Bukefalos 28 år!

Över 30 döda

FN, alla större organisationer, de internationella förhandlare jag har kontakt med, statsvetare, EU. De flesta som jobbar med konflikten helt enkelt. Om du tror att dessa två länder är lämnade åt sitt öde tror du fel. Det är otroligt många parter inblandade som jobbar heltid med det.
Dessa 2 länder? Såvitt jag kan bedöma så handlar det förutom supermakterna om följande länder : Israel, Libanon, Iran, Syrien , Saudi , Turkiet, Jordanien. Förutom ett stort antal Muslimska länder , både när o fjärran..Lägg sedan till ett antal terrorklassade organisationer samt olika religiösa grupperingar..så var du får två länder ifrån vet jag inte.....
 
För att USA använder vetot vad gäller att låta Palestina bli en fullvärdig medlem. De sista röstningarna under Obamas tid lades vetot ner dock så det finns säkert möjlighet att tro att nästa demokrat som blir president kommer att vara lite tuffare i dessa frågor, men det är spekulationer från statsvetare. Jag är tveksam. I andra frågor till Israels fördel använder Ryssland vetot ska man dock veta. Det är som det är. Men slutar inte Israel kan vi konstatera att det inte blir den minsta lösning i alla fall. Då lär de ha ihjäl samtliga palestinier. Då är det folkmord istället ;-)
Du verkar väldigt insatt i Mellanöstern konflikten. Bara så ledsamt att läsa om trakasserierna. Jag bevittnade ochså endel då jag var där i början på 90 talet. Satt på ett café och på gatan stod fyra unga tjejer- kanske 12 -13 är. Så släntrade ett gäng militärer mot dem med cigg i mungipan och k- pisten på magen. Hytteclite ned den och ville flickorna skulle öppna sina skolväskor som grabbarna helt ogenerat stod och rev i. Lämnade allt dom rivit upp i famnen på tjejerna och släntrade iväg igen. Blev bestört av handlandet och arg såklart.
 
Å sen tog ju krigsförbrytartribunalen vid men det var ju först när kriget var slut. Så därför vill inte Israel ha slut på konflikten för då kommer inget åt dom så länge som konflikten varar. Tar den slut kommer krigsförbrytartribunalen och tar dom
Verken Israel eller arabsidan är intresserad av ett avslut. Israel för att för varje år så permanentas annekteringarna ytterligare, Arabsidan, därför att då får deras ledare stå till svars för en kompromisslösning som diffar extremt med vad offentligt lovat sina folk..de riskerar att i bästa fall bli avsatta, i värsta att bli arkebuserade.
 
Men om någon har hittat på bestämmelser och någon fördömer så måste ju någon utdömma straff. Annars är det ju inte logiskt. Men som det är nu så kan man skita i att följa bestämnelser och det blir inga efterräkningar så länge som en konflikt pågår, eller hur. Tex forna Jugoslavien där kunde man bryta mot regler när det var krig men det hände ingenting när man fördömde olika handlingar så länge som konflikten pågick. Men när den var över då kunde man utdöma straff
Det är ju därför jag gång på gång frågar dig, vem har mandat att utdöma dessa straff?
 
Du verkar väldigt insatt i Mellanöstern konflikten. Bara så ledsamt att läsa om trakasserierna. Jag bevittnade ochså endel då jag var där i början på 90 talet. Satt på ett café och på gatan stod fyra unga tjejer- kanske 12 -13 är. Så släntrade ett gäng militärer mot dem med cigg i mungipan och k- pisten på magen. Hytteclite ned den och ville flickorna skulle öppna sina skolväskor som grabbarna helt ogenerat stod och rev i. Lämnade allt dom rivit upp i famnen på tjejerna och släntrade iväg igen. Blev bestört av handlandet och arg såklart.
var inte detta under bussbombperioden ? i så fall förklarligt..
 
Du verkar väldigt insatt i Mellanöstern konflikten. Bara så ledsamt att läsa om trakasserierna. Jag bevittnade ochså endel då jag var där i början på 90 talet. Satt på ett café och på gatan stod fyra unga tjejer- kanske 12 -13 är. Så släntrade ett gäng militärer mot dem med cigg i mungipan och k- pisten på magen. Hytteclite ned den och ville flickorna skulle öppna sina skolväskor som grabbarna helt ogenerat stod och rev i. Lämnade allt dom rivit upp i famnen på tjejerna och släntrade iväg igen. Blev bestört av handlandet och arg såklart.
var inte detta under bussbombperioden ? i så fall förklarligt..
Inget konstigt. Även idag (jag har inte varit engagerad innan muren, däremot har jag en otroligt god vän idag som jag träffade via parents cirkle som blev av med sin dotter i ett bombdåd vid en checkpoint. Alla borde lyssna på hans historia). Liknande trakasserier är vardag.
 
Dessa 2 länder? Såvitt jag kan bedöma så handlar det förutom supermakterna om följande länder : Israel, Libanon, Iran, Syrien , Saudi , Turkiet, Jordanien. Förutom ett stort antal Muslimska länder , både när o fjärran..Lägg sedan till ett antal terrorklassade organisationer samt olika religiösa grupperingar..så var du får två länder ifrån vet jag inte.....
Det var Israel och Palestina konflikten vi diskuterade. Inte vilka som är allierade med vilka i de internationella relationerna.
 
Det var Israel och Palestina konflikten vi diskuterade. Inte vilka som är allierade med vilka i de internationella relationerna.
I konflikten Palestina/Israel är de länderna jag nämnde involverade i olika grad..Det är ju för bövelen därför den är så infekterad och svårlöslig.
 
I konflikten Palestina/Israel är de länderna jag nämnde involverade i olika grad..Det är ju för bövelen därför den är så infekterad och svårlöslig.
När man fredsförhandlar gör man det utifrån de som ligger i konflikt. Inget av de länderna du tagit upp slöt t.ex Osloavtalet. Utan det var mellan Palestina och Israel med fredsförhandlare från väst (och öst, har för mig att Ryssland var med) . Att länder har åsikter och att vissa gillar varandra mindre än andra och att flera är allierade med varandra och att det drivs annan politik, t.ex kärnavtal, terrorkrig etc är en annan femma. Men det tror jag du inser. Du vill bara ha en åsikt.
 
När man fredsförhandlar gör man det utifrån de som ligger i konflikt. Inget av de länderna du tagit upp slöt t.ex Osloavtalet. Utan det var mellan Palestina och Israel med fredsförhandlare från väst (och öst, har för mig att Ryssland var med) . Att länder har åsikter och att vissa gillar varandra mindre än andra och att flera är allierade med varandra och att det drivs annan politik, t.ex kärnavtal, terrorkrig etc är en annan femma. Men det tror jag du inser. Du vill bara ha en åsikt.
Kan ju vara därför det inte höll... Men å andra sidan, det är inte sedan andra världskriget sidorna var uppenbara. Idag är minst det antal länder jag räknade upp involverade, direkt eller indirekt.
Och ett fredsavtal mellan Israel o ett eventuellt Palestina kommer att antingen stödjas eller motarbetas av dessa. Iran vill exempelvis inte ha fred.. Vilket innebär att inte heller Hizbollah vill det, förmodligen inte heller Hamas. sedan finns det ju flera små celler inne i Gaza som motsätter sig fred, no matter waht. Skulle det börja regna raketer från Gaza / södra Libanon i slutskedet av en fredsförhandling så kraschar den. Skulle Hizbollah vinna mark i Syrien med hjälp av Iran så anser Israel att detta utgör ett så stort hot att man agerar, vilket kraschar en ev fredsförhandling. Ryssland sitter egentligen med Hm.hm. i kläm, så länge oljepriserna håller sig på en någorlunda låg nivå. Man har bundit upp sig i Syrien, till en stigande kostnad. Vilket man på sikt inte har råd med. Turkiet är inblandat i Syrien och därför i förlängningen i Israel/Palestina-konflikten. och så vidare.
 
Kan ju vara därför det inte höll... Men å andra sidan, det är inte sedan andra världskriget sidorna var uppenbara. Idag är minst det antal länder jag räknade upp involverade, direkt eller indirekt.
Och ett fredsavtal mellan Israel o ett eventuellt Palestina kommer att antingen stödjas eller motarbetas av dessa. Iran vill exempelvis inte ha fred.. Vilket innebär att inte heller Hizbollah vill det, förmodligen inte heller Hamas. sedan finns det ju flera små celler inne i Gaza som motsätter sig fred, no matter waht. Skulle det börja regna raketer från Gaza / södra Libanon i slutskedet av en fredsförhandling så kraschar den. Skulle Hizbollah vinna mark i Syrien med hjälp av Iran så anser Israel att detta utgör ett så stort hot att man agerar, vilket kraschar en ev fredsförhandling. Ryssland sitter egentligen med Hm.hm. i kläm, så länge oljepriserna håller sig på en någorlunda låg nivå. Man har bundit upp sig i Syrien, till en stigande kostnad. Vilket man på sikt inte har råd med. Turkiet är inblandat i Syrien och därför i förlängningen i Israel/Palestina-konflikten. och så vidare.
Nej. Det var inte därför det inte höll.
 
Jag undrar vad Palestinerna gjort som är så problematiskt att Israel vill fortsätta bråka om det?

Ingenting. Det är sionisterna som vill ha allt landområde så långt de ser. Om de fick som de ville skulle de fortsätta ta över landområden i de andra arabländerna också.
Och detta lär de barnen i Israel att de har rätten att ta vilket land de vill ha.
Såg en dokumentär om detta för något år sedan på SVT.
 
Jag undrar vad Palestinerna gjort som är så problematiskt att Israel vill fortsätta bråka om det?
Münchenmassakern, ett otal kapningar av flygplan och båtar, bussbomber och självmordsbomber allt detta gör att Israel idag är extremt känsliga vad det gäller säkerhet..vilket har resulterat i en kraftig sänkning av antalet attentat inne i Israel eller på Israeliska plan.
 
Jag undrar vad Palestinerna gjort som är så problematiskt att Israel vill fortsätta bråka om det?
Beh
Jag undrar vad Palestinerna gjort som är så problematiskt att Israel vill fortsätta bråka om det?
Ja du får nog gå till torahn och kolla det tror jag. Just judarnas heliga texter kan jag inte helt, men det står rätt tydligt där vad som ska vara en judisk stad åt det judiska folket när domedagen faller eller något liknade.

Det är som sagt i tråden långt ifrån alla judar som vill ha konflikten, stora delar är rätt nöjda med en tvåstatslösning eller bryr sig inte nämnvärt. Däremot finns det en rätt stor klick som eldar på konflikten rejält och inte ger sig förrän de får ett betydligt större landområde än idag. Det finns såklart på båda sidor.
En av orsakerna var väl att parterna inte höll vad man lovat, bla att ta avstånd från terrorstämplade organisationer...
Den utlösande faktorn enligt statsvetare och konfliktforskare har redan varit uppe i tråden.
 
Beh


Den utlösande faktorn enligt statsvetare och konfliktforskare har redan varit uppe i tråden.

En av faktorerna var ju att olika palestinska organisationer fortsatte att angripa Israel trots avtalet. Principiellt riktigt då de inte undertecknat det, men Israel svarade på angreppen och så var det avtalet historia.
 
En av faktorerna var ju att olika palestinska organisationer fortsatte att angripa Israel trots avtalet. Principiellt riktigt då de inte undertecknat det, men Israel svarade på angreppen och så var det avtalet historia.
Nja. Det var ju inte det som bröt det från början utan det blev efter sedan. Men jag har redan skrivit varför. Du får läsa igen för jag tycker det är onödigt att köra varv två med samma grej.
 
Beh
Ja du får nog gå till torahn och kolla det tror jag. Just judarnas heliga texter kan jag inte helt, men det står rätt tydligt där vad som ska vara en judisk stad åt det judiska folket när domedagen faller eller något liknade.

Det är som sagt i tråden långt ifrån alla judar som vill ha konflikten, stora delar är rätt nöjda med en tvåstatslösning eller bryr sig inte nämnvärt. Däremot finns det en rätt stor klick som eldar på konflikten rejält och inte ger sig förrän de får ett betydligt större landområde än idag. Det finns såklart på båda sidor.

Den utlösande faktorn enligt statsvetare och konfliktforskare har redan varit uppe i tråden.
Jag undrar inte om Israel eller judarna utan vad du tycker att palestinierna har gjort som är problematiskt... Eller är det ingenting?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har plötsligt blivit invaderad av jättelika spyflugor :yuck: Vet inte varifrån de kommer. Städat och torkat av köket minutiöst. De...
2
Svar
36
· Visningar
964
Senast: tanten
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen kom till platsen på kvällen och ska då ha observerat vargen som försökte komma tillbaka till de dödade ponnyerna. Man...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 174
Senast: Mia_R
·
Fritid Någon som är vän med goprokamera? Filmade en längre ridtur i olika sekvenser och när jag bytte till nytt batteri så hänger sig/ fryser...
Svar
2
· Visningar
185
Senast: Gramse
·
IT & mobiler Jag loggade ut från fb och behövde logga in igen. En avisering skickades där det stod att någon i Ljungskile nyligen försökte logga in...
Svar
4
· Visningar
523
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp