Över 30 döda

Nej min vän Israel invaderade inte, man utropade en stat på det gränser som UN hade i sitt förslag. Det som verkligen invaderade var väl arabligan.
Alternativet till FN;s förslag var ju ett öppet inbördeskrig eftersom britterna inte orkade vara kvar som slagpåsar i området. Och resultatet då hade ju blivit detsamma som det blev i verkligheten. Muslimer har, såvitt jag vet inte hatat judar i tusentals år. Vilket beror på två saker
1 Islam som religion har väl existerat ngt över 1500 år.
2 Judar har levt o verkat i muslimska länder alltsedan dess. Hatet du talar om utvecklades först ( slutet på 1800talet)i samband med att sionister började köpa upp mark i det område som senare blev känt som protektoratet Palestina.

Tja, allt beror väl på hur man ser på saker och ting.
 
vem har mandat att utdömma straff
Men om någon har hittat på bestämmelser och någon fördömer så måste ju någon utdömma straff. Annars är det ju inte logiskt. Men som det är nu så kan man skita i att följa bestämnelser och det blir inga efterräkningar så länge som en konflikt pågår, eller hur. Tex forna Jugoslavien där kunde man bryta mot regler när det var krig men det hände ingenting när man fördömde olika handlingar så länge som konflikten pågick. Men när den var över då kunde man utdöma straff
 
Men om någon har hittat på bestämmelser och någon fördömer så måste ju någon utdömma straff. Annars är det ju inte logiskt. Men som det är nu så kan man skita i att följa bestämnelser och det blir inga efterräkningar så länge som en konflikt pågår, eller hur. Tex forna Jugoslavien där kunde man bryta mot regler när det var krig men det hände ingenting när man fördömde olika handlingar så länge som konflikten pågick. Men när den var över då kunde man utdöma straff
Och vem har det mandatet?
Vad det gäller jugoslavien så bröt ju USA mot reglerna när man gick in med flyg för att stoppa dödandet, man hade inget FN mandat
 
Men dom får väl inget straff väl. Man bara fördömer och sedan går man hem och inget händer. Men varför fördömer man om det ändå inte gör nån nytta
För att USA använder vetot vad gäller att låta Palestina bli en fullvärdig medlem. De sista röstningarna under Obamas tid lades vetot ner dock så det finns säkert möjlighet att tro att nästa demokrat som blir president kommer att vara lite tuffare i dessa frågor, men det är spekulationer från statsvetare. Jag är tveksam. I andra frågor till Israels fördel använder Ryssland vetot ska man dock veta. Det är som det är. Men slutar inte Israel kan vi konstatera att det inte blir den minsta lösning i alla fall. Då lär de ha ihjäl samtliga palestinier. Då är det folkmord istället ;-)
 
Men om någon har hittat på bestämmelser och någon fördömer så måste ju någon utdömma straff. Annars är det ju inte logiskt. Men som det är nu så kan man skita i att följa bestämnelser och det blir inga efterräkningar så länge som en konflikt pågår, eller hur. Tex forna Jugoslavien där kunde man bryta mot regler när det var krig men det hände ingenting när man fördömde olika handlingar så länge som konflikten pågick. Men när den var över då kunde man utdöma straff
Jag håller med. Men problemet är att palestina inte är fullvärdig medlemsstat i fn utan bara observationsstat. Så länge de är det kan inte Israel fällas. Blir de det kommer de fällas. De tar ju mer och mer mark varje år, har blivit med i fler och fler viktiga organ, medlemmar i stora idrottsförbund etc och flera länder i Europa planerar för godkännande (det är 12 länder i Europa som erkänt dem har jag för mig, mest öst men även t.ex Island och Malta) men det lär väl inte hända så mycket medan Trump sitter. Förhoppningsvis eldar han inte på konflikten till krig i alla fall. Det gynnar definitivt inte Europa i form av mer bistånd och flyktingströmmar ;-)
 
Och vem har det mandatet?
Vad det gäller jugoslavien så bröt ju
Och vem har det mandatet?
Vad det gäller jugoslavien så bröt ju USA mot reglerna när man gick in med flyg för att stoppa dödandet, man hade inget FN mandat
Å sen tog ju krigsförbrytartribunalen vid men det var ju först när kriget var slut. Så därför vill inte Israel ha slut på konflikten för då kommer inget åt dom så länge som konflikten varar. Tar den slut kommer krigsförbrytartribunalen och tar dom
 
Vilka är "de flesta" Så länge konflikten mellan de två grenarna inom Islam är så våldsam som den är nu, så länge lär inte problemet kring Israels gränser lösas. För så länge det inte finns en regering eller ett ledarskap med både mandat och förmåga att stå för sina beslut lär det ju vara meningslöst att förhandla. Det är alltså i den änden man måste börja. Att ta fram en representant för palestinierna är första steget, någon eller något som har både makt o pondus att genomdriva sina beslut. Eftersom en enda raket från Gaza river upp allt som beslutats.
FN, alla större organisationer, de internationella förhandlare jag har kontakt med, statsvetare, EU. De flesta som jobbar med konflikten helt enkelt. Om du tror att dessa två länder är lämnade åt sitt öde tror du fel. Det är otroligt många parter inblandade som jobbar heltid med det.
 
Jag håller med. Men problemet är att palestina inte är fullvärdig medlemsstat i fn utan bara observationsstat. Så länge de är det kan inte Israel fällas. Blir de det kommer de fällas. De tar ju mer och mer mark varje år, har blivit med i fler och fler viktiga organ, medlemmar i stora idrottsförbund etc och flera länder i Europa planerar för godkännande (det är 12 länder i Europa som erkänt dem har jag för mig, mest öst men även t.ex Island och Malta) men det lär väl inte hända så mycket medan Trump sitter. Förhoppningsvis eldar han inte på konflikten till krig i alla fall. Det gynnar definitivt inte Europa i form av mer bistånd och flyktingströmmar ;-)
Håller med. Bäst är att det pyr och blossar upp lite då å då likt en vulkan. Så länge det pågår blir ingen straffad å straffad vill man ju inte bli
 
FN, alla större organisationer, de internationella förhandlare jag har kontakt med, statsvetare, EU. De flesta som jobbar med konflikten helt enkelt. Om du tror att dessa två länder är lämnade åt sitt öde tror du fel. Det är otroligt många parter inblandade som jobbar heltid med det.
Nu sitter Rupert i FN och fördömer. Men inget bryr sig om det och inget resultat kom ut av det. Så nu har alla gått hem för dagen. Det som har hänt är att dom fick lön för att fördömma.
 
Nu sitter Rupert i FN och fördömer. Men inget bryr sig om det och inget resultat kom ut av det. Så nu har alla gått hem för dagen. Det som har hänt är att dom fick lön för att fördömma.
Jag är på resande fot så jag har missat dagens förhandlingar. Men ja. Så länge de bara är observationsstat lär det inte hända mer. Förra året lade USA ner vetorätten vid två tillfällen. Men då ska man veta att Ryssland använder den rätt mycket för Palestinas del också.
 
Jag är på resande fot så jag har missat dagens förhandlingar. Men ja. Så länge de bara är observationsstat lär det inte hända mer. Förra året lade USA ner vetorätten vid två tillfällen. Men då ska man veta att Ryssland använder den rätt mycket för Palestinas del också.
Här dom inget viktigare och mer resultatgivande att jobba men än att sitta o f ördömma när man vet att det inte betyder något ändå
 
Här dom inget viktigare och mer resultatgivande att jobba men än att sitta o f ördömma när man vet att det inte betyder något ändå
Det ger eko i världen i alla fall. Det är en jätteskillnad på hur många människor ser konflikten idag mot hur det var när jag började engagera mig.
 
Det ger eko i världen i alla fall. Det är en jätteskillnad på hur många människor ser konflikten idag mot hur det var när jag började engagera mig.
Jomen ett eko ger ju inget resultat det ser vi ju. Så jag förstår inte vitsen med att fördömma. Det kommer ju inte ut nått av det. Vi vaknar ju upp till samma värld imorgon ändå.
 
Jomen ett eko ger ju inget resultat det ser vi ju. Så jag förstår inte vitsen med att fördömma. Det kommer ju inte ut nått av det. Vi vaknar ju upp till samma värld imorgon ändå.
Fast så är det ju ofta. Allt måste ju börja någonstans. Förhoppningsvis fortsätter ju dialogen i alla fall. Jag är inte särskilt optimistisk när Trump sitter men som sagt, det är en stor skillnad nu mot när jag blev engagerad, och det är tre år sedan. Det har hänt jättemycket på den tiden.
 
Fast så är det ju ofta. Allt måste ju börja någonstans.
Men det är ju inte så att det börjar NU. Man kan ju säga att det började 1948 och det har inte hänt nått ännu trots fördömmningar genom åren. Men hela skiten började ju med invandring och kulturer och ideologier som krockade med varandra.
 
Men det är ju inte så att det börjar NU. Man kan ju säga att det började 1948 och det har inte hänt nått ännu trots fördömmningar genom åren. Men hela skiten började ju med invandring och kulturer och ideologier som krockade med varandra.
Nja. Ska vi se hur hela "skiten" började får vi nog gå tillbaka från början... Människor har kunnat leva sida vid sida där utan problem, och det har alltid gått viktiga handelsvägar genom området. Sedan har vi romarna och kyrkan som härjat ordentligt, Osmanska riket, Babylonien försökte väl ett tag etc i olika tidsperioder. Området har varit viktigt även innan människor fokuserade på religion eller invandring. Folk var ju nomader från början. Jag köper inte att invandrarfrågan ska in i den här tråden också ... Det här problemet är skapat av Europa, med början av 1917 då engelsmännen lovade bort Palestina till någon högt uppsatt jude (Balfour deklarationen). Det hade de inte mandat till att göra och ännu värre - de lovade de som bodde i området, som redan då hette palestina, att det inte skulle inkräkta på dem.

Stater hade väl dåligt samvete mot judarna efter det andra världskriget så de vågade väl inget annat än att driva igenom. De ville först förlägga Israel i Uganda men det passade inte israelerna. Hur som helst. Problemet som det ser ut idag är skapat av Europa. Som det mesta i Mellanöstern.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har plötsligt blivit invaderad av jättelika spyflugor :yuck: Vet inte varifrån de kommer. Städat och torkat av köket minutiöst. De...
2
Svar
36
· Visningar
962
Senast: tanten
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen kom till platsen på kvällen och ska då ha observerat vargen som försökte komma tillbaka till de dödade ponnyerna. Man...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 157
Senast: Mia_R
·
Fritid Någon som är vän med goprokamera? Filmade en längre ridtur i olika sekvenser och när jag bytte till nytt batteri så hänger sig/ fryser...
Svar
2
· Visningar
180
Senast: Gramse
·
IT & mobiler Jag loggade ut från fb och behövde logga in igen. En avisering skickades där det stod att någon i Ljungskile nyligen försökte logga in...
Svar
4
· Visningar
517
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp