Vad äter ni till kvällsfika?

Fil och naturell musli oftast. Har jag varit iväg och ridit och det är på vintern så tar jag ofta tomatsoppa för att jag vill värma upp mig. Har jag tränat på kvällen äter jag lite mer till exempel kesoomelett, grov smörgås och te.

Om du vill ha något mer åt snackshållet tycker jag till exempel gurkstavar och morotsstavar med hemgjord tzatziki är väldigt gott.
 
Jag provade nyligen Finncrisps rågchips, de var riktigt goda! Betydligt mer näringstäta än vanliga chips, och enligt mig behöver man inte äta så många eftersom de är så väldigt knapriga och smakrika.

Ett par ris/majskakor, havrekex, en proteinbar eller en liten skål yoghurt eller en liten skål flingor brukar också funka här :) Rostade kikärtor är också jättegott, men det kräver en lite större arbetsinsats.
 
Om vi äter något alls så brukar det för det mesta bli frukt, som tex äpple i klyftor. Äter aldrig något mer ”riktigt” efter middagen som vi brukar äta vid 18-19 tiden.
 
Det beror kanske på vad man är uppväxt med och var man bor kanske? Jag är uppväxt med att äta middag när min far kom hem från jobbet, så runt 16-35-17 satt vi till bords. Denna middagstid har sen följt med mig, och i min umgängeskrets är det också en vanlig mattid 17-18, kanske 19 senast. Jag har nog bara sett så sena middagar/kvällsmat här på buke.. är det vanligare söderut kanske?

Söderut som i Skåne? :D
Skämt åsido. Jag är uppvuxen med kvällsmat efter stallet vilket är det jag praktiserar även i vuxen ålder :)
 
Man brukar rekommendera max 6 timmar mellan huvudmål och max ca 3 timmar mellan måltider (inklusive mellanmål) så det är väldigt rimligt att äta vid 18.
Själv har jag haft lite olika rutiner under olika perioder och jag mår definitivt bättre när jag äter kring 17-18 jämfört med när jag äter sent.

Nja, det beror ju på vilka tider man i övrigt äter. Således svårt att fastslå att 18 är ej rimlig tid om övriga mattider inte är angivna.
Klockan 17-18 är jag i princip aldrig hemma så det hade aldrig funkat. Att äta huvudkvällsmålet före stallet är för mig helt orimligt.
 
Nja, det beror ju på vilka tider man i övrigt äter. Således svårt att fastslå att 18 är ej rimlig tid om övriga mattider inte är angivna.
Klockan 17-18 är jag i princip aldrig hemma så det hade aldrig funkat. Att äta huvudkvällsmålet före stallet är för mig helt orimligt.
Ja såklart, men du lät ganska ifrågasättande till ts middagstid och det tyckte jag var konstigt eftersom det ts beskriver är väldigt normalt och vanligt. Jag antog att ts äter lunch sådär kring 12 eftersom det är väldigt vanligt.

Alla lägger ju upp sina måltider så att det passar i vardagen. Du får såklart äta när du vill, men du behöver ju inte ifrågasätta andras rutiner.

Själv föredrar jag förövrigt att äta middag innan stallet, blir så hungrig annars. Det funkar dock inte jättebra i mitt liv just så har fått ställa om och äta lite senare..
 
Nja, det beror ju på vilka tider man i övrigt äter. Således svårt att fastslå att 18 är ej rimlig tid om övriga mattider inte är angivna.
Klockan 17-18 är jag i princip aldrig hemma så det hade aldrig funkat. Att äta huvudkvällsmålet före stallet är för mig helt orimligt.
Det kan jag förvissa hålla med om. Nu har jag hästarna hemma så blir det mer naturligt att kunna äta innan jag går ut. Blir ju ett mellanmål dock innan, och om man äter det innan eller efter stallet går ju på ett jämnt ut.
 
Jag äter frukost på jobbet vid typ 10 och sen äter jag lunch/middag kl 15-16 när jag är klar med hundarna efter jobbet. Hade verkligen behövt äta något lite senare med men det orkar jag oftast inte. 😅😂

Kl 20 går jag och lägger mig/gör kväll. 😁
 
Blir lätt förvånad att så många äter så tidigt på vardagar - eftersom den egna vanan är styrd av att man ska jobba 8h per dag en bra bit från hemmet och arbetsdagen börjar med att skjutsa till skolor (vilket betyder att den inte startar innan sådär 8.30). När man då slutar vid 17-tiden är hemma vid strax innan 18, börjar slutdelen av matlagningen (ofta noga uttänkt och förberett men sista delen innan det finns på tallriken brukar ändå ta lite tid) så är det inte ens praktiskt möjligt att äta gemensamt innan sådär 18.30-19.00 de flesta dagar. Även om allas situationer såklart är olika.

Middagstider är lite OT - och jag tänker väl att var och en får hitta det som passar bäst - men när det skaver lite, som jag uppfattade TS första inlägg så kan det väl inte vara fel att fundera över även en sådan aspekt. Om en annan måltidsfördelning underlättar uteslutandet av chips och godis på sena kvällar - om det nu är en lösning man finner önskvärd.
 
Ja såklart, men du lät ganska ifrågasättande till ts middagstid och det tyckte jag var konstigt eftersom det ts beskriver är väldigt normalt och vanligt. Jag antog att ts äter lunch sådär kring 12 eftersom det är väldigt vanligt.

Alla lägger ju upp sina måltider så att det passar i vardagen. Du får såklart äta när du vill, men du behöver ju inte ifrågasätta andras rutiner.

Själv föredrar jag förövrigt att äta middag innan stallet, blir så hungrig annars. Det funkar dock inte jättebra i mitt liv just så har fått ställa om och äta lite senare..

Ifrågasättande? Det håller jag inte med om. Däremot frågade jag om det kan vara en möjlighet att skjuta på måltiden en bit.
 
Blir lätt förvånad att så många äter så tidigt på vardagar - eftersom den egna vanan är styrd av att man ska jobba 8h per dag en bra bit från hemmet och arbetsdagen börjar med att skjutsa till skolor (vilket betyder att den inte startar innan sådär 8.30). När man då slutar vid 17-tiden är hemma vid strax innan 18, börjar slutdelen av matlagningen (ofta noga uttänkt och förberett men sista delen innan det finns på tallriken brukar ändå ta lite tid) så är det inte ens praktiskt möjligt att äta gemensamt innan sådär 18.30-19.00 de flesta dagar. Även om allas situationer såklart är olika.

Middagstider är lite OT - och jag tänker väl att var och en får hitta det som passar bäst - men när det skaver lite, som jag uppfattade TS första inlägg så kan det väl inte vara fel att fundera över även en sådan aspekt. Om en annan måltidsfördelning underlättar uteslutandet av chips och godis på sena kvällar - om det nu är en lösning man finner önskvärd.

Jag börjar jobba kl. 7. Barnet går/cyklar själv till och från skolan. När jag kommer hem mellan kl. 16-18 (beroende på dag) så är jag vrålhungrig! Men när jag väl ätit middag klarar jag mig till frukosten nästa dag. Vi har dessutom planerat i förväg så vi har oftast rester att äta på vardagarna så det behöver bara kokas pasta/ris/potatis etc och sen är det klart.
 
Jag brukar äta lite grönsaker och hummus på kvällen efter stall/träning. Jag äter lunch (varm mat) mellan 11-11.30 och när jag kommer hem (runt 17) äter jag ofta filmjölk med lite bär och knäckebröd med ost innan jag åker t stallet och är hemma igen runt kl 21. Jag är ofta hungrig och måste äta "ofta" annars mår jag illa eller svimmar.
 
Om jag inte äter något mellan 21-23 så vaknar jag vid 4 av att jag antingen är hungrig eller har ont i magen. Bra kvällsfika för mig brukar vara kvarg med lite nötter, gott knäckebröd och te, sommartid blir det ofta hemmagjord glass på turkisk yoghurt och bär mixade, är jag trött kan det få räcka med en varma koppen.

Jag mår definitivt bäst både fysiskt och psykiskt om det inte går så mycket mer än 6 h mellan måltider. Är jag ledig äter jag gärna sen lunch (14-15) och sen middag. På jobbet har vi lunch kl 12 och då funkar inte kvällen utan både middag och kvällsmat. Innan sjukdom var jag mer tålig för att skjuta på mat, men även flera år efter magsår straffar det sig rätt hårt.
 
Ifrågasättande? Det håller jag inte med om. Däremot frågade jag om det kan vara en möjlighet att skjuta på måltiden en bit.
Jag tolkade nedan som ett ifrågasättande, men kanske feltolkade.
Dock tycker jag att frågan kring varför ni äter mat så tidigt är rimlig att ställa.
Vi brukar äta kvällsmat någon gång mellan 20 och 22.

Jag tror dessutom inte att ts kommer få mindre sötsug av att skjuta på middagen. Det bästa och enklaste är ju bara att byta chipsen mot mer matiga mellanmål.
 
Blir lätt förvånad att så många äter så tidigt på vardagar - eftersom den egna vanan är styrd av att man ska jobba 8h per dag en bra bit från hemmet och arbetsdagen börjar med att skjutsa till skolor (vilket betyder att den inte startar innan sådär 8.30). När man då slutar vid 17-tiden är hemma vid strax innan 18, börjar slutdelen av matlagningen (ofta noga uttänkt och förberett men sista delen innan det finns på tallriken brukar ändå ta lite tid) så är det inte ens praktiskt möjligt att äta gemensamt innan sådär 18.30-19.00 de flesta dagar. Även om allas situationer såklart är olika.

Middagstider är lite OT - och jag tänker väl att var och en får hitta det som passar bäst - men när det skaver lite, som jag uppfattade TS första inlägg så kan det väl inte vara fel att fundera över även en sådan aspekt. Om en annan måltidsfördelning underlättar uteslutandet av chips och godis på sena kvällar - om det nu är en lösning man finner önskvärd.
Är väl högst olika både exakt hur ens arbetstid är förlagd, hur lång pendling man har, vilka tider man hämtar/lämnar och om man sen ställer sig och lagar mat eller om man äter rester.
Jag lagar extremt sällan mat på vardagar, det blir antingen att värma rester eller någon form av snabb mat som tar typ max 5-10 minuter att få klart.
 
Mitt tips beroende på hungersnivå är att göra bitar av saker så man kan snacksa på dom. Tex om man äter frukt så delar man upp dom i munsbitar. Ett tag när jag hade nån ide om att vara lite nyttig gjorde jag en liten skål med torkad frukt (stora saker som aprikoser och plommon klipptes eller skars i mindre bitar) blandat med nötter och några chokladbitar, sen te till det, kanske något halvtråkigt kex av grahamstyp och en frukt i bitar. Grönsaker i stavar är ju också gott och går att förbereda. Men i ärlighetens namn äter jag mest kakor och choklad själv, ibland glass så ni är i varje fall i gott sällskap (pun intended).
 
Jag tolkade nedan som ett ifrågasättande, men kanske feltolkade.


Jag tror dessutom inte att ts kommer få mindre sötsug av att skjuta på middagen. Det bästa och enklaste är ju bara att byta chipsen mot mer matiga mellanmål.

Om du tolkar det som ifrågasättande så är det sannerligen en feltolkning.

För många tror jag att det är lättare att äta nyttigt mellanmål och senare kvällsmat jämfört med tidigare kvällsmat och nyttigt mellanmål.
I fall nummer två tror jag definitivt att det för många är lättare att det blir snacks och sötsaker jämfört med ett mellanmål på eftermiddagen.
 
Om du tolkar det som ifrågasättande så är det sannerligen en feltolkning.

För många tror jag att det är lättare att äta nyttigt mellanmål och senare kvällsmat jämfört med tidigare kvällsmat och nyttigt mellanmål.
I fall nummer två tror jag definitivt att det för många är lättare att det blir snacks och sötsaker jämfört med ett mellanmål på eftermiddagen.

För mig är det tvärtom. Innan jag fått min middag efter jobb är det stor risk för snacksande! Efter middagen är jag nöjd och mätt och då är risken för snacksande mycket liten.
 
Alltså alla som svarar att det ni inte behöver kvällsfika - hur tänker ni att det ger svar på tips om vad man kan äta till kvällsfika? Inget är ju liksom ett ganska dåligt tips...
Är det ett dåligt tips? Som alternativ till chips och godis, tycker jag nog att "ingenting" är ett rätt ok tips. Eller att äta mer under dagen, eller senare middag, eller båda, så att man inte blir sugen på chips var kväll.

Som alternativ till smörgåsar, tja, kanske morotsstavar, lite skuren frukt och några nötter?
 
Kanske är det så. Visst är det trevligare om alla äter samtidigt men jag hade nog ändå försökt fundera lite.
Vi har alltid ätit såhär sent, även när dottern var liten, men hon kanske bara har en annorlunda tidsinställning :D
Mina ungar behöver lägga sig 19.30 för att orka upp dagen efter (06.15), så att äta middag 20 finns inte på kartan för oss.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 125
Senast: Balahé
·
Kropp & Själ Jag måste ändra om min mat. Kopierar från beachtråden jag äter normalt. frukost runt 10 En shake/lunch vid 13 (beroende på, börjat med...
2
Svar
22
· Visningar
3 984
Senast: Sleepan
·
Gravid - 1år Är nu 3½ månad sedan min son föddes och jag har nu satt igång med träningen på allvar! Så här ser mitt vecko schema ut: Måndag...
2
Svar
21
· Visningar
1 908
Senast: jacko
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 396
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp