så kommer saker och ting inte förändras heller. Tänker alla som du så kommer ingenting att förändras heller.

Absolut inget kommer att förändras om ingen vill använda honom på sin tik. :meh: Och jag värdesätter mentalitet, hälsa och funktion framför ett eventuellt tejp-öra. Det är av betydligt större vikt inom rasen än om ett öra fått hjälp upp eller ej.
 
Mm, vad jätteglada alla blir när det dyker upp fler och fler med felande öron och börjar spåra varifrån det kan tänkas komma :up:

Personligen hade jag, både som uppfödare och valpköpare blivit skogstokig om jag fick reda på att det avlas på en avvikelse som dolts för alla andra.

Med små avelsbaser där mentalitet är viktig så är det åt helsike att utseende prioriteras före allt annat istället för att stå för att ja, jag använder den här inte 100% utseendemässigt perfekta hunden för att han i övrigt är en kanonhund.
 
Mm, vad jätteglada alla blir när det dyker upp fler och fler med felande öron och börjar spåra varifrån det kan tänkas komma :up:

Personligen hade jag, både som uppfödare och valpköpare blivit skogstokig om jag fick reda på att det avlas på en avvikelse som dolts för alla andra.

Med små avelsbaser där mentalitet är viktig så är det åt helsike att utseende prioriteras före allt annat istället för att stå för att ja, jag använder den här inte 100% utseendemässigt perfekta hunden för att han i övrigt är en kanonhund.

Vilken tur att han inte har några felande öron då. :up: :up: :up:

:meh:
 
Absolut inget kommer att förändras om ingen vill använda honom på sin tik. :meh: Och jag värdesätter mentalitet, hälsa och funktion framför ett eventuellt tejp-öra. Det är av betydligt större vikt inom rasen än om ett öra fått hjälp upp eller ej.
Som sagt, någon måste ju börja stå upp för vad som är rätt i längden.
 
Jag tycker ju att det är snyggt. Trots att jag är helt emot kupering.
Jag gillar vissa kuperingar typ som den här:
13292786_10153452308567373_1544409511_n.jpg

Medans andra mest får dem att se vanskapta ut. Hos dobermann gillar jag inte att man numera behåller längden på dem. Blir lite för mycket korsning batman och antenn över det hela. ;)
 
Jag är absolut emot stympande av hundar... men kan medge att jag hade svårt för boxrar och dobbisar med lång svans i början :o Det är ju dock en rent estetisk vanesak och inget är som sagt värt att stympa ett djur för.
 
Som sagt, någon måste ju börja stå upp för vad som är rätt i längden.
För att ta bort fokus från just exemplet med @FrauleinLeo och hunden som inte ens behövde tejpas, så kan vi ju se på hur bra det har gått med att "vara ett bra exempel" och "stå upp för vad som är rätt" inom bland annat kortnosaveln. Det spelar ingen roll att en stor mängd veterinärer står bakom ett upprop som halva hundsverige håller med om, det är fortfarande hundar som knappt kan andras som premieras och avlas på.
Det går inte att som ensam hundägare säga "min hund borde få vara med i aveln trots ett menlöst exteriört 'fel'" när det är hela uställningshetsen inom i princip alla raser som är problemet. Man måste börja på en annan nivå.
 
Jag är absolut emot stympande av hundar... men kan medge att jag hade svårt för boxrar och dobbisar med lång svans i början :o Det är ju dock en rent estetisk vanesak och inget är som sagt värt att stympa ett djur för.

Hade kupering varit tillåtet, så hade jag kuperat svansen på boxern. Hon slog den så sönder och samman i flera år att tippen av den blev alldeles missbildad tillslut. Vi har fortfarande kvar blodstänk i sovrummet.
 
En väldans diskussion hade det blivit här.

Bara en kommentar ang det @Migo sagt.. Jag håller med om att man inte borde "fiffla" med just ståöron genom tejpning då det bara döljer anlagen hos individen. Men @FrauleinLeo kanske ev. skulle kunna ha en hund som i övrigt är så pass bra, att det vore värt att "luras" för rasens bästa. Så att säga. Visst, det allra bästa vore väl om rasklubben tänkte om,men hur jäkla lätt tror du det är för en enda person att få dem att göra det nu på momangen liksom?

Helt ärligt kan det väl finnas 10 egenskaper man direkt kan tänka sig just en sådan hund kan ha som vi alla är överens om är mycket viktigare än om öronen står eller ej. Om då rasklubben har det som definitivt krav att öronen måste stå så kan jag ha förståelse för att nån tejpar dem av den anledningen.

Sen detta med att göra ont. Alltså jag tycker inte om tejpning av öron av den anledningen främst att jag fullkomligt struntar i om öron står upp eller ej. Men av det jag sett verkar det inte direkt plåga valparna. Kanske finns extrema fall men tja.. Isf skulle jag hellre diskutera vad en "korrigering" är/kan vara bland "bruksmänniskor".

Men tja, jag tycker också tejpning är 100% onödigt som isolerad företeelse.
 
För att ta bort fokus från just exemplet med @FrauleinLeo och hunden som inte ens behövde tejpas, så kan vi ju se på hur bra det har gått med att "vara ett bra exempel" och "stå upp för vad som är rätt" inom bland annat kortnosaveln. Det spelar ingen roll att en stor mängd veterinärer står bakom ett upprop som halva hundsverige håller med om, det är fortfarande hundar som knappt kan andras som premieras och avlas på.
Det går inte att som ensam hundägare säga "min hund borde få vara med i aveln trots ett menlöst exteriört 'fel'" när det är hela uställningshetsen inom i princip alla raser som är problemet. Man måste börja på en annan nivå.
I kortnos aveln är det mycket domarna på utställning som ställer till det,om dom prioriterade längre näsor med större noshål så skulle aveln se annorlunda ut.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 506
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 663
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 105
Senast: Iamia
·
Övr. Hund Idag, för två år sen, åkte jag och skulle titta på en hund som skulle skänkas bort för ägaren skulle flytta till Norge. Det var akut...
Svar
5
· Visningar
1 143
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp