Bukefalos 28 år!

"Överdriven användning av spolspiltan"

Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

Trodde att jag var den enda som tänkte på miljön mer än pengarna och måste säga att jag är förvånad över att det är många som reagerar som jag tänker. Jag trodde att jag skulle bli halshuggen när jag startade tråden pga att jag tycker att det är onödigt att spola så mycket. Anledningen till att jag funderade på att höja hyran är att det nog är enda sättet att få tjejen att förstå att det kostar pengar. Dålig miljö med fukt för hästarna tror jag inte hon kan stava till ens :(

Med bakgrund till att de flesta här (åtminstone de som svarat) tycker att det är onödigt att spola så mycket så blir det till att ha tvättförbud av hästar under 15 plusgrader (är det varmare så är fönster och dörr öppna och fukten försvinner i ett nafs då spolspiltan ligger mittemot dörren och har egna fönster). Undantag för skadade hästar och leriga ben men i övrigt tvättstopp.

Mao har jag svängt från höjning av hyran till ett tvättstopp tack vare era synpunkter och att det inte bara är jag som inte tvättar i tid och otid året om.
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

Rätt beslut, tycker jag!
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

Kör hårt!!!
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

En uppdatering - pratade först med tjejen och dagen efter med hennes pappa. Förklarade för bägge och var öppen och berättade för tjejen att jag skulle prata med föräldrarna. Vi redde ut saker och ting och jag och pappan var dessutom helt överens om att var inte tjejen bortrest eller sjuk skulle hon dessutom åka ut till hästen varje dag. Det drjöjde sedan några timmar sen ringer mamman till mig och säger att det var hon som spolat i spolspiltan med varmvatten för hon tyckte det var så skönt med varmvatten (hm jag har spolmunstycke som du håller i så det spelar ingen roll om det är varmt eller kallt vatten i slangen). Känns som att hon försökte skydda dottern :s Jag har varit borta på kurs i veckan men enligt den som skött om stallet och mina hästar så har det fungerat och hon har svampat av sin häst och sedan gått en promenad så att hon fått torka under filt/täcke :) Hoppas att det håller i sig!
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

Det är ju lyx att ha varmvatten i stallet ju!! Hos mig finns det bara kallvatten och dessutom får man stå ute.

Du gör helt rätt, dessutom, varför spola varmt?? Hästarna dör inte av att spola kallt (tänker på benen då, ej kroppen).

Hoppas hon sköter sig tjejen,,annars får du stänga av varmvattnet,,,så är det inte så skönt längre:grin:
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

En uppdatering - pratade först med tjejen och dagen efter med hennes pappa. Förklarade för bägge och var öppen och berättade för tjejen att jag skulle prata med föräldrarna. Vi redde ut saker och ting och jag och pappan var dessutom helt överens om att var inte tjejen bortrest eller sjuk skulle hon dessutom åka ut till hästen varje dag. Det drjöjde sedan några timmar sen ringer mamman till mig och säger att det var hon som spolat i spolspiltan med varmvatten för hon tyckte det var så skönt med varmvatten (hm jag har spolmunstycke som du håller i så det spelar ingen roll om det är varmt eller kallt vatten i slangen). Känns som att hon försökte skydda dottern :s Jag har varit borta på kurs i veckan men enligt den som skött om stallet och mina hästar så har det fungerat och hon har svampat av sin häst och sedan gått en promenad så att hon fått torka under filt/täcke :) Hoppas att det håller i sig!

Vad skönt att de tog det så bra även om mamman försökte förklara/försvara dottern...
Håller tummarna för att de sköter sig nu.
 
Sv: "Överdriven användning av spolspiltan"

Skönt att tydlig kommunikation verkar vara den enkla lösningen på problemet. Jag tycker du har hanterat situationen helt rätt!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 006
Senast: lizzie
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 655
Senast: maddie202
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 852
Senast: Cilla
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 393
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp