Bukefalos 28 år!

Öronmärkning

Sv: Öronmärkning

Båda mina katter är tatuerade i örat. Gjordes för ca 4 år sedan. Jag valde mellan tatuering i örat eller chipmärka. Tog tatuering då de är innekatter och troligen inte är ute på vift. En annan fördel är att vem som helst direkt ser att katten är märkt i örat. Efter 4 år kan jag fortfarande säga att tatueringen är tydlig.
 
Sv: Öronmärkning

Min ena har tatuering som gjordes för drygt ett år sedan, så det görs fortfarande. Öronmärktes i samband med kastrering. Jag gjorde det billigaste alternativet av ID-märkning, då katten aldrig kommer ställas ut eller troligtvis aldrig gå ut själv.
 
Sv: Öronmärkning

Våra tre har chipmärkning, samt en tatuering i ena öret med ordet "chip", utifall någon som hittar dem ute skulle tro att de saknar märkning. Två av dem gjordes förra vintern medan den äldsta fick sin märkning för 3 år sedan. Förra vintern erbjöds vi även vanlig öronmärkning av veterinären, men chipmärkning var det som rekommenderades.
 
Sv: Öronmärkning

Där jag jobbar kör vi fortfarande med öronmärkning som standard vid kastrering (chip om det efterfrågas). Detta då det fortfarande inte verkar vara så vanligt bland "vanligt folk" att förstå det där med chipmärkning - dvs syns det inte att katten är märkt så är det många som inte bryr sig om att kolla efter chip.

Min katt är både chipmärkt och örontatuerad.
 
Sv: Öronmärkning

Göte tatuerades för 3 månader sen, så det görs även här. Får man för sig att sluta med tatueringar blir jag sur, jag vill ha något synligt just för att somliga inte känner till chip (eller skiter i att kolla chip trots vetskap om det. Morsan har en hittekatt hemma, efter typ ett halvår tyckte de sig känna ett chip, dröjde väl en sisådär 2 år innan de ens bemödade sig med att kolla chipet. Avskräckt från chip, javisst! :crazy: )
 
Sv: Öronmärkning

Jag tror det beror lite på rasen på katten som gör om någon kollar upp om den har chip eller ej. Vi har ju tre maine cooner, de utmärker sig väldigt extremt mot en vanlig huskatt vilket gör att många fattar att de tillhör någon och att de är märkta på något sätt.

Vi chipmärker bara eftersom katterna ska ställas ut. Ena kattens chip känner jag mellan skulderblanden på honom. Andra kattens ena kullkompis tappade sitt chip på något märkligt sätt så de fick chippa om den. :D
 
Sv: Öronmärkning

Det tror jag med. Raskatter, förutom ev Européer kanske, skiljer sig ju ofta från huskatter i utseende. Precis som att många tror att en långhårig katt har skogkatt i sig :banghead:.
Där kanske man kollar mer efter chip än hos huskatter.
 
Sv: Öronmärkning

Jag tatuerade min huskatt (även om det nu var ett par år sedan) just för att hon var huskatt och folk inte alltid vet om chip. Nu blev den misslyckad så när dom erbjöd sig att tatuera om så bad jag om chip iaf. Jag ville att "vemsomhelst" skulle kunna se att hon var märkt, och det syntes ju med tatueringen, även om den var oläslig.

Jag uppskattar om huskatter har synlig märkning.
 
Sv: Öronmärkning

Jag märkte min i höstas, med chip men det gick bra få tatuerat. Jag hade eg tänkt tatuera (siamesen är också tatuerad) eftersom de går ute mellan varven och jag inte tror folk i allmänhet i stugorna här vet att man kan chipmärka katter. Men Soda är ju så himla hårfager, så jag insåg att det var skitsamma - tatueringen skulle inte synas med mindre än att man rakade örat likförbannat. Så Soda fick chip. Men det hade inte varit minsta problem få tatuering.

Som många andra sagt så katter sm går ut (oavsett raskatt eller huskatt) vill jag helst ha tatuering på (om den syns, för pälsad katt och syftet går förlorat). Siamesens märkning är oläslig vid det här laget. Vet erbjöd sig komplettera med chip, men siames + suddig öronmärkning = han kommer rapporteras in om han hittas. Det räcker för mig. (Det dräller ju inte av vilsna siameser i byarna härikring heller, så ;))
 
Sv: Öronmärkning

Vi fick tatuera våra. Valde det alternativet eftersom de är fria att patrullera bygden vid behov (deras patrulleringsbehov verkar dock sträcka sig till ladugården 60 m från huset... ;)) Tatuerade för att jag vill att det ska synas att de är någons, och att chansen att någon skulle bry sig om att få tag i oss om de hittar någon av dem om det är uppenbart att någon saknar dem är större. :) Tyvärr tror jag inte att katter här ute på landet har tillräckligt stort värde för att någon skulle åka med kissen till polisen för att se om katten ens har ett chip, allra minst om det värsta händer, att den råkar illa ut och blir illa skadad eller dödad. Allra helst hade jag velat ha ett halsband med telefonnummer på, men jag vågar inte ha halsband på dem ute. Skönt att de väljer att hålla sig riktigt nära hemma, inte i närheten av närmsta lilla trafikerade väg.
 
Sv: Öronmärkning

Vi fick tatuera våra. Valde det alternativet eftersom de är fria att patrullera bygden vid behov (deras patrulleringsbehov verkar dock sträcka sig till ladugården 60 m från huset... ;)) Tatuerade för att jag vill att det ska synas att de är någons, och att chansen att någon skulle bry sig om att få tag i oss om de hittar någon av dem om det är uppenbart att någon saknar dem är större. :) Tyvärr tror jag inte att katter här ute på landet har tillräckligt stort värde för att någon skulle åka med kissen till polisen för att se om katten ens har ett chip, allra minst om det värsta händer, att den råkar illa ut och blir illa skadad eller dödad.

.

Men varför polisen?

vore det inte bättre om vi försökte få ut kunskapen om var det finns läsare? Förutom veterinärer och polis så finns läsare hos seminstationer för häst och hos ID-kontrollanter och chipmärkare. Och de är väldigt många.
Det finns läsare lite varstans i bygderna. Om vi lär folk det blir allt enklare?
 
Sv: Öronmärkning

Men varför polisen?

vore det inte bättre om vi försökte få ut kunskapen om var det finns läsare? Förutom veterinärer och polis så finns läsare hos seminstationer för häst och hos ID-kontrollanter och chipmärkare. Och de är väldigt många.
Det finns läsare lite varstans i bygderna. Om vi lär folk det blir allt enklare?

Jo, men oftast kan man polisens nummer utantill medan man för de övriga måste kolla upp det numret till närmaste lokala station med chipläsningsutrustning, om man inte är bekant med dessa sedan innan. Och sen åka dit. Jag är tyvärr cynisk nog att tro att chansen att den endast chippade katten inte blir lämnad i diket här ute på landet är försvinnande liten. Med sannolikhet är det inte nån majoritet tatuerade katter som kommer hem heller. Men eftersom det är lättare att få tag på ägaren till en tatuerad katt inbillar jag mig att chansen är större.

Information i all ära, men fram tills gemene man tycker att det är värt att försöka få tag på någon som kan kolla upp om katten är chipmärkt kommer jag i första hand låta tatuera dem. Då blir det tydligt att katten är någons och skulle vara saknad om den inte kom hem. Kolla i örat och höra med polisen var katten bor är så mycket enklare än att fysiskt flytta katten dit (eller till en vet/seminstation, med jouröppet om det är utanför arbetstid). Vem betalar om man kommer in med en katt på bästa jourtid för koll av chip om det visar sig att den inte är märkt, förresten?

Jag kan tänka mig att göra både ock, men inte bara chippning som det ser ut idag.
 
Sv: Öronmärkning

Jo, men oftast kan man polisens nummer utantill medan man för de övriga måste kolla upp det numret till närmaste lokala station med chipläsningsutrustning, om man inte är bekant med dessa sedan innan. Och sen åka dit. Jag är tyvärr cynisk nog att tro att chansen att den endast chippade katten inte blir lämnad i diket här ute på landet är försvinnande liten. Med sannolikhet är det inte nån majoritet tatuerade katter som kommer hem heller. Men eftersom det är lättare att få tag på ägaren till en tatuerad katt inbillar jag mig att chansen är större.

Information i all ära, men fram tills gemene man tycker att det är värt att försöka få tag på någon som kan kolla upp om katten är chipmärkt kommer jag i första hand låta tatuera dem. Då blir det tydligt att katten är någons och skulle vara saknad om den inte kom hem. Kolla i örat och höra med polisen var katten bor är så mycket enklare än att fysiskt flytta katten dit (eller till en vet/seminstation, med jouröppet om det är utanför arbetstid). Vem betalar om man kommer in med en katt på bästa jourtid för koll av chip om det visar sig att den inte är märkt, förresten?

Jag kan tänka mig att göra både ock, men inte bara chippning som det ser ut idag.

Koll av chip på upphittad katt har jag inte hört en enda veterinär debitera en enda krona för.

Sen, om katten är påkörd och död, då tror jag chip, tatuering eller halsband kvittar. Folk ids ju knappt flytta katterna av vägen. Få kollar nog närmare på en död katts öra heller, speciellt som tatueringarna sällan är så lättlästa på håll etc.

Jag tror största chansen att få vetskap om att ens katt är påkörd och död och ligger i ett dike är att se till att folk på bygden vet att katten som ser ut si och så är den och den personens.

Däremot när det gäller en levande upphittad katt så ringer förhoppningsvis upphittar polisen och talar om det, och att det inte är någon tatuering. Även om de inte åker och kollar efter chip så finns förhoppningsvis informationen hos polisen att Anna Andersson i Byn har en "randig katt" hemma. Är min katt borta då åker jag ju både gärna hem till henne och kollar om det är min, och åker och kollar chippet på den med.

Så just på landet tror jag tyvärr - även om det nog kan skilja sig mellan byarna etc såklart - att synbar märkning eller ej inte har egentligen större effekt än halsband. Dvs det signalerar att katten inte är övergiven utan har en ägare. Men på en död katt kollas knappast örat, utan det är i så fall om katten dyker upp hemma hos någon.
 
Sv: Öronmärkning

Så just på landet tror jag tyvärr - även om det nog kan skilja sig mellan byarna etc såklart - att synbar märkning eller ej inte har egentligen större effekt än halsband. Dvs det signalerar att katten inte är övergiven utan har en ägare. Men på en död katt kollas knappast örat, utan det är i så fall om katten dyker upp hemma hos någon.

Jag håller inte med. Kanske för att jag haft positiva erfarenheter. När jag var liten fick vi en katt överkörd (död). Den som körde på stannade och plockade upp katten. Trots 90-sträcka och tvåfiligt så han fick köra fram en bit för att komma av vägen på en busshållplats. Hon hade halsband med telefonnummer, så föraren stack in huvudet hos grannen och den döda kissen fick komma hem till oss och begravas.

Vid ett annat tillfälle, även då var jag barn, lyckades min katt klättra upp på sopbilen när den tömde vår tunna. Mannen som körde bilen hittade henne först flera stopp senare där ingen kände igen henne. Hon hade inget halsband men han tog med henne och när han lämnade bilen för att köra hem så körde han sen sin rutt baklänges på sin fritid och frågade i varje hus om de saknade katten tills han fick napp och någon visste var hon hörde hemma. :love:

Så det finns människor här ute på landet som försöker. Att katter och hundar kan ha tatueringar i örat tror jag de flesta vet om. Skulle jag fråga mina närmaste 10 grannar om de visste att katter kan vara chippade så tror jag däremot att det skulle ge ett magert resultat eftersom bara två av dem har egen katt, båda gamla. SKULLE nån lägga fem minuter på en överkörd katt så är sannolikheten större att de kollar i örat än tar med katten, kanske blodig och eländig, för chipläsning. De flesta stannar säkert inte, men de som faktiskt gör det.

Svåra/omöjliga att läsa må hända, men bättre än inget. Båda våra katter har mycket tydliga och lättlästa tatueringar. För människorna ovan, i alla fall den andra, hade det ju varit lättare att läsa en tatuering och ringa in och kolla vems katten är. Kanske hade han, i och med att han lade så mycket tid/energi hatt hitta kattens hem, åkt och kollat om hon hade chip också nu när möjligheten finns.

Sen har vi en gammal katt (ca 13) som omplacerades till oss när han inte var välkommen i sitt gamla hem pga ändrade omständigheter. Han hade varit gårds-/utekatt i hela sitt liv. Jag tänker inte tvinga in honom i en bur och märka om han inte ska dit av andra anledningar, jag tycker det är onödig stress. (Numera är han dock innekatt när han tycker vädret är kass, eller bara vill komma in och prata och kela med oss. Oväntat nog fattade han det här med låda jättefort, så det går hur bra som helst att han väljer att vara innekatt i 2 v så här när det blev flera minusgrader..! ;) )


Sen hade i och för sig min bror en katt när han var 9 som blev påkörd precis vid utfarten till vårt hus. Det nästan måste varit en granne som körde på eftersom vi bor "i slutet" på vägen så bilar som ska förbi ska till någon av de tre grannar som bor utanför oss. Då låg katten kvar mitt på vägen när min bror kom hem med skolbussen. När han storgråtande lyfte upp sin älskade lilla katt för att bära hem den ramlade både tarmar och hjärna ur där mitt på vägen. :cry: Men den som i så fall körde på visste mycket väl var den katten hörde hemma, vem som ägde den och att han var den som skulle komma hem först med skolbussen. :mad: DÄR hade ingen märkning i världen hjälpt.
 
Sv: Öronmärkning

90väg finns inte på det jag menar med landet.

Jag har säkert sett 10 katter påkörda längs den asfalterade landsvägen här. Vissa med halsband, andra utan. Inte ens flyttade av vägen. Ibland liggandes 25 meter från närmsta hus/gård.
Tyvärr.
 
Sv: Öronmärkning

90väg finns inte på det jag menar med landet.

Klart det går 90-vägar på landet? Blir det tätort när man närmar sig en sådan väg? Jag anser att jag i allra högsta grad bor på landet, men jag har bara några km till 90-vägen och en mil till närmsta byhåla som har en ica-butik, så jag är ju inte helt isolerad. Folket på Varaslätten bor väl troligen ännu mindre på landet då, europaväg och allt! Tidigare hade jag 4 km till närmsta asfaltsväg och 8 km till närmsta tvåfiliga väg (som dock bara är 80-väg), så DÅ bodde jag väl kanske på vad som kan kallas landet? Men överkörda katter i vägkanterna/på vägen har jag banne mig inte sett mer än en gång där heller, och då har jag avverkat väldigt många mil enskilda och privata vägar till häst där man har god översikt. Antingen finns det färre katter här, eller så finns det färre personer som kör över och överger en katt.

Nåja, jag tycker fortsatt att mitt val är rätt så länge inte det inte är vanligt att folk av någon anledning börjar ha egna chipläsare. "INGEN" skulle åka och chipkolla en katt. "NÅGON" skulle läsa tatuering på örat på en katt. Mina "ungkatter" rör sig sällan längre än 1-200 m från huset, och där kan de inte bli påkörda. Ingen av mina närmsta grannar har heller sett gammelman i närheten av vägen (enskild), han verkar ha sin jaktmark på hagmarkerna på andra sidan huset. Så förhoppningsvis ska ingen varken behöva läsa dem i örat eller åka till polisen/vet (beroende på tiden på dygnet och kunskap) för att läsa chip.
 
Sv: Öronmärkning

Jo, men oftast kan man polisens nummer utantill medan man för de övriga måste kolla upp det numret till närmaste lokala station med chipläsningsutrustning, om man inte är bekant med dessa sedan innan. Och sen åka dit. .

Fast.... det jag försökte säga är att chipläsare är väldigt vanliga ute i landet.
Tex finns det runt tusentalet chipmärkare för häst som alla har minst varsin läsare. Kollade på O län och där fann jag 137 stycken personer som har läsare.

Skulle jag bli tillfrågad om jag kunde kolla upp chip på en katt i närheten skulle jag inte ta betalt. Vet många som skulle resonera likadant. Jag skulle sätta mig i bilen och svänga förbi.
En snabb kaffe och en bulle skulle jag däremot ta emot :)
 
Sv: Öronmärkning

Fast.... det jag försökte säga är att chipläsare är väldigt vanliga ute i landet.
Tex finns det runt tusentalet chipmärkare för häst som alla har minst varsin läsare. Kollade på O län och där fann jag 137 stycken personer som har läsare.

Skulle jag bli tillfrågad om jag kunde kolla upp chip på en katt i närheten skulle jag inte ta betalt. Vet många som skulle resonera likadant. Jag skulle sätta mig i bilen och svänga förbi.
En snabb kaffe och en bulle skulle jag däremot ta emot :)

Stallet bor 45-50 min enkel väg från närmsta kända chipmärkare/veterinärstation/seminstation etc som svarar på telefon efter arbetstid. Jag är cynisk nog att tro att jag får svårt att lura ut någon av dem (allra minst jourvet) att komma och scanna en död kisse gratis klockan 01.34 en lördagkväll när jag kanske inte ens har fika att bjuda på eftersom jag inte är hemomkring.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Fungerar det? Kattlucka som läser av kattens chip i nacken? Vi måste göra nåt åt grannens katt som vägrar bo hos dem och kommer in till...
Svar
8
· Visningar
804
Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 429
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Det vanligaste är väl att betala med kort när man köper något. Numera kan man ju även betala med mobilen. Andra mer sofistikerade...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
2 364
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp