Överföring mellan banker

För att vanliga banköverföringar går genom ett system som bara körs vid några tillfällen varje dag, medan Swish "fuskar" genom att varje deltagande bank har en buffert som de skickar pengarna till/från, i väntan på att den riktiga överföringen sker.
 
För att vanliga banköverföringar går genom ett system som bara körs vid några tillfällen varje dag, medan Swish "fuskar" genom att varje deltagande bank har en buffert som de skickar pengarna till/från, i väntan på att den riktiga överföringen sker.
Är det du som är den magiska bukefalisten och kan du utveckla?
Har bank 1 en swish-buffert och bank 2 en egen och hur funkar bufferten?
 
Grundbulten stavs ;RÄNTA. De tjänar pengar på att hålla pengarna. De hanterar ju så stora summor så att hålla pengarna bara några timmar till ger räntepengar. Det är därför riktigt stora belopp( säg kärnkraftsverk) skrivs det in kontrakt på timmen när pengarna ska betalas.
 
Grundbulten stavs ;RÄNTA. De tjänar pengar på att hålla pengarna. De hanterar ju så stora summor så att hålla pengarna bara några timmar till ger räntepengar. Det är därför riktigt stora belopp( säg kärnkraftsverk) skrivs det in kontrakt på timmen när pengarna ska betalas.
Modifierad sanning, skulle jag vilja påstå. Visst får de ränta, och visst gnäller de inte över den. Men "pengar" på ett bankkonto kan man låna ut och få mer ränta på också. Samt att bankerna får inte föra över pengar direkt mellan sig, utan de måste gå via Riksbanken.
 
Min konspiratoriska teori är att banker får ränta på sina pengar dvs har de X antal personers överföringar en halv dag längre så tjänar de på det. Dvs inga incitament till att ändra så att det går snabbare…
 
Min konspiratoriska teori är att banker får ränta på sina pengar dvs har de X antal personers överföringar en halv dag längre så tjänar de på det. Dvs inga incitament till att ändra så att det går snabbare…
Då borde de väl vara lika intresserade av att få in pengarna från andra banker snabbare så de tjänar ränta på dem?
 
Om man googlar så får man en del av svaret. Banker gör aldrig direkt överföring samma sekund de kommer in utan gör det ofta i mängd, eg, om du vill överföra något så görs det nästa dag, om du gör det innan ett viss klockslag görs det samma dag eftersom det hinner komma med i den dagliga överföringen/betalningen. Det är väl därför man kan betala dagen när räkningen förfaller och även om den inte kommer in förrän dagen efter så räknas dagen när du betalat.

https://www.swish.nu/faq/private/hur-snabbt-kommer-swish-betalningen-in-pa-mottagarens-konto

Edit: https://www.konsumenternas.se/lan--betalningar/betalningar/mobilbetalningar/swish/

Edit 2: https://lanapengar.expressen.se/bankoverforing-och-bryttider-expressen-laneguiden-svarar-forklarar/
 
Inte om de då kommer in på ditt konto.

Det kontot har haft nollränta i decennier, så räntan har tillfallit banken i sin helhet. Jag väljer nog att inte vara så konspiratorisk gällande det, utan tänker att det mer handlar om väldigt föråldrade system som implementerades på 1970-talet som fortfarande lever och frodas i denna tidiga subkultur av datorisering. Clearing är en ganska intrikat och komplex procedur både av fundamentala och av andra mer kassa skäl.
 
Om du med direkta menar att de går på sekunden, så verkar det vara så, ja. Men de går via Riksbankens tjänster även i fortsättningen.

Det sista spelar väl inte så stor roll, mest konfunderad att det 2023 måste ta upp till ett halvt dygn att föra över pengar mellan banker. Men då är nått på g i alla fall.
 
Magisk bukefalist som jobbar på bank här, dock inte specifikt med överföringar!

@Sharpless har rätt att alla överföringar mellan banker går via Riksbanken och Riksbanken har körningar som går ett visst antal ggr om dagen.
Förut tog det en dag att överföra men nu kan du i många fall flytta samma dag. Gör du överföringen på morgonen brukar den hinna med i bankens körning till Riksbankens körning kl 14.
@sjoberga har också rätt att det är gamla system som begränsar. Swish är relativt nytt i bankvärlden och där har man kunnat bygga på ett annat sätt.
 
Magisk bukefalist som jobbar på bank här, dock inte specifikt med överföringar!

@Sharpless har rätt att alla överföringar mellan banker går via Riksbanken och Riksbanken har körningar som går ett visst antal ggr om dagen.
Förut tog det en dag att överföra men nu kan du i många fall flytta samma dag. Gör du överföringen på morgonen brukar den hinna med i bankens körning till Riksbankens körning kl 14.
@sjoberga har också rätt att det är gamla system som begränsar. Swish är relativt nytt i bankvärlden och där har man kunnat bygga på ett annat sätt.
Jag visste att du fanns här någonstans 🦄

:bow:
 
Det pågick ett arbete med att bygga ett nytt system där bla överföringar skulle gå direkt, P27, som skulle vara klart om inte alltför lång tid. Det har tyvärr havererat, nedlagt. Även riksbanken jobbar på ett system som, till skillnad från dagens system, är öppet dygnet runt och ska möjliggöra omedelbara betalningar om jag förstått det rätt.

Dagens system är väl egentligen bara en datoriserad version av det sätt man arbetade före internetbankerna blev vanliga.
 
Magisk bukefalist som jobbar på bank här, dock inte specifikt med överföringar!

@Sharpless har rätt att alla överföringar mellan banker går via Riksbanken och Riksbanken har körningar som går ett visst antal ggr om dagen.
Förut tog det en dag att överföra men nu kan du i många fall flytta samma dag. Gör du överföringen på morgonen brukar den hinna med i bankens körning till Riksbankens körning kl 14.
@sjoberga har också rätt att det är gamla system som begränsar. Swish är relativt nytt i bankvärlden och där har man kunnat bygga på ett annat sätt.

Tack för informationen, då vet man ju lite mer 🙂
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Eftersom jag har en aningen begränsad ekonomi i relation till områdets priser, skulle jag vilja...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
6 499
Senast: Hippocampus
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 047
Juridik & Ekonomi Jag är komplett usel på ekonomi, men har nu möjlighet att lägga undan en större summa pengar varje månad under en begränsad tid. Jag har...
Svar
18
· Visningar
891
Senast: Eurydome
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 902
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp