Överföring mellan banker

Intressant fråga, det har jag aldrig funderat över! Här i Storbritannien sker överföringarna direkt, pengarna anländer alltid inom ett par minuter oavsett bank. Å andra sidan har vi inte Swish, men vi får väl vara nöjda med det lilla ;)
 
Vi behöver ju swish för att kunna göra en snabb överföring 😄
Haha ja, ni gör ju tydligen det! Jag har annars alltid tänkt att Swish:s huvudsakliga styrka ligger i att man endast behöver telefonnumret till personen, man måste inte hålla på och krångla med clearingnummer och sånt, men nu fattar jag ju att det har ännu fler fördelar än så!
 
Man kanske ska skilja på när kunden får tillgång till att disponera pengarna och när de överförs mellan bankerna. Överföringarna via riksbanken handlar ju inte om kund X och kund Ys belopp, utan om dygnets (annan vald tidsperiod) nettosumma.

Däremot vad som är avgörande för att kunna lämna ut något från mottagarens bank till kund är att det skett tillförlitlig överföring av information mellan bankerna. Egentligen är det väl processen för det som har automatiserats och snabbats upp. Inte bara genom Swish, utan i olika steg under en lång rad år innan dess.

Sen handlar det väl om tillförlitlighet, förtroende och avtal mellan bankerna om de är villiga att ha en rutin där man låter pengarna gå ut till kund baserat på att man ännu bara har fått informationen om att pengarna är reserverade av den avsändande banken, eller om man vill ha dem under den egna bankens kontroll först.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Eftersom jag har en aningen begränsad ekonomi i relation till områdets priser, skulle jag vilja...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
6 497
Senast: Hippocampus
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 046
Juridik & Ekonomi Jag är komplett usel på ekonomi, men har nu möjlighet att lägga undan en större summa pengar varje månad under en begränsad tid. Jag har...
Svar
18
· Visningar
891
Senast: Eurydome
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 900
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp