Bukefalos 28 år!

Överklaga csn

MiaMaria

Trådstartare
Min son har fått avslag på sin ansökan om studiemedel pga han inte klarade sina högskolestudier förra hösten. Under våren har han varit arbetssökande, men har nu börjat studera igen. Trots att han skickat in läkarintyg på att han mådde psykiskt dåligt, har han fått avslag. Han mår idag bra och har återfått balansen.

Vi ska nu överklaga, men undrar om någon annan varit i samma situation och isåfall hur gick det? Min son har hyra att betala och behöver såklart mat. Han kan få hjälp av socialen med ekonomin om han hoppar av skolan, vilket såklart är uteslutet. Moment 22 känns det som...
 
Var han sjukskriven under den tiden, och har han lämnat intyg på det till CSN? Intyg från Försäkringskassan, alltså, inte enbart från sin behandlande läkare.

Som jag förstår det är det sjukskrivningen som det hela står och faller med. Blir en student sjukskriven får hen behålla studielånet under tiden, och det kan dessutom bli delvis avskrivet sedan. Studenten kan då också fortsätta att låna nästa termin, om hen vill.
 
De råd jag fick vid liknande situation var att läsa upp de saknade poängen fort som attan och sedan ansöka till CSN igen, alternativt att arbeta samtidigt som studierna och på så vis klara ekonomin.
 
Trots att han skickat in läkarintyg på att han mådde psykiskt dåligt, har han fått avslag.
Är det intyg som skickats in i efterhand eller när han faktiskt var sjuk?
Skickades de till FK eller CSN? FK måste godkänna sjukskrivningen för att CSN ska göra det, om jag inte minns fel.
 
Jag fick samma råd som @Sasse efter avslag. Tufft men inget annat val fanns. Tänk dessutom på att man får inte någon utbetalningsperiod räknat förrän veckan EFTER man rapporterat in dom saknade poängen.
 
Jag fick avslag för en 20 år sedan. Fick lösa det genom att jobba så mycket jag kunde för studierna och så fick jag låna privat för att fylla på upp till studielånsnivån.
 
Tack alla för svar!
Vi var i kontakt med csn innan ansökan och fick då till svar att det skulle räcka att inkomma med läkarintyg i efterhand. Det behövde inte ha varit en sjukskrivning under pågående studier. Verkar som om läkarintyget inte var tillräckligt utförligt skrivet. Nåväl, antar att vi får försöka lösa situationen på annat sätt.
 
Tack alla för svar!
Vi var i kontakt med csn innan ansökan och fick då till svar att det skulle räcka att inkomma med läkarintyg i efterhand. Det behövde inte ha varit en sjukskrivning under pågående studier. Verkar som om läkarintyget inte var tillräckligt utförligt skrivet. Nåväl, antar att vi får försöka lösa situationen på annat sätt.

Jag är i samma situation och har skickat in läkarintyg och ett långt brev om varför jag inte klarade studierna. Har fått svar att de vill ha intyg från min terapeut också, vilket är på gång, så jag hoppas fortfarande.

Har din son skrivit ett personligt brev också eller har han bara skickat in läkarintyg?
 
Min son har fått avslag på sin ansökan om studiemedel pga han inte klarade sina högskolestudier förra hösten. Under våren har han varit arbetssökande, men har nu börjat studera igen. Trots att han skickat in läkarintyg på att han mådde psykiskt dåligt, har han fått avslag. Han mår idag bra och har återfått balansen.

Vi ska nu överklaga, men undrar om någon annan varit i samma situation och isåfall hur gick det? Min son har hyra att betala och behöver såklart mat. Han kan få hjälp av socialen med ekonomin om han hoppar av skolan, vilket såklart är uteslutet. Moment 22 känns det som...

Om jag inte tar helt fel (ut ifrån de uppgifter du lämnat här) grundas avslaget på att han inte fullföljde höstterminen. Sjukskrivningen kom först på vårterminen och då är avslaget fullt rimligt eftersom han inte kan visa några intyg på sjukskrivning/sjukdom under höstterminen och då räknas det som skolk/ inte närvarande/ avbrutna studier.
 
Jag är i samma situation och har skickat in läkarintyg och ett långt brev om varför jag inte klarade studierna. Har fått svar att de vill ha intyg från min terapeut också, vilket är på gång, så jag hoppas fortfarande.

Har din son skrivit ett personligt brev också eller har han bara skickat in läkarintyg?
Jag hade varken läkarintyg eller sjukskrivning, men skrev ett personligt brev och "bad om nåd" som överklagande på det (väntade) avslaget. Fick beviljat fortsatt lån och studiemedel ungefär två dagar efter det att jag skickat in mitt brev. Jag visade på mina tidigare fina studieresultat, att jag var i sluttampen av min utbildning och det vore orimligt att kasta bort dessa resultat gnm att omöjliggöra för mig att fortsätta och förklarade varför det tillfälligt blivit ett avbrott i studierna och det godtogs utan knussel. Så alltid värt ett försök alltså.
 
Jag hade varken läkarintyg eller sjukskrivning, men skrev ett personligt brev och "bad om nåd" som överklagande på det (väntade) avslaget. Fick beviljat fortsatt lån och studiemedel ungefär två dagar efter det att jag skickat in mitt brev. Jag visade på mina tidigare fina studieresultat, att jag var i sluttampen av min utbildning och det vore orimligt att kasta bort dessa resultat gnm att omöjliggöra för mig att fortsätta och förklarade varför det tillfälligt blivit ett avbrott i studierna och det godtogs utan knussel. Så alltid värt ett försök alltså.

När gjorde du det? Csn har blivit mycket hårdare de senaste åren, har jag förstått det som.
 
När gjorde du det? Csn har blivit mycket hårdare de senaste åren, har jag förstått det som.
Hmm. 2011 tror jag. Så det kan ha skärpts därefter möjligen. Tror ändå på makten i ett bra brev, där man tydligt framhåller vikten av att få möjlighet att fortsätta kombinerat med uppvisande av en plan på hur man ska komma ikapp med poängen osv. Skadar i vart fall inte att försöka.
 
Enligt min studievägledare kunde man inte förvänta sig ett positivt besked men skadade inte att skicka in ett brev, man kan inte få mer än nej. (pratade om detta idag)
 
Som en liten parentes så fick jag inte beviljat dispens trots att anledningen till de missade poängen var förlossning. (Jag födde alltså min dotter under den veckan uppsatsen skrevs, Lunds universitet hade valt att ha 30 hp-kurser vilket gör att ett enda missat moment = inga poäng alls.) Överklagade ärendet men även överklagandenämnden gick på linjen att förlossning inte är ett giltigt frånvaroskäl.
Jag har alltså inte mycket till övers för CSN:s bedömningar kring sådana här fall.
 
Som en liten parentes så fick jag inte beviljat dispens trots att anledningen till de missade poängen var förlossning. (Jag födde alltså min dotter under den veckan uppsatsen skrevs, Lunds universitet hade valt att ha 30 hp-kurser vilket gör att ett enda missat moment = inga poäng alls.) Överklagade ärendet men även överklagandenämnden gick på linjen att förlossning inte är ett giltigt frånvaroskäl.
Jag har alltså inte mycket till övers för CSN:s bedömningar kring sådana här fall.
O_o Ska man skratta eller gråta?

:turd:
 
Som en liten parentes så fick jag inte beviljat dispens trots att anledningen till de missade poängen var förlossning. (Jag födde alltså min dotter under den veckan uppsatsen skrevs, Lunds universitet hade valt att ha 30 hp-kurser vilket gör att ett enda missat moment = inga poäng alls.) Överklagade ärendet men även överklagandenämnden gick på linjen att förlossning inte är ett giltigt frånvaroskäl.
Jag har alltså inte mycket till övers för CSN:s bedömningar kring sådana här fall.
Men hade ni inte ett jämställt förhållande? Kunde inte pappan tagit förlossningen?

Alltså jävlar vad sjukt, det där borde du gått till medierna med
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag undrar om någon har erfarenhet av särskilda skäl hos CSN? Jag vet inte riktigt var jag ska börja. I höstas gjorde jag och killen...
2
Svar
23
· Visningar
3 766
Senast: Matnissen
·
Kropp & Själ Jag är sjuk. Både fysiskt och psykiskt. Men jag har ingen aning om hur jag ska göra för att bli frisk. Detta är ett anonymt konto då...
Svar
11
· Visningar
839
Senast: grodan21
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 806
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 343
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp