Vad äter ni till kvällsfika?

Johanna1988

Trådstartare
Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈

Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man landat i soffan dricker vi te och äter snacks (alternativt smörgåsar, men det är mer alternativ till typ chips jag vill ha svar på).

Så, tips på kvällsfika som är lite Gottigt men nyttigare än rent godis? Gärna nått som går att ha klart i kylen / skafferiet och bara ta fram! (Tips med dadlar eller dadelbollar undanbedes… ).
 
Finknäcke med fröer/kryddor och salt? En sallad som görs färdigt under tiden man lagar middagen och får på sig dressing precis när den ska ätas? Grönsaker med dipsås? Eller skjut fram middagen någon timme så slipper ni bli hungriga på kvällen?
 
Här brukar det bli middag runt 18-18.30 och sedan ingenting mer i förtäringsväg. På helgen ofta två eller tre rätter till middagen och då finns inte heller något utrymme för mer….

Det kanske utgör ett mysigt avslut på dagen men chips/godis varje kväll låter inte som en bra vana - räcker det inte med te-koppen och ev bara något nyttigare hårt kex/knäcke?
 
Jag äter oftast bär och kvarg, frukt och kvarg, salta kex med brie, en hårdbrödmacka med gott pålägg, en ölkorv och några ostskivor - typ. Äter alltid kvällsfika :)
Smoothie kan ju vara gott? Fruktsallad?
 
Jag kan inte sova om jag inte ätit kvällsfika. Vi äter ju middag runt kl 6 och lägger oss tidigast 22. Min ämnesomsättning är såpass snabb att det kan hinna börja morra i magen tills dess, och då blir insomnian hopplös.

Grönsakstavar med dipp är nog det nyttigaste jag kvällsfikar, men macka och mjölk är ganska hyfsat det med. Eller banan och mjölk.
 
Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈

Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man landat i soffan dricker vi te och äter snacks (alternativt smörgåsar, men det är mer alternativ till typ chips jag vill ha svar på).

Så, tips på kvällsfika som är lite Gottigt men nyttigare än rent godis? Gärna nått som går att ha klart i kylen / skafferiet och bara ta fram! (Tips med dadlar eller dadelbollar undanbedes… ).

Vi äter middag vid samma tid som ni men en vanlig dag äter jag inget efter middagen. Ser inget behov. På helgen kan det bli snacks, glass eller choklad. Men en vanlig dag har jag inget behov av nåt efter middagen eftersom jag är mätt.
 
Alltså alla som svarar att det ni inte behöver kvällsfika - hur tänker ni att det ger svar på tips om vad man kan äta till kvällsfika? Inget är ju liksom ett ganska dåligt tips...
Jag kan ju tycka att det är ett ganska bra tips med TS inledande mening i inlägget. Sen om det passar, funkar eller är bra - blir upp till mottagaren att bedöma för det är så himla individuellt som flera beskrivit i tråden.
 
Ja varför svarar folk "inget", känns som någon sorts onödigt moraliserande.

Jag äter sällan så stor portion till middag att jag håller mig mätt tills jag somnar. Vi äter (ur mitt perspektiv) tidig middag för dotterns skull, mellan 17-18. Skulle jag hålla mig mätt på middag tills jag somnar (sällan innan midnatt, även om jag lägger mig 22) så skulle jag behöva äta middagen runt 20.

Jag har lång kropp med stora muskler, och håller blodsockret stadigast med flera små måltider jämnt över dagen :).

Däremot så äter jag sällan frukost, det är för sensoriskt överväldigande. På sin höjd en smoothie. Så min "nattfasta" är minst lika lång som den som inte äter nåt efter middagen.

Folk är olika.
 
Jag vet att i mitt fall är jag egentligen inte hungrig på riktigt jag är mest sugen när jag vill ha något på kvällen. Jag brukar köra två eller tre falu rågrut med lite smör på. Vill du ha pålägg så är på riktigt både skivad banan och riven morot faktiskt väldigt gott!

Vill man någon dag ha lite mer "snacks-känsla" fast det inte är en helg så kanske grönsaksstavar med dipp eller lite popcorn? Poppar man själv kan man göra en mindre mängd än en hel micropåse också. Vill man verkligen skära ner på kalorierna kan man ju skaffa en sån luftpoppare men det tycker inte jag är någon höjdare.
 
Om jag har ätit kvällsmat tidigt så äter jag yoghurt och müsli och knäcke innan jag lägger mig. Jag sitter dock nästan aldrig i soffan och kollar tv på vardagar.
 
Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈

Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man landat i soffan dricker vi te och äter snacks (alternativt smörgåsar, men det är mer alternativ till typ chips jag vill ha svar på).

Så, tips på kvällsfika som är lite Gottigt men nyttigare än rent godis? Gärna nått som går att ha klart i kylen / skafferiet och bara ta fram! (Tips med dadlar eller dadelbollar undanbedes… ).
Jag kokar alltid ägg, lägger dem i kallt vatten så de blir lätta att skala, och håller dem sedan i kylen. På kvällen gör jag kvällsmacka med grovt bröd, smör, ägg och kaviar. Jag tycker det mättar bra och man får både protein och vitaminer. :)
 
Jag hade satsat på t.ex. Finn crisp-snacks, tunnare knäckebröd eller riskaka. Mjukost eller färskost på.

Dock tycker jag att frågan kring varför ni äter mat så tidigt är rimlig att ställa.
Vi brukar äta kvällsmat någon gång mellan 20 och 22.
 
Oj, vi äter vid 16 och sen inget mer förrän frukost dagen efter :o kanske nåt knäckebröd om det är kris.

Förr åt vi mycket snacks på kvällarna, men det har vi slutat helt med. Det var ju mest för att ha något att tugga på, inte för att vi egenligen var hungriga. Det svåraste var att bryta den vanan.
 
Jag hade satsat på t.ex. Finn crisp-snacks, tunnare knäckebröd eller riskaka. Mjukost eller färskost på.

Dock tycker jag att frågan kring varför ni äter mat så tidigt är rimlig att ställa.
Vi brukar äta kvällsmat någon gång mellan 20 och 22.
Nu frågade du inte mig men jag skulle gissa att det är på grund av dottern? Alla jag känner med lite yngre barn äter väldigt tidigt för att slippa små monster hemma :)

För egen del äter jag gärna lite senare, kanske runt 18, men även jag blir som en tjurig 5-åring om jag blir för hungrig tyvärr så det är typ smärtgränsen en vanlig arbetsdag. Sen är det också mycket att jag sover så himla dåligt om jag ätit en hel måltid för nära läggdags, och jag lägger mig mellan 21.30-22.30 så att äta så sent som du gör är helt uteslutet.

Tror helt enkelt vardagsschemat styr middagen väldigt mycket för de allra flesta.
 
Nu frågade du inte mig men jag skulle gissa att det är på grund av dottern? Alla jag känner med lite yngre barn äter väldigt tidigt för att slippa små monster hemma :)

För egen del äter jag gärna lite senare, kanske runt 18, men även jag blir som en tjurig 5-åring om jag blir för hungrig tyvärr så det är typ smärtgränsen en vanlig arbetsdag. Sen är det också mycket att jag sover så himla dåligt om jag ätit en hel måltid för nära läggdags, och jag lägger mig mellan 21.30-22.30 så att äta så sent som du gör är helt uteslutet.

Tror helt enkelt vardagsschemat styr middagen väldigt mycket för de allra flesta.

Kanske är det så. Visst är det trevligare om alla äter samtidigt men jag hade nog ändå försökt fundera lite.
Vi har alltid ätit såhär sent, även när dottern var liten, men hon kanske bara har en annorlunda tidsinställning :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 902
Senast: Jojo
·
Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 126
Senast: Balahé
·
Gravid - 1år Är nu 3½ månad sedan min son föddes och jag har nu satt igång med träningen på allvar! Så här ser mitt vecko schema ut: Måndag...
2
Svar
21
· Visningar
1 908
Senast: jacko
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 398
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp