Över 30 döda

Ok så allt är Israels fel i stort sett, gotcha.
Tja, i dagens läge är det de som sitter på nyckeln till fred. Det är inte palestinierna som trakasserar, pissar på ungar, förgiftar vattenreservoarer, b
Utplånar byar för att utöka sitt land, går emot internationell lag. Jag har skrivit om dåtid också, jag har skrivit att muren är bra, det har inte hänt ett enda bombdåd sedan dess. Jsg har skrivit om Hamas och plo. Jag har skrivit att båda sidor eldar konflikten. Men du kommer aldrig få mig att skriva att palestinierna ska ta sitt pick och dra för att Israel ska få landet. För det tycker jag inte. Och jag vet inte vilket svar du vill ha mer?!!
 
Tja, i dagens läge är det de som sitter på nyckeln till fred. Det är inte palestinierna som trakasserar, pissar på ungar, förgiftar vattenreservoarer, b
Utplånar byar för att utöka sitt land, går emot internationell lag. Jag har skrivit om dåtid också, jag har skrivit att muren är bra, det har inte hänt ett enda bombdåd sedan dess. Jsg har skrivit om Hamas och plo. Jag har skrivit att båda sidor eldar konflikten. Men du kommer aldrig få mig att skriva att palestinierna ska ta sitt pick och dra för att Israel ska få landet. För det tycker jag inte. Och jag vet inte vilket svar du vill ha mer?!!
Knivdåd, raketer?
 
Men snälla du,jag har jobbat med konflikten, har en examen i Mellanöstern studier och IR, haft praktik på en välkänd organisation som jobbar med just fredsförmedling i denna konflikt, du tror inte jag har bättre källor/böcker/forskare att prata med än en Expressen? Jag har redan skrivit det: Osloavtalet tog enskild händelse slut av att 1. Bombdåd. Oklart vem men troligen från PLOs egna. 2. Fortsatt byggande av bosättningar på palestinskt territorium. Andra skäl är sekundära. Ingen part höll sin överenskommelse. Skillnaden är väl att enskilda galningar är svåra att styra till skillnad från en stat som bygger bostäder.
Knivdåd, raketer?
Det har vi också varit igenom i tråden.
 
Enskilda galningar? Om du är insatt och har varit i området så vet du vilken systematisk propaganda mot Israel som bedrivs. Barnprogram där man lär sig hylla självmordsbombare, att judar dricker barns blod osv.

Det är definitivt större än några enskilda tokstollar.
 
Enskilda galningar? Om du är insatt och har varit i området så vet du vilken systematisk propaganda mot Israel som bedrivs. Barnprogram där man lär sig hylla självmordsbombare, att judar dricker barns blod osv.

Det är definitivt större än några enskilda tokstollar.
Jag är troligen både mer insatt och mer berest än dig i området. Och det där du kommer med är ju verkligen propaganda FÖR Israel som idag varken kan dementeras eller bevisas, om det är Hamas du menar, jag har besökt rätt mycket skolor i både Israel och Palestina, har du? Israel är rätt duktiga på propaganda de också för konflikten ska du veta så det är nog lika från båda håll i så fall. Vad heter barnprogrammen du menar?

Kl. Det är märkligt att det är de som i många andra trådar känns sakna empati för andra människor som är pro-israel och därför anser att allt bara är Palestinas fel medan de som säger emot är väldigt noga med att säga att båda sidor eldar upp.

Ingen av oss försvarar bombdåd, knivdåd, flygplanskapningar etc, hur man däremot kan försvara soldater som plockar in barn på väg till skolan för att skrämma dem så FN får ha personal som går ned till skolan, soldater som demolerar andras hem, ett samhälle där du om du är jude går på civila lagar och om du är arab döms enligt militära lagar, etc , är för mig helt otroligt.
 
Men snälla du,jag har jobbat med konflikten, har en examen i Mellanöstern studier och IR, haft praktik på en välkänd organisation som jobbar med just fredsförmedling i denna konflikt, du tror inte jag har bättre källor/böcker/forskare att prata med än en Expressen? Jag har redan skrivit det: Osloavtalet tog enskild händelse slut av att 1. Bombdåd. Oklart vem men troligen från PLOs egna. 2. Fortsatt byggande av bosättningar på palestinskt territorium. Andra skäl är sekundära. Ingen part höll sin överenskommelse. Skillnaden är väl att enskilda galningar är svåra att styra till skillnad från en stat som bygger bostäder.

.
Du må ha läst en massa , jobbat en massa, men det ändrar trots allt inte konfliktens komplexitet och orsakerna till varför fredsförsök efter försök går i stå.
 
Du må ha läst en massa , jobbat en massa, men det ändrar trots allt inte konfliktens komplexitet och orsakerna till varför fredsförsök efter försök går i stå.
Ingen har sagt att den inte är komplex här. Ingen. Däremot lyssnar i alla fall jag mer på de som jobbat med konflikten, fredsförhandlare, de som sitter i FN etc och har det här som heltidsjobb än på en pro-israelisk bonde från Linköping. Hur andra gör är naturligtvis upp till dem. Jag känner att den samlade expertis jag mött under de här åren är betydligt bättre att diskutera med för att få fakta.
 
Jag har svarat på det flera gånger i tråden så du får inget mer svar för då förstår jag inte vilket svar du vill ha.

Nej, det har du inte gjort.
Du har skrivit att du förhåller dig neutral i frågan men du har skrivit mycket om vad du tycker att Israel gör (och gjort) fel, men du har inte påvisat något "fel" från den palestinska sidan.
Dina inlägg är väldigt ensidigt riktade, vilket är intressant utifrån att du skriver att du inte tagit ställning.
Dina inlägg har tagit väldigt stark ställning för den arabiska sidan mot den judiska.

Eftersom du påpekat att du förhåller dig neutral, tycker även jag att det vore intressant att se liknande kritiska inlägg gällande palestinierna som du skrivit gällande Israel.
 
Nej, det har du inte gjort.
Du har skrivit att du förhåller dig neutral i frågan men du har skrivit mycket om vad du tycker att Israel gör (och gjort) fel, men du har inte påvisat något "fel" från den palestinska sidan.
Dina inlägg är väldigt ensidigt riktade, vilket är intressant utifrån att du skriver att du inte tagit ställning.
Dina inlägg har tagit väldigt stark ställning för den arabiska sidan mot den judiska.

Eftersom du påpekat att du förhåller dig neutral, tycker även jag att det vore intressant att se liknande kritiska inlägg gällande palestinierna som du skrivit gällande Israel.
Jag har gått in i tråden med den kunskap jag har om hur situationen ser ut idag utifrån hur tråden beskrivits från början av dig, landsbygdsbo, oldie och några fler. Det vill säga att allt är Israels fel och i Sverige är det Margot Wallström som förstört för oss. Det är inte så enkelt. Sedan ja, jag är för tvåstatslösningen. Det står jag för och det beror säkert på att jag är färgad av mina studier och de professionella experter jag träffat som jobbar just med frågan.
som är lika polariserade och pro-arabiska som det mesta @Cambrie skriver. Även när hon försvarar salafister och skriver att de inte är extrema inom islam.
Det där är så dumt så det svarar jag inte på. Jag berättade om min man och hur han tolkar islam i den tråden som du gärna drar upp när du inte har andra argument.
 
Jo det gör dom väl annars skulle det ju inte dödas. Dom har ju också bomber dom smäller av utan anledning. Sen får du ju nämna intifadan också om det ska vara rättvist och neutralt och inte bara skylla på Israel.
JAG har aldrig nämnt enbart Israel. Hur ser det ut IDAG frågar jag dig? Har du varit där idag? Har du varit på Västbanken? Det är nog ett måste om man ska se konflikten. Historiska perspektivet skulle vi ju glömma, i alla fall enligt de som är pro-israel. Återigen, det är ingen som försvarar det som palestinierna har gjort genom åren . Det ger dock inte Israel rätt att bryta mot internationell lag eller terrorisera folk utan anledning på palestinsk territorium IDAG. Båda sidor eldar på konflikten.
 
som är lika polariserade och pro-arabiska som det mesta @Cambrie skriver. Även när hon försvarar salafister och skriver att de inte är extrema inom islam.

Jaha, okej? Jag antar att du besitter en stor kunskap kring Israel och konflikten själv då, inget hindrar dig att kontra det @Cambrie skriver om du menar att hen skriver saker som inte stämmer.
 
Du nämner Israel till 90%. Tycker du ska nämna Palestinierna lika mycket om vad dom gör mot Israel. Nämn Intifadan och vad den gör

Kan du inte själv förklara vad palestinierna gör som kan jämföras med det Israel utsätter dom för? Lite märkligt att anse att @Cambrie ska stå till svars och svara på alla frågor. Varför bidrar du inte själv till diskussionen med den kunskap du har? Likaså @kryddelydd. Blir ju en extremt ensidig diskussion från en användare om ni bara sitter och förväntar er att bli serverade.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har plötsligt blivit invaderad av jättelika spyflugor :yuck: Vet inte varifrån de kommer. Städat och torkat av köket minutiöst. De...
2
Svar
36
· Visningar
900
Senast: tanten
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen kom till platsen på kvällen och ska då ha observerat vargen som försökte komma tillbaka till de dödade ponnyerna. Man...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 100
Senast: Mia_R
·
Fritid Någon som är vän med goprokamera? Filmade en längre ridtur i olika sekvenser och när jag bytte till nytt batteri så hänger sig/ fryser...
Svar
2
· Visningar
155
Senast: Gramse
·
IT & mobiler Jag loggade ut från fb och behövde logga in igen. En avisering skickades där det stod att någon i Ljungskile nyligen försökte logga in...
Svar
4
· Visningar
501
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp