Vad äter ni till kvällsfika?

Oftast äter jag ingenting men om jag gör det blir det antingen en macka, en kopp yoghurt eller en proteinshake.
 
Jag är uppvuxen med att äta middag vid 17 och sen efter träningar och läxläsning äta kvällsmat (mackor och mjölk) innan sängdags.
Min man däremot är uppvuxen med att äta sen middag och ingen kvällsmat, och kallar därför middagen för kvällsmat. Kan lätt bli förvirrande här hemma när han och hans barn säger kvällsmat och menar middag och jag och mina barn säger kvällsmat och menar kvällsmat. Bara en reflektion kring hur olika det kan vara med vad som är ”normalt” 😊
 
Jag är uppvuxen med att äta middag vid 17 och sen efter träningar och läxläsning äta kvällsmat (mackor och mjölk) innan sängdags.
Min man däremot är uppvuxen med att äta sen middag och ingen kvällsmat, och kallar därför middagen för kvällsmat. Kan lätt bli förvirrande här hemma när han och hans barn säger kvällsmat och menar middag och jag och mina barn säger kvällsmat och menar kvällsmat. Bara en reflektion kring hur olika det kan vara med vad som är ”normalt” 😊
För mig är middag och kvällsmat samma sak dvs den sista större måltiden på dagen. Mackor på kvällen är ett "mellanmål" eller kvällsfika.
 
Jag äter over night oats till frukost. Gör för 3 dagar i taget, så man kan ha det förberett för några dagar i taget.
Tycker det blir godast och mest mättande med 1dl fiberhavregryn,1dl kvarg/grekisk yoghurt, 1dl mjölk.
Smaksätter med vanuljarom och kardemumma/kanel. Ibland lite russin.

Äter oftast med mosad banan eller fruktsallad, men går ju o ha nötter eller om man vill ha det lite extra sött o gott någon sylt.
Jag kan står mig länge på det, är ju mkt fibrer och kvarg/yoghurt bidrar med fett o peoteiner.
Väldigt gott med, frukten täcker mitt sötsug.
 
Jag är uppvuxen med att äta middag vid 17 och sen efter träningar och läxläsning äta kvällsmat (mackor och mjölk) innan sängdags.
Min man däremot är uppvuxen med att äta sen middag och ingen kvällsmat, och kallar därför middagen för kvällsmat. Kan lätt bli förvirrande här hemma när han och hans barn säger kvällsmat och menar middag och jag och mina barn säger kvällsmat och menar kvällsmat. Bara en reflektion kring hur olika det kan vara med vad som är ”normalt” 😊
Jag är från södra norrland och här äter man frukost på morgonen, lunch någon gång mitt på dagen runt 11-13 där den på helger kanske är något lite lättare men på vardagar oftast är matlåda, dvs rester från gårdagens middag, hur som helst är det "riktig mat". Sedan äts middag på kvällen någon gång mellan 16-19 lite beroende på familjens aktiviteter, arbetstider osv.

Min släkt är från västkusten och där äter de (i alla fall där de bor) frukost på morgonen, sedan någon fika eller bröd innan det är dags för middag runt klockan 14-15, dagens enda "riktiga måltid", sedan är det kvällsfika med mer bröd på kvällen när man håller på att svälta ihjäl. Alltid skitjobbigt för mig när jag är på besök där och är van vid mer mat och mindre fika.
 
Jag är från södra norrland och här äter man frukost på morgonen, lunch någon gång mitt på dagen runt 11-13 där den på helger kanske är något lite lättare men på vardagar oftast är matlåda, dvs rester från gårdagens middag, hur som helst är det "riktig mat". Sedan äts middag på kvällen någon gång mellan 16-19 lite beroende på familjens aktiviteter, arbetstider osv.

Min släkt är från västkusten och där äter de (i alla fall där de bor) frukost på morgonen, sedan någon fika eller bröd innan det är dags för middag runt klockan 14-15, dagens enda "riktiga måltid", sedan är det kvällsfika med mer bröd på kvällen när man håller på att svälta ihjäl. Alltid skitjobbigt för mig när jag är på besök där och är van vid mer mat och mindre fika.

Middag vid 14-15 då kan man inte jobba ett vanligt heltids dagtids jobb. De enda jag känner som äter middag den tiden är pensionärer.
 
Det beror kanske på vad man är uppväxt med och var man bor kanske? Jag är uppväxt med att äta middag när min far kom hem från jobbet, så runt 16-35-17 satt vi till bords. Denna middagstid har sen följt med mig, och i min umgängeskrets är det också en vanlig mattid 17-18, kanske 19 senast. Jag har nog bara sett så sena middagar/kvällsmat här på buke.. är det vanligare söderut kanske?
Jag tror att de sena middagarna som syns på Buke mest handlar om att här finns mycket hästfolk - inte hemma från stallet förrän 19-20 om man har normala arbetstider. :D
 
Middag vid 14-15 då kan man inte jobba ett vanligt heltids dagtids jobb. De enda jag känner som äter middag den tiden är pensionärer.
Jag håller med! De yngre generationerna håller inte på så. De två generationerna över mig har väl ätit lunch vid "lunchtid" om det krävts för jobb men så fort det varit helg/ledigt/pension så har det återgått till en tidig middag om dagen. Jag tror att det här kommer ifrån att det är ett område där fisket varit otroligt dominerande yrkesmässigt och där har du en arbetstid som är typ mellan 04 på morgonen och tidig eftermiddag så det har nog bara blivit naturligt att äta middagen då.
 
Är det ett dåligt tips? Som alternativ till chips och godis, tycker jag nog att "ingenting" är ett rätt ok tips. Eller att äta mer under dagen, eller senare middag, eller båda, så att man inte blir sugen på chips var kväll.

Som alternativ till smörgåsar, tja, kanske morotsstavar, lite skuren frukt och några nötter?
Det är väl ett ytterst dåligt tips när man efterfrågar kvällsfika specifikt?

”tips på kvällsfika som är lite Gottigt men nyttigare än rent godis? Gärna nått som går att ha klart i kylen / skafferiet och bara ta fram!”
 
Äta senare är inte aktuellt, jag äter lite och ofta. Har ett fysiskt tungt jobb och skulle jag skjuta på middagen behöver jag oavsett ett mellanmål vid 17 ish tiden istället. Chips blir det för att det är lätt, varför jag vill ha tips på annat som är lätt att ta fram till teet på kvällen. Och nej, en kopp te räcke rinte, och var heller inte det som efterfrågades.
 
Äta senare är inte aktuellt, jag äter lite och ofta. Har ett fysiskt tungt jobb och skulle jag skjuta på middagen behöver jag oavsett ett mellanmål vid 17 ish tiden istället. Chips blir det för att det är lätt, varför jag vill ha tips på annat som är lätt att ta fram till teet på kvällen. Och nej, en kopp te räcke rinte, och var heller inte det som efterfrågades.

Nån form av ägg: omelett, äggröra, stekt ägg, kokt ägg som ligger och väntar i kylen. Man kan koka ett gäng en gång i veckan.
Yoghurt med nötter eller müsli
Sallad med nåt matigt t.ex. fetaost, kikärter
En matig smoothie (yoghurt, havregryn, banan och sen smaksätt med vad du gillar. Avokado är gott att ha i)
Mackor t.ex. varma mackor i smörgåsgrill
Inlagd sill är lätt att bara plocka fram och dessutom nyttigt. Passar bra med ett kokt ägg till och ett knäckebröd.
Gör en egen tonfisksallad och lägg på en macka
Havregrynsgröt: nykokt eller overnight oats
Mannagrynsgröt
 
Jag äter kvälls fika varje dag för att jag måste det. Så dethär är kanske inte så roliga tips och vad som är jätte nyttigt eller så men det är bara svar på frågan vad man brukar äta!
Och förmig så är det väldigt o lika som be ror på vad jag har ätit den dagen och så. Men dethär är som sakerna som jag kommer på iallafall.
Varm choklad och macka
Varm choklad och frukt
Yoghurt eller fil och flingor och frukt
Frukt sallad eller bara en eller två frukter
Glass
Kladd kaka och kanske nåt till behör
Smoothie
Risi frutti eller propud eller nånting sånt
Och om tider så äter jag middag klockan 18 och kvälls fika ungefär 20-21 tiden.
 
Jag brukar köra "milkshake" på kvällen = fryst banan som mixas, mjölk efter behag, och eventuell smaksättning. I mitt fall oftast proteinpulver med smak av vaniljglass och någon form av nötkräm. Funkar även bra som glass om man tar bort mjölken. Det är både mättande och fruktansvärt gott.

I övrigt tänker jag overnight oats, annan gröt, eller chiapudding. Kan bli riktigt gott med rätt smaksättning och topping.
Grönsaker med dipp är gott. Frukt med dipp är gott.
Fruktsallad, smoothie eller bara ren frukt (någon extra god?)
Kex och ost om man gillar sånt.
 
Konserverad majs (japp, direkt ur burken - favoriten vid sötsug!), oliver, ostkuber, strimlor av korv/skinka eller osaltade nötter när det mest handlar om småsug. Knäckebröd med sardiner i tomatsås, kokt ägg eller turkisk yoghurt med nötter och honung när det är mer ordentlig hunger. Proteinshake när jag behöver energin men inte orkar äta.
 
Jag är från södra norrland och här äter man frukost på morgonen, lunch någon gång mitt på dagen runt 11-13 där den på helger kanske är något lite lättare men på vardagar oftast är matlåda, dvs rester från gårdagens middag, hur som helst är det "riktig mat". Sedan äts middag på kvällen någon gång mellan 16-19 lite beroende på familjens aktiviteter, arbetstider osv.

Min släkt är från västkusten och där äter de (i alla fall där de bor) frukost på morgonen, sedan någon fika eller bröd innan det är dags för middag runt klockan 14-15, dagens enda "riktiga måltid", sedan är det kvällsfika med mer bröd på kvällen när man håller på att svälta ihjäl. Alltid skitjobbigt för mig när jag är på besök där och är van vid mer mat och mindre fika.
Jag är från västkusten och har aldrig tänkt på det förut men det är precis som du skriver, har nog aldrig ätit lunch på helger under min barndom.
Alltid 11-kaffe och 15-kaffe. Vi barn drack förstås inte kaffe men vid 11-kaffet var det alltid mackor och oboy och vid 15-kaffet var det oftast en kaka eller bulle.
Sen middag vid 17-18 och kvällsmat innan läggdags. Inte konstigt att jag har skogaholmslimpa-ptsd 😂
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 902
Senast: Jojo
·
Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 126
Senast: Balahé
·
Gravid - 1år Är nu 3½ månad sedan min son föddes och jag har nu satt igång med träningen på allvar! Så här ser mitt vecko schema ut: Måndag...
2
Svar
21
· Visningar
1 908
Senast: jacko
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 398
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp