Bukefalos 28 år!

"Överdriven användning av spolspiltan"

Fierezza

Trådstartare
Har en inackordering som spolar sin häst varje dag en rejäl stund och sedan spolar rent hela spolspiltan med varmvatten. Tjejen är 13 år (om det ska vara en ursäkt) men jag har pratat med henne flera gånger att hon inte får använda varmvatten för att spola rent golvet men det går inte in. Dessutom spolas hästen varje dag oavsett om hon har ridit eller ej vilket jag kan tycka är lite onödigt men så länge hästen inte lider av det så ok (tycker dock synd om den då hon ställer in den i boxen plaskvåt utan täcke/filt). Till saken hör att jag har spolspiltan i stallet och vill gärna undvika alltför mycket fukt inne där, sent påtänkt men jag utgick från hur mycket/litet jag använder den under höst-vår vilket då tydligen inte ens var i närheten av hur mycket andra använder den.

Nu till mitt dilemma - jag har räknat stallhyra efter "normal" användning av varmvatten till en skogsmullehäst som rids 4-5 dagar á 30-45 min per vecka (vilket är vad denna häst rids). Nu funderar jag på om det är rimligt att höja hyran 250 kr per månad för att täcka extra kostnader för allt varmvatten. Att betala per gång känns som ett annat alternativ, tex 10 kr per gång, men hur ska det lösas rent praktiskt? Be henne sätta en pinne på förbrukningslistan känns som ett väldigt tveksamt alternativ då hon "glömmer"/"trodde att h*n gjort det" om annat som ska göras.

Ursäkta virrigt inlägg man jag behöver lite olika synpunkter på hur jag ska lösa detta.

/Uppgiven och irriterad stallägare
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

Förstår att du blir irriterad över det här. Tycker att det är mer än rimligt att höja 250:- Och om jag var du så skulle jag ta ett snack med flickans föräldrar åxå om detta.

Kicki :laugh:
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

du får nog säga till på skarpen eller låsa vattnet:idea:
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

*Svarar båda*

Det får bli ett samtal med tjejen och hennes föräldrar i helgen men det komiska/tragiska i det hela är att vi (jag, tjejen och hennes mamma) pratade om det så sent som i förrgår och då skulle hon inte spola hästen efter varje ridtur i fortsättningen men idag blev det en spolning efter en kort promenad med matte traskandes bredvid och varmvatten på golvet igen :( Igår var hon inte ens hit så då blev det inget spolat, alltid något. Eftersom kontraktet löper efter kalendermånad så lutar det åt en uppsägning till månadsskiftet nov/dec för att from dec ha nytt kontrakt där stallhyran höjts pga detta evinnerliga spolande.

Stänga av varmvattenberedaren är ett alternativ resten av okt och nov men det är trist om det inte fungerar utan att göra nåt sånt :(
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

Det är fullt rimligt för dig att höja hyran. Förklara varför du gör det, ibland kan en ekonomisk grej faktiskt få folk att förstå varför. Även om i det här fallet det troligen inte är tjejen själv som gör det...
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

Jag har varit otroligt noga med att berätta varför det ska vara på ett visst vis sedan de flyttade in (jag sköter "allt" hon behöver bara komma hit och pyssla om sin häst och motionera den) då det varit lite si och så med städningen. Så planen är att berätta för dem att jag inte räknat med att de skulle spola sin häst så ofta under höst-vår och därför måste justera hyran. Sommartid räknade jag med att det skulle spolas varje dag då de när det är som varmast tom kan vara svettiga när de kommer in för att göras i ordning för ridning men att det skulle ske ett fåtal gånger per månad när det började bli kallare.

Att bara höja utan att berätta varför känns lite för oseriöst för min smak. Det är ju dock så att det inte är tjejen själv som betalar utan föräldrarna och då får hon inte heller någon känsla för vad som kostar.
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

Du kan ju fixa myntinkast till varmvattnet. Det fanns på en ridskola där jag red förut, pga så många från andra stall kom och duschade hästarna där.
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

Varför spolar hon hästen alls? Jag kan förstå om man spolar tävlingshästar som blir genomsvettiga men en vanlig hobbyhäst?
Jag använder min spolspilta någon gång på sommaren men jag skulle aldrig använda den efter en vanlig ridtur! Då svabbar jag av hästen lite grann där den blivit svettig, allt för hästens bästa. Förklara för henne att hästens naturliga svettlager försvinner om hon duschar den så ofta och att detta inte är bra alls.

Stäng av varmvattnet tills du kan höja hyran för henne och höj ordentligt så att hon inser vad det kostar. Du ska inte behöva stå för hennes dumhet.
 
Senast ändrad:
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

Håller med de andra att du absolut kan höja hyran.
Prata med föräldrarna och tjejen samtidigt. Tjejen behöver också höra hur det ligger till.

Håller med om att användandet är överdrivet.
Varför spolas hästen om den inte rids? Kan hon motivera det på något sätt?


Vill du verkligen att hon ska fortsätta att använda spolspiltan på samma sätt även om du får mer betalt? Låter inte så kul med fuktig luft i stallet... :crazy:
Kanske vore det bättre om man helt enkelt införde regler för hur och när hon (eg. alla inackorderade) får använda spolspiltan?


Som yngre var jag inackorderad i ett par olika stall som hade spolspilta. Där fanns det regler för hur vi fick använda spolspiltan.

Spolspiltan användes när det fanns behov, och behoven var:
- Leriga ben efter hagvistelse eller ridning (behövdes sällan eftersom underlaget i hagarna och ridvägar var ganska ok). Bara lite smuts på benen skulle ryktas bort.
- Svettig häst efter ridning/körning. Bara lite varm/fuktig päls under sadel eller benskydd räknades inte, det fick man rykta iordning.
- Tvätta svans på brunstigt sto eller häst med dålig mage.
- Tvätt av häst innan tävling/utställning. Inte rutinmässig schamponering varje vecka.
- Tvätt för behandling av sår eller mugg.

Följdes inte reglerna så kopplades varmvattnet ur (hände aldrig!).

Använde man spolspiltan så var man även tvungen att städa efter sig.
Gödsel och annat skräp sopades ihop och det skräp som man inte fick upp med sopborste och skyffel spolades undan och golvbrunnen gjordes ren.
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

Jag har varit otroligt noga med att berätta varför det ska vara på ett visst vis sedan de flyttade in (jag sköter "allt" hon behöver bara komma hit och pyssla om sin häst och motionera den) då det varit lite si och så med städningen. Så planen är att berätta för dem att jag inte räknat med att de skulle spola sin häst så ofta under höst-vår och därför måste justera hyran. Sommartid räknade jag med att det skulle spolas varje dag då de när det är som varmast tom kan vara svettiga när de kommer in för att göras i ordning för ridning men att det skulle ske ett fåtal gånger per månad när det började bli kallare.

Att bara höja utan att berätta varför känns lite för oseriöst för min smak. Det är ju dock så att det inte är tjejen själv som betalar utan föräldrarna och då får hon inte heller någon känsla för vad som kostar.




Jag tycker att hink och svamp duger alldeles ypperligt för att få bort svett från en varm häst.
Tycker att du ska ta ett snack till med henne och förklara ytterligare en gång hur du menar.
Berätta också att om det inte blir en förbättring så måste du höja månadshyran med 250kr.
Personligen hade jag hellre avsagt mig användandet av spolspiltan än betalt 250 kr extra varje månad.

Mår verkligen hästens päls bra av att tvättas/spolas varje dag?
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

Tycker det verkar helt galet och dessutom kan hästar få korsförlamning om de ställs in våta utan täcke med ett lager halm under!
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

Vi har en spolspilta i vårat stall men den är inte inkopplad på vintern. Dels för att vi inte behöver vara oroliga över att vattnet ska frysa och sen för att vi anser att man inte ska spola en häst på höst/ vinter då det är kallt ute och det är lätt att hästen blir förkyld. Om hästen har skitiga ben eller är lite svettig så har vi en hink som man använder i spolspiltan och svampar hästen ist och det funkar hur bra som hellst. Så jag tycker att du ska prata med tjejen och sen till vintern kan du ju stänga av vattnet till spolspiltan(vet dock inte hur många ni är i stallet, och hur mkt den används). Då får hon lära sig att man inte behöver tvätta av hästen hela tiden.
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

har du frågat varför hon spolar av den varje dag?

annars säger jag som dom andra, prata med föräldrarna och höj stallhyran, alt stäng av vattnet
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

Plocka bort slangen, lås in den i ett skåp med kombinationslås, och låt bara de som är betrodda få koden.

Övriga kan använda hink och svamp.
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

*Svarar alla*

Har frågat henne varför hon spolar hästen varje dag men då rycker hon bara på axlarna och fortsätter :s Har även sagt att hästen kan bli sjuk om den ställs in blöt utan täcke i boxen men hon bryr sig inte, svårt att veta vart man ska dra gränsen för hur mycket man ska lägga sig i. För egen del så tror jag inte att det bra att spola hästen varje dag då jag i tidernas begynnelse fick lära mig att då tog man bort hudfettet som hästen behöver men det kan ju ha ändrats genom nya rön som undgått mig.

Med tanke på luften i stallet så vill jag inte att hon ska spola hästen varje dag men undrar om just spolandet av häst i tid och otid är tillräckligt för att säga upp henne så höjningen av hyran är en kompromiss.

Jag tränar och tävlar min ena häst och för den så är det en ordentlig avskrittning som gäller under den kalla årstiden. Hon får endast träffa vattenslangen om hon skitat ner sig så att det inte fungerar att borsta bort. Med tanke på att det bara är vi i stallet så kan hon inte ha snappat upp från någon att hästen alltid ska spolas sedan hon köpte hästen (första hästen och i förra stallet där de bara stod ett par -tre månader fanns inga tvättmöjligheter).

Myntinkast har jag funderat på men tror att det kostar mer än det smakar när jag bara har en inhyrd och två egna hästar och mina egna pengar går ju bara runt i så fall.
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

Jag tycker du ska tala om att antingen slutar de spola hästen jämt eller så flyttar de. Så mycket varmt vatten förstör luften i stallet totalt och du riskerar att dina hästar blir sjuka.
Troligen har tösen renlighetsmani och tror att hästen precis som människor uppskattar att tvätta sig. Många tonåringar duschar ju flera ggr/dag.
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

Jag tycker förslaget med att ta bort slangen var bra. Sätt på en kort slang så man kan fylla en hink eller så, men ha den långa slangen någonstans där hon inte kommer åt den utan att fråga.
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

Jag tycker du ska prata med henne och föräldrarna. Berätta att detta eviga spolande förstör stallmiljön för alla hästarna, och att hennes häst faktiskt inte mår bra av att spolas och tvättas så ofta. Fukt är ju faktiskt den största anledningen till hudproblem hos hästar (fukt under täcken, mugg, regnskållor etc). Hudens naturliga skydd utarmas och går inte att ersätta.

Med hänsyn till den oförenligt olika syn ni har på hästhållning måste du säga upp stallplatsen - för det är så jag ser det. Hon tänker inte på hästen i första hand, hon hörsammar inte det du berättar för henne och bryr sig inte hller om stallmiljön. En sådan vill man väl inte ha i stallet?
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

Jag tycker du ska tala om att antingen slutar de spola hästen jämt eller så flyttar de. Så mycket varmt vatten förstör luften i stallet totalt och du riskerar att dina hästar blir sjuka.

+1

hade aldrig accepterat att någon riskerade min hästs hälsa, inte för vilken månadshyra som helst.. :crazy:
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

Är det bara en enda inhysning så är det ju helt klart enkelt att bara plocka bort slangen och låsa in den.

Det brukar ju också finnas en spak någonstans mellan varmvattenberedaren och kranen som man kan stänga av hela varmvattentillförseln med. Det vet nog inte de flesta 13-åringar om. :devil:

Eller så kan du ta bort varmvattenkranen och gömma den på något bra ställe.

En rejäl utskällning kanske också vore en bra idé, så att ungen inte vänjer sig vid att köra över dig hela tiden och fattar vem som bestämmer över stallet. Annars kommer det ju bli outhärdligt att ha henne där i längden.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 007
Senast: lizzie
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 655
Senast: maddie202
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 852
Senast: Cilla
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 394
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp